تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین چیزی که بنده بعد از شناخت خدا به وسیله آن به درگاه الهی تقرب پیدا می کند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820642383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دود مرگبار


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: دود مرگبار


نيلوفر جمشيدي: اگر مدام سرفه مي كنيد و بعد خون بالا مي آوريد، اگر درد قفسه سينه مد ت هاست آزارتان مي دهد، اگر دچار تنگي نفس شده ايد و سينه شما خس خس مي كند و وزن تان بدون هيچ دليلي رو به كاهش است حتماً با پزشك در مورد آزمايشات تخصصي براي سنجش وضعيت ريه خودتان مشورت كنيد. به هر حال سرطان ريه يكي از بيماري هاي اساسي و مهم دوران ميانسالي به بعد است كه بايد كاملاً جدي گرفته شود.

سرطان ريه چيست
سرطان ريه نوعي بيماري است كه در آن رشد سلول هاي بدخيم در يك يا هر دو ريه ايجاد مي شود. اين نوع سرطان كه بيماري مردان تلقي مي شود از رايج ترين عوامل مرگ و مير انسان ها در جهان توسعه يافته و صنعتي است كه معمولاً در افراد زير 40 سال و افراد ميانسال غيرسيگاري ديده نمي شود.
همانطور كه گفته شد سرطان ريه بيماري مردان ناميده شده اما گاهي زنان را نيز به كام خود مي كشد.
سرطان ريه در مرتبه دوم سرطان هاي شديد (بعد از سرطان سينه) قرار دارد و طبق گزارش هاي سازمان بهداشت جهاني سالانه 4/1 ميليون نفر بر اثر ابتلا به اين سرطان از بين مي روند.
بيش از 80 درصد بيماران مبتلا به سرطان ريه در فاصله پنج سال از زمان تشخيص بيماري جان خود را از دست مي دهند.
علت هاي بروز سرطان ريه
مهم ترين و شايع ترين عامل سرطان ريه تركيبات مخرب موجود در دود سيگار است.
ريسك ابتلا به اين بيماري با افزايش مقدار و مدت تماس با دود سيگار و مقدار نيكوتين موجود در سيگار بالا مي رود.
به گفته دانشمندان خطر ابتلا به سرطان ريه در كسي كه 20 سال روزي يك پاكت سيگار كشيده با كسي كه
10 سال روزي دو پاكت سيگار كشيده برابر است.به طور كلي افراد سيگاري 13 برابر افراد غيرسيگاري در معرض خطر ابتلا به اين بيماري مهلك هستند و اين مقدار براي كسي كه 20 سال روزي دو پاكت سيگار مصرف كرده به 70 برابر افراد غيرسيگاري مي رسد.
به گفته پزشكان خانم هاي سيگاري بيشتر از آقاياني كه همان مقدار سيگار مي كشند به اين نوع سرطان دچار مي شوند و اين به دليل حساسيت بيشتر خانم ها نسبت به مواد سرطان زاي موجود در سيگار است.همچنين اين نكته مهم را در خاطر داشته باشيد كه سرطان ريه در كساني كه سيگاري نيستند اما در معرض دود سيگار قرار دارند نيز مشاهده مي شود.
از ديگر عوامل ابتلا به سرطان ريه، عوامل شغلي و ارتباط با مواد سرطان زايي نظير آزبست (پنبه نسوز)، گاز رادون، اورانيوم و نيكل كه از عوامل ايجادكننده اين نوع سرطان هستند، است.
آزبست (پنبه نسوز) ماده اي طبيعي است كه از الياف بسيار ريزي تشكيل شده و مي تواند باعث بيماري هاي مختلف در فرد شود.
از اين ماده در عايق كاري ساختمان ها، به عنوان بازدارنده حريق استفاده مي شود.
سازمان حافظت محيط زيست چندي پيش استفاده از فرآورده هاي پنبه نسوز را ممنوع اعلام كرد اما هنوز در رنگ هاي بافندگي، ساختمان هاي قديمي، لوله هاي آب، مواد عايق كاري، مقوا هاي قطور و ساير مواد پوششي و برخي كاشي ها و موزاييك ها از اين ماده استفاده مي شود.رادون نيز نوعي گاز بي رنگ و بواست كه از طريق تجزيه اورانيوم به دست مي آيد و در خاك، سنگ هاي زيرزميني، چاه ها و مصالح ساختماني يافت مي شود.
از ديگر عوامل موثر در سرطان ريه مي توان به آلودگي شهرهاي بزرگ و صنعتي اشاره كرد.
آمار ابتلا به سرطان ريه بر اثر عوامل غيروابسته به سيگار در ايران بيشتر از ساير كشورهاست و اين به دليل آلودگي شهر هاي بزرگ و استفاده از سوخت هاي غيراستاندارد است.همچنين عوامل ژنتيكي و وجود سابقه سرطان ريه بين اعضاي نزديك خانواده نيز در ابتلا به اين بيماري موثر است.
علائم سرطان ريه
سرطان ريه در مراحل ابتدايي نشانه اي از خود بروز نمي دهد و بيمار زماني به پزشك مراجعه مي كند كه بيماري در مراحل پيشرفته است.
با اين حال عوامل شايعي وجود دارند كه شايع ترين آنها سرفه به همراه خلط خوني (حتي اگر اندك باشد) است.
درد مبهم در قفسه سينه، تنگي نفس هنگام كار و فعاليت، كاهش وزن غيرعادي و بدون دليل و بي اشتهايي از ديگر عوامل بروز اين بيماري است.
همچنين خس خس سينه به صورت شديد و خشن شدن صدا كه بيش از دو هفته طول بكشد و نيز عفونت هاي مكرر ريه و مجاري تنفسي نيز از ساير علائم اين بيماري هستند.
انواع مختلف سرطان ريه
با توجه به سلولي كه سرطاني شده انواع مختلفي از سرطان ريه وجود دارد:
1- سرطان ريه با ياخته هاي كوچك: در اين نوع سرطان ريه ياخته هاي سرطاني كوچك زير ميكروسكوپ به شكل جو دو سر ديده مي شوند كه به آن سرطان جوشكل نيز گفته مي شود. روند رشد اين نوع سرطان سريع است و به سرعت در تمامي اندام ها پخش مي شود. حدود 20 درصد سرطان هاي ريه از اين نوع هستند.
2- سرطان ريه با ياخته هاي غيركوچك:
اين نوع سرطان ريه با توجه به نوع سلول سرطاني شده در بافت ريه تعريف مي شود كه اشكال مختلفي دارد.
الف) سرطان بافت بشره اي: شايع ترين نوع سرطان ريه است و شروع آن از نايچه هاست. اين نوع رشد آهسته تري نسبت به ديگر اشكال سرطان ريه دارد و زمان طولاني تري لازم است تا به ديگر اندام ها برسد.
ب) سرطان غدد مترشحه مخاط و مجاري لنفاوي: اين نوع سرطان ريه معمولاً در زير بافت پوششي نايچه ها يا در مجاري لنفاوي كناره خارجي ريه رشد مي كنند.
ج) سرطان ريه با ياخته هاي بزرگ كه اين نوع اغلب در شاخه هاي كوچك نايژه ها رشد مي كند.
نوع نادري از سرطان ريه به نام هنروتليوما وجود دارد و در افرادي ظهور مي كند كه در تماس با آزبست (پنبه نسوز) بوده اند.
راه هاي تشخيص سرطان ريه
1- عكسبرداري از ريه با اشعه X
يا همان راديوگرافي
2- آزمايش خلط
3- سي تي اسكن
4- سي تي اسكن دوراني يا اسپيرال كه در اين نوع سي تي اسكن حتي ضايعاتي كه از طريق سي تي اسكن معمولي قابل رؤيت نيست ديده مي شود.
5- پرتونگاري با استفاده از تشديد ميدان مغناطيسي: مانند سي تي اسكن است با تفاوت اينكه به جاي تابش اشعه X از مغناطيس استفاده مي شود و بيمار در اتاقك اين دستگاه به مدت 30 دقيقه بي حركت مي ماند.
6- نمونه برداري يا بيوپسي: مهم ترين و مطمئن ترين راه تشخيص است. در اين روش از بافت تومور به وسيله سوزن بخش كوچكي برداشته مي شود و از آن بررسي ميكروسكوپي به عمل مي آورند.
7- سونوگرافي
8- آزمايش تنفس
9- آزمايش خون
10- اسكن استخوان.
راه هاي درمان سرطان ريه
الگوهاي درماني بيماري سرطان ريه بستگي به نوع سرطان، وضعيت بيماري در شروع درمان، سن، سلامت عمومي و چگونگي واكنش بيمار به نوع درمان دارد. با توجه به سن و وضعيت سلامت بيمار و تشخيص نوع سرطان ريه ممكن است هركدام از روش هاي درماني زير يا تركيبي از آنها با هم به كار گرفته شوند:
1- جراحي
2- شيمي درماني
3- راديوتراپي يا اشعه درماني
4- درمان فتوديناميك
5- درمان بيولوژيكي
6- ايجاد كانال تنفسي در بيماراني كه دچار اختلال تنفسي هستند
7- سوزاندن ضايعه بدخيم با اشعه ليزر.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 389]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن