تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820543194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 43محسن حسيني:جايگاه «احصايي» در هنر خلاقه ايران برابر با پيكاسو و ‌موندريان در هنر مدرن غرب است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: با هنرمندان قرآني؛ محمد احصايي / 43محسن حسيني:جايگاه «احصايي» در هنر خلاقه ايران برابر با پيكاسو و ‌موندريان در هنر مدرن غرب است
گروه هنر: استاد احصايي پس از دوره‌اي از آغاز فعاليتش خطوط سنتي خوشنويسي مانند ثلث، ريحان، نسخ و ... را با نقاشي تركيب كرد و چيزي جديد به وجود آورد. ارزش كاري او برابر با نوآوري‌هاي پابلو پيكاسو و پيت ‌موندريان در نقاشي است.
«محسن حسيني» كارشناس ارشد گرافيك و از دانشجويان استاد محمداحصايي در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) گفت: طي چهار ترمي كه با استاد احصايي در دانشكده هنرهاي زيبا گذراندم، تأكيد فراوان او را بر داشتن تكنيك و نوآوري در كار درك كردم.

وي ادامه داد: او استادي است كه بر داشتن خلاقيت جوششي و همراه با انرژي دروني تأكيد داشت و ما را از اجبار و زور براي انجام كارهاي خلاقه منع مي‌كرد. يادم است اين استاد يك ترم با هزينه شخصي خود براي دانشجويان پارچه و رنگ و ابزار تهيه كرد و ما با دست و قلم‌مو تمام راهروهاي ساختمان دانشكده را با آيات قرآن و احاديث ائمه تزئين كرديم.

حسيني كه پايان‌نامه كارشناسي ارشد خود را با موضوع «تايپوگرافي ايراني با نگاهي به آثار استاد احصايي» تأليف كرده در تشريح شيوه كار او گفت: احصايي نقاشي‌خط، تايپوگرافي، كاليگرافي و ... را با گروهي از هم‌دوره‌هايش از جمله اساتيد زنده‌رودي و عربشاهي شروع كرد كه در آغاز كار، روش آنها مانند ديگر هنرمندان نوعي واقع‌گرايي يا رئاليسم داشت.

وي ادامه داد: هنرهاي سنتي خاصيتي دارد كه هرچقدر به آنها بپردازيم، ارزش كاركردن و تجزيه و تحليل را دارد. احصايي پس از دوره‌اي خطوط سنتي خوشنويسي مانند ثلث، ريحان، نسخ و ... را با نقاشي تركيب كرد و چيزي جديد به وجود آورد. ارزش كاري او برابر با نوآوري‌هاي پابلو پيكاسو و پيت ‌موندريان در نقاشي است.

حسيني تأثير هنر احصايي را در خلوص انديشه و شخصيت او دانست و گفت: استاد احصايي شخصي معتقد و با احساس است كه به نظر من اين دو ويژگي، لازمه خلق يك اثر هنري است. شخص بايد به نوعي داراي «آن» هنري و لحظه‌هاي خاص باشد وگرنه اثرش مصنوعي و جسمي مي‌شود. استاد احصايي هم همواره پيش از شروع به كار حس و حالي ماورايي دارد كه بر اساس آن كار مي‌كند.

اين طراح گرافيك تصريح كرد: زماني اثر هنري داراي روح مي‌شود كه كننده كار خود به معنا رسيده باشد و ابزار تنها در دست او وسيله است. در مورد آقاي احصايي سلوك و ظرايف شخصي او باعث ماندگاري آثارش شده است.

حسيني تأكيد كرد: هر هنرمندي براي خود دوره‌اي دارد كه در آن به خودشناسي، جهان‌شناسي و تعمق در هستي مي‌پردازد تا به فضاي ذهني مخصوص به خود برسد. رسيدن به اين مرحله زمان زيادي مي‌خواهد و هر كسي نمي‌تواند ادعاي دريافت اين خصايص را داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: تعداد كساني كه به كار هنري مي‌پردازند، فراوان است اما در ميان آنها چند نفرند كه حرف جديدي براي گفتن داشته باشند و به درجات معنوي خاصي رسيده باشند. اين افراد ويژگي‌هايي دارند كه شاگردان و اطرافيان خود را تحت تأثير قرار مي‌دهند و در واقع منتقل‌كننده دريافت و ادراكات خود به ديگر انسان‌ها هستند.

حسيني ادامه داد: ويژگي ديگر آثار استاد احصايي در بخش طراحي‌هاي گرافيكي اين است كه او مانند ديگر طراحان گرافيك با مشتري سروكار دارد و هر طراحي بايد براي رضايت مشتري تلاش كند. در حالي كه انتظاري از وجود معنا و روح معنوي در يك كار سفارشي نمي‌رود، با اين حال گرافيك‌ديزاين‌هاي استاد احصايي نيز نوعي معنا و روح متعالي دارد.

اين كارشناس ارشد گرافيك درباره ديگر ويژگي‌هاي آثار استاد احصايي به خبرنگار ايكنا گفت: احصايي در زمينه انجام كارهاي گروهي نيز موفق است. بسياري از هنرمندان خوشنويسي و نقاشي به كارهاي انفرادي و حضور در خلوت خود علاقه دارند اما با اين حال احصايي به ويژه با مرحوم مميز همكاري‌هاي درخشاني داشته و عناوين پوسترها و آرم‌هاي او را خوشنويسي ‌كرده است.

وي افزود: بيشتر گرافيست‌هاي ايران كارهاي خطاطي طراحي‌هاي خود را انجام مي‌دهند كه معمولا به دليل نداشتن تبحر در اين مورد، آثار نپخته‌اي از كار درمي‌آيد اما چنين روشي در كشورهاي ديگر معمول نيست و براي كارهاي هنري ساده نيز كه به نظر نمي‌آيد نياز به همكاري چند نفر داشته باشد، امضاي پاي اثر براي چند نفر است. همكاري استاد احصايي با مرحوم مميز و ديگران نمونه موفق اين كارهاي گروهي است.

حسيني ادامه داد: انعطاف‌پذيري و قابليت اين هنرمند در انجام پروژه‌هاي خاص ديني در كشورهاي اسلامي شناخته شده است. حتي كشورهاي غير اسلامي كه مسلمان‌نشين هستند نيز براي تزئين مساجد تازه تأسيس مسلمانان از اين استاد دعوت مي‌كنند.

وي افزود: چند مسجد بزرگ دنيا با خط استاد احصايي كتيبه‌نويسي شده و يك نمونه كار او در ايران ديوارنويسي و نقش‌برجسته دانشكده الهيات است. اكثر كارهاي ايشان مدرن است كه در هنرهاي سنتي ريشه دارد.

اين طراح گرافيك بيان كرد: احصايي در دوران دانشجويي من سفرهاي خارجي زيادي داشت كه براي همين مسائل بود.

حسيني در پايان در بيان خاطره‌اي از استاد احصايي گفت: اين استاد مانند اغلب هنرمندان بسيار دستخوش احساسات بودند. اگر جلسه‌اي حال مساعد داشتند، دانشجويان كارهاي خود را ارائه مي‌كردند اما اگر اينگونه نبود از تحويل تكاليف خود، خودداري مي‌كردند.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن