تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804642842




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آب زيرزميني و محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مقدمه
هر روزه در بخشهایی از دنیا، از جمله در کشور ما، بشر قسمت مهمیاز آب مورد نیاز خود را از منابع زیرزمینی تامین میکند. در همین نقاط فاضلابهای شهری و صنعتی، که اغلب آلوده هستند، به همان سفره آبها باز گردانده میشوند. به این ترتیب، کیفیتآب زیرزمینی تنزل یافته و مشکلات زیست محیطی فراوانی بوجود میآید.
کیفیت آب
مقصود از کیفیت آب مقدار املاح محلول، مواد آلی، ذرات کانی و همچنین دما، رنگ، بو، مزه و دیگر مشخصات شیمیایی و باکتریولوژیکی و فیزیکی آب است. آبهای زیرزمینی، بنا به شرایط مختلف ، به مقدار کم یا زیاد املاح محلول دارند و اصولا در طبیعت نمیتوان نمونهای از آب زیرزمینی یافت که مطلقا فاقد مواد محلول باشد. مقدار نوع نمکهای محلول در آبهای زیرزمینی بستگی به سه عامل: جنس خاکها، سرعت حرکت و منشا آب زیرزمینی دارد. در آبهای زیرزمینی کاتیونها بیشتر کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم و از آنیونها، انواع کانیهای کربناته، بیکربناتها، سولفاتها و کلریدها به صورت محلول یافت میشود.


کلریدها معمولا در نقاطی که نفوذ آب بهدریاها ، فاضلابها و رسوبات نمکدار وجود داشته باشد، بیشتر است. مقدار نیتراتهابطور طبیعی در آبهای زیرزمینی بسیار کم است، ولی نقاطی که فاضلابها به داخل زمیننفوذ میکنند، مقدار آن زیاد میشود. مواد محلول در آبهای زیرزمینی را توسط نمونهگیری از آب و تجزیه شیمیایی بدست آورده و مقدار آنها را بر حسب "میلی گرم درلیتر" یا "میلی اکیوالان در لیتر" بیان میکنند.
آلودگی آبهای زیرزمینی
در دهههای اخیر رشد جمعیت و فعالیتهای صنعتی واجتماعی، علاوه بر ایجاد مسائل زیست محیطی دیگر، در آلودهسازی آبهای زیرزمینی نیز نقش مهمی داشته است. میتوان منابع آلودهساز آبهای زیرزمینی را به صورت زیرطبقهبندی کرد:


فاضلابهای شهری و مناطق مسکونی که یا مستقیما وارد زمین شده یا پس از تخلیه درمخازن فاضلاب به زمین وارد میشوند. این فاضلابها دارای آلودگی بیولوژیکی و شیمیاییهستند. فاضلابها و پسماندههای صنایع که در گودالهایی انباشته شده یا به داخل چاههاییتزریق میشوند و قسمتی از آنها به سفره آب وارد میشود. فاضلابهای آلودهای که بطور ناخواسته از کارخانهها و تاسیسات صنعتی نشتمینمایند، یا بطور غیر قانونی در زمین رها میشوند. زبالههای جامد شهری که معمولا در نقاطی انباشته شده و ممکن است توسط آب سطحییا زیرزمینی، قسمتهایی از آنها شسته شده و به سفره آب وارد شوند. زبالههای جامد صنعتی که شسته شدنشان آلودگی شیمیایی ایجاد میکند. آلودگی آب زمانی اتفاق میافتد که فضولات مایعی کهمستقیما وارد زمین شده یا آنهایی که از زبالههای جامد شسته شدهاند، از محلاستقرار خود حرکت نمایند. در چنین شرایطی، مقدار آلودگی وابسته به قابلیت تحرکمواد ، میزان دسترسی آنها به سیستمآب زیرزمینی ، ویژگیهای سفره آبها و آب و هوای منطقه میباشد. درخاکهای نفوذپذیرحرکت آلودهسازها نسبتا سریع است. البته بسته به سرعت حرکت آب زیرزمینی و مسافت طیشده ، ممکن است همه یا بخشی از آلودگی بیولوژیکی از بین برود.

در صورتی کهآلودگی شیمیایی ممکن است تا مسافتهای دور حمل شود. در سنگها حفرهدار یا شکسته نیزمقادیر زیادی از آلودهسازها سریعا و در مسافتهای طولانی حمل میشوند. در مقابل ،مصالح نفوذناپذیر جلو حرکت آب زیرزمینی را میگیرد یا شسته شدن مواد را به منطقهاطراف منبع آلودگی ، مثلا محل انباشتن زبالهها ، محدود میکند. در مواردی که لایهنفوذپذیر ضخیم باشد، میزان آلودگی سفره آب قابل صرفنظر کردن است.


آب و هوا و آلودگی بیولوژیکی
نقش شرایط آب و هوایی در آلودگی بیولوژیکیآبهای زیرزمینی به این ترتیب است که در نقاط دارای بارندگی زیاد ، پتانسیل آلودگیبه مراتب بیشتر از مناطق دارای بارندگی کم است. در برخی از نواحی نیمه خشک ،پتانسیل آلودگی ممکن است ناچیز تا صفر باشد. در این نقاط تمام آب نفوذی یا توسطزبالهها و مواد آلوده جامد جذب و نگهداری شده ، یا به صورت رطوبت خاک در آمده کهآن نیز دیر یا زود تبخیر میشود.

شدت و مشخصات دیگر آلودگیهای تاخیریوابسته به میزانآب زیرزمینی و مدت زمانی است که آب در تماس با زبالهها و منابع آلوده کننده بودهاست. از این رو ، حداکثر پتانسیل آلودگی در نقاطی دیده میشود که از آب زیرزمینی کمعمقی برخوردارند و در نتیجه زبالهها و دیگر مواد باطله در تماس دائمی با آبزیرزمینی هستند. در چنین نقاطی شسته شدن آلودگیها توسط آب زیرزمینی پدیدهای دائمیاست







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن