تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آنچه دوست ندارى درباره‏ات گفته شود، درباره ديگران مگوى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816217863




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش همايش استعمار انگليس-1استعمار نمي‌تواند از عقاب‌ هاي تيز پرواز ايراني، مرغ خانگي بسازد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش همايش استعمار انگليس-1استعمار نمي‌تواند از عقاب‌ هاي تيز پرواز ايراني، مرغ خانگي بسازد
همايش ايران و استعمار انگليس امروز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر در سالن علام امنيي دانشگاه تهران برگزار شد كه در هر دو نوبت نيز با استقبال قابل توجه دانشجويان، نمايندگان رسانه هاي داخلي و خارجي و پژوهشگران تاريخ معاصر ايران مواجه شد.

به گزارش خبرنگار مهر، پرفسور شاپور رواساني، استاد دانشگاه نخستين سخنران اين همايش بود كه سخنانش با استقبال حاضران مواجه شد.

اين پژوهشگر تاريخ معاصر ايران در سخنان خود به وجود برخي نقايص در پژوهش هاي تاريخي جاري در كشورمان اشاره كرد و در اين باره گفت: در حالي كه برخي مفاهيم اجتماعي از دوره قاجار به زندگي ما وارد شده و ما به صورت ترجمه اي از آن ها استفاده كرده ايم، هيچ گاه به معاني چنين مواردي توجه نكرده ايم و اين در حالي است كه تحليل يك پديده اجتماعي بدون توجه به ابعاد اقتصادي و اجتماعي آن غيرممكن است.

وي تاكيد كرد: بدون شك بايد ربط منطقي فرهنگ، سياست و اقتصاد را در نظر بگيريم و همه چيز را صرفا از ترجمه نياموزيم. ما تحت تاثير نظرات انگليس و آمريكا، مسائل سياسي و فرهنگي را از مباحث اقتصادي جدا مي‌كنيم در حالي كه در نقل تاريخ بايد تمام اين موارد را در كنار يكديگر مورد نظر قرار داد.

رواساني خاطرنشان كرد: من به نسل جوان كشورم توصيه مي كنم كه دوستان و دشمنان آزادي و استقلال را بشناسيد كه با چنين نگرشي بايد تاريخ ايران به دو دوره‌ باستاني و جديد تقسيم كرد كه در دوره نخست سرنوشت جامعه به دست عناصر داخلي مشخص مي شد اما در دوره ديگر عناصري در بخش هاي مختلف اداره كشور نفوذ كردند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به برخي فعاليت ‌هاي استعماري انگليس در ايران، گفت: نفوذ اقتصادي، سلطه كالايي، نفوذ سياسي، تشكيل احزاب و سازمان‌هاي علني، تشكيل سازمان‌هاي غير علني مانند فراماسونري، نفوذ فرهنگي و تحريف تاريخ و مواردي از اين قبيل از جمله راهكارهاي بوده كه انگليسي ها در دوره هاي مختلف براي استعمار كشور ما برگزيده اند.

وي ادامه داد: در همين چارچوب توجه به ابعاد استعماري قراردادهايي چون قرارداد دارسي، 1919، 1904 و 1905 ضروري است؛ البته حوزه نفوذ استعمار به همين جا محدود نمي شود و ساير عرصه ها چون بخش ادبي ايران را در برگرفته است؛ متاسفانه بسياري از نويسندگان و تاريخ نويسان ايران از جمله وابستگان به استعمار بوده اند كه همين مسئله شناخت ابعاد واقعي تاريخ ايران را با موانع بسياري روبرو كرده است.

رواساني در پايان سخنانش خطاب به حاضران اين همايش تصريح كرد: شما جوانان اگر قصد داريد با استعمار مبارزه كنيد بايد ضمن آشنايي دقيق با شيوه توليدات آن ها ، به استقلال و آزادي دست بيابيد تا بتوانيد به آينده پراميد و طلوع آزادي بنگريد و در آسمان ايران پرواز كنيد.

اين استاد تاريخ معاصر ايران سخنان خود را با اين جمله به پايان برد: قطعا استعمار نمي‌تواند از عقاب‌ هاي تيز پرواز ايراني، مرغ خانگي بسازد.

حجت الاسلام واعظ زاده خراساني، پژوهشگر تاريخ معاصر ايران كه يكي ديگر از سخنرانان اين همايش بود، در سخنان خود با تاكيد بر اهميت متون اصيل تاريخي براي شناخت ابعاد تاريخ معاصر كشورمان از نفوذ كشورهاي خارجي در كتابت اين آثار سخن گفت و يادآوري كرد كه نقش روسيه در كتب تاريخي معاصر ايران برخلاف باور عمومي بسيار فراتر از انگليس بوده است.

وي افزود: در حالي كه عموم مورخان دخالت انگليس در امور كشور ما را از زمان جنگ ايران و هرات مي‌دانند حقيقت آن است كه دخالت روس در امورايران را بايد به دوران شكست كشومران در جريان غائله قفقاز و قرارداد ننگين تركمانچاي مرتبط نمائيم كه بسيار سابق تر از فعاليت هاي انگليس است.

واعظ ‌زاده خراساني با اشاره به نقش منفي دولت استعماري انگليس در عقب نگه داشتن كشورها، ادامه داد: در واقع انگليس در ايام قرن 18 وزارت خانه اي با نام مستعمرات داشت كه وظيفه اصلي اش، ترويج ناداني و بي سوادي، جمود فكري، تعصب و گسترش بي‌ اعتمادي به يكديگر بوده است.

اين پژوهشگر تاريخ معاصر ايران به نقش استعمارگران در ايجاد فرقه هاي انحرافي در كشورهاي مستعمره نيز اشاره كرد و در اين خصوص گفت: نقش انگليس در پيدايش فرقه "قادياني" بسيار برجسته بوده و علاوه بر اين مورد انگليسي ها و روس ها نقشي بارز در پيدايش و پشتيباني از فرقي چون بابيت داشته اند.

وي با تاكيد بر تداوم رويكرد استعماري انگليس در طول تاريخ، اظهار داشت: انگليسي ها درجديدترين مرحله مربوط به تداوم رويكردهاي استعماري، همكاري با يهوديان را همچنان ادامه مي دهند.

محمد علي كاظم بيگي، ديگر سخنران اين همايش بود كه در سخنان خود با اشاره به هراس استعمارگران از پيشرفت كشورهاي مستعمره، گفت: بر اين اساس نبايد فراموش كنيم كه بخش قابل توجهي از موانع مربوط به ساخت راه آهن در ايران به مانع تراشي قدرت هاي خارجي مربوط بوده است.

اين استاد دانشگاه با اشاره به زيان هاي رقابت هاي نهان و آشكار استعمارگران براي كشورمان، يادآور شد: شكي نيست كه موضوع راه‌ آهن سراسري در ايران به رغم وجود و ايجاد تمام موانع داخلي و خارجي، ملاحظات سياسي، اقتصادي و راهبردي روسيه و انگليس را شامل مي شد و به همين دليل هم تا پايان قرن نوزدهم مخالفت‌هاي اين دو قدرت موجب ناكامي طرح‌ هاي مربوط به اين پروژه بوده است.

ادامه دارد...
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن