تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816818160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - شاهد چادري‌هايي هستيم كه به‌خاطر ايمان چادر سر نمي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: جامعه - شاهد چادري‌هايي هستيم كه به‌خاطر ايمان چادر سر نمي‌كنند


جامعه - شاهد چادري‌هايي هستيم كه به‌خاطر ايمان چادر سر نمي‌كنند

گروه اجتماعي:چادر بايد مساوي عفاف برتر باشد اما با اجباري كردن اينگونه نخواهد شد بلكه تنها از آن به صورت ابزار استفاده مي‌شود. به گزارش ايلنا، ديروز سيدمجيد امامي، استاد دانشگاه و معاون دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي كشور با اشاره به اينكه مدت‌هاست كه شاهد چادري‌هايي هستيم كه چادر سركردن را تازه تجربه مي‌كنند گفت: اين افراد به دليل شرايطي كه در آن قرار گرفته‌اند چادر سركرده‌اند نه به خاطر رسيدن به ايمان و عفت برتر. وي افزود: متاسفانه اين باور غلط كه اجباري‌كردن مي‌تواند زمينه عادت درست شود باعث شده در بعضي از ادارات و سازمان‌ها چادر سركردن براي زنان اجباري شود. وي ادامه داد: چادر بايد مساوي عفاف برتر باشد اما با اجباري‌كردن اينگونه نخواهد شد بلكه به ابزاري تبديل مي‌شود كه زن از آن براي رسيدن به اهداف مادي و دنيوي خود بهره مي‌برد.

امامي تصريح كرد: اگر ما بخواهيم در جامعه عفاف برتر را ترويج دهيم بهتر است قبل از هر اقدامي زمينه‌هاي گرايش برتر و آموزش‌هاي لازم را در اين جهت فراهم كنيم تا بتوانيم جامعه‌اي سالم و عفيف داشته باشيم. اين اظهارات در حالي عنوان مي‌شود كه طي چندسال اخير تلاش زيادي براي معرفي انواع چادر تحت عناوين گوناگون به عنوان پوششي برتر انجام شده است. نمونه‌هايي آن را مي‌توان در طرح‌ها و جشنواره‌ها مشاهده كرد، در اين طرح‌ها سعي بر آن مي‌شود كه طراحان لباس انواع جديدي را از چادر ارائه كنند. براي مثال در آخرين جشنواره زنان سرزمين من، فقط در يك غرفه چيزي حدود 10 نوع چادر جديد عرضه مي‌شد. براي مثال يكي از انواع اين چادرها با نام جلابيب بود كه در آن جيب‌هاي مخفي، سوراخي براي وارد كردن نوزادان جهت خوردن شير و... تعبيه شده بود. با تمام اينها آنچنان كه در جامعه مشاهده مي‌شود اكثر كساني كه چادر را به عنوان حجاب خود انتخاب مي‌كنند از چادر‌هاي سنتي يا چادرهاي عربي بيشتر استفاده مي‌كنند.
مونتاژ‍ يا توليد
طرح‌ها و دغدغه‌هاي فعلي در حالي وجود دارند كه اصولا در بازار كشور بهترين انواع چادر وارداتي است، كشورهاي شرق آسيا پارچه‌هاي چادري را توليد مي‌كنند كه برخي از آنها فقط در ايران كاربرد دارد و بازار بسيار پرسودي براي توليدات آنها در كشور ما وجود دارد. وجود جشنواره‌هاي متعدد در زمينه پوشش و صرف هزينه‌هايي براي طراحي انواع جديد چادر در حالي صورت مي‌گيرد كه اصولا كشور ما، يعني بزرگ‌ترين مصرف‌كننده چادر مشكي در جهان نمي‌تواند نياز خود را از طريق توليد داخلي برآورده كند! اين يعني ما در واقع چادر‌هاي مشكي را مونتاژ مي‌كنيم و خبري از توليد آن نيست. در حالي‌كه مسوولان صنعت كشور بعد از سال‌ها واردات پرسود و بي‌رويه پارچه چادر مشكي (سالانه ۶۰ ميليون مترمربع، كه ‏گفته مي‌شود بيش از نيمي از نياز داخل‎ ‎به صورت قاچاق وارد مي‌شود) اخيرا از حمايت توليد اين محصول در داخل كشور سخن‌ها مي‌گفتند، كه روز سه‌شنبه فرماندار شهرستان خوانسار از تعطيلي قريب‌الوقوع تنها كارخانه توليد پارچه مشكي مرغوب در كشور ‏خبر داد. ‏
نمادي كه از خارج وارد مي‌شود
پس از اظهارنظر امام خميني (ره) مبني‌بر اينكه «چادر حجاب برتر است» اين نوع پوشش براي زنان ايراني به‌خصوص پس از انقلاب به عنوان نمادي از زن ايراني و شيعه درآمد، اما نمادي كه خود از خارج وارد مي‌شود، مي‌آيد. شايد براي همين بود كه حمايت از توليد ‏پارچه چادر مشكي از چندي‌پيش در دستور كار دولت قرار گرفت. خبر دستيابي ايران به «تكنولوژي توليد پارچه چادر مشكي در ‏شهريور سال 1385 ( راه‌اندازي ناي زرين خوانسار اولين كارخانه توليدي اين محصول كه گفته مي‌شد تمام ويژگي‌هاي استاندارد ‏كلاسيك را داراست) اگرچه‏‎ ‎با تبليغات وسيعي همراه بود، اما اكنون خبر ورشكستگي همين كارخانه، منتشر شده است. ‏
در همين ارتباط، مجتبي خوانساري، فرماندار خوانسار، در گفت‌وگو با فارس مي‌گويد: واردات پارچه چادر مشكي به كشور و حمايت ‏نكردن از توليدكنندگان داخلي موجب شد تا تنها كارخانه توليد پارچه چادر مشكي كشور در خوانسار در آستانه تعطيلي قرار بگيرد. او ‏معتقد است: واردات پارچه چادري به كشور باعث به وجود آوردن مشكلات بسيار زيادي براي‏‎ ‎كارخانه توليد‌كننده و در نهايت اخراج ‏تعداد زيادي از كارگران اين كارخانه شده است. اين در حالي است كه مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع درست يك‌ماه قبل از ‏ايجاد سه واحد توليدي پارچه چادر مشكي در كشور خبر داده و تاكيد كرده بود: «توليد پارچه چادرمشكي در كشور با شكست روبه‌رو نشده ‏است.»
اين در حالي است كه او در ادامه گفته‌هايش به كاهش توليد كارخانه ناي زرين خوانسار اشاره كرده و گفته: سرمايه‌گذاران در اين ‏طرح معتقدند توليد در شرايط فعلي صرفه اقتصادي ندارد. آن هم در شرايطي كه به گفته نصراللهي دو كارخانه‌ كرپ ناز و حجاب ‏شهركرد نيز در حال حاضر پارچه چادري مرغوب توليد نمي‌كنند. ‏صنعت نيمه‌ورشكسته پارچه چادري ايران براساس آمار اعلام شده سالانه 5/1 تا دو ميليون مترمربع توليد دارد كه تازه بخشي از آن ‏نيز به گفته نصراللهي نيمه‌مرغوب است و مشتري ندارد... اما وزارت صنايع همچنان اصرار بر ادامه سياست داير كردن واحد‌هاي ‏توليد پارچه چادري دارد، آن هم در شرايطي كه محصولات رقيب با كيفيت بالا و به راحتي با تعرفه‌هاي نازل وارد كشور مي‌شوند. ‏دو سال قبل عليرضا طهماسبي، وزير صنايع و معادن، در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرده بود: همزمان با كاهش تعرفه واردات پارچه ‏چادر مشكي به كشور، بنا به پيشنهاد وزارت صنايع قرار شده در صورتي كه توليدات داخلي در اين زمينه از كيفيت و سود معقولي ‏برخوردار باشد و قيمت تمام شده آن به اضافه سود معقول حاصل شده، بيشتر از قيمت پارچه چادري موجود در بازار باشد، مابه‌‏التفاوت قيمت توليد داخلي و وارداتي توسط دولت پرداخت شود. دو اتفاقي كه ظاهرا هيچگاه رخ نداد. او با اشاره به كاهش نزديك به ‏‏50 درصدي تعرفه واردات پارچه چادر مشكي گفته بود: اين تعرفه زماني افزايش مي‌يابد كه توليد پارچه چادر مشكي در داخل ‏جوابگوي نياز‌هاي داخلي باشد.
يكي از توليدكنندگان پارچه‎ ‎چادر مشكي‎ ‎‏ به خبرگزاري ايونا خاطرنشان كرده: در حال حاضر مي‌توان گفت‎ ‎كه توليد پارچه چادر ‏مشكي در ايران تقريبا متوقف شده و در شرايط فعلي توليد اين‎ ‎كالا فقط براي اينكه دانش آن فراموش نشود، در حد بسيار جزئي انجام ‏مي‌شود‎. ‎‏ وي معتقد است كه با شرايط فعلي توليد پارچه چادر‎ ‎مشكي در ايران هيچ توجيهي ندارد و توليد پارچه چادر مشكي نيز مانند ‏ساير كالاها‎ ‎نيازمند عواملي است كه در فرآيند توليد تاثيرگذارند. به گفته او در شرايطي كه تعرفه وارداتي پارچه چادر مشكي به ‏صورت‎ ‎كامل 16 درصد است و تعرفه واردات ساير پارچه‌ها بين 66 تا 70 درصد تعيين‏‎ ‎شده ديگر توليد پارچه چادري براي ‏توليدكننده داخلي به صرفه نيست. كاهش ناگهاني تعرفه واردات از سوي وزارت بازرگاني اگرچه با شعار حمايت‎ ‎از مصرف‌كننده ‏تحقق پيدا كرد اما آنچه كه در اين ميان به دست نسيان سپرده شد حمايت‎ ‎از توليد داخلي بود. تا آنجا كه دبير انجمن نساجي با اشاره به ‏شكست طرح توليد پارچه‌ چادر مشكي در كشور معتقد است: كاهش تعرفه واردات اين پارچه از 70 به 17 درصد لطمه بزرگي به ‏توليد داخل وارد كرده و باعث شده سرمايه‌گذاري جديدي در اين صنعت صورت نگيرد.
 پنجشنبه 25 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن