تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815614469




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بيشتر تودههاي احساس شده در پستان، سرطاني نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: اگرچه سرطان سينه يکي از شايعترين سرطانها در زنان است و بايد مورد توجه بسياري قرار گيرد اما همه تودههايي که در پستان ايجاد و يا توسط خانمها احساس ميشوند لزوما سرطان نيستند.

دکتر نسرين سادات علوي، متخصص جراحي عمومي و عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران در گفتوگو با ايسنا ، با بيان اين که توده هاي سرطاني با تشخيص زودرس و اقدام سريع درمانپذير خواهند بود، اظهار داشت: بسياري از زنان با مشاهده توده در پستان بسيار نگران و مضطرب ميشوند و حتي از مراجعه به پزشک هراس دارند، در حالي که بسياري از تودههاي پستاني سرطاني نبوده و خوشخيم هستند.

وي ادامه داد: اما اين به معني آن نيست که اين تودهها بدون پيگيري و مشورت با پزشک رها شوند و بايد با معاينه و مشاوره با متخصص زنان يا جراحي از بيخطر بودن اين تودهها مطمئن شد.

عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران در خصوص تودههاي پستاني گفت: تودههايي که در پستان يافت ميشوند، انواع مختلف دارند اما شايعترين آنها که بسياري از خانمها با آن روبرو ميشوند شامل فيبروآدنومها، کيستها، تودههاي ناشي از التهاب و عفونت، بيماري فيبروکيستيک سينه، نکروز چربي و برخي تودههاي اختصاصي ديگر هستند.

وي، با اشاره به کيستهاي پستاني بيان داشت: کيسههاي کوچکي هستند که ديواره ظريفي دارند و درون آنها مايع جمع شده است. کيستها بسيار شايع بوده و تعداد زيادي از خانمها ممکن است يک يا چند کيست در يک يا هر دو سينه خود داشته باشند.

دکتر علوي ادامه داد: اين کيستها علت خاصي ندارند اما به نظر مي رسد که با وضعيت هورموني فرد در ارتباط باشند اما وجود کيست لزوماً به معناي اختلال هورموني در يک خانم نيست.

اين جراح عمومي در خصوص درمان کيست گفت: براي درمان اين کيستها اگر با درد همراه باشد مي توان از داروهاي خوراکي استفاده کرد. اگر کيست بزرگ باشد يا پزشک براي تشخيص دقيق ترلازم بداند، اقدام به تخليه آن با سوزن ظريف خواهد کرد که کار بسيار راحت و بدون دردي است و به صورت سرپائي انجام مي شود. در اغلب موارد اقدامات فوق براي درمان کيست کافي است اما به ندرت عمل جراحي نيز لازم مي شود مثلاً درکيستهايي که مايع داخل آن خوني باشد يا در کنار آنها توده اي نيز ديده شود .

دکتر علوي در توضيح فيبرو آدنومها بيان کرد: فيبرو آدنومها شايعترين تومورهاي خوشخيم پستاني هستند که بيشتر در زنان 20 تا 35 ساله ديده ميشود. اما در نوجوانان هم ممکن است ديده شود قبل از 25 سالگي فيبرو آدنومهاي پستان از کيستها شايعتر هستند و موجب اضطراب و هراس در اين گروه از بانوان مي شوند.

وي ادامه داد: اين تودهها ممکن است دو طرفه (در هر دو پستان ) باشند و گاهي تعداد آنها به چند عدد در هر سينه مي رسد. معمولا در صورتي که تشخيص فيبرو آدنوم براي پزشک مسجل باشد نيازي به عمل جراحي وجود ندارد اما اگر توده رو به رشد باشد يا اندازه آن در حدي بزرگ باشد که خارج کردن آن ترجيح داشته باشد، اقدام جراحي لازم مي شود که عمل ساده و بي خطري است و از نظر زيبائي نيز مشکل خاصي در سينه ايجاد نمي کند چون با يک برش بسيار کوچک انجام مي شود و با بخيه ظريف و قابل جذب ترميم مي شود.

اين جراح عمومي با اشاره به تودههاي عفوني و التهابي بيان داشت: تودههاي التهابي در اثر عواملي نظير عفونت ايجاد ميشوند. التهاب ايجاد شده در بافت پستان سبب ميشود توده يا سفت شدگي در سينه لمس شود و حتي گاهي با به داخل کشيدن پوست يا نوک سينه علائم سرطان را تقليد مي کند .

وي ادامه داد: عفونتهاي بافت پستان اغلب در خانمهاي شيرده اتفاق ميافتند اما گاهي در افراد ديگر نيز مشاهده ميشود.درمان اوليه اين تودهها استفاده از آنتيبيوتيک است که بايد سريعا به پزشک مراجعه کنند و دارو را دريافت نمايند چراکه اين التهاب ممکن است تبديل به آبسه شود که در آن صورت نياز به تخليه با عمل جراحي پيدا مي کنند.

دکتر علوي تأکيد کرد: برخي اوقات عفونتهاي قارچي و سلي در سينه ايجاد التهاب ميکنند که در اين موارد نياز به درمان با داروهاي خاص دارند.گاهي نيز علت التهاب ناشناخته است و ميکروب خاصي را نمي توان در کشتهاي انجام شده يافت که در اين مورد نيز درمانهاي خاصي وجود دارد که به خوبي بيماري را کنترل مي کنند.

عضو هيأت علمي جهاد دانشگاهي علوم پزشکي تهران با بيان اين که فيبروکيستيک پستان در حقيقت يک بيماري محسوب نميشود گفت: فيبروکيستيک بروز تغييراتي در پستان خانمها است که با درد و تورم پستان ها قبل از عادت ماهيانه و بهبود نسبي آن بعد از اتمام عادت ماهيانه همراه است.

وي ادامه داد: تقريباً 80 در صد ازخانمها در دوره اي از زندگي خود اين حالت را تجربه مي کنند اما شدت آن در افراد مختلف يکسان نيست. در مواردي که درد خفيف است تجويز ويتامينها و پرهيز از مواد محرکي چون قهوه، چاي غليظ، نسکافه و کاکائو در تسکين درد اين افراد موثر است اما اگر درد شديد و آزار دهنده باشد داروهاي ديگري تجويز خواهند شد.

دکتر علوي تصحيح کرد: نکروز چربي اغلب در پستان هاي بزرگ و در اثر وارد آمدن ضربه و آسيب به نسوج چربي ايجاد شده و به صورت توده اي بدون درد احساس ميشود.ا ين ضايعه نياز به درمان خاصي ندارد و اغلب خود به خود از بين مي رود اما در بعضي از موارد چون با ضايعه بدخيم از نظر ظاهري قابل افتراق نيست، نياز به نمونهبرداري و خارج کردن دارد.

وي ادامه داد: بايد توجه داشت که هر تودهاي که بعد از ضربه ايجاد ميشود، نکروز چربي نيست،گاهي ضربه عاملي براي دقت خانمها به سينه و کشف توده هايي مي شود که از قبل وجود داشته اما به دليل اينکه درد نداشته از نظر پنهان مانده است؛ بنابراين تودههايي که بعد از ضربه کشف ميشوند، بايد تحت بررسي کامل قرار گيرند.

اين جراح عمومي خاطرنشان کرد: بايد تأکيد کرد که تشخيص خوش خيم يا بدخيم بودن توده با پزشک متخصص است و اگر براي تشخيص دقيق نمونه برداري يا عمل جراحي را توصيه نمود بايد در اولين فرصت انجام شود چون ضرر يک نمونه برداري ساده بسيار کمتر از تشخيص ندادن و به تعويق انداختن درمان يک توده ي بدخيم (سرطاني) است.

وي در پايان تأکيد کرد: به ياد داشته باشيم که سرطان پستان قابل درمان است اگر در تشخيص و درمان آن اهمال نکنيم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 289]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن