تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816772458




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*به بهانه برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي بومي فن‌آوري نانو* ايدرو از صنايع هاي‌تك حمايت كافي مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *به بهانه برگزاري نمايشگاه توانمندي‌هاي بومي فن‌آوري نانو* ايدرو از صنايع هاي‌تك حمايت كافي مي‌كند؟


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنعت و معدن

نخستين نمايشگاه توانمندي‌هاي بومي فن‌آوري نانو در حالي چندي پيش به كار خود پايان داد كه هنوز اين سوال در اذهان عمومي باقي مانده است كه آيا نهادهايي مانند سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) توانسته‌اند از عهده وظايف خود در قبال توسعه و حمايت از فن‌آوري‌هاي نوين برآيند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به دنبال به وجود آمدن هر فن‌آوري، صنايع مرتبط با آن نيز به سرعت رشد پيدا كرده؛ به طوري بعد از چند سال مي‌توان شاهد حضور محصولات توليد شده با استفاده از فن‌آوري‌هاي نوين در بازار بود.

فن‌آوري نانو نيز از اين قاعده مستثنا نبوده و كشورهايي مانند ژاپن و آمريكا كه در اين عرصه پيشگام هستند، طي سال‌هاي اخير توانسته‌اند محصولات مختلفي را با استفاده از نانوفن‌آوري توليد كنند.

در ايران نيز علي‌رغم اين‌كه فن‌آوري نانو بسيار نوپا بوده و هنوز اذهان عمومي با چنين فن‌آوري آشنايي لازم را ندارد، اما از نهادهايي مانند سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) كه بخش عمده‌اي از وظايفش مربوط به توسعه صنايع هاي‌تك در كشور است، انتظار مي‌رود كه فن‌آوري‌هايي مانند نانو به نحو شايسته حمايت كند تا صنايع كشور از اين فن‌آوري جديد نيز بهره‌ ببرند.

گشتي در نمايشگاه مي‌زنيم. در يكي از غرفه‌ها نوشته شده است كه با استفاده از محصولات نانويي مي‌توان ميزان استفاده از سيمان را در ساخت‌وسازها تا 20 درصد كاهش داد.

مسوول غرفه در اين باره مي‌گويد: "به عنوان مثال اگر در ساخت برج ميلاد محصولات نانويي به كار مي‌رفت، مي‌شد با استفاده از سيمان صرفه‌جويي شده در ساخت اين برج، يك بيمارستان ميلاد نيز در كنار آن احداث كرد! "

وي با اشاره به اين‌كه استفاده از نانوميكس، مقاومت بتن را تا دو برابر افزايش مي دهد، اظهار مي‌كند: " استفاده از مواد مبتني بر فناوري ‌نانو در ساخت‌وساز، ايمني ساختمان‌ها را نيز به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌دهد. "

اين فعال صنعتي البته به برخي از مشكلات موجود در زمينه استفاده از اين محصولات در امر ساخت‌وساز در كشور نيز اشاره كرده و مي‌گويد: "در آيين‌نامه مربوط به استفاده از بتن در ساخت‌وساز، هيچ اشاره‌اي به محصولات نانو نشده و به همين دليل هم‌اكنون عملا از نظر قانوني امكان استفاده از مواد نانويي در امر ساخت‌وساز در كشور وجود ندارد."

وي مي‌افزايد: "به همين دليل مجبوريم كه عمده توليدات خود را به دوبي كه شهر ساختمان‌ها و برج‌هاي بلند است، صادر كنيم و فروش كمي در ايران داريم."

او در عين حال تصريح مي‌كند كه "استفاده از مواد نانويي هزينه‌هاي ساخت‌وساز را نيز به ميزان قابل توجهي كاهش مي‌دهد."

در غرفه ديگري پوشاك و محصولات نساجي نانويي به نمايش گذاشته شده است.

مسوول غرفه عنوان مي‌كند كه "استفاده از مواد نانو در توليد پوشاك دو ويژگي ضد بو و ضد حساسيت بودن را همزمان ايجاد كرده است؛ البته اين دو ويژگي به نحوه شست‌وشوي پوشاك نيز بستگي دارند؛ اما نوع گران‌قيمت و مادام‌العمر پوشاك نانويي نيز در داخل كشور قابل توليد است."

او در پاسخ به اين سوال كه آيا استفاده از مواد نانويي در توليد لباس ضرري براي بدن دارد؟ مي‌گويد: "مواد نانويي هيچ تاثيري روي بدن انسان نداشته و تنها نقش حائل را ميان بدن انسان و باكتري‌ها بازي كرده و مانع از تماس اين دو با يكديگر مي‌شوند."

در غرفه ديگري به فعاليت‌هاي انجام شده در زمينه پوشش فلزات و به‌كارگيري فناوري نانو در اين حوزه اشاره شده است.

اين غرفه در زمينه صنعت خودرو و استفاده از فن‌آوري نانو در اين بخش فعاليت‌هايي انجام داده‌ است.

مسوول غرفه در اين باره توضيح مي‌دهد: "استفاده از نانو مواد در رادياتور خودرو به كاهش 15 درصدي مصرف سوخت خودرو منجر مي‌شود."

وي با بيان اين‌كه تاكنون اين فن‌آوري روي 15 خودروي داخلي تست شده و جواب مثبت داده‌ است، خاطرنشان مي‌كند: "توليدات ما قابل رقابت با مشابه خارجي و قيمت آن كمتر از توليدات خارجي است."

البته اين فعال صنعتي به اين نكته هم اشاره مي‌كند كه " شركت‌هاي خودروسازي تاكنون هيچ حمايتي از توسعه و گسترش اين فن‌آوري در كشور انجام نداده‌اند."

چند غرفه ديگر نيز به ارايه دستاوردهاي خود در حوزه نانو در بخش‌هايي مانند كاشي و سراميك، رنگ، نانو الياف، پليمر، صنعت نفت، پتروشيمي و معدني پرداخته‌اند.

مسوول غرفه‌اي كه در حوزه مواد معدني و كاربرد فن‌آوري نانو در اين بخش فعاليت مي‌كند، مي‌گويد: "فناوري نانو به ويژه در بخش معدن در كشور ما بسيار نوپاست و اميدواريم در سال‌هاي آينده تأثير مثبت خود را روي بخش معدن كشور نشان دهد."

به هرحال آن‌چه از اظهارات مسوولان غرفه‌هاي مختلف مي‌توان دريافت، اين است كه فن‌آوري نانو در كشور رواج يافته و شركت‌هاي مختلفي نيز چه به صورت واردات و چه توليد داخل وارد اين حوزه شده‌اند. آن‌چه كه در اين ميان اهميت زيادي دارد، حمايت از شركت‌هاي نوپا و بعضا متعلق به بخش خصوصي است كه به حوزه فن‌آوري نانو وارد شده و قصد دارند توليدات خود را در اين زمينه به بازار عرضه كنند.

در اين بين نقش نهادهايي مانند سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و مركز صنايع نوين وزارت صنايع و معادن بسيار سنگين بوده و حتي وزارت صنايع و معادن نيز به عنوان متولي بخش صنعت و معدن هر يك به نوعي وظيفه سنگيني را در زمينه حمايت و توسعه صنايع نوين مانند نانو در كشور دارند كه تاكنون به اين وظايف به نحو مطلوبي عمل نشده است.

انتهاي پيام
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 154]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن