تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816356817




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران در توليد 66 قلم كالاي كشاورزي در ميان 10 كشور برتر جهان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ايران در توليد 66 قلم كالاي كشاورزي در ميان 10 كشور برتر جهان است
وزير جهاد كشاورزي گفت: براساس گزارش هاي ارايه شده توسط سازمان خواربار و كشاورزي ملل متحد، جمهوري اسلامي ايران در توليد 66 قلم كالاي كشاورزي در ميان 10 كشور برتر جهان قرار دارد.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ايرنا، "محمدرضا اسكندري" در آستانه روزجهاني (16 اكتبر) گفت: بخش كشاورزي در ايران با بيش از 2/4 ميليون خانوار كشاورز و واحد توليدي نقش مهمي در اقتصاد ملي كشور ايفا مي‌كند و نزديك به 15 درصد از توليد ناخالص داخلي، 22 درصد از اشتغال، حدود 94 درصد نيازهاي غذايي و يك سوم از صادرات غير نفتي كشور به وسيله بخش كشاورزي تامين مي‌ شود.
وي در ادامه اظهار داشت: ايران در توليد زعفران، پسته و پاره‌اي از ميوه‌هاي هسته‌ دار نظير زردآلو و توت داراي جايگاه نخست در جهان است و همچنين در توليد خرما، گيلاس، هندوانه، گردو و ميوه ‌هاي جاليزي در جايگاه دوم و سوم و در توليد ليموترش و شيرين، آجيل، انجير، نخود و حبوبات، آلبالو، بادام، سيب، انواع نارنگي و فندوق نيز در جايگاه چهارم و پنجم جهان قرار دارد.
به گفته اسكندري، از بعد تامين مواد غذايي، افزايش توليد سرانه با رشد سه درصد يعني 61 كيلوگرم در سال 1375 به 1460 كيلوگرم مواد غذايي در سال 1385 و در نهايت توليد بيش از 102 ميليون تن انواع محصولات كشاورزي در سال زراعي گذشته رسيده است كه به طور شاخص بيش از 11 ميليون تن آن را محصولات دامي و 650 هزار تن آن را محصولات آبزي تشكيل مي‌دهد.
وي در ادامه اظهار داشت : براساس برنامه ‌ريزي هاي انجام شده با تحقق اهداف توليدي در پايان برنامه چهارم توسعه سهم غلات در تامين انرژي از حدود 60 درصد در وضع موجود، 50 درصد در سال 1388 كاهش خواهد يافت و به طور همزمان سهم فرآورده‌ هاي حيواني در تامين انرژي از حدود 10 درصد به 14 درصد و تامين پروتئين نيز از حدود 5/24 درصد در وضعيت فعلي به حدود 9/29 درصد تا پايان برنامه چهارم افزايش خواهد يافت و بدين ترتيب هدف برنامه براي افزايش سهم پروتئين حيواني در الگوي تغذيه با رشد 4/6 درصد در سال، معادل 29 گرم محقق مي‌ شود.
وزير جهاد كشاورزي گفت: در بعد ارتقاي كيفي غذا نيز مي‌توان به دستاوردهايي نظير افزايش توليد دانه روغني كلزا براي كاهش اسيدهاي چرب ترانس در روغن هاي خوراكي به ميزان 10 درصد، افزايش مبارزه بيولوژيك در سطح 130 هزار هكتار، افزايش توليد محصولات ارگانيك در سطح 300 هزار هكتار، كاهش 50 درصدي مصرف سموم شيميايي، افزايش پوشش بهداشتي محصولات دامي و گياهي و نهادينه سازي استانداردهاي بين‌المللي غذايي اشاره كرد.
وي در ادامه تصريح كرد :‌ همچنين با استقرار نظام هوشمند ساماندهي و كنترل محصولات راهبردي با در نظر گرفتن تغييرات اقليمي، عوامل بازار و با بهره‌گيري از روش هاي برنامه ‌ريزي و مدل هاي اقتصادي در كل فرآيند توليد كه از سال 1385 آغاز شده است، ثبات توليد و شناسايي و رفع مشكلات آن در حداقل زمان ممكن خواهد شد.
به گفته وي، توليد محصولات باغي از 6/10 ميليون تن در سال 1375 با 46 درصد افزايش به 5/15ميليون تن در ابتداي سال 86 رسيده است و اگرچه سطح زيركشت باغ ها از 4/1 ميليون هكتار در 1375 به حدود 6/2 ميليون هكتار در ابتداي سال 1386 رسيده است ، اما بايد اذعان داشت افزايش توليد عمدتا به ارتقاي زير ساخت ها، آموزش و انتقال فناوري‌ و تقويت تشكل ها و بهرهَ‌وري حاصل شده است و با باروري باغ هاي نوسازي شده در سال هاي آتي، افزايش توليد بسيار بيشتري انتظار مي‌رود.
** عملكرد سه ساله دولت نهم در بخش كشاورزي
مقايسه عملكرد بخش كشاورزي كشور در سه سال نخست برنامه چهارم در مقايسه با سه سال پاياني برنامه سوم توسعه نشان مي دهد كه متوسط توليد محصولات مختلف كشاورزي از رشد خوبي برخوردار بوده است.
بررسي مقايسه عملكرد بخش كشاورزي در دوره زماني يادشده بيانگر رشد 16 درصدي توليد محصولات مختلف زير بخش زراعت در دوره فعاليت دولت نهم است.
افزايش توليد محصولات زراعي مستلزم تدابير و تمهيدات برنامه اي در زمينه هاي مختلف چون آب و خاك، مكانيزاسيون، تحقيقات، آموزش و ترويج و ساير موارد مرتبط با مديريت مزرعه است كه بستر و زمينه هاي مناسب براي رشد و توسعه فعاليت هاي زراعي را فراهم كرده و عملكرد آنها در ميزان توليدات زراعي بخش عينيت پيدا مي كند.
متوسط توليد محصولات زراعي كشور طي سال هاي 81 تا 83 از 61 ميليون و 625 هزار تن در سال به 71 ميليون و 475 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
همچنين توليد محصولات زراعي در سال 86 به حد نصاب بي سابقه 73 ميليون و 221 هزار تن افزايش يافته است.
بررسي وضعيت توليد گندم به عنوان يكي از محصولات عمده كشاورزي و تامين كننده بيشترين نياز غذايي كشور طي اين دو دوره نشان مي دهد كه متوسط توليد گندم كشور از سالانه 14 ميليون و 568 هزار تن طي سال هاي 81 تا 83 با افزايش 11 درصدي به سالانه 14 ميليون و 953 هزار تن طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
بيشترين ميزان افزايش توليد در اين دوره متعلق به ساير محصولات علوفه اي شامل شبدر، ذرت علوفه اي، سورگوم و ... است .به طوري كه متوسط توليد ساير محصولات علوفه اي ازسالانه شش ميليون و 111 هزار تن در سال هاي 81 تا 83 با 60 درصد افزايش به سالانه 9 ميليون و 772 هزار تن طي سال هاي 84 تا 86 رسيده است.
پس از آن ، دانه هاي روغني با افزايش 57 درصدي در جايگاه دوم قرار گرفته است و مقايسه متوسط توليد دانه هاي روغني نشان مي دهد كه متوسط توليد از سالانه 378 هزار تن در سال هاي 81 تا 83 به سالانه 592 هزار تن طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
بررسي و مقايسه متوسط توليد ساير محصولات نشان مي دهد كه در اين مدت متوسط توليد ذرت دانه اي از يك ميليون و 672 هزار تن با افزايش 30 درصدي به 2 ميليون و 174 هزار تن ، متوسط توليد نيشكر از چهار ميليون و 940 هزار تن با افزايش هفت درصدي به پنج ميليون و 267 هزار تن، متوسط توليد سيب زميني از چهار ميليون و 140 هزار تن با افزايش پنج درصدي به چهار ميليون و 335 هزار تن، متوسط توليد پياز از يك ميليون و 577 هزار تن با افزايش 21 درصد به يك ميليون و 912 هزار تن رسيده است .
همچنين متوسط توليد سبزي و صيفي در دوره مورد نظر از 12 ميليون و 373 هزار تن با افزايش 21 درصد به 15 ميليون و هفت هزار تن و متوسط توليد يونجه از چهار ميليون و 336 هزار تن با افزايش 17 درصد به پنج ميليون و 70 هزار تن افزايش يافته است.
متوسط توليد كل علوفه در كشور نيز ازسالانه 10 ميليون و 448 هزار تن در سال هاي 81 تا 83 با افزايش 42 درصد به 14 ميليون و 842 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است كه با توجه به اينكه تامين علوفه و ذرت دانه اي از اركان اصلي توليد محصولات دام و طيور است، افزايش 42 و 30 درصدي اين محصولات اميدبخش تامين كافي اين محصولات در اين بخش است.
افزايش توليد محصولات زراعي طي سه سال نخست اجراي برنامه چهارم را مي توان ناشي از انجام برنامه هاي مختلف مرتبط با فعاليت هاي زراعي همچون تهيه و تامين بموقع نهاده ها (كود، سم و بذر، مكانيزاسيون و آب)، انجام فعاليت هاي آب و خاك، انتقال يافته هاي تحقيقاتي به مزارع، اجراي طرح مديريت آرماني مزارع، بكارگيري و استفاده از مهندسان ناظر مزرعه، خريد محصولات به صورت تضميني و توافقي و بيمه محصولات زراعي دانست.
** افزايش 22 درصدي توليد محصولات دام و طيور
مقايسه عملكرد بخش كشاورزي كشور در سه سال نخست برنامه چهارم با برنامه سوم توسعه نشان مي دهد كه متوسط توليد محصولات زير بخش دام و طيور نيز 22 درصد افزايش يافته است.
‌ زير بخش دام و طيور در بخش كشاورزي و اقتصاد كشور از اهميت بالايي برخوردار است و اين زيربخش از طريق تامين پروتئين مورد نياز كشور و ايجاد ارزش افزوده و اشتغال در روستا و شهر و جلب سرمايه هاي بخش خصوصي، نقش بسزايي را در اقتصاد ملي ايفا مي كند.
پروتئين حيواني با ارزش بيولوژيك بالا و زيرمغذي هاي مهم مانند آهن، ويتامين هاي ضروري و كلسيم نقش مهمي در سلامت و اعتلاي سطح بهداشت جامعه دارد و بر اين اساس، افزايش مصرف سرانه فرآورده هاي دامي شامل شير و لبنيات، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ و دستيابي به استانداردهاي جهاني و مطلوب از اهميت ويژه اي برخوردار است.
براساس گزارش هاي بانك مركزي، زيربخش دام و طيور حدود 31 درصد از ارش افزوده بخش كشاورزي و حدود 5/4 درصد از توليد ناخالص داخلي را به خود اختصاص داده است و بخش قابل توجهي از شاغلان بخش كشاورزي در اين زيربخش به فعاليت اشتغال دارند.
با روند افزايش واحدهاي صنعتي در چند دهه اخير و افزايش نيروي انساني متخصص و آموزش بهره برداران و ترويج روش هاي نوين دامپروري، اين زيربخش توانسته است از رشد مناسبي برخوردار باشد.
وجود برخي مشكلات همچون كمبود نقدينگي توليدكنندگان، كمبود منابع خوراك دام و بي ثباتي در بازار فرآورده هاي دامي از چالش هاي عمده اين زيربخش است.
مقايسه توليدات دامي طي سه سال آخر برنامه سوم و سه سال نخست برنامه چهارم توسعه ، نشاندهنده افزايش قابل توجه در رشد توليدات اين زيربخش است.

** توليد شير در كشور 23 درصد رشد داشته است
مجموع توليد شير از 18 ميليون و 913 هزار تن در سه سال آخر برنامه سوم به 23 ميليون و 232 هزار تن در سه سال نخست برنامه چهارم رسيده است كه 23 درصد افزايش را نشان مي دهد.
از ديگر توليدات مهم زيربخش دام و طيور مي توان به توليد گوشت مرغ اشاره كرد كه داراي رشد سالانه حدود شش درصد است و مجموع توليد آن از سه ميليون و 193 هزار تن در سه سال آخر برنامه سوم به چهار ميليون و 65 هزار تن در سه سال نخست برنامه چهارم افزايش يافت كه 27 درصد رشد را نشان مي دهد.
در مجموع نيز كل توليدات دامي از هشت ميليون و 133 هزار تن در سال 81 به 11 ميليون و 388 هزار تن در سال 86 افزايش يافت و مقايسه مجموع توليدات دامي طي سه سال آخر برنامه سوم و سه سال نخست برنامه چهارم توسعه نشاندهنده افزايش توليد 22 درصدي در اين زيربخش است.
** افزايش 8/15 درصدي توليد محصولات باغي در دولت نهم
همچنين مقايسه عملكرد بخش كشاورزي در سه سال آخر برنامه سوم توسعه و سه سال اول برنامه چهارم توسعه نشان مي دهد متوسط توليد محصولات زير بخش باغي از افزايش 8/15 درصدي برخوردار بوده است.
ميانگين توليد محصولات باغي طي سال هاي 81 تا 83 از 13 ميليون و 109 هزار تن در سال به 15 ميليون و 609 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
بررسي وضعيت توليد مركبات به عنوان يكي از محصولات عمده باغي كه بيشترين ميزان توليد و مصرف را در بين محصولات باغي كشور دارد، طي اين 2 دوره نشان مي دهد كه متوسط توليد مركبات از سه ميليون و 933 هزار تن در سال طي سال هاي 81 تا 83 با افزايش 9/12 درصدي به چهار ميليون و 441 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
پس از مركبات، به ترتيب انگور با متوسط توليد 2 ميليون و 790 هزار تن در سال طي سالهاي 81 تا 83 با افزايش 6/9 درصد به سه ميليون و 58 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 و سيب و دانه دارها با متوسط توليد 2 ميليون و 556 هزار تن در سال طي سال هاي 81 تا 83 با افزايش 17 درصد به 2 ميليون و 992 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
سه گروه محصول باغي يادشده به تنهايي 67 درصد كل توليدات باغي كشور را شامل مي شوند.
همچنين بيشترين درصد افزايش توليد در اين دوره، متعلق به زيتون است وبه طوري كه متوسط توليد اين محصول از 43 هزار و 700 تن در سال طي سال هاي 81 تا 83 با 8/58 درصد افزايش به 69هزار و 400 تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 رسيده است.
پس از آن، بادام با افزايش 5/46 درصدي در جايگاه دوم قرار گرفته است و مقايسه متوسط توليد بادام نشان مي دهد كه متوسط توليد از 99 هزار تن در سال طي سال هاي 81 تا 83 به 145 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 افزايش يافته است.
بررسي و مقايسه متوسط توليد پسته نيز به عنوان مهمترين محصول صادراتي زيربخش باغباني و بخش كشاورزي كه سهم بسزايي در ارزآوري داشته است، نشان مي دهد متوسط توليد اين محصول از 9/222 هزار تن در سال طي سالهاي 81 تا 83 با افزايش 8/18 درصد به 9/264 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86 رسيده است.
بررسي و مقايسه متوسط توليد ساير محصولات باغي نيز نشان مي دهد كه متوسط توليد ميوه هاي سردسيري از يك ميليون و 7/137 هزار تن در سال طي سال هاي 81 تا 83 با افزايش 9/43 درصد به يك ميليون و 3/637 هزار تن در سال طي سال هاي 84 تا 86، متوسط توليد گردو از 7/183 هزار تن در سال با افزايش 2/43 درصد به 263 هزار تن در سال، متوسط توليد فندق از 3/14 هزار تن در سال با افزايش 9/29 درصد به 5/18 هزار تن در سال، متوسط توليد انار از 7/678 هزار تن در سال با افزايش 19 درصد به 7/807 هزار تن در سال و متوسط توليد زعفران از 211 تن در سال طي سالهاي 81 تا 83 با افزايش 75/7 درصد به 227 تن در سال طي سالهاي 84 تا 86 رسيده است.
افزايش توليد محصولات باغي در سه سال نخست اجراي برنامه چهارم را نيز مي توان ناشي از عواملي نظير برنامه ريزي هدفمند درخصوص توسعه محصولات باغي، نظارتهاي مستمر كارشناسي، آموزش مداوم توليدكنندگان،‌ اجراي صحيح عمليات طرحهاي اصلاح، احيا، حذف و جايگزيني باغهاي درجه 2 و 3 با نهال هاي سالم، مرغوب و اصلاح شده از ارقام سازگار با شرايط آب و هوايي هر منطقه، استفاده از ارقام تجاري مناسب و پرمحصول، مديريت اصولي باغ ها و اجراي صحيح عمليات بهزراعي و بهنژادي، اعمال مديريت مناسب بر فعاليت هايي چون تغذيه باغها، مبارزه به موقع با آفات و بيماري ها، هرس و آبياري صحيح باغ ها، كاشت اصولي و فني، تهيه و تامين به موقع نهاده ها دانست.
بررسي روند توليد برخي از محصولات در بعضي از سال ها نوساناتي را نشان مي دهد كه در خصوص پسته ناشي از سال آوري اين محصول و در خصوص ساير محصولات حاكي از شرايط نامناسب جوي نظير بروز سرماي ديررس بهاره(سرمازدگي)و كاهش نزولات جوي (خشكسالي) در سالهاي مذكور است.
** افزايش 26 درصدي متوسط توليد محصولات شيلاتي در دولت نهم
مقايسه عملكرد بخش كشاورزي در سه ساله نخست برنامه چهارم با مدت مشابه در برنامه سوم توسعه همچنين نشان مي دهد كه متوسط توليد محصولات زير بخش شيلات از افزايش 26 درصدي برخوردار بوده است.
شيلات در بخش كشاورزي از جايگاه ويژه اي برخوردار است، زيرا از يك سو با تامين حدود 562 هزار تن انواع آبزيان، نقش مهمي در تامين بخش از نياز پروتئين كشور ايفا كرده و از سوي ديگر صادرات خاويار، ميگو و ماهي سالانه حدود 48 ميليون دلار ارز وارد كشور مي كند.
تامين اشتغال حدود 170 هزار نفر در سال 86 از طريق اين بخش از ديگر نكات قابل توجه شيلات است كه اين رقم در سال 81 حدود 145 هزار نفر بوده است.
مقايسه استحصال محصولات شيلاتي طي سال هاي 81 تا 83 و 84 تا 86 بيانگر رشد و توسعه قابل توجه در زيربخش شيلات است .به طوري كه ميزان توليدات آن از 401 هزار و 670 تن در سال 81 به 562 هزار و 422 تن در سال 86 رسيده است كه حاكي از رشد سالانه هفت درصدي است.
همچنين مجموع توليدات شيلات و آبزيان در سه ساله 81 تا 83 به ميزان يك ميليون و 318 هزار و شش تن است كه رقم اين شاخص براي مجموعه سه سال 84 تا 86 به يك ميليون و 660 هزار و 541 تن بالغ شده كه بيانگر 26 درصد افزايش توليد است.
توليد آبزي پروري در آب هاي داخلي از فعاليت هاي ارزنده اين زيربخش است كه طي دوران مورد بررسي مشاهده مي شود توليد آبزي پروري از 324 هزار و 562 تن در مقطع سه سال پاياني برنامه سوم توسعه به 482 هزار و 535 تن در سه سال نخست برنامه چهارم رسيده كه نشانگر 49 درصد افزايش است.
سرانه مصرف آبزيان در كشور در سال 81 حدود پنج كيلوگرم بود كه با توجه به مجموعه تلاش هاي صورت گرفته از طريق دستگاه هاي اجرايي كشور ازجمله وزارت جهاد كشاورزي، اين رقم در سال 86 به 1/7 كيلوگرم رسيد.
اقتصام ** 9134** 1557
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن