تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هر که خشنودی خدا را بطلبد هر چند به قیمت خشم مردم، خداوند او را از مردم بی نیاز م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821173872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزارى نشست فوق‌العاده‌ اوپك زودتر از موعداحتمال كاهش سقف توليد نفت قوت گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: برگزارى نشست فوق‌العاده‌ اوپك زودتر از موعداحتمال كاهش سقف توليد نفت قوت گرفت
گروه اقتصادي- به دنبال روند نگران‌كننده كاهش بهاى نفت، نشست فوق‌العاده اوپك كه قرار بود 18 نوامبر در وين برگزار شود، 25 روز جلو افتاد و بر اساس برنامه جديد ، اين نشست 24 اكتبر برگزار خواهد شد. گفته مى‌شود اعضاى اوپك ميزان توليد و راه‌هاى دستيابى به تعادل بازار را در اولويت بحث نشست فوق‌العاده خود قرار داده‌اند.قيمت نفت در معاملات روز پنجشنبه به دنبال انتشار گزارش دولت آمريكا مبنى بر افزايش اكتشافات نفتى پيش از ميزان قبلى پيش‌بينى شده و با كاهش شديد 50/4 دلارى به كمتر از 70 دلار در بشكه رسيده بود. سبد نفتى اوپك نيز هفته گذشته با 12 دلار كاهش به 98/77 دلار در هر شبكه رسيد. نفت در بازارهاى آسيا نيز با 50 درصد كمتر از ركود تابستان گذشته بشكه‌اى 73 دلار معامله شد. بر همين اساس وزير نفت قطر از احتمال كاهش توليد حداقل يك ميليون بشكه‌اى اوپك در نشست روز جمعه- سوم آبان‌ماه خبر مى‌دهد. در عين حال وى تاكيد مى‌كند كه هر تصميمى‌وابسته به بررسى اصول بنيادين بازار در اين نشست خواهد بود. به نظر مى‌رسد اوپك قصد دارد براى جلوگيرى از تكرار وقايع سال 1998 كه مربوط به بحران مالى جنوب شرقى آسيا بود. به كاهش سقف توليد خود بپردازد.

به عقيده كارشناسان، در حاليكه كشورهاى اوپك به رعايت سهميه بندى در توليد و صادرات نفت ملزم شده اند، كاهش بهاى نفت به منزله تنزل شديد در عوايد نفتى اين كشورهاست. در صورت بروز ركود جهانى و كاهش بهاى نفت، برخى از كشورهاى عضو اوپك كه از درآمد سرانه بالا و ذخاير ارزى سرشارى برخوردارند مى‌توانند اين بحران را بدون مواجهه با دشوارى قابل توجهى پشت سر بگذارند. در مقابل، بروز چنين وضعيتى برخى ديگر از كشورهاى صادر كننده نفت را كه نتوانسته اند از درآمدهاى نفتى سال‌هاى اخير براى تقويت بنيه اقتصادى خود يا دست كم ايجاد ذخاير ارزى مناسب استفاده كنند با شرايط نامساعدى مواجه مى‌سازد.

اوپك و چشم انداز اقتصاد جهاني

وزيران نفت اوپك در اجلاس خود در ماه سپتامبر سال جارى براى مقابله با روند نزولى بهاى نفت تصميم گرفتند سهميه بندى مورد استفاده در سپتامبر سال قبل را رعايت كنند تا با كاهش عرضه، مانع از تنزل بهاى نفت شوند.

در آن زمان، برخى از كشورهاى عضو اين سازمان بهاى 100 دلار در هر بشكه را قيمت مناسبى براى نفت خام مى‌دانستند و در صورت ادامه روند كنوني، بعيد نيست وزيران اوپك در اجلاس بعدى خود كاهش سهميه‌ها را مورد توجه قرار دهند. در سال‌هاى گذشته، بخصوص از اواسط دهه 1980 تا اواخر دهه 1990، معمولا اكثر كشورهاى عضو اوپك در دوران كاهش بهاى نفت، براى حفظ عوايد خود از سهميه‌هاى تعيين شده تجاوز مى‌كردند كه به نوبه خود، كاهش بيش‌تر بهاى نفت و تشديد رقابت براى جلب مشترى از طريق عرضه نفت ارزان تر را در پى داشت. انتشار گزارش‌هايى در مورد احتمال بروز ركود در اقتصاد آمريكا از جمله عوامل اصلى سقوط قيمت نفت خام ارزيابى شده است.

آسيب بر پروژه‌هاى توسعه‌اى نفت

در همين حال، غلامحسين نوذرى وزير نفت ايران در منامه پايتخت بحرين در گفت و گو با خبرنگاران گفته نفت كم بها به آينده توليد آسيب خواهد رساند و اوپك بايد در نشست فوق‌العاده‌اى كه قرار است در ماه آتى برگزار شود تمام تلاش خود را براى ايجاد تعادل ميان بازار عرضه و تقاضا به كار گيرد. گزارش‌ها حاكى است كه كاهش تقاضاى مصرف نفت از سوى آمريكا و ديگر بازارهاى بزرگ جهانى به دليل بحران كنونى اقتصاد و خروج سرمايه گذاران از بازارهاى نفتى به اميد يافتن مكانى امن براى سرمايه گذارى مطمئن موجب كاهش 40 درصدى بهاى نفت از ركورد 147 دلارى شده است. نوذرى در پاسخ به سوالى در خصوص قيمت كنونى نفت در بازار گفته وضعيت كنونى اقتصاد جهانى دليل اصلى كاهش قيمت نفت است كه هيچ كس از آن راضى نيست. وى افزوده كاهش قيمت نفت سرمايه‌گذارى در پروژه‌هاى فرا دستى با هدف افزايش بازده توليدى را مختل كرده و روياروى با تقاضاى جهانى در آينده كه ميزان مصرف مجددا افزايش مى‌يابد را با مشكل روبه‌رو خواهد ساخت. وزير نفت ايران در پايان تصريح كرده چنانچه در آينده بازار به نفت بيش‌ترى نياز داشته باشد ما به عنوان كشورهاى توليدكننده با مشكل روبه‌رو خواهيم شد.وزير نفت نسبت به پيامدهاى منفى كاهش قيمت نفت براى پروژه‌هاى بزرگ توليدكنندگان هشدار داد.

ايران خواهان برقرارى تعادل بازار

نماينده ايران در اوپك تاكيد مى‌كند كه كشورهاى توليد كننده بايد ميزان عرضه نفت را متناسب با تقاضا كاهش دهند تا تعادل و ثبات در بازار انرژى برقرار شود. محمد على خطيبى در گفت‌و گو با رويترز تصريح كرده، اظهارات وزراى نفت اوپك طى روزهاى اخير نشان مى‌دهد كه عرضه نفت بايد متناسب با تقاضا باشد و اوپك بايد تعادل را در بازار برقرار كند.

وى تصريح كرد: اوپك اكنون بيش‌تر از تقاضاى بازار، نفت توليد مى‌كند. خطيبى افزوده اگر كاهش قيمت نفت ادامه يابد، سرمايه‌گذارى در توسعه ظرفيت توليد آسيب خواهد ديد. غلامحسين نوذرى وزير نفت نيز در جمع خبرنگاران در شهر منامه بحرين بر اين نكته تاكيد كرد. به گفته خطيبى اگر هزينه توليد هر بشكه نفت در برخى موارد حدود 65 دلار باشد و قيمت نفت نيز به همين سطح كاهش يابد چه انگيزه‌اى براى توليد نفت وجود خواهد داشت ؟

وى تاكيد كرده پايين بودن قيمت نفت به نفع كشورهاى توليد كننده و مصرف كننده نخواهد بود و بى شك اين مسئله به توليد جهانى نفت ضربه وارد خواهد كرد.

سقوط 15 دلارى قيمت نفت ايران

از سوى ديگر، سازمان كشورهاى صادركننده نفت (اوپك) از كاهش 15 دلارى قيمت نفت‌خام ايران در ماه گذشته خبر داده است. بر اساس اين گزارش ايران در شهريورماه با كاهش 30 هزار بشكه‌اى توليد نيز مواجه بوده است. سازمان اوپك در جديدترين گزارش خود اعلام كرد قيمت نفت‌خام سنگين ايران در سبد نفتى اوپك در ماه شهريور به‌طور ميانگين معادل 93 دلار و چهار سنت بوده كه در مقايسه با ماه قبل، 06/15 دلار كاهش داشته است. براساس اين گزارش، ميانگين قيمت نفت‌خام ايران در ماه مرداد معادل 108 دلار و 10 سنت گزارش شده ‌بود. با اين‌حال ميانگين قيمت نفت‌خام ايران در سال 2008 تا اين‌ماه معادل 104 دلار و 92 سنت بوده ‌كه در مقايسه با ماه گذشته نزديك به 44 دلار بيش‌تر است. سازمان اوپك در گزارش جديد خود اعلام كرده‌ كه ميانگين قيمت سبد نفتى اوپك نيز در ماه شهريور با 15 دلار و 56 سنت كاهش مواجه شده و به 96 دلار و 85 سنت رسيده است.

براساس اين گزارش، بيش‌ترين ميزان كاهش قيمت نفت در ميان اعضاى اوپك متعلق به امارات بوده كه شاهد سقوط 18 دلارى قيمت نفت خود بوده ‌است.

ايران سومين عضو اوپك از نظر در آمد هاى نفتى

نشريه تخصصى پتروليوم اكونوميست طى گزارشى با اشاره به اينكه افزايش درآمدهاى نفتى به نفع اقتصاد ايران است اين كشور را سومين عضو اوپك از نظر درآمدهاى نفتى معرفى كرد.به گزارش فارس، اين نشريه مى نويسد: توليد نفت ايران به بالاترين حد خود پس از انقلاب رسيده است ولى اين به آن معنا نيست كه صنعت نفت ايران با مشكلاتى مواجه نيست. اگرچه جنگ ايران و عراق طى دهه 1980 ميلادى ، عامل مهمى در افزايش قيمت جهانى نفت به شمار مى رفت ولى افزايش قيمت نفت طى ماه‌هاى اخير ربطى به ايران و مسئله هسته‌اى اين كشور ندارد. تنش‌هاى سياسى ايران و غرب در خصوص مسئله هسته‌اى تا حدى قيمت نفت را تقويت كرد ولى ايران با تمام توان به توليد نفت خود ادامه داد. دولت ايران اعلام كرد: ميزان توليد نفت اين كشور به بيش از 3/4 ميليون بشكه در روز رسيده كه اين رقم از سال 1979 ميلادى بى‌سابقه بوده است. ايران پيش از انقلاب روزانه بيش از 7/5 ميليون بشكه نفت توليد مى كرد. صادرات نفت ايران نيز هم اكنون به 5/2 ميليون بشكه در روز رسيده است.
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن