تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802686355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به عملكرد لندن در خصوص پرونده فوزي‌ بداوي‌نژاد ، عامل حمله به سفارت ايران‌ تروريستي‌ كه شهروند انگليسي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهي به عملكرد لندن در خصوص پرونده فوزي‌ بداوي‌نژاد ، عامل حمله به سفارت ايران‌ تروريستي‌ كه شهروند انگليسي مي‌شود
جام جم آنلاين: تنها تروريست بازمانده حمله به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن در سال 1359 شامل عفو مشروط دولت انگليس شده و براساس گزارش‌ رسانه‌هاي اين كشور قرار است به عنوان شهروند انگليسي با هزينه ماليات‌ دهندگان آن در اين كشور به حيات خود ادامه دهد. فوزي بداوي‌نژاد كه محكوم به مجازات حبس ابد بود، صرفا 27 سال از اين دوران را سپري كرد.


آزادي وي اقدام تروريستي سال 59 را كه شهادت دو ديپلمات كشورمان و به گروگان گرفته شدن 26 نفر طي 5 روز در سفارت ايران در لندن را موجب شد، در اذهان زنده كرده است.

آغاز ماجرا

ساعت 30/11 صبح چهارشنبه 13 ارديبهشت 1359 شش تروريست عرب با گذرنامه‌هاي عراقي كه از بغداد به انگليس آمده بودند، در اقدامي تروريستي‌ حمله به سفارت جمهوري اسلامي ايران در لندن را آغاز كردند.

بر اساس گزارش‌ها 2 نفر از 6 تروريست مذكور كه در اتاق اصلي گروگانگيران حضور داشتند، چهره خود را با چفيه عربي قرمز و سفيد پوشانده بودند. آنها در مجموع 26 نفر را به گروگان گرفته بودند كه شامل 17 نفر اعضاي سفارت، 8 نفر مراجعه كننده و يك پليس نگهبان سفارت بود.

اين تروريست‌ها گاه خود را عضو سازمان سياسي خلق عرب خوزستان و گاه عضو جبهه دموكراتيك انقلابي براي آزادي عربستان (خوزستان) معرفي كردند و گروه 6 نفره خود را هم الشهيد ناميدند و در ازاي آزادي اين گروگان‌ها خواسته‌هايي را مطرح كردند.

خواسته‌هاي اوليه ترويست‌ها

تروريست‌ها در يك تماس تلفني با خبر بخش برون مرزي بي.بي.سي خواستار آزادي 91 عرب از زندان‌هاي عربستان (خوزستان) ظرف 24 ساعت از سوي دولت جمهوري اسلامي ايران و انتقال آنها با هواپيما به لندن شدند.

آنها در اين درخواست خود اعلام كردند هنگامي كه اين هواپيما به لندن رسيد، به همراه گروگان‌ها به يك پايتخت عربي در خاورميانه پرواز كرده و در آنجا گروگان‌ها را آزاد خواهند كرد.

شهادت 2 ديپلمات ايراني‌

تروريست‌ها براي انجام مذاكره خواهان حضور يكي از سفراي عراق، الجزاير يا اردن در محل سفارت شدند، اما تا پايان اين ماجرا هيچ يك از ديپلمات‌هاي كشورهاي مذكور حاضر به حضور و انجام مذاكرات نشدند.

بر اساس گزارش‌ها در ميانه‌هاي راه كه خواسته‌هاي تروريست‌ها برآورده نشده بود، عباس لواساني وابسته مطبوعاتي وقت سفارت كشورمان كه به طور مداوم در مقابل توهين‌هاي تروريست‌ها به طور آشكار از انقلاب اسلامي و رهبر انقلاب دفاع مي‌كرد، توسط آنها به شهادت رسيد كه به تعبير «تره‌ور لاك» افسر گروگان پليس در داخل سفارت «وي را معصومانه به قتل رساندند».

به دنبال كشته شدن لواساني، در شرايطي كه مساله گروگان‌گيري با مماشات نيروهاي انتظامي انگليس مواجه شده بود و هيچ اقدامي عليه تروريست‌ها صورت نمي‌گرفت، به دستور مارگارت تاچر، نخست‌وزير وقت، عمليات ضد اشغال سفارت ايران از پليس به نيروهاي ويژه اس اي اس منتقل شد.

تاچر در پيامي كاملا غيرمعمول به صورت جدي خواستار حفظ جان گروگا‌ن‌ها و كشتن همه گروگانگيرها شده بود. به اعتقاد بعضي تحليلگران وي نمي‌خواست اين ماجرا با زنده ماندن تروريست‌ها استمرار يابد، چرا كه آنها حافظ اسراري بودند كه زنده ماندن آنها خطر افشاي آن را دربر داشت.

در اين اقدام تروريستي، علي صمدزاده ديگر ديپلمات كشورمان به شهادت رسيد و احمد دادگر از كاركنان محلي سفارت نيز هدف اصابت 6 گلوله قرار گرفت، اما زنده ماند.

پايان عمليات تروريستي 5 روزه‌

جريان گروگانگيري در حالي رخ داد كه نامه‌اي از سفارت ايران در لندن به وزارت خارجه انگليس نوشته و در آن از دولت اين كشور تامين امنيت سفارت مطرح شده بود و دقيقا 2 روز بعد از پاسخ دولت بريتانيا مبني بر تامين كامل امنيت سفارتخانه، اين حمله تروريستي به سفارت كشورمان صورت گرفت.

نيروهاي اس‌اي‌اس كه قبلا با روش‌هاي مختلف در پنجره‌ها، شومينه‌ها و ديوارهاي سفارت ايران وسايل شنود و مواد منفجره كار گذاشته بودند، اندكي پس از ساعت 19 روز دوشنبه 5 مي به محل هجوم برده و در عملياتي كه تنها 11 دقيقه به طول انجاميد، تروريست‌ها را در جا كشتند و گروگان‌ها را آزاد كردند.

در اين عمليات كه پرنسس گيت نام گرفت، جنازه 5 تن از تروريست‌ها شناسايي شد و نفر ششم كه فوزي بداوي‌نژاد نام داشت و خود را بين گروگان‌ها پنهان كرده بود دستگير و به حبس ابد محكوم شد.

دادگاه تنها تروريست بازمانده‌

فوزي بداوي‌نژاد آخرين بازمانده تروريست‌ها در دادگاه به قاضي گفت كه در بغداد وي را فريب داده‌اند و اكنون از آنچه كرده، پشيمان است.

وي گفت كه هدايت عمليات در بغداد و سازماندهي گروه در لندن را يك افسر عراقي ارتش بعث به نام سامي محمد علي (با نام مستعار روباه) به عهده داشته‌است. افروز، كاردار وقت سفارت ايران در لندن، خواستار حضور در دادگاه عضو باقيمانده اين اقدام تروريستي شد، اما دولت انگليس دادگاه را غير علني برگزار كرد و بعدها هم بخشي از صورت جلسه‌هاي دادگاه ناپديد و حذف شد.

هيچ گاه معلوم نشد افرادي كه تروريست‌ها را در انگليس پذيرفته و مقدمات كار آنها را فراهم كردند، چه كساني بوده و چرا محاكمه نشدند.

بداوي‌نژاد در پايان محاكمه در دادگاه عالي لندن به مجازات حبس ابد محكوم شد و بر اساس گزارش‌ها در زندان شديدا تحت كنترل در منطقه سافولك به سر مي‌برد.

درخواست آزادي زودهنگام‌

در سال 2000 وزارت كشور انگليس نخستين تقاضاي آزادي زود هنگام بداوي‌نژاد را رد كرد و در فوريه 2004 (در بهمن1382) رسانه‌هاي بريتانيايي خبري را منتشر كردند كه تقاضاي آزادي گروگانگير زنده مانده براي دومين بار با مخالفت ديويد بلانكت وزير كشور به بايگاني سپرده شد.

بر اساس گزارش‌ها، پيش از اين نيز يك دادگاه تجديد نظر در لندن در رسيدگي بدون سر و صدا و نسبتا مخفيانه راي به كاهش محكوميت زندان بداوي‌نژاد داده بود، اما وزير كشور وقت با تاييد اين مساله نيز مخالفت كرده بود.

اين تروريست بازمانده اكنون 50 سال دارد و چندي پيش، اخبار حاكي از اين بود كه هيات بخشودگي نسبت به مجازات وي موافقت كرده و طي روز‌هاي آينده آزاد خواهد شد. در همين زمينه وكيل بداوي‌نژاد به روزنامه گاردين گفته است دستگاه قضايي بريتانيا تاييد كرده است كه وي براي جامعه تهديدي محسوب نمي‌شود و در نهايت حكم به آزادي او داده است.

استرداد مجرم به ايران‌

در 23 ارديبهشت امسال، منوچهر متكي، وزير امور خارجه كشورمان در ديدار با رئيس و اعضاي كميته‌اي با عنوان كميته دفاع از حقوق شهدا و آسيب‌ديدگان اقدام تروريستي سال 1359 عليه نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در لندن از دولت انگليس خواست فوزي بداوي‌نژاد را براي محاكمه به جمهوري اسلامي تحويل دهد.

انگليس يا بايد مطابق رويه معمول خود عمل كرده و در پايان مدت محكوميت فوزي بداوي‌نژاد، وي را به موطن اصلي‌اش (ايران) تحويل دهد يا اين كه برخلاف همه معيارهاي بين‌المللي و شعارهاي خود براي رهايي اين تروريست از مجازات در ايران به او پناهندگي سياسي بدهد.

دولت انگليس بتازگي اعلام كرده ‌است كه در صورت اخراج اين تروريست و استرداد وي به ايران، به دليل مشاركت او در قتل (شهادت) دو ديپلمات ايراني، مجازات مرگ در انتظار او خواهد بود.

زندگي با پول ماليات‌ دهندگان انگليسي‌

ديلي تلگراف در اين زمينه نوشته است كه به بداوي‌نژاد اطمينان داده شده كه به ايران تحويل داده نخواهد شد و حتي با هزينه ماليات دهندگان انگليسي در اين كشور زندگي خواهد كرد.

رسانه‌هاي انگليسي ادامه زندگي بداوي‌نژاد در اين كشور را در حالي مورد انتقاد قرار مي‌دهند كه معتقدند استفاده او از خدمات اجتماعي اين كشور، هزينه‌هاي بالايي را به دولت تحميل مي‌كند.

روزنامه سان نيز به نقل از «مارك والاس» مدير برنامه اتحاد ماليات‌دهندگان انگليس، دراين‌باره نوشت: اقدام بسيار بدي انجام شده است. اين مرد حدود 3 دهه باري بر دوش مردمي بوده است كه همه‌گونه قوانين انگليس را رعايت كرده‌اند. اين ضربه‌اي به دهان مردم بريتانياست كه آينده وي را تامين مي‌كنند.

سياستمداران مخالف، از اين تصميم مقامات قضايي كشور انتقاد كرده و پليس نگهبان سفارت ايران كه در اين اقدام تروريستي به گروگان گرفته شده بود، در اعتراض، نامه‌اي به مقامات وزارت كشور انگليس نوشته است.

واكنش مقامات انگليسي‌

يكي از سخنگويان وزارت كشور انگليس درباره وضعيت بداوي‌نژاد گفته است كه وزارت كشور در خصوص يك پرونده مشخص اظهار نظر نمي‌كند.

اين سخنگو گفت: ما به تروريست‌هايي كه مجرم شناخته شده‌اند، پناهندگي نمي‌دهيم. هدف ما اين است كه افراد را در اسرع وقت از خاك كشور اخراج كنيم. اما بر اساس قوانين ما، ابتدا بايد مطمئن شويم فردي كه قرار است اخراج شود، با مرگ روبه‌رو نخواهد شد.

واكنش ايران به آزادي فوزي بداوي‌نژاد

پيشتر و به دنبال گزارش‌هايي مبني بر عفو مشروط بداوي‌نژاد تنها تروريست باقيمانده حمله به سفارت ايران در لندن طي سال 1359 كه به حبس ابد محكوم شده بود، مقامات وزارت امورخارجه كشورمان اعتراض كردند.

سفارت كشورمان در لندن با انتشار بيانيه‌اي تصميم مقامات انگليسي را بشدت محكوم و تاكيد كرد: اين تصميم دستگاه قضايي بريتانيا بر روابط دو كشور تاثير منفي خواهد گذاشت.

سفارت ايران در لندن با اشاره به اين كه آزادي اين تروريست باعث نگراني عميق شهروندان ايران و بريتانيا شده است، از دولت بريتانيا خواست در اين زمينه تجديد نظر كند.

وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران نيز سفير بريتانيا در تهران را در اعتراض به تصميم دولت انگليس احضار كرد.

مهدي صفري، معاون اروپاي وزارت امور خارجه ايران، با احضار جفري آدامز، سفير بريتانيا، با اعلام مراتب اعتراض شديد جمهوري اسلامي نسبت به تصميم دولت بريتانيا با اشاره به محكوميت حمله به ايران از سوي دبير كل وقت سازمان ملل متحد گفت: آزادي تروريستي كه در قلمرو انگليس به حريم حاكميتي ايران تجاوز كرده و مسوول شهادت 2 ديپلمات ايراني و جراحت شماري از ديپلمات‌هاي كشورمان و اولين سابقه تهاجم و اشغال يك سفارت خارجي در خاك انگليس بوده، يك اقدام غيرقابل دفاع و محكوم است.

جفري آدامز در اين ديدار با تصريح بر اين كه فوزي بداوي‌نژاد بر اساس قوانين انگليس يك تروريست است كه دوره مجازات خود را سپري كرده، اعلام كرد كه درخواست ايران را ضمن انعكاس به دولت بريتانيا مورد بررسي قرار مي‌دهد.

علاءالدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس كشورمان نيز با بيان اين‌كه برخي از نمايندگان مجلس خواهان تجديد نظر در خصوص رابطه با بريتانيا هستند، آزادي فوزي بدواي‌نژاد را نمونه‌اي از معيارهاي دوگانه انگليس در قبال ايران دانست و گفت: اگر چنين اقدامي صورت بگيرد، بدون ترديد آثار و تبعات منفي خود را به دنبال خواهد داشت و در سطح افكار عمومي ايران هم تبعات منفي گسترده‌اي برجاي خواهد گذاشت و اميدواريم كه انگليس چنين اشتباهي را مرتكب نشود.

علاءالدين بروجري دولت ايران را مسوول تصميم گيري درباره روابط با بريتانيا مي‌داند، با اين حال تاكيد كرد برخي نمايندگان مجلس، خواهان تجديد نظر در روابط هستند و تاكنون كميسيون امنيت ملي دو جلسه در اين زمينه برگزار كرده است.

سياست‌هاي دوگانه انگليس‌ در مواجهه با تروريسم‌

تصميم اخير دولت انگليس كه متعاقب تصميم قبلي اين دولت به خارج كردن منافقين از فهرست گروه‌هاي تروريستي انگليس صورت گرفته، صداقت لندن را براي داشتن روابط خوب با ايران و مواجهه با تروريسم، در معرض ترديد جدي قرار داده است.

چند ماه پيش، در پي حكم 3 قاضي دادگاه در بريتانيا، دولت اين كشور نام سازمان مجاهدين خلق ايران را از فهرست سازمان‌هاي تروريستي حذف كرد.

لندن همچنين در سال‌هاي اخير با طرح پرونده‌ بر ضد ديپلمات اسبق ايران، حمايت از منافقين با ارائه امكانات رسانه‌اي، براي پخش برنامه‌هاي مستقيم به زبان فارسي از لندن و رفع توقيف دارايي‌هاي منافقين از سوي ديوان عدالت اروپايي در برخورد با تروريسم سياستي دوگانه را در پيش گرفته است.

جمهوري اسلامي ايران، سازمان منافقين را گروهك تروريستي مي‌نامد و اتحاديه اروپايي و آمريكا در سال 2002 ميلادي منافقين را در فهرست گروه‌هاي تروريستي قراردادند و دارايي‌هاي اين سازمان را مسدود كردند.

فاطمه تيمورزاده‌
 شنبه 27 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن