واضح آرشیو وب فارسی:بازتاب آنلاین: به بهانه اجراي يك نمايش ضد اسلامي در لندن شايد وقتي ديگر
نشسته ايم تا بار ديگر سرانگشتان كفر بر سر پيامبرمان خاكستر تحقير بپاشد يا بر پيشاني رسالتش هنرمندانه سنگ بزند و بر دهان دعوت جهاني اسلام ضربه اي بخورد و دندان محمدي (ص ) بشكند! نشسته ايم تا دو ـ دو تاي سياسي ما چهارتا شود و در پاكستان و ساير بلاد اسلامي سفارتخانه و كنسولگري ديگري به آتش كشيده شود و مسلماني انگ تروريست بخورد تا « شايد وقتي ديگر » اهانتي جديد را به كتاب الهي و مقدسات ديني در فرصتي مناسب محكوم كنيم كه اگر مسلمانان جهان را شهروند درجه يك شهر در نظر بگيريم ما هميشه در حفاظت از كيان اين مدينه اسلامي شهروند درجه دو هستيم !.
اگر سري به سايت « نشنال تئاتر » لندن بزنيم مي توانيم براي روزهاي 17 تا 20 اكتبر با 50 يا 40 پوند يك بليت براي برنامه دنس اروتيك ) با بازي مشترك « ژوليت بينوش » و « اكرم خان » رقصنده مرد مسلمان بنگلادشي تبار رزرو كنيم . « ژوليت بينوش » برنده اسكار در In - I ( فيلم « بيمار انگليسي » محبوب ترين و گران ترين بازيگر زن فرانسوي است كه با بازي هايش در فيلم هاي مطرح دنيا از جمله « شكلات » « آبي » و ... و با همكاري با كارگردان هاي نامي مثل « گدار » « كافمن » و « كيشلوفسكي » و البته كيارستمي خودمان ثابت كرده به تم هايي مانند تفاوت در مذاهب و اصول اخلاقي در اديان علاقمند است . او در اين نمايش رقص سكسي كه به گواهي منتقدان معتبر از جمله « جني گيلبرت » چندان هم ندرخشيده به پرسش هايي درباره بنيادي ترين مسائل دنياي مدرن از جمله همزيستي بين دو نژاد مختلف با پس زمينه فرهنگي و مذهبي متفاوت مي پردازد.
اين رقص مبتذل كه در پايتخت فرهنگي اروپا ـ لندن ـ برگزار مي شود تماما در حركت و رقص خلاصه نشده بلكه اكرم خان كه از مهمترين رقصندگان و طراحان رقص امروز بريتانياست و هميشه رويكردي بينامتني به رقص داشته است و « بينوش » با مونولوگ هاي طولاني در حالت سكون مفاهيم مشخصي را به بيننده القا مي كنند مفاهيمي مانند تقابل زن غربي مدرن با مرد شرقي سنتي و البته با شناسه مذهبي .
در واقع اين نمايش آي برش هايي كوتاه از يك زندگي است . سكانس هايي از يك رابطه ساده بين يك زن و مردي از دو نژاد و دو فرهنگ متفاوت يكي اروپايي يكي آسيايي يكي شرقي و ديگري غربي . رابطه اي كه با ميل و خواهشي شهوتناك شروع مي شود و به سرعت به سمت يك زندگي زناشويي و مشترك پيش مي رود. مرد نه تنها با زن در تنش است بلكه با خود و هويت نژادي و مذهبي اش نيز در چالش است . او به مسجد مي رود و از سوي واعظ مسجد به خاطر رابطه اش با يك زن سفيد غربي مواخذه مي شود. نمايش بينوش پرسش هايي را در باره برخي از مهم ترين مسائل دنياي مدرن امروز مطرح مي كند مثل اين كه آيا عشق و همزيستي بين دو نفر از دو نژاد مختلف با دو پس زمينه فرهنگي متفاوت امكان پذير هست
« آنيش كاپور » طراح صحنه ماهر اين اثر با استفاده از يك پرده و مگنت هايي كه در لباس بينوش تعبيه كرده در آخرين دقايق اثر با آويزان كردن بينوش از ديوار لحظاتي موثر و به يادماندني را خلق مي كند. او به همراهي افكتهاي نوري كه كارگردان طراحي كرده تعليقي از جنس رويكرد انسان در بزنگاه مشكلات اخلاقي و خانوادگي به دين و پاسخ نگرفتن از جنس تقابل سكس افسار گسيخته با مذهبي با خطوط قرمز پر رنگ را مي آفريند.
در همين لحظات معلق ماندن پر زجر بينوش كه رقصي عذاب آور را ارائه مي دهد مرد با بازي دوگانه خود در نقش ده سالگيش و اكرم خان كنوني در مقابل يك مسجد و در پيشگاه يك معلم كه منتقدين انگليسي آن را « ملا » مي خوانند به مسلمان بودن خود و زندگي غيرشرعي با يك دختر غيرمسلمان در دو مقطع سني اعتراف مي كند. اين صحنه ها كه خان در آن به ايفاي نقش واعظ نيز مي پردازد با نعره و عصبيت و خشونت بسيار اجرا مي گردد. خان در لابلاي اين نعره ها و در بستر اجراي يك رقص اروتيك سوره حمد را با صدايي وحشتناك و دلهره آور قرائت مي كند. در نهايت نيز به حرام شمردن رابطه و كفر اعتقادي خان از جانب واعظ اعتنايي نشده و بحران رابطه اين زوج به صحنه عاطفي و اروتيك ديگري مي انجامد. جالب است كه اين نمايش هاي مدرن و سرمشق هاي مبتذل پست مدرن با سكوت و غفلت انديشمندان ديني محل رجوع و رفرنس هنرمنداني مي شود كه دانسته و خواسته پيام هاي اين آثار را در ادبيات و فرهنگ و هنر ميهن اسلامي حقنه مي كنند.
سه شنبه 23 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بازتاب آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]