تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821249225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدی بر اولین همایش نورپردازی شهری


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نقد یک همایش می تواند از جهات گوناگونی صورت گیرد , نقد کارا نقدی ست که با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی در کنار هم بتواند برگزار کنندگان را برای برداشتن گامهای بعدی هدایت کند.

اولین نشست نور پردازی شهری برخلاف بسیاری از همایش ها ازچندین هفته قبل تبلیغاتش را بطور جدی آغاز کرد , تلاش برگزار کنندگان این همایش آگاه ساختن عموم مردم از اولین حرکت خلاق در زمینه نورپردازی شهری بود.

به لحاظ مدیریت اجرایی , نظم در برگزاری سخنرانی ها مطابق بابرنامه زمانبندی اعلام شده( به غیر از یک مورد استثنا ) , انتخاب مکان ایده آل, ارائه خدمات و سرویس دهی مناسب به شرکت -کنندگان نیز عملکرد این همایش نسبتاً مثبت ارزیابی می شود .

در بخش علمی ,فعالیت های برگزارکنندگان در سه بخش ؛ دعوت ازسخنرانان( همگی از تهران ) , برگزاری کارگاهها، انتخاب مقالات برترو چاپ کتاب همایش متمرکز شده بود و خلاصۀ سخنرانی های اساتید ( به غیر از سخنران ویژه نشست) از ابتدا در اختیارشرکت کنندگان قرار گرفت, گرچه آنچه به عنوان سخنرانی ارائه شد کمی بامطالب بروشور متفاوت بود. در طی دو روز 6 سخنرانی و سه کارگاه برگزار شد که بطور کلی روزدوم را می توان به لحاظ نزدیکتر شدن مطالب ارائه شده به موضوع مورد بحث و برگزاری کارگاهها مثبت ترارزیابی کرد.

در ادامه ،ضمن ادای احترام به تمامی سخنرانان این نشست، وسایرهمایش های مشابه در ایران،ویژگیهای یک سخنرانی خوب را یاد آور می شوم:



۱)مطالب عنوان شده در یک سخنرانی باید دقیقاً حول موضوع اعلام شده باشند.



یعنی اگر موضوع نورپردازی شهری ست در مورد نور ایمان یا سایرجلوه های نور معرفت و رسوخ آن در دل و جان صحبت نکنیم چرا که موضوع,نورپردازی شهرهای معاصر است نه مدینه فاضله !!!همینطور اینکه مطرح کردن مباحث نورپردازی معماری و فصاهای داخلی آنها( بعنوان تک بنا) نمی تواند مشکلات نورپردازی شهرهای ما را برطرف کند و صحبت از جزء صرفاً زمانی موثر است که به ارتباط آن باکل( شهرها )بپردازیم.(نمی دانم این چه حس شدیدی بود که در من و سایر دوستان فوران کرده بود که یک پلاکارد بزرگ که روی آن نوشته نورپردازی شهری در دست بگیریم تا برخی ازسخنرانان دائماً فراموش نکنند که بحث چیزدیگریست!!)

2)سخنران باید به زمان تایین شده پایبند باشد .

در روز دوم همایش ,طولانی شدن صحبت های یکی از بزرگواران منتهی به این شد که آقای دکتر اسلامی در زمان نیم ساعت مجبور شوند بحث مدیریت شهری خود را تمام کنند و اصلاً نتوانستند وارد بحث نورپردازی شهری شوند!!

3)سخنران نباید در میان صحبت های خویش مکرراً از فرد یا
افرادی تمجدیدبه عمل آورد.

اصولاً رد و بدل تعارفات یکی از نمودهای ایرانی بودن است ! نمی دانم اگر آنچه قرار است در همایش بعدی اتفاق بیفتد (یعنی دعوت از متخصصین خارجی) در این همایش اتفاق می افتاد چه می شد!! آیا در فرهنگ آنها می توان پاسخی علمی به این موضوع داد و یا آیا در یک همایش علمی تخصصی که مسلماً سوابق علمی سخنرانان بر شرکت کنندگان پوشیده نیست لازم است بطور مداوم به خودمان و سایرین یادآور شویم که مرهون و مدیون زحمات آقای دکترx در عرصه شهرسازی هستیم!

نکاتی دیگری نیز در این همایش توجه را بخود جلب می نمود:

- به عنوان مثال در روز اول همایش نورپردازی برج العرب نامناسب ارزیابی شد و در روز دوم همایش ,کاملاً برحسب اتفاق مجدداً در یکی از اسلایدها به برج العرب رسیدیم و این بار نورپردازی آن, توسط سخنرانی دیگر خلاقانه و مناسب ارزیابی شد!

فکر می کنم نتیجه ای که از این بین حاصل می شود این است : بهتر است تجارب نورپردازی سایر کشورها را کمتر نقد کنیم وقتی در مورد موفق بودن یا نبودنشان تفاهمی نداریم و وقتی ,هنوز فاصله بسیاری حتی با استانداردها داریم .چه لزومی دارد خودمان را به دیدن تصاویر رنگارنگ بناهایی مشغول کنیم در حالیکه در شهرهایی زندگی می کنیم که از ایده آلها فاصله بسیار گرفته اند.

- با وجود آنکه حدود 50% شرکت کنندگان دست اندرکاران اجرایی , مدیران شهری و شهرداران بودند در تصاویر و اسلایدها اثری از شهرهای ایران دیده نمی شد و تمامی تحلیل ها ( که البته اندک بود)حول ساختمانها و بناهای خارجی می چرخید این مسأله به همه ما یادآوری می کرد که تجارب موفق نورپردازی شهری در ایران بسیارنادرند و گمنام که از چشم همه ما (بالاخص اساتید سخنران ) دورمانده اند!!

-در مراسم اختتامیه پس از ارائه پیام علمی دبیر همایش و نمایش یک فیلم کوتاه از تلاشهای برگزار کنندگان همایش در راستای خلق اولین نشست ملی نورپردازی شهری , مجری برنامه ها نام تعدادی ازشرکت کنندگان منتخب همایش رابرای دریافت لوح نشست ازدست بزرگوران و سخنرانان همایش خواند که این لیست مرکب از تنی چند ازشهرداران محترم ,ریاست شرکت رسانه هنر و سه نفر دانشجوی معماری بود که نه جزو مقاله دهندگان بودند و نه تاکنون اسمی از آنها نشنیده بودیم! ,مجری برنامه ها هنگام معرفی مدیر محترم شرکت تبلیغاتی رسانه هنر ( که یک فیلم نسبتاً طولانی در جهت معرفی فعالیت های این شرکت و بیلبورد های عظیم الجثه آنهانیز نمایش داده شد!!) گفتند : فردی که من شخصاً خیلی از ایشان حساب می برم و البته باید به جای کلمه "من " از کلمه " ما " استفاده میکردند تا تشویق کردن فردی که نمی دانیم درعرصه نورپردازی شهری چه گامی برداشته توسط شرکت کنندگان متخصص معنا یابد .

توجه به این موضوع که بطور کلی اکثر نشست ها , سمینارها وسایر هم اندیشهایی که در سالهای اخیر برگزار شده نیز نقایص فراوان و یاحتی مشابهی داشته اند و کمتر کسی متمایل به نقد آنها گشته دراین میان ضروری بنظر می رسد و مسلماً تحقق اهداف طولانی مدت بدون کمک همۀ صاحب نظران این عرصه صورت نخواهد پذیرفت.
منبع:/lidaaminian






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1509]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن