تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819971931




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شبي پرشكوه براي آواز و ساز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: شبي پرشكوه براي آواز و ساز ايران
فرهنگي. هنري . موسيقي و تجسمي
استاد محمدرضا شجريان در كنسرت خود با گروه شهناز كه از پنجشنبه شب در تالار بزرگ وزارت كشور به اجرا در آمد ، شبي پرشكوه را براي آواز و ساز ايران آفريد. شبي كه در بخش دوم اجرا از سازهايي كه حاصل ‪ ۴۷‬سال زحمات وي بود ودر ارتقا موسيقي ايران نقشي به سزا خواهد داشت،نيز روزنمايي شد.

هر چند بسياري تصور مي‌كردند كه اجراي استاد با گروه شهناز ، تكرار اجراهاي وي با اين گروه در فصل گذشته است ، با اين همه تمامي صندلي‌هاي تالار وزارت كشور ، از سيل مشتاقان شنيدن صداي شجريان كاملا پر شده بود.

استادد در ميان مشتاقاني كه بي‌صبرانه در انتظار اجراي كنسرت بود ، در بخش اول به نام مرغ خوشخوان كه در دستگاه شور اجرا شد، همراه با گروه شهناز قطعات پيش درآمد ، ساز و آواز ، تصنيف پيام نسيم ، ساز و آواز ، چهار مضراب ، آواز مثنوي ، و تصنيف مرغ خوشخوان را اجرا كرد.

شجريان برنامه را با قطعه آوازي با مطلع اگرچه باده فرح بخش و باد گلريز است با شعري از حافظ ، آغاز كرد كه يكپارجه مورد استقبال مردمي قرار گرفت.

گاه استاد در اجراي آوازها در قطعات ساز و نوا به بداهه خواني نزديك مي شد ، و در اين ميان هر يك از اعضاي ‪ ۱۲‬نفره گروه شهناز فرصت مي‌يافتند كه به تك نوازي يا دو نوازي با صداي وي بپردازند.

شجريان بخش اول كنسرت خود را با تصنيفي از شعر حافظ ، با مطلع يوسف گم گشته باز آيد به كنعان غم مخور به پايان برد كه ساخت ملودي نه تنها اين تصنيف كه تمام قطعات اجرا شده در بخش اول كنسرت را خود برعهده داشت.

سن اجراي برنامه نيز به نحوي بسيار زيبا با خطي شكسته نستعليق تكرار همين غزل از حافظ بود ، كه در رديف‌هايي ديواره‌اي ، بخش‌هايي از اين غزل را متبلور مي‌ساخت.

اما اين تمامي ماجرا نبود. در بخش دوم كنسرت از ساز صراحي و نوعي سنتور كه مي‌توان آن را سنتور باس ناميد رونمايي شد.

سازهايي كه به گفته استاد در ابتداي اجراي بخش دوم ، حاصل ‪ ۴۷‬سال زحمت ايشان براي ارتقاي سازهاي ايراني بوده است.

استاد در بخش دوم ، در معرفي ساز صراحي گفت ، اولين تجربه ساخته شده صراحي كه اندازه آن آلتو است و سيم آلتو بر آن مي‌افتد . صدايش نزديك به سازهاي خراسان است. اما اين ساز مانند سازهاي خانواده ويلن مي‌تواند اندازه‌هاي متفاوت داشته باشد.

شجريان اين اجازه را به گروه دادند كه هر يك در معرفي سازهاي جديد به تك نوازي بپردازند، و رامين صفايي نوازنده سنتور ، صداي دل انگيز سنتور ساخت استاد را در تالار به نوا درآورد.سازي كه زخمه هايش غمگين تر و به جان نشين تر از سنتور بود.

هم چنين سينا جهان آبادي ، صراحي نواخت كه مي‌توان اين اقدام را كه به دست توانگر شجريان صورت گرفته است ، اقدمي براي اعتلاي سازبندي در رديف دستگاهي ايران بي‌گمان به شمار آورد.

در اين برنامه ، اين بار همايون در جايگاه حضار نشسته بود و دل به صداي پدر و استادش سپرده بود. هم چنين رايان ديگر فرزند استاد كه يازده سال دارد، و راه پدر را او نيز ادامه مي‌دهد، در اين كنسرت در جمع تماشاچيان حضور داشت.

كنسرت استاد و گروه دستان در بخش دوم جداي از رونمايي از سازهاي ساخت استاد ، به قطعات پيش درآمد ، زنگ شتر ، ساز و آواز ، تصنيف چشم ياري ، ادامه ساز و آواز ، تصنيف باد صبا، آواز شوشتري ، چهار مضراب بيداد ، ساز و آواز ، و تصنيف رندان مست اختصاص داشت كه در دستگاه همايون به اجرا درآمد.

تنظيم آهنگ و آهنگسازي برخي از قطعات اين كنسرت بر عهده مجيد درخشاني ، و ساخته‌ها از استاد محمد رضا شجريان بود.

به طور كل مي‌توان گفت، استاد به دور از هياهويي كه امروزه هر گروهي ، مدعي نوآوري در رديف دستگاهي ايران است، با طمانينه خاص خود ، با اشعاري از مولانا، حافظ ، و سعدي، شاهكارهايي از آواز ايران را به نمايش گذارد ، و هم چنين نشان داد كه نه تنها در خواندن ، كه در ساخت دستگاههايي كه سازبندي ايران را اعتلا بخشد، بي‌توقع و هياهو گام بر مي‌دارد، كه نام وي بالاتر از چنين كارهايي است.

در اين برنامه ، حسين رضايي نيا، با دف و دايره، حميد قنبري، با تمبك، كاوه معتمديان، با كمانچه، سينا جهان آبادي، با كمانچه و صراحي، شاهو عندليبي، با ني، رادمان توكلي، با تار ، مجيد درخشاني ، با تار ، مزگان شجرين ، با سه تار، مهرداد ناصحي ، با قيچك آلتو وصراحي ، حامد افشاري، با قيچك باس، سحر ابراهيم، با قانون، رامين صفايي، با سنتور، مهدي اميني ، با رباب و بم تار، و محمد رضا ابراهيمي با عود ، شجريان را همراهي كردند.

برنامه استاد شجريان كه از شب گذشته در تالار بزرگ وزارت كشور آغاز شد روزهاي نوزدهم ، بيست و يكم و بيست و دوم مهرماه ادامه مي‌يابد.

هم چنين استاد ، از ‪ ۲۸‬مهرماه به نفع تامين هزينه خانه موسيقي كه به علت بدهي به شهرداري ، هنوز متعلق به اهالي موسيقي نيست ، در تالار وزارت كشور ، به مدت دو شب برنامه اجرا خواهند كرد.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن