تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى طاووس بهشتيان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819991481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

غلامرضا اعواني تشريح كرد: آماده شدن ايران براي ميزباني روز جهاني فلسفه‌ي 2010


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: غلامرضا اعواني تشريح كرد: آماده شدن ايران براي ميزباني روز جهاني فلسفه‌ي 2010


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - حكمت و فلسفه

غلامرضا اعواني برنامه‌هاي در دست اقدام مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران را براي برگزاري روز جهاني فلسفه‌ي سال 2010 در ايران، تشريح كرد.

رييس مؤسسه‌ي پژوهشي حكمت و فلسفه‌ي ايران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش حكمت و فلسفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: روز جهاني فلسفه در سال 2010 در ايران برگزار مي‌شود و ما هم‌اكنون با سازمان بين‌المللي يونسكو در پاريس مكاتباتي در اين‌باره داريم. تقريبا 28 آبان خورشيدي هرساله يك روز به عنوان روز جهاني فلسفه در جهان برگزار مي‌شود، كه روز فلسفه را همه‌ي كشورهايي كه نمايندگي يونسكو در كشورشان هست، برگزار مي‌كنند. منتها يونسكو ميزباني برگزاري روز جهاني فلسفه را هرسال به يك كشور مي‌دهد و پس از توافق با كشور ميزبان، يك موضوع را براي مراسم روز جهاني فلسفه انتخاب مي‌كنند.

او در ادامه افزود: كشور برگزاركننده‌ي همايش موظف است كه نشست روز جهاني فلسفه را در سطح بين‌المللي به مدت سه روز برگزار كند. امسال نشست روز جهاني فلسفه در ايتاليا برگزار مي‌شود و سال آينده هم در مسكو - پايتخت روسيه - است و سال بعدش در ايران.

اعواني خاطرنشان كرد: ما جلسات متعددي را با شركت استادان برجسته و همچنين نمايندگان گروه‌هاي فلسفه‌ي دانشگاه‌ها به همراه دبيركل كميسيون ملي يونسكو، رييس فرهنگستان علوم و ديگران برگزار مي‌كنيم و اكنون موضوعات مختلفي را مورد بررسي قرار داده‌ايم كه سرانجام بر موضوع «فلسفه در نظر و عمل» به جمع‌بندي رسيده‌ايم، كه البته اين موضوع را با توجه به چالش‌هاي جهان امروز دنبال مي‌كنيم و يونسكو هم آن را تأييد كرده است. جلسات مختلفي را تشكيل داديم كه 14 محور مورد چالش جهان امروز تصويب شده است و براي تصويب نهايي، آن را به يونسكو ارسال كرده‌ايم، كه پس از تصويب آن‌ها، اقدام لازم انجام مي‌شود.

رييس انجمن بين‌المللي فلسفه‌ي اسلامي تصريح كرد: قرار شده نشست جهاني روز فلسفه‌ي ايران محدود به فلسفه‌ي غرب نباشد و تأكيد داريم كه به فلسفه‌ي شرق يعني هند، چين و ژاپن هم توجه و به فلسفه‌ي اسلامي و راهكارهاي آن براي چالش‌هاي جهان معاصر نيز پرداخته شود.

او سپس متذكر شد: مقرر شده است كه پيش از برگزاري اين همايش بين‌المللي، پيش‌همايش‌هايي در دانشگاه‌هاي تهران و شهرستان‌ها برگزار شود، كه يكي با عنوان «فلسفه در جهان اسلام» است، كه در آن از فيلسوفان كشورهاي اسلامي دعوت مي‌شود و ديگري، همايشي درباره‌ي «فلسفه در آسيا» كه صاحب‌نظران كشورهاي قاره در آن شركت مي‌كنند. سعي داريم اين پيش‌همايش‌ها را در سطح بين‌المللي برگزار كنيم.

اين استاد فلسفه با تأكيد بر كمبود منابع مالي براي برگزاري چنين برنامه‌هايي، برگزاري اين همايش‌ها را منوط به تأمين اعتبار دانست و گفت: اگر بودجه‌ي همايش‌ها تأمين شود، همايش‌ها امسال و سال آينده برگزار مي‌شود، كه يكي از اين‌ها بدون شك در روز جهاني فلسفه‌ي سال آينده برگزار خواهد شد و ديگري هم زمانش به زودي مشخص مي‌شود. به اعتقاد من، اين پيش‌همايش‌ها كمك مي‌كند كه مقدمات برگزاري موفق روز جهاني فلسفه‌ي سال 2010 در ايران فراهم شود.

عضو هيأت‌مديره‌ي فدراسيون بين‌المللي انجمن‌هاي فلسفه (FIPS) ابراز اميدواري كرد، يكي از اين پيش‌همايش‌ها با حضور رييس و اعضاي هيأت‌مديره‌ي فدراسيون برگزار شود.

اين پژوهشگر فلسفه اظهار كرد: به اعتقاد من، برگزاري روز جهاني فلسفه در تهران و نيز حضور متفكران ديگر كشورها در ايران، در تعديل نگاه متفكران و مراكز فرهنگي تحقيقاتي آن‌ها به ايران بسيار كمك مي‌كند و بسيار مؤثر است. بر اساس سابقه‌اي كه سال‌هاي سال در اين حوزه‌ها دارم و در كنفرانس‌هاي جهاني فراواني شركت كرده‌ام، ديده‌ام كه غربي‌ها قبل از اين كه به ايران بيايند، تصور نادرستي از كشور ما دارند؛ اما وقتي وارد ايران مي‌شوند و سطح علمي و فلسفي ما را مي‌بينند، ديدشان بسيار عوض مي‌شود و به اعتقاد بنده، كساني كه بيرون از ايران طرفدار ما هستند، افرادي هستند كه به سرزمين ما مسافرت كرده‌اند. آن‌ها با ورودشان به ايران، همه‌ي تصورات‌ نادرست‌شان نسبت به ما فرومي‌ريزد.

اعواني يادآور شد: ما حتا كنگره‌هايي را داشتيم كه استادان دانشگاه‌هاي غربي پيشنهاد كردند كه با همديگر تعامل و همكاري داشته باشيم و به دانشگاه‌هاي آن‌ها، دانشجو و استاد دانشگاه بفرستيم تا فرصت‌هاي مطالعاتي را در اختيار محققان فلسفي ما قرار دهند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن