تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):با اخلاق نيكو، گفتار نرم مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806930812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تاثير ماه كامل بر روي انسان!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: محققان اعلام كردند قبل از آغاز نورپردازي هاي شهري مدرن نور ماه يكي از موثرترين منابع نور بوده است كه چرخه خواب و بيداري انسانها را تحت تاثير قرار مي داده است.
نشريه لايو ساينس در گزارشي به بررسي افسانه هايي كه در رابطه با تاثير ماه كامل بر انسان پرداخته است و با ارائه نتايج مطالعات متعدد، وجود چنين تاثيري بر انسان را رد مي كند.
ماه در تاريخ فرهنگ بشر هميشه به عنوان مكاني مرموز به شمار مي رفته است، بنابراين تعجبي ندارد كه بسياري از افسانه ها از جمله تبديل شدن به گرگ، جنون، ابتلا به صرع و تشنج تحت تاثير القا اثرات ماه بر تصور انسان ساخته شده است. از نمونه هاي بارز اين القا عبارت "ماه بايد كامل شده باشد" است كه معمولا در زمان روي دادن واقعه اي ناشناخته گفته مي شود.
در واقع از سالها پيش مطالعات فراواني به منظور بررسي ارتباط ميان ماه كامل و رفتارها و بيولوژي انساني انجام گرفته است كه اكثر اين مطالعات موفق به اثبات هيچ ارتباطي نشده است و برخي از آنها نيز روابط كوچكي را كشف كرده اند كه اثبات آنها نيازمند پشتيباني و مطالعات بيشتر است.
مطالعات قابل استناد بر روي رابطه فازهاي قمري و تولد، حمله قلبي، مرگ، خودكشي، خشونت، بستري شدن در بيمارستان رواني و صرع انجام گرفته و تا كنون كوچكترين ارتباطي ميان اين پديده ها كشف نشده است. تنها نظريه قابل بررسي ارائه شده احتمال تاثير نور ماه كامل در شب بر روي بي خوابي مردمان عصر قبل از دوره مدرن و تاثير اين بي خوابي بر روي پديده هاي جانبي رواني است كه اين نظريه نيز نيازمند ايده هاي پشتيباني كننده است. در ادامه به بررسي برخي از مطالعاتي كه در مورد ارتباط ماه كامل و پديده هاي انساني انجام گرفته است پرداخته مي شود.
ماه، جزر و مد و انسان: 75 درصد بدن انسان از آب تشكيل شده است و به همين دليل اين سئوال معمولا پيش مي آيد كه آيا پديده جزر و مد بر روي بدن انسان تاثيري دارد يا خير؟ ماه به همراه خورشيد عامل شكل گيري جزر و مد در اقيانوسها به شمار مي روند و تاثير اين پديده بر روي زمين به حدي است كه پوسته زمين تحت تاثير آن روزانه دچار كشش مي شود.
اما جزر و مد پديده اي است كه در مقياسي بسيار بزرگ و به دليل تفاوت گرانشي دو جرم در كنار يكديگر صورت مي گيرد و ماه تفاوت گرانشي قابل اندازه گيري نسبت به بدن انسان ندارد. حتي تاثير جزر و مد بر روي بزرگترين درياچه هاي زمين نيز بسيار كوچك اندازه گيري شده است. بنابراين پديده جزر و مد نمي تواند كوچكترين تاثيري در مقياسهاي كوچكي مانند بدن انسان داشته باشد.
محققان محاسبه كرده اند زماني كه مادري فرزندش را در آغوش مي گيرد، فشاري كه به بدن كودك وارد مي شود 12 ميليون بار از فشاري كه ماه براي ايجاد جزر و مد مي تواند به بدن كودك وارد كند بيشتر است. همچنين در صورتي كه ماه كوچكترين تاثير گرانشي بر روي بدن انسان داشت يكي از نتايج عيني آن از دست رفتن تعادل انسانها بر روي زمين براي دوبار در روز بود.
مطالعه بر روي تاثيرات ماه كامل: در اين بخش به برخي از مطالعات مشهور كه در رسانه ها منتشر شده اند و يافتن ارتباط ميان ماه و پديده هاي انساني را رد كرده اند اشاره مي شود.
صرع: گزارش سال 2004 نشريه Epilepsy & Behavior نشان مي دهد با وجود اينكه برخي از بيماران معتقدند صرع تحت تاثير طلوع ماه كامل به وجود مي آيد، هيچ ارتباطي ميان حملات صرعي و ماه كامل وجود ندارد. محققان اعلام كردند صرع از بيماري هايي است كه ابتلا به آن به جادوگران و شياطين نسبت داده مي شود كه اين ساختار فكري با گرايش ديرين انسان براي يافتن دلايل افسانه اي به جاي يافتن توضيحات علمي براي توضيح پديده ها در ارتباط است.
ملاقات با روانپزشك: مطالعه اي كه در سال 2005 توسط محققان كلينيك مايو صورت گرفت تعداد بيماراني را كه طي چندين سال در محدوده زماني 6 عصر تا 6 بامداد به روانپزشك مراجعه مي كنند را تعيين كرده و تفاوت ميان مراجعه افراد در شبهاي مهتابي نسبت به شبهاي عادي را آشكار كرد.
نتيجه جراحي: برخي معتقدند جراحان و پرستاران در شبهايي كه ماه كامل است تسلط خود را در هنگام جراحي از دست مي دهند كه اين نظريه بر اساس مطالعه اي كه در سال جاري منتشر شده است به كلي غير قابل پذيرش است. در واقع نتيجه اين مطالعه نشان مي دهد ريسك انجام جراحي در هر زماني از روز، فصل سال يا ماه براي بيمار برابر است.
وحشي شدن حيوانات: مطالعاتي دوگانه در سال 2001 نشان مي دهد حمله جانوران به انسانها در شبهايي كه قرص كامل ماه در آسمان قرار دارد بيشتر از شبهاي ديگر است كه اين نتيجه فضاي بيشتري را براي مطالعات تكميلي باز كرد. اما مطالعه اي ديگر توسط محققان استراليايي نشان داد ميزان حمله سگها به انسان در تمامي شبها با يكديگر برابر است.
بي خوابي: محققان در سال 1999 اعلام كردند قبل از آغاز نورپردازي هاي شهري مدرن نور ماه يكي از موثرترين منابع نور بوده است كه چرخه خواب و بيداري انسانها را تحت تاثير قرار مي داده است. به اين شكل در شبهايي كه ماه كامل بوده و نور آن شدت بيشتري داشته است، مي توانسته مانع از خواب برخي از افراد شود كه اين بي خوابي نيز در ادامه تاثيراتي بر روان انسانها داشته است. با اين حال اين ايده تا به حال مورد مطالعه بيشتر قرار نگرفته است.
با وجود تمامي مطالعاتي كه در رد كردن تاثيرات افسانه اي ماه بر روي انسان صورت گرفته است اعتقاد به اين افسانه ها در نقاط مختلف زمين همچنان وجود دارد. به اعتقاد بسياري از دانشمندان دليل وجود اين ديدگاه مي تواند به همزماني وقوع پديده اي عجيب با حضور ماه كامل در آسمان ارتباط داشته باشد.
زماني كه در حضور ماه كامل حادثه اي عجيب رخ مي دهد از نظر شاهدان واقعه، ماه بزرگتر و مرموزتر از هميشه درخشيده و ارتباطي ميان حادثه و ماه به وجود مي آيد. اما در صورتي كه همان حادثه در شبي بدون ماه رخ دهد تنها حادثه اي مرموز رخ داده است و دليل فراطبيعي براي آن در نظر گرفته نمي شود.
به گفته بنجامين رادفورد نويسنده ستون "علوم بد" در نشريه لايو ساينس "انتظارات ما بر روي ادراك ما تاثير مي گذارد و ما براي تاييد باورهايمان به دنبال شواهدي قابل قبول مي گرديم."






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن