تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816545179




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نشست بررسي دستاوردهاي حضور رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نشست بررسي دستاوردهاي حضور رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل
خبرگزاري فارس: خرم و ميرعباسي اساتيد دانشگاه در نشست مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري حضور رئيس جمهور در چهار نشست مجمع عمومي سازمان ملل را در مجموع مثبت ارزيابي كردند.


به گزارش خبرنگار سياست خارجي خبرگزاري فارس از سلسله نشست‌هاي كارشناسي مركز بررسي‌هاي استراتژيك رياست جمهوري نشست ارزيابي دستاوردهاي سفر رئيس جمهور به نيويورك و شركت وي در شصت و سومين نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد با حضور خرم استاد دانشكده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه و ميرعباسي استاد روابط بين الملل دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار شد.
بنابر اين گزارش در ابتداي اين نشست خرم درباره نفس حضور رئيس جمهور در نشست مجمع عمومي سازمان ملل گفت: اصل حضور رئيس جمهور براي انتقال ايده‌ها و آرمان‌هاي كشورمان خوب، مثبت و تاثيرگذار است. بايد اين نكته را هم ذكر كنم كه هر چه سطح مقام شركت كننده در اين مجمع بالاتر باشد مواضع مطرح شده از سوي وي موثرتر بوده و بيشتر جدي گرفته مي‌شود و البته مواضع وي به همان نسبت نيز جدي‌تر و مسئوليت‌آورتر مي‌شود.
خرم همين مسئوليت بين‌المللي در قبال مواضع و سخنان روساي جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل را باعث آن دانست كه بعضي از روساي جمهور از شركت در چنين مجامعي منصرف شوند و افزود: اگر يك وزير امور خارجه و يا مقامي ديگر پايين‌تر از رئيس جمهور سخني را بيان كند فرصت براي رئيس جمهور آن كشور هست تا تبعات منفي احتمالي اين سخنان را برطرف كند چرا كه سخنان مقامات دولتي كشورها در مجامع بين‌المللي به عنوان سند براي مواضع آن كشورها ثبت مي‌شود.
وي در ادامه در تشريح ويژگي‌هاي مجمع عمومي سازمان ملل در قياس با ديگر مجامع بين‌المللي اظهار داشت: براي حضور در مجمع عمومي از كسي دعوت نمي‌شود و در هنگام برگزاري آن هر مقامي از هر دولتي مي‌تواند در آن شركت كرده و به بيان مواضع خود بپردازد. حسن ديگر اين مجمع نيز آن است كه در آن پروتكل‌هاي معمول در روابط دو جانبه كشورها وجود ندارد. يعني در حاشيه و هنگام برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل هر رئيس جمهور يا مقام ديگر دولتي مي‌تواند خيلي راحت و بدون برگزاري آداب ديپلماتيك خاص ديدارهاي دو جانبه و رعايت پروتكل‌ها و تشريفات خاص با مقامات دولتي كشورهاي ديگر ديدار و گفتگو كند كه اين يك فرصت خيلي خوب است.
كارشناس مركز مطالعات وزارت امور خارجه با تاكيد دوباره بر اينكه حضور در مجمع عمومي سازمان ملل مواهب زيادي دارد در عين حال بر مسئوليت‌هاي بين‌المللي مترتب بر اين حضور نيز تاكيد و تصريح كرد: صرف حضور در مجامع عمومي سازمان ملل مثبت يا منفي نيست و مهم برنامه‌اي است كه دولت‌ها براي حضور در اين محفل بين‌المللي دارند. روساي جمهور آمريكا همه ساله در اين مجمع شركت مي‌كنند ولي اين شركت براي آن نيست كه آنها به محل برگزاري اين نشست نزديك هستند بلكه آن را فرصتي مناسب براي بيان مواضع و نظرات خود مي‌دانند.
در ادامه ميرعباسي نيز با تشريح فضاي مناسبي كه در مجامع عمومي سازمان ملل براي تعامل و تبادل نظر بين سران و مقامات عالي كشورها بوجود مي‌آيد بيان داشت: برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل در مجموع حدود سه ماه به طول مي‌انجامد و در حاشيه آن نشست‌هاي تخصصي زيادي برگزاري مي‌شود. بايد در اينگونه نشست‌ها به حاشيه‌ها و نشست‌هاي جنبي آنها نيز توجه كافي داشته باشيم و خيلي مهم است كه افرادي در اين نشست‌ها شركت كنند كه بتوانند به خوبي از مواضع كشورمان دفاع كنند نه اينكه حداقل آداب ديپلماتيك را نيز بلد نباشند و اميدوارم اين مسئله بعد از اين بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
وي در ادامه به بررسي حضور رئيس جمهور در چهار نشست مجمع عمومي سازمان ملل تا به حال پرداخت و خاطرنشان كرد: اصلاح قواعد، نظم جهاني و تركيب و ساختار نهادهاي سازمان ملل بخصوص شوراي امنيت محور مواضع آقاي احمدي نژاد در طول چهار دوره حضور در مجمع عمومي سازمان ملل بوده است.
اين كارشناس مسائل بين‌الملل اضافه كرد: اگر چه اصلاح نظم بين‌الملل و بخصوص ساختار نهادهاي بين‌المللي و در راس آنها سازمان ملل و شوراي امنيت آن نيازمند مقدمات بسياري است ولي به هر حال يكي از اين مقدمات نيز فضاسازي درباره آن است. لذا سخنان و مواضع رئيس جمهور در اين باره خوب است و تكرار آنها مي‌تواند فضاسازي لازم براي اين منظور را به انجام برساند.
خرم در ادامه با بيان اينكه متاسفانه مقامات كشورمان از گذشته تا به حال خيلي برنامه دقيق و حساب شده‌اي براي حضورهاي بين‌المللي خود ندارند، عنوان كرد: متاسفانه رسانه‌هاي ما فضاي بين‌المللي را دقيق ترسيم نمي‌كنند و چهره فضاي بين‌المللي را آنگونه كه خود مي‌خواهند به افكار عمومي داخلي نشان مي‌دهند و به تعبير ديگر فضاي بين‌المللي را متناسب با فرهنگ و ادبيات و گفتمان حاكم بر آن را نيز متاثر از فرهنگ و ادبيات داخلي نشان مي‌دهند.
وي ادامه داد: متاسفانه مقامات ما نيز متاثر از اين تصوير ارائه شده بعضا مواضعي را در اين عرصه‌ها اتخاذ مي‌كنند كه در فرهنگ ما كاملا پذيرفته شده و مقبول هستند اما وقتي آنها را در مجامع بين‌المللي مطرح مي‌كنيم با اينكه احساس مي‌كنيم تاثير خوبي بايد بر جاي بگذارد اما با واكنش منفي از سوي افكار عمومي جهان مواجه مي‌شويم.
استاد دانشكده روابط بين‌الملل وزارت امور خارجه با بيان اينكه بايد سفرهاي مقامات دولتي كشورمان را از گذشته تا اكنون با توجه به فضاي گفتماني حاكم بر عرصه بين‌الملل در هر دوره متناسب با خود آن ارزيابي كنيم، گفت: اگر امروز با توجه به برجسته بودن موضوع هسته‌اي ايران در افكار عمومي جهاني بخواهيم مواضع رئيس جمهور در مجمع عمومي سازمان ملل را در اين ارتباط ارزيابي كنيم بايد ببينيم كه چقدر اين مواضع با قواعد بين‌المللي همخواني داشته است.
خرم با اشاره به اينكه بد يا خوب قواعد بين‌المللي فعلي قواعد حاكم بر عرصه جهاني هستند و بالاخره بايد گفت كه مقبول عامه هست، افزود: هر قدر هم كه حرف‌هاي خوب بزنيم ولي اگر اين حرف‌ها متناسب و همخوان با ادبيات حاكم بر عرصه بين‌المللي نباشد متاسفانه محكوم مي‌شوند و حداقل مقبول واقع نمي‌شوند. رئيس جمهور در عرصه جهاني قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را بي‌ارزش مي‌خوانند و عنوان مي‌كنند كه ما هيچ توجهي به اين قطعنامه‌ها نخواهيم كرد و توجيه مي‌كنند كه مثلا 118 كشور عضو گروه كشورهاي عدم تعهد در بيانيه‌اي از صلح‌آميز بودن برنامه‌هاي هسته‌اي ايران حمايت كرده‌اند و لذا پنج كشور عضو دائم شوراي امنيت نمي‌توانند نظر خود را به ما تحميل كنند.
وي اظهار داشت: ببينيد اين پنج كشور همه جامعه بين‌الملل نيستند اما حاكم بر جامعه بين‌الملل هستند و نظر خود را پيش مي‌برند. اگر همين 118 كشور عضو «نم» قرار باشد درباره يك قطعنامه مهم به نفع ايران راي بدهند حتم بدانيد قطعا و يقينا بيش از 80 تاي آنها عليه ايران راي مي‌دهند چرا كه جرات و توانايي آن را ندارند كه در مقابل نظر كشورهاي حاكم بر عرصه بين‌الملل بايستند.
كارشناس مركز مطالعات وزارت امور خارجه به قطعنامه‌هايي كه در شوراي امنيت و شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي عليه ايران تصويب شده‌اند اشاره كرد و اضافه كرد: كشورهاي موثر همين جنبش عدم تعهد مثل هند و آفريقاي جنوبي بارها در اين مجامع كه راي آنها بسيار موثرتر از اجماع كشورها در مورد بيانيه‌اي حمايت‌آميز از ايران است عليه ايران راي داده‌اند. بيانيه 118 كشور عدم تعهد به اندازه يك كلمه نمي‌تواند قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را تحت تاثير قرار دهد.
خرم با تاكيد بر اينكه البته تلاش براي ايجاد سندهايي بين‌المللي چون بيانيه جنبش عدم تعهد در حمايت از برنامه صلح آميز هسته‌اي كشورمان را بسيار مثبت است، تصريح كرد: اين بيانيه‌ها خوب هستند اما ما حداقل خودمان را نبايد با آنها گول بزنيم و تاثير آنها را در عرصه بين‌الملل بايد به اندازه واقعي‌اش ببينيم. بيانيه‌هاي «نم» به نفع ما خوب است ولي بايد بدانيم كه اينها در عرصه بين‌الملل براي ما نقد نمي‌شوند و نمي‌توانند قطعنامه‌هاي شوراي امنيت را خنثي كنند. در واقع بيانيه‌هاي «نم» كاغذ پاره هستند نه قطعنامه‌هاي شوراي امنيت.
در ادامه ميرعباسي با اشاره به اينكه يكي از محورهاي مواضع رئيس جمهور كشورمان در عرصه‌هاي بين‌المللي برقراري عدالت در اين عرصه است، بيان داشت: عدالت محوري در عرصه بين‌الملل مطلوب همه كشورهاي دنياست ولي بايد توجه داشت كه اين عدالت به هيچ وجه در سطح دنيا مفهوم يكساني ندارد و بسته به ديدگاه و شرايط كشورها تعريف‌هاي متفاوتي نيز دارد.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از جمله كشورهايي هستند كه بيشتر داعيه عدالت محوري را در دنيا دارند اما عدالت از نگاه آنها بسيار متفاوت با آنچيزي است كه ما مي‌پنداريم. مثلا بسياري از اينها كشورهاي فقير با ديون مالي بين‌المللي هستند آيا خود ما همين ايران مي‌آيد مثلا به خاطر آنكه از نگاه آنها عدالت يعني بخشوده شدن ديون بين‌المللي‌شان بدهي‌هاي آنها به خودش را ببخشد و اصلا آيا مي‌توانيم اين ديون را به آنها ببخشيم.
ميرعباسي با بيان اينكه مواضع ما در عرصه عمل خوب هستند اما بايد ديد چقدر تا به حال توانسته‌ايم از آنها نتيجه عملي بگيريم، خاطرنشان كرد: بايد يارگيري‌هاي بهتري در عرصه بين‌المللي كنيم و استراتژي خود را باز تعريف كنيم تا بتوانيم نتايج خوبي بگيريم.
در ادامه اين نشست خرم با اشاره به عدالت‌خواهي مسئولان كشورمان در عرصه بين‌المللي تاكيد كرد: متاسفانه مسئولان كشورمان بدون توجه به گذشته آنچه امروز در عرصه بين‌المللي حاكم است مواضعي را مطرح مي‌كنند كه شايسته كشورمان نيست. اصلا ريشه ساختاري كه امروز بر عرصه بين‌المللي حاكم است با داعيه‌هاي برقراري عدالت در جهان شكل گرفته است. در دهه دوم قرن 20 به رهبري آمريكا جامعه بين‌الملل شكل گرفت تا عدالت در سطح دنيا برقرار شود ولي چون در ساختارها عدالت بر صلح تقدم داشت دو جنگ جهاني مخرب و وسيع رخ داد و بعد از جنگ جهاني دوم كشورها ساختار جامعه بين‌الملل را بر محوريت تقدم صلح بر عدالت تغيير دادند و سازمان ملل شكل گرفت.
وي تاكيد كرد: درست است كه ساختار شوراي امنيت و حق وتوي اعضاي دائم از غنائم كشورهاي پيروز طي دو جنگ جهاني است اما بايد توجه داشت كه كشورها ناچار شدند به اين ساختار تن بدهند تا صلح حفظ شود و امروز اين نظم حاكم بهم نمي‌خورد مگر با وقوع يك جنگ جهاني سوم يا واقعه‌اي بزرگ كه نظم بين‌المللي را متحول كند. مگر در عرصه داخلي كشور ما گروهي كه در انتخابات پيروز مي‌شود حاضر است عرصه را به اختيار خود و به اين راحتي‌ها به رقيب واگذار كند كه ما توقع داريم كشورهاي حاكم در دنيا اين كار را بكنند و عرصه منافع خود را به ديگران واگذار كنند و حاضر به برقراري مثلا عدالت مورد نظر ما در عرصه جهاني شوند.
خرم گفت: ما براي ورود به اين ساحت و تلاش براي تغيير نظم بين‌الملل ابتدا سيري را كه در شكل‌گيري نظم فعلي طي شده است به خوبي واكاوي كنيم تا بتوانيم بهترين راه براي ورود به اين عرصه را پيدا كنيم. ما متاسفانه نمي‌دانيم كه نمي‌توانيم به اين ترتيب نظم بين‌الملل و به تبع آن ساختارهاي حاكم بر آن را تغيير دهيم و بايد براي اين كار از راهش وارد شويم.
وي همچنين كاربرد ديپلماسي عمومي در سفرهاي رئيس جمهور به نيويورك را بسيار مثبت ارزيابي كرد و اظهار داشت: حضور رئيس جمهور در دانشگاه كلمبيا و نمايشي كه رئيس اين دانشگاه اجرا كرد با خودداري و متانت آقاي احمدي نژاد تبديل به يك پيروزي بزرگ براي ما شد. حضور رئيس جمهور در مجامع عمومي و ديدار با دانشجويان و مصاحبه با رسانه‌هاي آمريكايي بسيار مثبت بود و تاثيرات خوبي داشت. همچنين طرح موضوع حضور در محل برج‌هاي دو قلوي سازمان تجارت جهاني خيلي خوب بود كه آمريكا را منفعل كرد.
خرم تاكيد كرد: البته حضور رئيس جمهور در محل مجمع عمومي هنگام سخنراني جرج بوش بايد از قبل با هيئت آمريكايي هماهنگ مي‌شد تا مثل حضور آقاي خاتمي در هنگام سخنراني كلينتون با حضور جرج بوش در هنگام سخنراني آقاي احمدي نژاد تكميل شود تا نتيجه ببخشد چرا كه حضور يك رئيس جمهور در مجمع عمومي موضوع شخصي نيست و ايشان نماينده ايران در اين مجمع بودند و نبايد بدون هماهنگي در سخنراني بوش حضور مي‌يافتند تا با عدم حضور بوش در هنگام سخنراني ايشان از هيئت و نمايندگان ايران سلب حيثيت شود.
انتهاي پيام/
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن