تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏شود مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820635684




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ازدواج كنيد، پولدار مي شويد


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: ازدواج كنيد، پولدار مي شويد
زندگي، تلاشي براي روياندن بذر وجود و شكوفاندن غنچه فطرت در مزرعه حيات است. آرامش روح، در زندگي آميخته به معنويت و خداجويي است. زندگي براي هشياران، انديشه درباره سرمايه و سودماندگار و نتيجه اخروي است، سرمايه شان اميد و ايمان و سودشان، آرامش روح و روان است. زندگي غافلان به دو بخش تقسيم مي شود: نيمه اول به اميد نيمه دوم، نيمه دوم به حسرت نيمه اول! آيا حيف نيست كه زندگي بگذرد، بي آنكه به بلوغ انساني برسيم؟ «ازدواج»، سازنده و رشددهنده است و روح تعاون و احساس مسئوليت را برمي انگيزد و خداوند به اقدام كنندگان به ازدواج، وعده توسعه رزق مي دهد. در اين مطلب قصد داريم به تاثيرات مثبت ازدواج، كه راهي جهت رسيدن به بلوغ انساني مي باشد، بطور خلاصه اشاره كنيم:
1) آرامش: ازدواج، مايه آرامش فكري و روحي جوان و احساس شخصيت و اعتماد به نفس مي شود و او را از بي عاري و بيكاري و بي برنامگي و نااميدي مي رهاند و جلوي برخي گناهان را مي گيرد و موجب صيانت روحي و اخلاقي جوان مي شود. پيامبر اكرم (ص) نيز فرموده است: «هر كس ازدواج كند، نيمي از دين خود را نگه داشته است، پس در نيمه باقي مانده، از خداوند پروا كند و تقوا بورزد.» وقتي اصل ازدواج تا اين حد مهم، كارساز، گناه سوز، مصلحت آفرين و مفسده زداست، كمك به آن نيز اهميت مي يابد و براي پدر و مادر، تلاش در اين راه و فراهم كردن مقدمات و زمينه آن، يك تكليف محسوب مي شود و زدودن موانع و برطرف كردن دشواري هاي ازدواج، و ترويج آسان سازي ازدواج و آسان گيري در اين زمينه بعنوان يك فرهنگ عمومي، وظيفه بشمار مي آيد. كسي كه از بيم فقر و تنگدستي ازدواج نكند، به خداوند بدگمان شده است، خدايي كه فرمايد: «اگر فقير باشند، خدا از فضل خويش آنان را بي نياز و غني مي سازد.»
2) تلاش معاش: ايجاد بستر مناسب و انگيزه قوي تر براي تامين معاش و درآمد، از آثار مثبت ديگر ازدواج است. گرچه نبايد بي حساب و بدون سنجش دست به ازدواج زد و لازم است كه شرايط اقتصادي و توانايي هاي مالي هم لحاظ شود، ولي وعده خداوند را نيز نبايد فراموش كرد كه قول داده تنگدستي را به غنا تبديل كند و جايي براي بيم از فقر باقي نگذارد. پس ايجاد روحيه توكل و اعتماد به لطف الهي، بعد مثبت ديگري از تشكيل خانواده است. خداوند متعال، ضمن دستور به ازدواج با دختران و جوانان شايسته و صالح مي فرمايد: «چنانچه تنگدست و فقير باشند، خداوند آنان را از فضل خويش بي نياز و توانگر مي سازد، خداوند وسعت بخش و داناست.» از پيامبر اسلام(ص) نيز روايت است كه فرمود: «كسي كه از بيم فقر و تنگدستي ازدواج نكند، به خداوند بدگمان شده، خدايي كه فرمايد; اگر فقير باشند، خدا از فضل خويش آنان را بي نياز و غني مي سازد.» در حديث ديگري رسول خدا(ص) نيز توصيه شده كه; «ازدواج كنيد، زيرا كه براي شما روزي آورتر است.»
3) احساس مسئوليت: كسي كه ازدواج نكرده است، خود را آزاد حس مي كند و مسئول نمي شناسد. در نتيجه، استعدادها و خلاقيت هاي انساني او هم بروز نمي كند. اما با ازدواج، بار اداره زندگي را بر دوش مي كشد. اين تعهد و احساس مسئوليت، سازنده است. كلا هر نوع مسئوليت پذيري، انسان را به تلاش و آشكار ساختن استعداد و توانايي خويش وامي دارد.
4) برنامه ريزي: از سوي ديگر، حسابگري، نظم، برنامه ريزي و به تعبير روايات، تقدير معيشت لازمه به دوش كشيدن تعهد اداره يك زندگي مشترك و تامين همسر و فرزندان و تربيت شايسته اولاد است. از آنجاكه تربيت نسلي با ايمان، مودب، سالم و موفق، براي خود انسان نيز مايه آبرو و حيثيت اجتماعي است، اين رسالت سنگين نيز به نوع ديگري توانايي هاي شخص را به مرحله ظهور و بروز مي رساند.
5) حق شناسي: ازدواج، سبب مي شود كه حقوق متقابل ميان دو انسان پديد آيد و اين سازنده است. ارتباط هاي خانوادگي و پيوندهاي فاميلي، دامنه اين حقوق و وظايف اخلاقي و اجتماعي را گسترده تر مي سازد و سامان بخش روابط انساني مي گردد. كمك به ازدواج جوانان و تشكيل خانواده، كمك به ساخته شدن انسان هاي مسئوليت پذير، مدير و صالح است و يكي از راه هاي عمده و موفق مبارزه با گناه در جامعه، تسهيل ازدواج است. اين، هم تكليف والدين و افراد خير و توانمند را سنگين مي سازد، هم روشنگر راهي براي آناني است كه در انديشه صلاح و سلامت قشر جوان جامعه اند، هم وظيفه خود جوانان را در اين زمينه روشن مي كند. با تقويت و ترويج و تسهيل اين سنت نبوي، بهتر مي توان با منكرات مقابله كرد و سدي در برابر هجوم فساد فرهنگي بيگانه پديد آورد.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن