تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):خوش اخلاقى عبادت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815428764




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسي حقوق كيفري اسلام در ترازوي منتقدان در فصل‌نامه «پژوهش‌هاي قرآني»


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي حقوق كيفري اسلام در ترازوي منتقدان در فصل‌نامه «پژوهش‌هاي قرآني»
گروه انديشه: مقاله «حقوق كيفري اسلام در ترازوي منتقدان»، نوشته «محمد بهرامي» در فصل‌نامه «پژوهش‌هاي قرآني» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، سنگسار به عنوان يكي از حقوق كيفري اسلام شناخته مي‌شود. به باور برخي افزون بر روايات بعضي از آيات وحي نيز حد زناكار را سنگسار معرفي مي‌كند.

شبهاتي چند بر سنگسار وارد شده است: شبهه نخست، در مورد دلالت آيات بر سنگسار است. شبهه دوم، در ناسازگاري سنگسار با آيات قرآن است. شبهه سوم، در ناسازگاري رجم با ديگر احكامي كه براي رجم آمده است. شبهه چهارم، در ناسازگاري رجم با آياتي است كه حد زاني را شلاق معرفي مي‌كند. شبهه پنجم، در ناسازگاري رجم با سنت پيامبر(ص) است. شبهه ششم، رجم به خشونت در جامعه دامن مي‌زند و خشونت اجتماعي افزون مي‌شود. شبهه هفتم، ناممكن بودن اثبات زنستا. شبهه هشتم، شبهه در حد زاني است.

بهرامي در مقاله خود مي‌نويسد: حكم سنگسار در ميان حقوق كيفري اسلام، هجمه‌هاي بسيار ديده است. مهاجمان گاه اضل حكم را نشانه گرفته و از ناسازگاري آن با آيات قرآن و ديگر احكام زنا سخن مي‌گويند و گاه با اثبات ناپذير خواندن وقوع زنا، اجراي سنگسار را ناممكن مي‌دانند.

نوشتار پيش‌رو، شبهات ياد شده را به تفصيل عرضه مي‌دارد و هر يك را به صورت مستقل به نقد و سنجش مي‌گيرد. لازم به ذكر است كه نقد و بررسي شبهات سنگسار، به معناي پذيرش حد رجم و يا موافقت با اجراي آن، از سوي نويسنده نيست بلكه تنها حكايت از سستي اين شبهات دارد.

وي مي‌نويسد: سنگسار در متون فقهي مستندات بسياري دارد كه تمام يا بخش عمده آن‌ها روايي است و در اين ميان تنها آيه‌اي كه به باور عده‌اي دلالت بر حد رجم دارد، آيه شريفه « و كيف يحكمونك و عندهم التوارة فيها حكم الله ثم يتولون من بعد ذلك و ما اولئك بالمؤمنين»(مائده 43) است؛ چه اين‌كه در نگاه اين گروه مراد از «حكم الله» همان حد رجم است.

در برابر اين گروه برخي مستند سازي حد رجم به آيه شريفه را بر نمي‌تابند و شبهاتي چند مطرح مي‌كنند كه نويسنده در اين مقاله به آن مي‌پردازد.

به زعم نگارنده مقاله، روايات گوناگون وارده در مسأله قصاص، نشان مي‌دهد كه ابزار و وسيله قصاص موضوعيت ندارد و آن چه اهميت دارد ازهاق روح است اما در باب سنگسار، مستندات روايي نشان مي‌دهد كه كيفيت و نحوه اجراي حكم موضوعيت دارد.

بر اين اساس، برخي از فقها مجازات جايگزين رجم را قبول ندارند و رجم را تنها وسيله مجازات زاني محصن مي‌د‌انند. به همين دليل در صورت فرار زاني از گودال حكم مجدد به مرگ او نمي‌دهند و اين نشان مي‌دهد اگر رجم موضوعيت نداشت تعقيب و بازگرداندن زاني به محل رجم روا بود.

آخرين شماره از فصل‌نامه «پژوهش‌هاي قرآني» به صاحب امتيازي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم، مديرمسئولي سيدعباس صالحي و سردبيري احمد ترابي روانه بازار نشر شده است.
 جمعه 26 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن