واضح آرشیو وب فارسی:سياست روز: نسل جديد سر در گم ميان عملكرد ضعيف رسانهها درباره حجاب
گروه اجتماعي- از زماني كه مرتضي مطهري كتاب حجاب را در تقويت بنيانهاي تئوريك حجاب منتشر ساخت تقريبا 3 دهه ميگذرد.اين كتاب علمي بدون شك از قدرتمندترين كتبي ا ست كه در جهان اسلام انتشار يافته است و توانسته جاي مهمي را براي خود در ميان طرفداران حجاب دست و پا كند.اما با قاطعيت ميتوان اعلام كرد كه از آن زمان تا كنون كار قوي و موثري در اين سطح پيرامون حجاب انتشار نيافته است كه بتواند از سويي از بنيان علمي قوي برخوردار باشد و از سوي ديگربا درك زبان جامعه و به خصوص نسل جوان آنها را جذب و تحت تاثير قرار دهد.
البته اين وضعيت مختص حوزه نشر نيست و عملكرد رسانههاي مكتوب و غير مكتوب ديگر در اين زمينه نتايج ناموفقي را نشان ميدهد.به طور مثال عملكرد صدا و سيما در تبليغ چادر كه به عنوان حجاب برتر از تريبونهاي رسمي نظام اعلام شده است،به قدر ي ضعيف بوده است كه ميتوان گفت تقريبا حوزه نفوذ قابل ملاحظه اي در ميان بينندگان نداشته است و در سالهاي اخير اين وضعيت موجب شده تا اندك اندك چادر از بسياري از فيلمهاي و سريالهاي تلويزيون حذف شود و به جز ايام مذهبي و مناسبتهاي خاص،الگوي ثابتي از زنان چادري در تلويزيون مشاهده نميشود.
در مقابل اين خلا و غيبت حجاب برتر در اين رسانه فراگير تصويري،برخي كارشناسان منتقد اعتقاد دارند كه صدا و سيما در برخي مواقع با نمايش زناني كه از نظر كاركتر اجتماعي ضعيف بوده ومتعلق به طبقات پايين ميباشند و يازناني كه ازسطح سواد پاييني برخوردار هستند و با چادر در صفحه تلويزيون ظاهر شده اند،موجب شده است تا ناخواسته فرهنگ استفاده از چادر در اين برنامهها ضعيف جلوه داده شود.
و با وجود اين غفلت،رشد استفاده از ماهوارهها در كشور و رسانههاي تصويري اي كه استفاده از فيلمها و برنامههاي تصويري مخالف موازين اسلامي را سهولت ميبخشند موجب شده است كه مخالفان فرهنگ حجاب،جوانان كشور را مورد شديدترين حمله رسانه اي قرار دهند.
يك كارشناس مسائل زنان در اين باره گفت: وجود تضادهاي رسانهاي و تداخلهاي فرهنگي در ارائه الگوهاي مختلف جامعه كنوني درباره حجاب، نسل ما را به يك سردرگمي و گيجي وا ميدارد. حاجيه ابراهيمي در گفتوگو با فارس درباره نقش رسانهها اعم از مكتوب و غيرمكتوب در ترويج فرهنگ حجاب در جامعه گفت: در دنياي ارتباطات و تكنولوژي ديگر نميتوان تأثير نقش رسانهها در بهداشت رواني خانواده و اثرات آن در امنيت اجتماعي را ناديده گرفت.
وي اظهار داشت: تأثيرات آموزشي غيرمستقيم و مستقيم از ناحيه انواع رسانههاي ارتباط جمعي و ايجاد الگوسازي در قشرهاي خاصي از جامعه از پيامدهاي اجتنابناپذير است. ابراهيمي اضافه كرد: اين پيامدها كه به منظور دستيابي به ايجاد يك نوع بستر فرهنگي در جوامع جهت القاي محورها و اهداف خاص از روشهاي متنوع و به اصطلاح امروزي پسند استفاده ميكند هر روز با شيوههاي متنوعتري در جوامع نمود پيدا ميكند و بازار عرضه و تقاضا را از كف گروه ديگري ميربايد.
اين كارشناس علوم اجتماعي ادامه داد: در جامعه كنوني با توجه به وجود انواع خرده فرهنگهاي اجتماعي، در سطح كلان نياز اساسي به وجود يك پايگاه و يا مركز ويژه براي راهبري و نظارت بر اهداف بازار توليدات رسانهاياثرگذار موجود اعم از مكتوب و غيرمكتوب براي نسل جوان به خصوص زنان و دختران را ضروري ميكند تا بتوان يكي از ابزارهاي كليدي پذيرش، آموزش و ايجاد بستر فرهنگي براي اين افراد را فراهم كرد.
وي تصريح كرد: نخبگان اجتماعي به منظور دستيابي به غنيسازي فرهنگي جامعه جهت نيل به اهداف اسلامي بايد نسبت به پيشگيري، درمان و هدايت كاربردي، اثرات مخرب رسانههاي جمعي اقدام اساسي كنند. ابراهيمي اظهار داشت:اينكه منتظر بمانيم و ببينيم دستاوردهاي غرب و شرق در اينترنت، سيديها، مجلات، فيلمها، كتابها،نمايشگاهها، بروشورهاي تبليغاتي، پوسترها و سمينارها با جوانان جامعه چه ميكند و آنها براي ما چه برنامهاي ريختهاند كاري بس بيهوده است و بايد چاره اين كار را قبل از وقوعش انديشيد والا اينكه هميشه در موضع انفعالي باشيم ما را به بيراهه خواهد كشيد. وي افزود: متفكران اجتماعي بايد نسبت به الگوسازي فرهنگ حجاب در سطح جامعه با توجه به نيازهاي اصلي جديد و اختلافات بين نسلي، اقدام كنند و برنامههايي را در اين زمينه داشته باشند. حجاب يكي از مقولههاي فرهنگي و اجتماعي است كه ريشه در بنيان و اساس تفكر فردي داشته و كاربرد اجرايي آن در فرهنگ جامعه اثر مستقيم و بلامنازع دارد.
اين كارشناس مسائل زنان ادامه داد: وجود تضادهاي رسانهاي و تداخلهاي فرهنگي در ارائه الگوهاي مختلف در جامعه كنوني، نسل ما را به يك سردرگمي و گيجي وا ميدارد. وي اضافه كرد: برخوردهاي متنوع قانوني و غيرقانوني عوامل اجرايي در مكانهاي اجتماعي با مسئله حجاب حاكي از نداشتن يك برنامهريزي متقن و مستحكم است و نمونههاي آزمون شده طي چندين سال پس از انقلاب در اين باره نشانگر بيثباتي و نداشتن برنامه در سطح كلان جامعه است.
ابراهيمي تصريح كرد: زنان و دختران جامعه ما بارها در آزمونهاي مختلف از جمله 8 سال جنگ تحميلي پايبندي خود را به اعتقادات مذهبي ريشهاي در خانواده و در نهايت به جامعه ارائه كردهاند.
وي گفت: كمكاريهاي متفكران و برنامهريزان اجتماعي باعث وجود نسلي بيهويت در تمامي جوامع خواهد شد.
ابراهيمي ادامه داد: پژوهشهاي مقايسهاي و مطالعات كارشناسان اجتماعي در ميان خانوادههاي پايبند به اعتقادات مذهبي حاكي از اين موضوع است كه رضايتمندي و پايداري خانواده، موجب تحكيم مباني خانوادگي و استحكام روابط اجتماعي و در نهايت جامعهاي استوار ميشود.
وي افزود: پايبندي به صيانت از كيان خانواده به منظور ارائه الگوسازي براي نسل جديد با توجه به گرايشهاي نوظهور نسلي در جوامع مختلف حاكي از آن است كه صيانت از الگوي غنيسازي خانواده در برابر بدعتهاي جديد و مدرن كه اغلب تهديدي براي خانواده امروزي بوده، گرايش به ايجاد پايبنديهاي متافيزيكي را خواستگاه افراد جوامع مختلف قرار داده است.
اين كارشناس مسائل زنان گفت: مطالعه و بررسيهاي اجتماعي در مورد مقوله طلاق در جامعه كنوني مؤيد اين نكته است كه همسران متعهد و پايبند به اصول اخلاقي از كانون خانوادگي گرمي برخوردار بوده و داراي پايبندي و تعهدات اخلاقي بيشتر خانوادگي هستند. وي افزود: پايبندي به حفظ حجاب انسانها را داراي هدف و با انگيزه ميسازد و آنها را نسبت به حفظ حريم خانواده متعهد ميكند. ابراهيمي تصريح كرد: بررسي مقايسهاي سه نسل گذشته از خانوارهاي ايراني نشانگر نكات اخلاقي بسياري در زمينه حفظ از كيان خانواده است كه مطالعه اين پژوهشها براي نسل جديد راهگشا خواهد بود.
وي گفت: دختران امروز جامعه كه مادران فردا خواهند بود بايد بدانند در دامن آنها مردان فرداي جامعه پرورش مييابند و اگر آنها درست بينديشند نسلهاي بعدي درست عمل خواهند كرد و بايد به نقش محوري خود براي زير ساخت مباني جامعهعميقتر بينديشند تا بتوانند از پايبنديهاي اخلاقي، انساني و عاطفي عميق برخوردار شوند.
پنجشنبه 25 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سياست روز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]