واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در ميزگرد بررسي عرفانهانهاي كاذب مطرح شد؛ عارفنمايان در پي شريعتستيزي و جايگزيني مرجعيت
خبرگزاري فارس: انكار عرفان، معنويت و خدا، سرخوردگي از عقلانيت ابزاري، اثبات نادرستي فلسفه معنويتگريز و شكست نظامهاي معنويتستيز همچون نظام كمونيستي، عواملي براي رشد اين عرفانها شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، ميزگرد نقد و بررسي عرفانهاي كاذب با حضور كارشناسان مجمع عالي حكمت اسلامي حوزه علميه قم، امروز در سالن همايشهاي مدرسه عالي دارالشفاء برگزار شد.
بر همين اساس كياشمشكي دبير علمي اين ميزگرد در سخناني گفت: ضابطه شناخت عرفان اصيل، هماهنگي با دين، شريعت، عقل و فطرت است.
وي با اشاره به شيوههاي جذب منحرفان و عارفنمايان، گفت: عرفان ناب، خود ويژگيهايي دارد كه امكان عرفاننمايي را فراهم ميكند.
دبير علمي ميزگرد با طرح اين پرسش كه چرا فلسه كاذب نداريم؛ اما عرفان كاذب در جامعه رسوخ ميكند، افزود: در فلسفه برخلاف عرفان، مباحث عقلي مطرح است، اما ملاك شناخت عرفان كاذب چيست و كجا بايد آن را از عرفان ناب بازشناخت، امروز ديگر نميتوان مسائل عرفاني را پنهان نگه داشت.
كياشمشكي ادامه داد: آيا عرفانهاي كاذب مانند داروي تقلبي است كه زيانبار است و بايد راه چارهاي براي مقابله با آن جست يا مانند زيورهاي تقلبي است كه وجود آن اشكالي ندارد.
در ادامه ميزگرد، فنايي اشكوري، گفت: عرفانهاي كاذب، جذابيتهاي ظاهري دارند و در مقابل، عرفان ناب به درستي معرفي نميشود.
وي با اشاره به سلامت نفس برخي كه به فرقههاي منحرف گرويدهاند، يكي از آسيبهاي عرفان كاذب را به محاق رفتن عرفان اصيل دانست و گفت: با نبود معرفي صحيح عرفان ناب و حضور عرفان دروغين، اصل عرفان، خارج از دين تلقي ميشود.
كارشناس ميزگرد با طرح اين پرسش كه آيا حقيقت عرفان مخالف دين است، تاكيد كرد: عدهاي مخالف دين هستند و ميگويند با عرفان، مسائل حل ميشود و ما به حقيقت ميرسيم.
وي در تبيين نسبت عرفان و دين، گفت: عرفان اصيل، در عرض دين نيست؛ بلكه داخل دين است البته نه در كنار احكام و اخلاق كه عرفان باطن و محتواي دين است. عرفان، محتواي داخلي، پنهان و عميق احكام و اخلاق است.
وي در پايان تاكيد كرد: در عرفان اصيل رسيدن به قدرتهاي خاص مدنظر نيست به خلاف عرفانهاي كاذب كه كارهاي خارقالعاده روحي در آن انجام ميشود.
شريفي، ديگر كارشناس اين ميزگرد، درباره تاريخچه عرفانهاي كاذب گفت: گرايش معنوي، فطري است و از ابتداي وجود عرفان، عرفان كاذب هم به وجود آمده است.
وي دليل ظهور و نشر عرفانهاي نو پديد را برشمرد و گفت: انكار عرفان، معنويت و خدا، سرخوردگي از عقلانيت ابزاري، اثبات نادرستي فلسفه معنويتگريز و شكست نظامهاي معنويتستيز همچون نظام كمونيستي، عواملي براي رشد اين عرفانها شده است.
وي در ادامه گفت: برنامههاي نظامي سياسي نيز در ايجاد فرقههاي منحرف عرفاني نقش دارد و برخي از اين فرقهها، بنيانگذاران نظامي دارد كه بر روي كشف نظام روح و توليد اسلحههاي ارادي، مطالعه ميكنند.
كارشناس ميزگرد، پيروزي انقلاب اسلامي ايران و موج معنوي آن در جهان را از ديگر زمينه سازهاي عرفان كاذب برشمرد كه به دليل سوء استفاده منحرفان از فضاي معنوي به وجود آمده، منجر به ترويج عرفانهاي كاذب شده در حالي كه بايد معنويت اسلامي تبليغ ميشد.
وي سادگي و قابل فهم بودن مفاهيم عرفانهاي كاذب به خلاف عرفان ناب و ناداني مردم را علت اصلي گرايش به اين فرقهها دانست و گفت: دلبستگي هواداران، پنهانكاري و رازگونه نشان دادن عرفانهاي ساختگي و كنترل همه جانبه زندگي مريدان از سوي سركردگان اين فرقهها، باعث جذابيت شده و آنها را موفق و قابل قبول نشان ميدهد.
شريفي، بمباران محبت، گام به گامي عرفانهاي كاذب و بروز كارهاي خارقالعاده را شيوه جذب عارفنمايان دانست و آسانگيري درباره عرفان ناب و تفهيم آن براي سطوح پايينتر جامعه را خواستار شد.
وي در تحليل انگيزههاي سياسي فرقههاي منحرف عرفاني گفت: اين گروهها در پي منافع شخصي خود هستند؛ مثلا به جاي قيامت، تناسخ را مطرح ميكنند و اين آموزهها ميتواند در خدمت سياستمداران باشد، چون آنها خود را معلول يك زندگي قبلي ميدانند و نميتوانند اعتراضي به وضع موجود داشته باشند؛ بنابراين، منابع و سرمايههايشان به راحتي به غارت ميرود.
كارشناس ميزگرد، تبليغ گوشهنشيني و دوري از اجتماع و مشكلات آن و نيز تبليغ كثرتگرايي و تساهل و تسامح را از ديگر اهداف اين گروهها خواند و گفت: امروز، پائولوكوئيلو با كتابها و قلمش سردمدار عرفان تسامحي است و خود وي استقبال از حضورش در ايران را بي نظير خوانده است. ترجمه آثار وي در ايران فراوان چاپ ميشود و آقاي مهاجراني، وزير ارشاد اسلامي وقت كشور، مبلغ او بود.
وي ايجاد پايگاه در كشور با تمركز بر استاد و پير در آمريكا، نفي قدرت مرجعيت و مناسك انزواگرانه در روز جمعه را از برنامههاي خطرناك فرقههاي انحرافي عرفاني دانست.
شريفي گفت: دين و شريعت، اصل عرفان و راه عرفاني را مورد تأييد قرار ميدهد؛ اما لزوما نتيجه شهود، تجربه و مكاشفه را تأييد نميكند چرا كه نتايج بايد مطابق شريعت باشد تا تأييد شود.
در ادامه ميزگرد، عبدالحسين خسروپناه، از اعضاي هيات علمي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي در سخناني، عرفان فطري را محل تأمل دانست و گفت: عبارت عرفان كاذب، تسامحي است و گرنه عرفان، آسماني است و بايد از دين گرفت.
وي با تقسيم عرفانها به شرقي، غربي، بومي و ديني، در توضيح عرفان بومي، گفت: تصوف با التقاط در اسلام پديد آمده است و تصوف شيعي نيز از قرن نهم آغاز شده و متأثر از تصوف سني است.
كارشناس ميزگرد، عرفانهاي كاذب را شريعت گريز خواند و عرفان سرخ پوستي، پائولوكوئيلو و اْشو را از عرفانهاي نوپديد برشمرد.
وي ادعا كرد: مهارتهاي معنوي، مشاوره، استفاده از ورزش رزمي و يوگا، از شيوههاي نوين اين دسته از عرفانها است.
استاد علوم عقلي حوزه، در بخش پاياني سخنان خود، به بدعتهاي فرقههاي منحرف اشاره كرد و گفت: اينها به اسلام گزينشگر معتقدند و ميگويند اگر انسان به حقيقت رسيد، نياز به شريعت ندارد گرچه ظاهرا توصيه به تقليد ميكنند.
وي همچنين بدعت در مناسك از قبيل خانقاه نشيني و رقص و سماع، ارتباطهاي مختلط نامحرمان و رقص مختلط را مورد توجه قرار داد و با استناد به تصاويري كه از آيينهاي اين فرقهها در اختيار داشت و سخنان بريدگان از حلقههاي كاذب عرفاني، گرايش به رقصهاي جديد را بدعت در بدعت خواند و گفت: سركرده اين فرقهها براي توجيه اعمال خود به ارايه تأويل نادرست آيات ميپردازند.
به گزارش خبرنگار رسا در حاشيه اين ميزگرد كه اساتيدي از حوزه از جمله فياضي نيز در جمع حضار ديده ميشدند، سه تن از حاضران با عنوان اين كه تكليف شرعي دارند تلاش كردند نظم جلسه را برهم زده و اعتراض خود را به گوش ديگران كه در حال استفاده از برنامه بودند، برسانند.
عمده سخن اين چند تن، ادعاي انحصاري شدن مجمع حكمت حوزه و عدم توجه به سخنان آنها بود و نيز با اسنتاد به بريدههايي از نوشتههاي عرفاني، عرفان دفاع شده از سوي ميزگرد و مجمع را شبيه عرفانهاي كاذب و خطرناك خواندند.
از پاسخهاي كوتاه دبير علمي و كارشناسان، آشكار بود اين سه نفر، پيش از اين نيز در جلسات مشابه به اعتراض برخاسته و علي رغم گفتو گوي خصوصي با استادان، همچنان بر نظر خويش پاميفشارند.
كارشناسان ميزگرد ضمن استقبال از نقد مباحث عرفاني در جلسات ويژه، تمركز غيرت ديني در مقابله با جذب هزاران جوان به حلقههاي عرفاننمايان غربي را خواستار شدند به جاي اعتراض به مفاهيم بلند عرفاني كه در حلقه خواص و اهل فن مطرح ميشود و سرايت عمومي ندارد.
انتهاي پيام/ش
جمعه 26 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]