تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806874203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كميته آمادگي محلات در برابر زلزله در گرگان تشكيل شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: كميته آمادگي محلات در برابر زلزله در گرگان تشكيل شد
داخلي. اجتماعي. حوادث. زلزله.

خطراتي كه از ناحيه زلزله و سيل همواره استان گلستان و شهر گرگان را تهديد مي‌كند باعث تشكيل كميته آمادگي محلات مركز استان در برابر زلزله شده است.

استان گلستان از مناطق زلزله خيز كشور است و به خصوص در سالهاي اخير زمين لرزه‌هايي به بزرگي چهار و يا حتي پنج ريشتر، اين مشكل را بيشتر نمايان كرده است.

براساس آمارها ايران جزو ‪ ۱۰‬كشور بلاخيز جهان است و ‪ ۹۰‬درصد جمعيت كشور در معرض خطرات ناشي از سيل و زلزله قرار دارند، ايران همچنين از نظر آمار وقوع حوادث طبيعي در رتبه ششم جهاني قرار دارد.

براساس داده‌ها و اطلاعات تاريخي موجود، ايران به طور متوسط هر دو تا سه سال، متحمل يك زلزله سنگين مي‌شود كه اين امر باعث به وجود آمدن خسارات سنگين جاني و مالي مي‌گردد.

طبق نقشه جهاني خطرپذيري زلزله، كشور ايران به علت قرار گرفتن در ناحيه كوهستاني هيماليا-آلپاين يكي از زلزله خيزترين كشورهاي جهان مي‌باشد به طوري كه كل اين كشور در معرض سطوح متوسط تا بالاي زلزله قرار دارد.

اين زلزله خيزي در حدي است كه در زلزله بم (دي ماه ‪ (۱۳۸۳‬ميزان مرگ و مير ‪ ۶۴‬درصد بود در حالي كه ميانگين نرخ مرگ و مير در جهان براثر زلزله، حدود ‪ ۲۵‬درصد مي‌باشد.

همچنين از ‪ ۶۸۷‬شهر كشور ما تنها سه درصد از نظر وقوع زلزله كم خطر طبقه بندي مي‌شوند.

در اين خصوص شهر گرگان مركز استان گلستان كه بر روي گسل البرز شمالي واقع شده است، مستعد زمين لرزه‌هاي شديدي مي‌باشد.

پس از زلزله بم، تعهد جديدي نزد سازمان‌هاي مختلف دولتي و آژانس‌هاي سازمان ملل در ايران شكل گرفت تا تلاش‌هاي خود را براي كاهش مخاطرات بلاياي طبيعي افزايش دهند، در همين راستا كميته تخصصي "آمادگي محلات در برابر زلزله مبتني بر جوامع محلي" در استان گلستان تشكيل شد.

دكتر "علي محمد زنگانه" معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گلستان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به جزئيات اين برنامه گفت: زمين لرزه بم ويراني گسترده و عظيمي به وجود آورد و اقدامات امداد و نجات كه پس از آن صورت گرفت نياز به ارتقاي ظرفيت‌هاي محلي براي پرداختن بهتر به سوانح را مورد تاكيد قرار داد.

وي افزود: در اين چارچوب، برنامه مديريت خطرپذيري زمين لرزه‌هاي شهري به عنوان بخشي از برنامه پنج ساله"ارتقاي ظرفيتهاي مديريت مخاطرات بلاياي طبيعي در جمهوري اسلامي ايران" طرح ريزي شد.

به گفته وي، برنامه مديريت خطرپذيري زمين لرزه‌هاي شهري به صورت آزمايشي در مقياس كوچك در دو شهر "كرمان و گرگان" كه اندازه متوسط دارند در حال اجراست.

براساس مجموعه‌اي از ضوابط كه از سوي كميته مشاوره‌اي چند بخشي پيشنهاد شده است، اين دو شهر به عنوان محل اجراي برنامه انتخاب شده‌اند و هدف اصلي اين برنامه ارتقاي ظرفيت‌هاي محلي براي پرداختن به مخاطرات زمين لرزه است و قصد دارد به منظور كاهش موثر آثار سوانح بين نهادهاي محلي و ملي ارتباط موثر ايجاد كند.

با اين حال بايد به اين نكته توجه داشت كه سطح بالاي خطر پذيري بلاياي طبيعي كه در سراسر كشور تجربه شده است علاوه بر تدوين سياست‌ها و برنامه هاي ملي نياز به برنامه‌هاي راهبردي دارد كه باعث كاهش خطرپذيري بلاياي طبيعي درسطح بخش‌ها شود، اين برنامه‌ها بايد سياست‌هاي ملي كاهش پايدار خطر پذيري بلاياي طبيعي را در سطوح مياني و محلي اجرا كنند.

دكتر زنگانه در ادامه با اشاره به برنامه كميته تخصصي آمادگي محلات در برابر زلزله مبتني بر جوامع محلي در استان افزود: اين كميته با توجه به اجراي پروژه ارتقاء ظرفيت مديريت مخاطرات طبيعي، كه بين جمهوري اسلامي ايران و صندوق توسعه و عمران ملل متحد(‪ (UNDP‬منعقد شده به عنوان يكي از كميته‌هاي مذكور در استان تشكيل شده است.

رييس اين كميته معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گلستان و دبير آن نيز يكي از ‪NGO‬هاي فعال در زمينه مديريت بحران در استان بوده و دبيرخانه اين كميته نيز در مركز بهداشت گلستان مستقر است.

دكتر زنگانه ادامه داد: كميته آمادگي محلات در برابر زلزله با عضويت سازمان‌هاي مداخله‌كننده در بحران(معاونت بهداشتي، مركز مديريت سوانح و حوادث استان، شوراي شهر، شهرداري، نيروي مقاومت بسيج و سپاه، هلال احمر، مسكن و شهرسازي ، آتش نشاني و ‪NGO‬ها) به منظور مشاركت عميق تر در سطح محلي و تاكيد بر انجام عملياتي در آن سطح در جهت تداوم كاهش خطر پذيري ناشي از زلزله در قالب جامعه شهري گرگان تمركز دارد.

وي با اشاره به اهداف اين برنامه يادآور شد: شروع يك برنامه پايلوت مديريت خطرپذيري زلزله در گرگان و تعميم آن به ساير شهرهاي كشور، تاكيد و اجراي سند سياست‌گذاري برنامه طرح ملي در سطوح مياني و محلي و تركيب تجربه به دست آمده با روند خلق رويكردهاي اجرايي و فرآيند ايجاد معيارها در قالب ابزاري براي استاندارد نمودن قوانين ملي و آيين نامه‌هاي ساختماني از مهمترين اهداف اجراي اين برنامه است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي گلستان با بيان اينكه ايجاد ظرفيت محلي براي واكنش به سوانح ضروري است ،اضافه كرد: براساس تجربه زمين لرزه‌هاي گذشته در ايران به خصوص بم، اين همسايگان بازمانده از آسيب زمين لرزه‌ها هستند كه در اولين ساعات پس از سوانح اقدام به ياري رساني به بازماندگان و خارج نمودن مصدومان از زير آوار مي‌نمايند.

براساس نظر كارشناسان امداد و نجات، ‪ ۷۲‬ساعت اول پس از وقوع زمين لرزه براي نجات جان مردم جنبه حياتي دارد و آمارها نشان مي‌دهد كه احتمال زنده ماندن در ‪ ۲۴‬ساعت اول ‪ ۹۰‬درصد است و شانس زنده ماندن با گذشت زمان به ميزان زيادي كاهش مي‌يابد.

با اين حال كمبود دانش، مهارت و تجهيزات لازم براي عمليات امداد و نجات مصدومان، منجر به وارد آمدن آسيب‌هاي جدي جسمي و روحي به امدادگران غير حرفه‌اي و بازماندگان مي‌گردد.

همچنين در بيشتر جوامع محلي عدم آشنايي افراد با ساختارهاي امدادي و شرح وظايف سازمان‌هاي دولتي و عمومي خدمات رسان، منجر به بروز كشمكش و درگيري‌هايي بين نيروهاي امدادي و افراد آسيب ديده مي‌شود كه با ايجاد اين كميته‌ها اين مشكلات تا حدود زيادي كاهش مي‌يابد.

زنگانه با اشاره به فعاليت‌هاي اين مجموعه گفت: تشكيل تيم اصلي، انتخاب محلات مورد نظر، برگزاري دوره آموزشي جهت توانمندسازي تيم پيگيري، آموزش تيم‌هاي محلات، انجام مانور عملي با مشاركت تيم‌هاي محلات و مردم برخي از فعاليت‌هاي كميته آمادگي محلات در برابر زلزله از زمان آغاز فعاليت تاكنون در گرگان بوده است.ك ‪۳‬
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن