تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت مهدی (عج):من وصىّ آخرين‏ ام، به وسيله من بلا از خانواده و شيعيانم دفع مى ‏شود
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813167197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشد و توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت نهم، كم نظير بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رشد و توسعه ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت نهم، كم نظير بوده است
اقتصاد. وزارت ارتباطات . گزارش عملكرد
ارتباطات و فناوري اطلاعات در مدت فعاليت دولت نهم از رشد و توسعه بالايي برخوردار بوده و در مواردي ازجمله رشد ‪۲۹۵‬درصدي در بخش تلفن همراه،‪۲۹/۱‬ درصدي در تلفن ثابت،‪۱۶۳‬درصدي در بخش فناوري اطلاعات و پورت‌هاي دسترسي و همچنين رشد ‪۵۳۴‬درصدي ‪ ICT‬روستايي مي‌توان اين رشد را كم نظير توصيف كرد.

در كنار اين مهم مي‌توان از تدوين قوانين و مقررات، صدور پروانه براي اپراتورهاي دوم، سوم، شركت مخابرات ايران سهامي عام و وايمكس نيز به عنوان موارد ديگري نام برد كه در دولت نهم پيگيري و بعضا به ثمر نشسته است.

در مدت فعاليت دولت نهم و در دو سال اخير بيش از ‪ ۶‬هزار و ‪۱۱۳‬روستا از خدمات ‪ ICT‬برخوردار شده كه اين اقدام گامي مهم به سوي خدمت رساني به نقاط روستايي و محروم كشور است.

** حركت به سمت استقلال در صنعت مخابرات
حذف وابستگي صنايع كليدي به واردات، مهمترين دغدغه سال‌هاي دور و نزديك مسوولان و صاحبنظران حوزه‌هاي مختلف صنعتي بوده و در اين ميان وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به عنوان متولي امر صنايع الكترونيك، مخابرات و فناوري اطلاعات اقدام‌هاي پيشگامانه را آغاز كرده و با توجه به نگرش دولت نهم مبني بر گسترش عدالت و حمايت از توليدات داخلي، كليات سياست‌هاي وزارت ارتباطات براي حمايت از توليدكنندگان داخلي صنايع الكترونيك، مخابرات و فناوري اطلاعات، تدوين شد.

از جمله اقدام‌هاي انجام شده در راه رسيدن به استقلال در صنعت مخابرات در دولت نهم مي‌توان به قرارداد توليد تجهيزات ‪ ۶‬ميليون تلفن همراه با ‪۶‬ شركت داخلي تحت عنوانكنسرسيوم اشاره كرد.

ممنوعيت خريد خارجي بيش از ‪ ۶۰‬قلم كالاي مخابراتي در دو مرحله براي حمايت از توليدات داخلي، الزام به اخذ تاييد نمونه تا پايان سال ‪،۸۵‬ انعقاد قرارداد با دانشگاهها و سازمانهاي مختلف براي تقويت توان آزمايشگاهي و همچنين زمينه‌سازي اجراي پروژه ‪ NGN‬توسط توليدكنندگان داخلي از ديگر اقدام‌هاي انجام شده در اين بخش بوده است.

** توجه خاص دولت نهم به مناطق محروم در توسعه ارتباطات
با نگاهي با آمار روستاهاي داراي ارتباط مخابراتي در كشور در سالهاي ‪ ۵۷‬تا پايان تير ماه ‪ ۸۷‬و با توجه با افزايش اين آمار از ‪ ۴۷‬هزار و ‪۹۵۵‬ روستا در سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۵۲‬هزار و ‪ ۲۶۴‬روستا در تير ماه ‪ ۸۷‬شاهد هستيم كه توجه خاص دولت نهم به بخش‌هاي محروم، ‪۱۵/۵‬درصد رشد را نسبت
به شهريور ماه سال ‪ ۸۴‬در ارتباط رساني به روستاها به ارمغان آورده است.

توجه به روستاها و مناطق محروم در دولت نهم در افزايش ‪ ۵۳۴‬درصدي آمار تعداد دفاتر ‪ICT‬روستايي به وضوح قابل لمس است بطوري كه تعداد آمار دفاتر ‪ ICT‬روستايي از ‪ ۹۶۳‬دفتر در سال
‪ ۸۴‬به ‪ ۶‬هزار و ‪۱۱۳‬دفتر گام بسيار بزرگي در تحقق دولت الكترونيك است كه اين امر نيازمند اتصال تجهيز تمام نقاط كشور به اينترنت است.

** رشد ‪ ۲۹۵‬درصدي واگذاري تلفن همراه
در دوران فعاليت دولت نهم در حوزه ارتباطات سيار و تلفن همراه نيز با تلاش‌هاي صورت گرفته ، با افزايش آمار تعداد مشتركان تلفن همراه از ‪۸‬ ميليون و ‪ ۱۰۵‬هزار و ‪ ۵۱۳‬مشترك در سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۲۷‬ميليون و ‪ ۶۹۶‬هزار و ‪۷۲۲‬ مشترك در تير ماه ‪ ۸۷‬رشد ‪ ۲۹۵‬درصدي را شاهد هستيم و اين رشد طوري است كه واگذاري تلفن همراه با ارايه سيم كارت‌هاي اعتباري و دائم به روز شده است گفتني است افزايش درخور توجه واگذاري‌ها در هنگام فعاليت دولت نهم ‪۲۵۴‬ درصد رشد ضريب نفوذ تلفن همراه را نيز در پي داشته است.

در بخش تلفن همراه شهرهاي تحت پوشش، ‪۱۵‬درصد رشد را نسبت به سال ‪ ۸۴‬در دوران فعاليت دولت نهم نشان مي‌دهد و همچنين تحت پوشش قرار دادن جاده ها در طول فعاليت دولت نهم از ‪ ۳۴/۲‬درصد رشد نسبت به شهريور ‪ ۸۴‬برخوردار بوده است.

بهبود كمي و كيفي ارتباط دهي شبكه در دوران فعاليت دولت نهم نيز با تسريع در نصب آنتن‌هاي ‪ BTS‬رشدي نزديك به ‪۱۹۰‬درصد را نشان مي‌دهد بطوري كه تعداد آنتن‌هاي ‪ BTS‬شبكه ارتباطات سيار در سال ‪ ۸۴‬از شش هزار و ‪۵۶۲‬ آنتن به ‪۱۵‬هزار و ‪ ۶۳۸‬آنتن افزايش يافته است.

** رشد ‪ ۶۰‬درصدي در تعداد شهرهاي تحت پوشش شبكه فناروي اطلاعات كشور در بخش شبكه فناوري اطلاعات نيز توسعه و رشد چشمگيري را در دولت نهم شاهد هستيم بطوريكه شهرهاي تحت پوشش شبكه فناوري اطلاعات از ‪ ۷۱۶‬شهر در شهريور ‪ ۸۴‬به هزار و ‪۱۴۴‬شهر در تير ماه ‪ ۸۷‬با افزايش ‪ ۴۲۸‬شهر رشد ‪۵۹/۷‬ درصدي را نشان مي‌دهد.

رشد ‪۱۶۱‬درصدي در حوزه بانكداري الكترونيكي، واگذاري اينترنت به دانشگاهها از طريق فيبر نوري و اتصال بيش از پنج هزار و ‪ ۸۴۴‬مدرسه به شبكه ملي اينترنت، افزايش تعداد مراكز ديتا در كشور از هزار و ‪ ۳۱۱‬مركز به دو هزار و ‪ ۱۱۲‬مركز و رشد ‪ ۶‬درصدي در اين حوزه و همچنين افزايش ‪۹‬ ميليون و دويست هزار نفر به تعداد كاربران اينترنت كه رشد ‪۱۰۴/۵‬درصدي را نشان مي‌دهد از ديگر توفيقات دولت نهم در عرصه فناوري اطلاعات است.

پهناي باند بين‌الملل نيز در دوران فعاليت دولت نهم ‪ ۲۶۲‬درصد رشد داشته و از ‪ ۳‬هزار و ‪۵۱۰‬مگابيت در ثانيه به ‪۱۲‬هزار و ‪ ۷۳۴‬رسيده است.

همچنين تعداد پورت‌هاي دسترسي ديتا در زمان دولت نهم به رغم محدوديت‌هاي موجود ‪۱۶۳‬درصد رشد را نسبت به شهريور ماه سال ‪ ۸۴‬داشته ايم.

** ارتباطات زيرساخت
شركت ارتباطات زيرساخت وظيفه برقراري ارتباط بين شهري و بين‌الملل تمام بهره برداران مخابراتي كشور اعم از ثابت و همراه را در بخش خصوصي و دولتي برعهده دارد، در دولت نهم اين شركت براي برقراري ارتباطات بين شهري ‪ ۲‬ميليون و ‪ ۴۵۱‬هزار پورت، براي برقراري ارتباطات
بين‌الملل ‪ ۴۲‬هزار پورت و براي تامين اينترنت كشور ظرفيتي برابر با ‪۴۱‬ لينك ‪ STM1‬براي كاربران فراهم كرده است.

شايان ذكر است توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي با تكيه بر فناوري نوين در دولت نهم مورد توجه قرار گرفته و توسعه شبكه فيبر نوري از ‪ ۵۶‬هزار كيلومتر در سال ‪ ۸۴‬به ‪ ۷۹‬هزار كيلومتر در تير ماه ‪ ۸۷‬معادل ‪ ۴۱‬درصد رشد را نشان مي‌دهد.
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن