تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819881698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلماسى تعامل ايران در لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ديپلماسى تعامل ايران در لبنان
[ محمد بخشنده]
گشودن باب تماس و مذاكره با ليدر مسيحيان مارونى لبنان - ميشيل عون - از سوى تهران يك اتفاق نو در سياست خارجى جمهورى اسلامى است به اين دليل كه اين رويداد بارزترين نشانه بر پايبندى تهران به اصل تكثر سياسى در جامعه طايفه اى لبنان است. در شرايطى كه هنوز بسيارى از بازيگران منطقه اى و فرامنطقه اى صحنه لبنان سياست خويش را بر پايه برترى و غلبه يك فرقه يا جناح تنظيم كرده اند، تهران چتر دوستى و همكارى خويش را براى همه گروه ها و جريان هاى سياسى اين كشور اعم از مسلمان ، مسيحى و دروزى گشوده است.
واقعيت اين است كه پس از حوادث ناگوار ارديبهشت ماه لبنان كه به درگيرى ها ى خيابانى اين كشور منجر شد برخى از محافل عربى تبليغات زيادى را براى متهم ساختن تهران به جانبدارى از يك جناح سياسى و ضديت با جناح هاى ديگر به راه انداختند.
اما ايرانى ها كه خاطره دو دهه جنگ فرقه اى و برادركشى در لبنان را پيش چشم داشتند از كنار اين بازى خطرناك با تدبير عبور كردند زيرا ورود تهران به اين نزاع فرقه اى كه متأسفانه برخى از رسانه هاى عربى مبلغ آن بودند مى توانست بيروت را بار ديگر به عرصه جنگ جديد شيعه و سنى يا مسلمان و مسيحى تبديل كند.
ديپلماسى ايران بر اساس راهبردى تازه با اختلاف جناح هاى سياسى لبنان روبرو شد كه اولين اصل آن تعامل همه جانبه با تمام فرقه ها و طوايف لبنان است يعنى همان چيزى كه امروز يك جزء از آن در ديدار با رهبر جريان ملى آزاد لبنان ، ميشل عون به نمايش درآمده است. پايه اين سياست در اجلاس تاريخى دوحه گذاشته شد كه به اقرار نخبگان بيروت ، ديپلماسى ايران در به ثمر نشستن آن سهمى بسزا داشت و گام هاى تكميلى آن در ديدارهاى نمادين وزير خارجه و سفير كشورمان با سران اقوام غير شيعه مانند رهبر المستقبل - سعد حريرى - و رهبر دروزى هاى لبنان - وليد جنبلاط - برداشته شد. اهميت اين رشته تعامل ايران با طوايف غير شيعه لبنان در اين است كه اغلب اين گروه ها و رهبران تا ديروز در شمار مخالفان جمهورى اسلامى بودند و با نگاهى متأثر از همان تبليغات منفى درباره ايران قضاوت مى كردند.
همنشينى امروز ايران با نماينده اكثريت مسيحيان لبنان - ميشل عون - از جهات ديگرى نيز شايان توجه است. اين ديدار در حالى رخ مى دهد كه لبنان خسته از نزاع هاى قومى وارد پروسه حساس مصالحه ملى شده است و نقش كشورهاى منطقه كه هركدام داراى پيوندهاى مذهبى يا فرهنگى با گروه هاى لبنان هستند در اين آزمون انكارناپذير است. مى توان از اين ديدارها اين نتيجه را گرفت كه آرامش و انسجام لبنان فقط زمانى به دست خواهد آمد كه همه بازيگران صحنه ، تعصبات قومى و محدود گذشته را كنار بگذارند. استقبال گرم تهران از ژنرال خوشنام مارونى هاى مسيحى بى ارتباط با انديشه امروز او براى لبنان نيست. عون ۷۳ ساله كه تجربه اى طولانى از مبارزه تا تبعيد را در كارنامه خويش دارد اكنون در دوران بلوغ و پختگى سياسى ، مبارزه با فرقه گرايى را اساس سياست خويش قرار داده است. او همانند رهبرى جنبش حزب الله حاضر شده براى خروج لبنان از دايره تنگ تعصبات قومى از بسيارى از توقعات شخصى و گروهى چشم بپوشد. او اگر به مرد محبوب مسيحيان تبديل شده به اين سبب است كه فقط به دشمنان اصلى اين سرزمين و رژيم صهيونيستى مى انديشد و در راستاى اين تفكر خويش با مقاومت و نصرالله همپيمان شده است.
 چهارشنبه 24 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن