تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816934087




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

محققان در جستجوي راز شادماني


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:


رفتارها- آذين محبي نژاد:
دانمارکيها سي سال است که رتبه اول رضايت از زندگي را در جهان به خود اختصاص ميدهند.در آخرين ارزيابيهاي انجام شده، بيش از دو سوم دانمارکيها از زندگي خود «بسيار راضي» بودهاند، درحاليكه اين نسبت در هيچ کشور ديگري که مورد بررسي قرار گرفته از نصف تجاوز نميکند و در بسياري از کشورها تنها يک سوم مردم چنين رضايتي از زندگي خود دارند.
پژوهشگران دانمارکي و آلماني در يک پژوهش جديد که چندي پيش در نشريه پزشکي بريتانيا (BMJ) به چاپ رسيده، به منظور يافتن علت اين امر، به نتايج جالبي دست يافتهاند.
آنها رمز موفقيت دانمارکيها را داشتن فرهنگ کم توقعي ميدانند. اين پژوهشگران در بررسيهاي خود دانمارکيها را با اهالي دو کشور بسيار شبيه به آنها يعني سوئد و فنلاند مقايسه کرده و به نتايجي رسيدهاند که ميتواند علت رضايت بيرقيب دانمارکيها را از زندگي توجيه کند.
توقعات اندک
يكي از سؤالهاي مهم در نظرسنجيهاي انجام شده جهت سنجش ميزان رضايت از زندگي مردم، اين است كه در سال آينده، چقدر انتظار پيشرفت و بهبودي اوضاع را دارند.
با وجوديکه توقع شرايط مطلوب زندگي در آينده ميتواند با ميزان رضايت از زندگي مرتبط باشد، اما اگر اين انتظارات به طرز غير واقع بينانهاي بالا باشند، ميتوانند موجب نااميدي و عدم رضايت از زندگي شوند.
بررسي آمار نظرسنجيهاي انجام شده در سال 1980 نشان ميدهد، در حالي که دانمارکيها بسيار از زندگي راضي بودهاند، انتظارات آنها از سال آينده نسبتاً پايين بوده است. در مقابل سوئديها و فنلانديها که رضايت کمتري از زندگي داشتهاند، توقع بسيار بالاتري از سال آينده داشتهاند.
پيروزيهاي ورزشي
گفته ميشود قهرماني رقابتهاي فوتبال جام ملتهاي اروپا در سال 1992 با غلبه دو بر صفر بر تيم آلمان، دانمارکيها را در چنان خوشحالي عميقي فرو برد که تا کنون در اين کشور سابقه نداشت.
پژوهشهاي ديگري نيز وجود دارند که صحت چنين توضيحي را روشن ميکنند. مثلاً در انگلستان، قيمتهاي بازار بورس داراي ارتباط مثبتي با عملکرد تيم ملي فوتبال اين کشور هستند و زماني که يک تيم محلي در شهر خودش بازنده ميشود، يا تيم ملي فوتبال کشوري به فينال جام ملتهاي اروپا ميرسد، مرگ ناشي از بيماريهاي قلبي عروقي در ميان مردان افزايش مييابد.
البته ورزش هم از عوامل مهم شمارش شده در ميزان رضايت از زندگي است. در کشور دانمارک که کمتر از پنج و نيم ميليون نفر جمعيت دارد، بيش از يک ميليون و ششصد هزار عضويت در باشگاههاي مختلف ورزشي به ثبت رسيده است.
به علاوه دانمارکيها براي بسياري از رفت و آمدهاي خود از دوچرخه استفاده ميکنند. مردم هلند نيز اين ويژگي دانمارکيها را دارند و از قضا آنان نيز جزو شادترينها هستند.
وضعيت رفاهي و سلامت
پژوهشهايي که در آن ملتهاي مختلف با هم مقايسه شدهاند، حاکي از آن است که اقتصاد شکوفا و دموکراسي کارآمد با سطح بالايي از سلامت مردم در ارتباط است. با اين وجود مطالعات انجام شده در طول زمان بر روي يک گروه از مردم، هيچ تغيير ثابتي را در ميزان رضايت از زندگي با افزايش درآمد نشان نميدهد.
البته، سطح سلامت با ميزان رضايت از زندگي مرتبط است. اگر گزارش خود دانمارکيها را از ميزان سلامتشان در نظر بگيريم، آنها در وضعيت خوبي قرار دارند.
اما اگر سلامت آنها را از ديدگاه بيماريها و عملکرد فيزيکي آنان مورد سنجش و ارزيابي قرار دهيم، سلامت آنها در حد متوسط قرار دارد. اين موضوع نشان ميدهد که دانمارکيها تصور و برآورد بهتري از سلامت خود دارند.
ازدواج و فرزندان
ارتباط ميان ازدواج و فرزند داشتن و رضايتمندي از زندگي هم در اين مطالعه به خوبي ثابت شده است.
دانمارک از نظر آمار ازدواج در بين کشورهاي اروپايي رتبه اول را دارد. اين موضوع البته موجب شده است تا آمار طلاق نيز در اين کشور بالاتر از ساير کشورهاي اروپايي باشد به نحويکه دانمارک پس از بلژيک مقام دوم طلاق را داراست.
دانمارک از جمله کشورهاي اروپايي با بالاترين ميزان فرزندآوري نيز هست. با اين وجود تحقيقات جديد دانمارکيها نشان داده است که داشتن بيش از يک فرزند، ميزان رضايت از زندگي را بويژه در زنان کاهش ميدهد.
سيگار و مشروبات الکلي
مصرف بالاي سيگار و مشروبات الکلي از سلامت افراد ميکاهد، و اين موضوع خود را در علت مرگ دانمارکيها كه آمار بالاي مصرف دخانيات و مشروبات الكلي را دارند، نشان ميدهد. دانمارک در ميان 15 کشور پير اروپا، مقام سيزدهم را از نظر اميد به زندگي دارد.
در ليست عواملي که ممکن است باعث شادماني دانمارکيها شده باشند، چيزهاي ديگري مثل زبان مادري و برداشت افراد از کلمات رضايتمندي و آرامش، آب و هوا، غذا، ژنتيک و حتي رنگ روشن مو نيز وجود دارد. اما اين عوامل در انتهاي ليست جاي ميگيرند و تأثير کمتري بر رضايت دانمارکيها از زندگي دارند.
نتيجهگيري
پژوهشگران در پايان بحث كردهاند که بدون شک رضايت عميق دانمارکيها از زندگي، بيش از يک دليل دارد. آنها معتقدند براي حل معماي دانمارکيها بايد چند دهه پژوهش صورت گيرد. اين دانشمندان با تاکيد بر اثر پيروزي تيم ملي فوتبال دانمارکيها در سال 1992 ميگويند، تأثير اين پيروزي بسيار بادوام بوده است.
پژوهشگران ميگويند کليديترين عاملي که شادماني دانمارکيها را توضيح داده و آنها را از مردم سوئد و فنلاند متمايز ميسازد، آن است که دانمارکيها هر سال توقعاتي همواره پايين و البته واقعي از زندگي در سال جديد دارند. هر سال آنها از درک اين حقيقت که همه چيز در دانمارک رو به بدتر شدن نيست، شگفت زده ميشوند و اين شگفتي براي آنها مطلوب است.
نکته جالبي که اين حقيقت را به خوبي منعکس ميکند آن است که در سال 2005 ميلادي، زماني که اعلام شد دانمارکيها شادترين مردم جهان هستند، روزنامههاي دانمارک براي اعلام اين خبر تيترهايي اين چنين انتخاب کردند: «ما فعلاً شادترين مردم دنيا هستيم.»
همين جمله ساده نشان ميدهد که آنها هيچ توقعي براي دوام اين وضعيت ندارند و به خوبي ميتوانند اين موضوع را بپذيرند که سال آينده، ملت ديگري جاي آنها را بگيرد!
راستي تا شروع سال آينده خورشيدي چيزي باقي نمانده است. شما چه توقعي از سال جديد داريد؟






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن