تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813117814




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انقلابی در صنعت عایق كاری


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: فناوری نانو ، دانش و مهندسی در سطح مولکولها است . این واژه اصطلاحی کلی برای بخشی از فناوریها ، تکنیکها و فرآیندهاست که شامل دستکاری و تولید مواد در کوچکترین مقیاس ممکن است . در این مقیاس ، ذارات از قوانین فیزیک و شیمی کلاسیک پیروی نمی کنند و با دنیایی کاملا متفاوت روبرو هستیم . امروزه صنایع مختلف به کمک فناوری نانو به پیشرفتهای چشمگیری در در حوزه فناوری دست یافته اند.

یکی از این صنایع که فناوری نانو در آن انقلابی بزرگ پدید آورده است، صنعت عایق کاری است. عايق كاري نقش بسيار مهمي در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنك نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد. به كمك عايق كاري مي توان يك خانه را در زمستان 5 درجه گرمتر و در تابستان 10 درجه خنكتر نگه داشت. همچنین در صنعت نیز عایق کاری نقش بسیار مهمی دارد و علاوه بر كم شدن مصرف انرژي، از آلودگي محيط زيست نيز كاسته مي شود و منابع انرژي براي استفاده آيندگان حفظ مي گردد.

فقط یک لحظه تصور کنید که شما می توانستید خانه های خود را با رنگ کردن عایق کاری کنید. شاید خنده دار به نظر بیاید اما حقیقت دارد. یک شرکت آمریکایی به نام Industrial Nanotech, Inc این امکان را برای ما فراهم کرده است. این شرکت محصولی را با نام تجاری NANSULATE® تولید کرده که برای عایق کاری مخازن ذخیره مواد و لوله های فلزی بزرگ به کار می رود وهمچنین محصولات مشابهی برای مصارف خانگی به بازار عرضه کرده است. این رنگ به روشهای بسیار ساده اسپری، رول ویا قلمو اعمال می شود و از ورود و خروج گرما وسرما از مکانی به مکان دیگر جلوگیری می کند.

NANSULATE® عایق ترین ماده شناخته شده در جهان می باشد که از فناوری نانو بهره می برد . ترکیبی که عمل ایزولاسیون را در NANSULATE® انجام می دهد ، Hydro-NM-Oxide است که یکی از محصولات فناوری نانو است. ضریب انتقال حرارت این ماده بسیارکم و در حدود 0.017 W/mK است که نشان می دهد انتقال حرارت از آن به سختی صورت می گیرد و عایق بسیار خوبی است. سلول ها, منافذ و ذرات نانومتري به معناي هدايت كنندگي حرارتي ضعيف است. همچنين، در نتيجه جرم بسيار كم و مساحت سطح بسيار زياد ، هدايت تابشي پايين خواهد بود.

NANSULATE® دارای خاصیت ضد خوردگی نیز می باشد و تنها محصولی در جهان است که این دو خاصیت یعنی عایق بودن و ضد خوردگی را همزمان دارد.

همچنین NANSULATE® در مقابل رطوبت و کپک و قارچ هم مقاوم است. در صورتی که عایق های دیگر مثل پشم سنگ، فایبر گلاس و یا فوم این خاصیت را ندارند و حتی شرایط مساعدی را برای رشد حشرات فراهم می کنند و نمی توانند در مقابل خوردگی زیر عایق محافظتی داشته باشند.

NANSULATE® از خوردگی زیر عایق جلوگیری می کند به خاطر این که عایق بسیار خوب حرارتی است. این ویژگی NANSULATE® به سختی به دست آمده است اما به راحتی قابل بیان می باشد .

خاصیت یک ماده برای دفع آب را Hydrophobic می گویند. نانو کامپوزیت هایی که تقریبا 70 درصد ضخامت فیلم نازک NANSULATE® را تشکیل می دهند Hydrophobe هستند.

NANSULATE® به طور مستیم به ماده می چسبد و آن را عایق می کند. این پوشش که خاصیت Hydrophobic دارد مانع رسیدن رطوبت به سطح می شود و همان طور که می دانیم رطوبت از عوامل اصلی در ایجاد زنگ زدگی و خوردگی روی فلزات محسوب می شود. یعنی NANSULATE® به طور کامل سطح را در بر می گیرد و با آن پیوند می دهد و این بدان معناست که هیچ فضای میکروسکوپی برای نفوذ هوا (اکسیژن) که از عوامل مهم خوردگی است وجود نخواهد داشت.

به علاوه خاصیت هیدروفوبیکی نانو کامپوزیت ها در NANSULATE® رطوبت را از سطح عایق دور می کند. بنابراین مانع رسیدن رطوبت به سطح لوله ها ، مخازن و یا تجهیزات دیگر می شود.

تجهیزاتی که در مناطق مرطوب و کنار اقیانوس ها و دریا ها ساخته شده اند بیشتر در معرض خوردگی قرار دارند، زیرا وجود هوای مرطوب و نمک دار عامل مهمی در ایجاد خوردگی است. خاصیت هیدروفوبیکی NANSULATE® این هوای مرطوب را از سطح فلزات دور می کند و از ایجاد خوردگی جلوگیری می نماید.

همچنین در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی NANSULATE® مانع رسیدن رطوبت به سطح فلزات ( به طور مثال لوله ها، مخازن و ... ) که از لحاظ اقتصادی بسیار با ارزش هستند، می شود و از خورده شدن آن ها جلوگیری می نماید.

از مزایای دیگر NANSULATE® این است که نیمه شفاف است، یعنی این امکان را فراهم می کند که در هر زمان فضای زیر عایق را بررسی کنیم تا هیچ خوردگی و زنگ زدگی در زیر آن ایجاد نشده باشد.

این خاصیت NANSULATE® بسیار مهم است؛ زیرا در بسیاری از عایق ها قادر نیستیم فضای زیر آن ها را بررسی کنیم و این زمانی خطرناک است که در زیر عایق خوردگی اتفاق افتاده باشد. در بیشتر مواقع مجبور هستیم برای بررسی سطح لوله ها و یا مخازن (به ویژه در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی) عایق را از بین ببریم.

برای جلوگیری از خوردگی روش های زیاده وجود دارد ؛ برای مثال اپوکسی ها و مواد دیگر مقاومت خوبی در فلز برای جلوگیری از خوردگی ایجاد می کنند اما این مواد نمی توانند خاصیت عایق بودن و ضد خوردگی را با هم داشته باشند اما NANSULATE® این دو خاصیت را همزمان دارد .

شرکت نانوفن نماینده انحصاری شرکت Industrial Nanotech, Inc در ایران می باشد و به عنوان اولین شرکت ایرانی در زمینه پوشش های نانو ساختار فعالیت می کند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن