تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هیچ تهیدستی سخت تر از نادانی و هیچ مالی سودمندتر از عقل نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815337618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*گزارش مشروح ايسنا از سخنراني سليمي‌نمين در دانشگاه تهران درباره دانشگاه آزاد*


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *گزارش مشروح ايسنا از سخنراني سليمي‌نمين در دانشگاه تهران درباره دانشگاه آزاد*


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

جلسه‌ «بازخواني يك پرونده» با موضوع بررسي عملكرد دانشگاه آزاد بعدازظهر دوشنبه از سوي جامعه اسلامي دانشجويان دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران در تالار شيخ انصاري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عباس سليمي‌نمين در ابتداي سخنانش با توضيح روند شكل‌گيري دانشگاه آزاد از ابتداي انقلاب گفت: دانشگاه آزاد در اوايل شروع فعاليت خود در سال 1361 بنا داشت كه يك مؤسسه آموزشي باشد كه نه مدركي مطالبه كند و نه مدركي به اشخاص بدهد لذا نيازي نداشت كه از تشكيلات آموزش عالي كشور مجوز بگيرد و به همين دليل از ثبت شركت‌ها مجوز گرفت و كار خود را آغاز كرد.اما در سال 64 انديشه‌ ديگري در بين دست‌اندركاران دانشگاه آزاد حاكم شد كه آن را تبديل به موسسه‌اي كردند كه هم مدرك مطالبه كنند و هم مدرك بدهد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ادامه داد: اين دانشگاه براي كسب جايگاه بايد اساسنامه جديدي را تنظيم و آن را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي عرضه كند تا بتواند در زيرمجموعه‌ نظام آموزش عالي كشور قرار گيرد تا از موهبت‌هاي نظام آموزشي عالي از قبيل معتبر بودن مدرك و معافيت تحصيلي دانشجويان اين دانشگاه برخوردار شود.

وي افزود: در اين‌جا مستندات فراواني وجود دارد و بحث‌ها حول همين اساسنامه و مسايل از اين دست مي‌گذرد؛ به گونه‌اي كه جاسبي بر اساس اساسنامه‌ي اول، رياست دانشگاه آزاد را مي‌توانست به عهده گيرد. يعني فقط رابطه‌اي بين هيات موسس و هيات امناي دانشگاه آزاد وجود داشت كه بر اين اساس هيات موسس حكمي به جاسبي ارايه داد كه آن حكم نيز اين مجموعه را قانوني مي‌ساخت.

سليمي‌نمين خاطرنشان كرد: هنگامي‌كه اساسنامه‌ دانشگاه آزاد تغيير كرد، بر اساس اساسنامه‌ي دوم، رياست دانشگاه آزاد بايد مورد تاييد شوراي عالي انقلاب فرهنگي قرار مي‌گرفت كه اين موضوع به صراحت در بند 11 و 13 اين اساسنامه عنوان شده است كه كسي كه رياست دانشگاه آزاد را به عهده مي‌گيرد بايد از سوي هيات امنا و شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي شود و در صورت تاييد صلاحيت شورا مي‌تواند به عنوان رييس دانشگاه آزاد فعاليت كند.

مدير دفتر مطالعات و تدوين با بيان اين كه با بررسي مستندات موجود مي‌توان به اين نكته پي برد كه جاسبي در اين زمينه از سوي هيات امنا به شورا معرفي نشده است، گفت: پس از پي‌گيري اين موضوع ادعا كردند كه چنين قضيه‌اي رخ داده است اما با پي‌گيري‌هاي صورت گرفته اذعان كردند كه اين معرفي صورت نگرفته لذا اين بحث را مطرح كردند كه اصلاً لازم نبوده است كه جاسبي به اين شورا معرفي شود!

سليمي‌نمين با انتقاد از اين صحبت‌ها گفت: وقتي دانشگاه آزاد اساسنامه‌ جديدي را تدوين كرد، هويت آن نيز تغيير مي‌كند و اساسنامه‌ي جديدي براي دانشگاه آزاد نوشته مي‌شود و بايد بر اساس آن عمل كرد. شايد آقاي جاسبي در مرحله‌ي اول صلاحيت علمي، عملي و اخلاقي را داشته باشد اما در مرحله‌ي دوم و با تغيير اساسنامه بايد رياست دانشگاه آزاد با طي اين مسير انتخاب مي‌شد. بايد رييس تشكيلات به اساسنامه‌اش پايبند باشد و بر اساس آن عمل كند.

وي با تاكيد بر اين‌كه در اين‌جا بحث غيرقانوني عمل كردن رياست دانشگاه آزاد مطرح است، گفت: وقتي كه جاسبي خود را زيرمجموعه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي نمي‌پندارد هيچ ضرورتي براي اجراي ساير ضوابط شورا نيز پذيرا نيست. البته بحث ما تعرض به دانشگاه آزاد نيست؛ چرا كه هرچه دانشگاه آزاد قانون‌مندتر باشد براي كساني كه در درون آن زحمت مي‌كشند و براي كل جامعه منفعت فراهم مي‌شود.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ افزود: وقتي بحث قانون‌مندي دانشگاه آزاد مطرح مي‌شود بايد عدالت به معناي واقعي در آن‌جا جاري باشد.

سليمي‌نمين با اشاره به مدرك وزير كشور با بيان اين كه در مورد مدرك وزير كشور، جاسبي زيركانه نقش خود را در اين قضيه پنهان كرد، گفت: در حالي كه شما دانشجويان در دانشگاه آزاد بايد زحمت فراواني كشيده تا به مقام استادي دست پيدا كنيد، امروز شاهديم فردي سال‌ها در دانشگاه آزاد با مدرك فوق ديپلم، استاد بوده است. پس اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا با دستور آقاي جاسبي، كردان بيش از 10 سال در دانشگاه آزاد استاد بوده است.عباس‌پور رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي اعلام مي‌كند كسي كه سال‌ها در دانشگاه آزاد عضو هيأت علمي بوده، فقط فوق‌ديپلم داشته است و سؤالي كه اينجا مطرح مي‌شود اين است كه چرا عباس‌پور اين موضوع را اعلام مي‌كند در حالي كه به وي مأموريت داده شده بود كه در مورد دكتراي كردان بررسي‌هايي را صورت دهد.

وي افزود: امروز در حالي كه مجلس بحث مدرك كردان را به صورت جدي مورد توجه قرار داده است، رييس دانشگاه آزاد به زعم خود تصور كرده كه پيشدستي مي‌كند و بار توليد كردن اين‌گونه مدارك و ناهنجاري‌ها را در جامعه به دوش نمي‌گيرد. بالاخره دانشگاهيان دانشگاه آزاد مي‌دانند كه كردان سال‌ها در دانشگاه آزاد درس مي‌داده است. چه‌طور اين مدرك در اين دانشگاه مورد بررسي قرار نمي‌گيرد؟

سليمي نمين ابراز عقيده كرد: چون كردان درگذشته معاون رسانه ملي بوده و مي‌توانسته براي جاسبي ابزار قدرت باشد، جاسبي بر نداشتن مدرك از سوي وي چشم خود را بسته است.حتي اگر كردان دكتراي افتخاري هم داشته باشد، اين مدرك رسميتي ندارد كه بتواند به وسيله آن عضو هيأت علمي دانشگاه شود، اين مدارك افتخاري جنبه سپاسگذاري و فرمايشي دارد و ارزش آنچناني ندارد.

وي با بيان اين ادعا كه «ما سند داريم كه دستور استخدام كردان به عنوان عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد مستقيماً توسط جاسبي صورت گرفته است»، اظهاركرد: از آنجا كه كردان داراي قدرت و نفوذ است و اين نفوذ وي سال‌ها مي‌توانسته در جهت تحكيم موقعيت جاسبي، مورد بهره‌برداري قرار گيرد، به عنوان استاد دانشگاه آزاد پذيرفته شده است.اما آيا بين شخصيت‌هاي علمي كشور به جز جاسبي كسي وجود ندارد كه بتواند بهتر از او دانشگاه آزاد را اداره كند؟ و او بايد رياست مادام‌العمر خود را بر دانشگاه آزاد رقم بزند؟

مدير مركز مطالعات و تدوين تاريخ معاصر ايران با بيان اينكه جاسبي 3 دهه حاكميت مطلق را بر دانشگاه آزاد داشته است، مدعي شد كه حداقل در ماجراي تحقيق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد ديديم كه راه را براي تحقيق و تفحص بستند و با مهره‌چيني‌اي كه جاسبي در راس كميسيون آموزش عالي مجلس انجام داد ، توانست جلوي تحقيق و تفحص را بگيرد.

سليمي نمين با اشاره به قرائت شدن 14 صفحه از تحقيق و تفحص مجلس از قوه قضائيه، تأكيد كرد: با اين وجود، از طريق معاملات و زد و بند، به نوعي عمل شده كه يك سطر هم از نتيجه كميسيون تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد در صحن مجلس خوانده نشود.

وي ادامه داد: برخي اين اتهام را به من مي‌زنند كه در دوره كنوني نسبت به اين تخلفات حساسيت نشان مي‌دهم و در دوره‌هاي پيش اين چنين نبوده است.به هيچ‌وجه اينگونه نيست، چه آنكه اگر اين افراد آرشيو كيهان هوايي كه 13 سال پيش مديرش بوده‌ام را مطالعه كنند، مي‌فهمند كه در آنجا نيز انتقادات را مطرح مي‌كردم و حتي وقتي مديرمسئول روزنامه تهران تايمز بودم، با اينكه اين روزنامه بيشتر به انگليسي منتشر مي‌شد اما دستگيري نجفي مديركل دانشگاه آزاد را در اين روزنامه منتشر كردم در حالي كه هيچ رسانه‌اي اين موضوع را پوشش نداد.

سليمي‌نمين با اشاره به اينكه از ابتدا نسبت به تخلفات مديريت دانشگاه آزاد حساس بوده‌ام، گفت: هرچه بيشتر در اين باره مطالعه مي‌كنم، حساسيت من بيشتر مي شود؛ چرا كه وقتي مديريت دانشگاه آزاد توانسته مجلس را پس زده و خود را از نظارت قوه مقننه كه بالاترين مرجع نظارتي است،‌ به دور نگه دارد، همه ما بايد به غيرتمان بر بخورد چرا كه اين‌ها نمايندگان مردم هستند، لذا با هر كسي كه زد و بند كنند بايد به ما بر بخورد.

به گزارش ايسنا، در بين سخنان سليمي‌نمين، برخي دانشجويان معترض كه برخي از آنها از دانشگاه‌هاي آزاد بودند، در اين جلسه حضور داشتند و با بيان سخناني نسبت به اين صحبت‌ها اعتراض ‌كردند.

سليمي‌نمين در پاسخ به اعتراضاتي كه شدت گرفته بود، گفت: شما به رويه‌ي جاسبي عمل نكنيد. اگر شما حتي منتقد عرايض بنده هستيد نبايد به شيوه‌ي رييس دانشگاه آزاد عمل كنيد بلكه به شيوه‌اي كه زيبنده‌ي يك دانشجوي دانشگاه است رفتار كنيد. خواهش من اين است كه شخصيت دانشجويي خود را حفظ كنيد.

در اين بين برخي از دانشجويان دانشگاه آزاد پلاكاردهايي با مضامين اعتراضي نسبت به سليمي‌نمين در سالن به دست گرفته بودند.

در اين هنگام سليمي‌نمين با ديدن اين پلاكاردها گفت كه اين چيزها خيلي خوب است كه برخي در واكنش برايش دست زدند. سپس سليمي‌نمين گفت: شما بنده را به عنوان منافق شناخته‌ايد. از اين‌كه مدير دانشگاه آزاد ما را به عنوان منافق معرفي مي‌كند لطف كرده‌اند.

در اين هنگام برخي دانشجويان دانشگاه آزاد فرياد زدند كه اين‌جا جاسبي نيست و ما دانشجوي دانشگاه آزاد هستيم.

سليمي‌نمين از يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد كه او را مدام منافق مي‌خواند خواست روي سن حاضر شده و صحبت‌هايش را بگويد. وقتي كه اين دانشجو بر روي سن حاضر شد سليمي‌نمين پلاكارد وي را گرفت كه اين دانشجو مدام اعتراض مي‌كرد. سليمي‌نمين در پاسخ به اعتراضات وي گفت: اين‌جا عده‌اي جمع شده‌اند و شما را نگاه مي‌كنند. اين زيبنده نيست.

سليمي‌نمين ادامه داد: از خواهري كه بنده را به عنوان منافق معرفي كرده سوال مي‌كنم كه چه‌قدر مرا مي‌شناسد؟ كه آن دانشجو در پاسخ گفت: بنده در همه‌ي همايش‌ها و سمينارهاي شما حاضر بودم و در صورت نبودن نيز خبرهاي آن را داشتم.

سليمي‌نمين مجددا از اين دانشجو پرسيد كه چند مقاله‌ي بنده را خوانده‌ايد؟ و در واكنش به صحبت‌هاي اين دانشجو مبني بر اين كه در جلسه‌ي دادگاه اتهامات از آقاي جاسبي برداشته شده است، گفت: جاسبي در جلسه‌ي بازپرسي حضور پيدا كرده و در آن‌جا نه دادگاهي بوده و نه رايي صادر شده است.

به گزارش ايسنا، در اين هنگام يكي از دانشجويان خواستار شد كه چند تن از دانشجويان دانشگاه آزاد كه روي سن بودند، پايين بيايند كه با هو كردن مواجه و سپس درگيري فيزيكي در بين برخي دانشجويان ايجاد شد.

پس از آرام شدن فضا، هنگامي كه يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد عنوان كرد كه چه كسي بايد تو دهن سليمي‌نمين بزند؟ يكي از دانشجويان حاضر در سالن عنوان كرد كه بايد تو دهن تو بزنند؛ كه با اين سخنان مجددا درگيري در سالن ايجاد شد.

پس از آرام شدن مجدد نسبي فضا، مجري اين مراسم تاكيد كرد كه اين‌جا دانشگاه و جايي است كه تضارب افكار حاكم است و افرادي كه قصد دعوا دارند بهتر است كه بيرون بروند.

در اين هنگام يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد كه وي را نجفي و از دانشگاه آزاد گرمسار معرفي كردند به عنوان نماينده‌ي دانشجويان دانشگاه آزاد بر روي سن حاضر شد و به ايراد سخناني پرداخت.

وي گفت: در پاسخ به آقاي سليمي‌نمين كه آيا منافق است يا نه؟ بايد بگوييم كه آيا دو خواهرزن شما جزو گروهك منافقين در پاكستان نيستند و تا سه سال پيش با آنها همكاري نمي‌كردند؟ يا اين‌كه آيا همسر شما با منافقين همكاري نمي‌كرد؟ كه سليمي‌نمين پاسخ داد: نام همسر بنده چيست؟ از عزيزاني كه به خانم بنده تهمت مي‌زنند مي‌خواهم بپرسم كه اگر ايشان منافق است نامش چيست؟ كه در واكنش به سخنان سليمي‌نمين ، نجفي گفت: بنده سفسطه بلد نيستم و سياسي‌بازي نيز نمي‌كنم.

سليمي‌نمين گفت: بهتر بود افردي كه اين سخنان را به شما گفته‌اند تا آنها را مطرح كنيد از آنها نام همسر بنده را مي‌پرسيديد. همسر بنده تهيه‌كننده صدا و سيما است و سال‌هاست در آن‌جا كار مي‌كند و درحال حاضر به سن بازنشستگي رسيده است. شما به كسي اتهام مي‌زنيد بدون آن‌كه نام او را بدانيد؟ آيا شما دانشجو هستيد؟ شما به شعور و فهم دانشجو توهين مي‌كنيد. همسر بنده دو فوق ليسانس دارد. شما به زني كه در جامعه‌ ما كار مي‌ كند و حتي نام او را نمي‌دانيد توهين مي‌كنيد؟ باز هم مي‌پرسم بنده چه كاري انجام داده‌ام كه منافقم؟

سليمي‌نمين ادامه داد: خواهر خانم‌هاي من هردو سال‌هاست كه در مشهد زندگي مي‌كنند. اين دوستان كه اين تهمت‌ها را مي‌زنند مي‌خواهند حرف منطقي را بي‌جواب بگذارند. با اين شيوه‌ها نمي‌توانيد دانشجو و دانشگاه را از درك حقيقت بازداريد. فرض كنيد كه در اين‌جا نتوان صحبت‌ها را بررسي كرد، اما دانشجو پس از اين‌كه از اين سالن بيرون رفت مي‌تواند با حضور در نيروي انتظامي اين تهمت‌ها را بررسي كند. مطمئنا در اين هنگام آنها پاسخ‌هايي را به آنها خواهند داد كه متوجه مي‌شوند اينها تنها تهمت است.

وي افزود: آنها خواهند گفت كه برخي از پاسخگويي به واقعيات ناتوان اند و با اعزام عده‌اي قصد بر هم زدن جلسات را دارند. اين موضوع چندين بار تكرار شده و اين افراد در دانشگاه‌هاي مختلف حاضر و جلسات را به هم زده‌اند. اما در هيچ جلسه‌اي نتوانستند مانع از رشد فكري دانشجويان شوند.

در اين هنگام نجفي مجددا با تاكيد بر اين‌كه «بنده شعور علمي كسي را زير سوال نمي‌برم»، گفت: زماني كه شما رياست دفتر مطالعات و تدوين تاريخ را به عهده داشتيد هزينه‌هاي سفرهاي آقازاده‌تان را از دفتر مطالعات مي‌داديد. بهتر است در اين زمينه شعور دانشجويان را زير سوال نبريد. بنده دانشجوي دانشگاه آزاد هستم و از طرف جاسبي نيامده‌ام و جيره‌خواري نيز نمي‌كنم.

مجري برنامه در اين هنگام گفت: اين برنامه با هدف بررسي پرونده‌ي دانشگاه آزاد برگزار مي‌شود و صحبت‌هاي سليمي‌نمين در حضور خبرنگاران است. البته دانشگاه آزاد در بسياري از موارد نسبت به اين صحبت‌ها جوابيه داده و ما نيز تلاش كرده‌ايم از دانشگاه آزاد نماينده‌اي براي صحبت در اين‌جا حضور داشته باشد. پس اين‌طور برگزار كردن جلسه فايده‌اي ندارد. اين‌گونه كه هر دانشجو بخواهد روي سن آمده و جلسه را برگزار كند نمي‌توان برنامه‌اي را داشت. پس خواهش مي‌كنم همه آرامش خود را حفظ كنيد.

به گزارش ايسنا، سليمي‌نمين پس از اين سخنان اظهار كرد: دوستان ترجيح دادند كه بحث را منحرف و تهمت‌هايي به همسر و خواهر خانم‌ها و اكنون به پسر بنده بزنند. اما بنده اين سوال را مي‌پرسم آيا دفتر مطالعات و تدوين تاريخ ايران خصوصي است يا دولتي؟ دفتر مطالعات را بنده راه انداختم و مي‌توانم پسرم را براي تحقيقات به كشورهاي مختلف بفرستم. اين دفتر خصوصي است و بنده در مورد حق ديگران اجحاف نكردم. البته بنده چنين كاري را انجام نداده‌ام و ايشان به بنده تهمت مي‌زنند.

وي ادامه داد: وقتي مي‌گويم كه جاسبي نمي‌تواند اعمال دانشگاه آزاد را جابه‌جا كند هويت حقوقي آن مشخص است. شما دانشجو هستيد. پس بهتر است براي حفظ شأن خود از كساني كه شما را اعزام كرده‌اند اطلاعاتي را بپرسيد.

وي خاطرنشان كرد: جاسبي براي بقا در قدرت به برخي دكتراي مراوده‌اي مي‌دهد. اين نمي‌تواند ذهن دانشجو را از واقعيات پشت صحنه منحرف كند. بنده به طور مستند مفاسدي را ارايه كرده‌ام؛ اين در حالي است كه شما ناشيانه در مورد چيزهايي كه اطلاعي از آن نداريد اتهاماتي را به بنده مي‌زنيد؛ از اين رو بنده براي اطلاع بيشتر به شما مي‌گويم كه دانشگاه آزاد خصوصي نيست و همه‌ي سرمايه‌اش مال ملت است و هيچ‌كس ادعايي ندارد كه اموال دانشگاه آزاد مال اوست. دانشگاه آزاد كه با پول ملت داير مي‌شود مي‌تواند از سوي مجلس و ملت مورد بررسي قرار گيرد؛ چرا كه مال ملت است.

هنگامي كه سليمي‌نمين قصد داشت صحبت‌هايش را ادامه دهد با اعتراض مجدد برخي حاضران طرفدار جاسبي مواجه شد؛ به گونه‌اي كه در ابتداي صحبت‌هايش مبني بر اين‌كه «براي همه‌ي ما روشن است كه در جامعه‌ي ما ...» ،يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد فرياد زد:«شما دروغگو هستيد» سليمي‌نمين گفت:« اميدوارم عزيزاني كه از گرمسار و ديگر نقاط آمده‌اند واقعا انگيزه‌شان آگاهي‌بخشي باشد كه در اين صورت مي‌توانند بيايند و صحبت‌هاي خود را بگويند.»

وي ابراز عقيده كرد:« جاسبي در 30 سال گذشته قدرتي را رقم زده كه بنده در اين زمينه مي‌دانم كه اگر وارد به چالش كشيدن اين قدرت شوم هر تهمتي را به من، خانواده، فرزندان و همسرم مي‌زند. به لحاظ سياسي مي‌توان متوجه شد كه با چه جرياني خود را درگير كرده‌ام. فكر نكنيد كه با در دست گرفتن اين پلاكاردها بنده خفه مي‌شوم و يا مقاله نمي‌نويسم بلكه مصر شده و بر فعاليت خود بيشتر واقف مي‌شوم كه كجا را دارم مي‌زنم و چه كساني به خطر مي‌افتند.»

سليمي‌نمين افزود:« هنگامي كه بنده اين كارها را مي‌كنم افرادي را از گرمسار، سمنان و جاهاي ديگر اجير مي‌كنند و بنده در اين صورت قانع مي‌شوم كه با باندي مواجه هستم.»

وي خاطرنشان كرد:« آيا آبرويي كه در بحث كردان از كشور رفت چيز كمي بود؟ چه كسي اين آبروريزي را براي كشور رقم زد؟ اين فرد غير از جاسبي است؟ آقاي جاسبي نزديك به 15 سال آقاي كردان را به عنوان استاد دانشگاه آزاد به دانشجويان تحميل مي‌كند. بنده مي‌دانم كه پرداختن به اين كار براي من هزينه دارد. در دانشگاه اميركبير به من گفتند كه پسرم در دوره‌ي ليسانس هشت ترم مشروط شده است كه در آن زمان نيز اعلام كردم كه اين يك تهمت است؛ چرا كه آن موقع پسرم در مقطع فوق ليسانس قبول شده بود و اگر حرف آنها درست است نشان مي‌دهد كه چه مسايلي در دانشگاه آزاد وجود دارد.»

سليمي‌نمين گفت:« بنده هر شب كه به خانه مي‌روم چهره‌ي در هم كشيده‌ي پسرم را مي‌بينم؛ چرا كه هر روز و به نحوي وي را اذيت مي‌كنند. بنده نزديك به 20 سال مديريت روزنامه‌هاي مختلف را به عهده داشتم و مي‌دانم كه چه هزينه‌هايي براي مقابله با فساد بايد پرداخت كرد.»

در واكنش به اين سخنان، برخي دانشجويان حاضر از دانشگاه آزاد مدام اعتراض مي‌كردند.

سليمي‌نمين تاكيد كرد:« اين مقابله بيش از طاقت من است. توان بنده كمتر از اين حرف‌هاست؛ چرا كه بايد علاوه بر اداره‌ي دفتر مطالعات، با باندي كه قدرت مالي تريلياردي دارد و افراد را از همه جاي كشور اجير مي‌كند مقابله كنم؛ چرا كه اين باند در بخش‌هاي مختلف قدرت نيز آدم كاشته است. از عزيزان اعم از دانشجويان دانشگاه آزاد و سراسري خواهش دارم كه در اين زمينه به من كمك كنند.»

در اين هنگام يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد روي سن آمد و به بيان اين سخنان پرداخت كه سليمي‌نمين به زور حرف‌هايش را به ما تحميل مي‌كند. وي فلان مدرك را از كجا ديده؟ بهتر است دانشجويان دانشگاه آزاد از اين‌جا بروند؛ چرا كه ما هرچه سوال مي‌كنيم هيچ جوابي نمي‌گيريم.

در اين هنگام كاظمي به نمايندگي يكي از اتحاديه‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد گفت:« بنده در طول چند سالي كه دانشجوي دانشگاه آزاد هستم تا به حال چنين صحنه‌هايي را نديده‌ام. فكر نمي‌كردم اين جلسه با چنين وضعيتي روبه‌رو شود؛ چرا كه در نهايت عنوان مي‌شود دانشگاه آزاد اين وضعيت را پيش آورد.»

وي افزود:« در مورد بحث زمين‌ها كه بيان شد آنها را به زور گرفته‌اند بايد دادگاه عادلي در اين موضوع قضاوت كند. اين‌كه امكاني در اختيار قرار داده شده و اذهان عمومي را تشويش مي‌كنيد اين موضوع‌ها بايد در دادگاه ارايه شود.»

كاظمي افزود:« آقاي هادوي يكي از دادستان‌هاي كشور بود. بعد از انقلاب يك سري از زمين‌ها را به دانشگاه آزاد هديه مي‌كند و بالاخره دانشگاه آزاد در آن‌جا به ساختن ساختماني براي دانشجويان مي‌پردازد. اما سوالي كه مطرح است اين‌كه چرا آقاي سليمي‌نمين در طول 25 سال گذشته نسبت به اين مسايل اعتراض نكرده و بحث‌ها را رسانه‌اي نكرده است؟»

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد:« آقاي سليمي‌نمين ادعا مي‌كند كه دغدغه‌ي آموزش عالي دارد، پس چه‌طور در مورد دانشگاه سراسري كه امسال با قضايايي روبه‌رو شد هيچ برخوردي نكرد؟ از سوي ديگر تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد به عهده نمايندگان مجلس است و نبايد تصور شود كه ما از آنها بيشتر مي‌فهميم و مسوولان مربوطه نمي‌فهمند. الان دانشگاه آزاد يك ميليون و 300 هزار دانشجو و بالاي 300 تشكل دارد و خود بهتر مي‌تواند مسايل را متوجه شود. اين در حالي است كه عمده تصميم‌گيرندگان در مورد دانشگاه آزاد هيچ‌كدام دانشگاه آزادي نيستند.»

كاظمي گفت:« در ايران جناح‌هاي سياسي مختلفي وجود دارد. تصور بنده اين است كه غرض‌ورزي‌ها عليه دانشگاه آزاد در طول چند سال گذشته بدين دليل است كه رياست اين دانشگاه از لحاظ سياسي با آنها هم‌جهت نيست. از اين رو اين اعتراض‌ها در چند سال پيش و يا چند سال آينده رخ نمي‌دهد.»

به گزارش ايسنا، سليمي‌نمين در پاسخ به صحبت‌هاي كاظمي گفت: ما نه امكان و نه توان تصميم‌گيري را داريم؛ بلكه به عنوان شهروند مي‌توانيم در همه‌ي امور جامعه دخالت كنيم و اگر تخلفي صورت گيرد به اطلاع جامعه برسانيم. از سوي ديگر يكي از كارهاي رسانه‌اي آن است كه غفلت‌ها را بررسي و بعد آن را به جامعه ارايه دهد تا مردم به آن تخلف رسيدگي كنند.

وي در ادامه گفت: جاسبي از ابتداي امر، قانون‌مندي را نپذيرفته است؛ هيچ‌كس را نمي‌توان در كشور پيدا كرد كه 30 سال در قدرت باشد.

مدير دفتر مطالعات و تدوين تاريخ افزود: ما آمده‌ايم تا در مورد تخلفات صحبت كنيم و نمي‌خواهيم قضاوت و يا حكمي را صادر كنيم بلكه قصدمان آگاهي افكار عمومي است تا در صورتي كه افراد به جمع‌بندي رسيدند خودشان اقدام كنند. ما هيچ ابزاري نداريم بلكه اين اسناد را به ملت ارايه داده تا ملت با ديدن آنها و در صورت تشخيص، موجي براي تسويه فساد و ناهنجاري‌ها ايجاد كنند.

به گزارش ايسنا، سليمي‌نمين سپس با نشان دادن مدرك تحصيلي كه آن را متعلق به يكي از مسوولان مي‌دانست، اظهار كرد: ايشان الان مسوول خصوصي‌سازي است. آقاي جاسبي برايش فرقي نمي‌كند كه چه دولتي روي كار بيايد بلكه اكنون در دولت كنوني نيز مسوولان را آلوده كرده است. با بررسي اين مدرك مي‌توان متوجه شد كه مدرك كارشناسي ارشد وي با ارزش استخدامي صادر شده و هيچ ارزش علمي و دانشگاهي ندارد. اما آقاي جاسبي با اين مدرك به ايشان دكترا داده و وي را به عنوان عضو هيات علمي استخدام كرده‌اند.

وي افزود: بنده درباره‌ي يك مفسده صحبت مي‌كنم و گرايش سياسي ندارم. شما درباره‌ي وزارت كشور حساسيت داريد و درباره‌ي دانشگاه و كسي كه با فوق ديپلم به مدت 15 سال دانشجويان را به گمراهي كشانده چيزي نمي‌گوييد؟ اينجا مفسده مديريتي وجود دارد. اگر نتوانم اين موضوع را اثبات كنم از منافق بدتر به من بگوييد. به جاي شلوغ كردن بگو استدلالت كجاست. مگر اين سرنوشت شما نيست؟ اگر اين دانشگاه سالم‌تر شود بچه‌هاي بنده و شما نيز به راحتي درس مي‌خوانند.

سليمي‌نمين افزود: بنده نمي‌دانم كه متعلق به كدام جناح هستم؛ چراكه درباره افراد مختلف از جناحهاي مختلف كه در دانشگاه آزاد مدرك گرفته‌اند اعتراضاتي دارم. براي من افراد تفاوتي ندارند؛ چرا كه سطح علمي دانشجو مهم است. اين كه در حال حاضر دانشجو براي كسب علم مراتبي را قائل نيست به خاطر آن است كه كلاس‌ها از محتوا تنزل پيدا كرده است والا اگر كسي به شما رشد دهد مطمئنا خوشحال مي‌شويد.

وي خاطرنشان كرد: اگر جاسبي مي‌خواهد در قدرت بماند بايد قانون‌مند باشد و صلاحيتش تاييد شود. شما بايد با اعتراض از هيات امناي دانشگاه آزاد بخواهيد كه جاسبي را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي كند. در اين صورت در مقابل بسياري از تخلفات، قانون‌مندي حاكم مي‌شود.

در اين هنگام يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد به روي سن رفت كه با اعتراضات بسياري روبه‌رو شد. وي در ميان اعتراضات بيان كرد كه اسم خانم آقاي سليمي‌نمين فروغ فخرالزمان است و خواهر خانم‌هاي ايشان نيز عضو گروهك منافقين هستند. سليمي نمين در حالي راجع به دغدغه‌هاي نظام صحبت مي‌كند كه برادر خانمشان به اتهام جعل اسناد دستگير مي‌شود.

وي افزود: بحث طرح زمين‌هاي هادوي به دليل آن است كه مي‌خواهند تمام مشكلات را زير لواي اين مساله ببرند.

اين دانشجو گفت: ديروز در جلسه‌اي آقاي جاسبي نسبت به اين مساله رفع اتهام شد. آقاي سليمي‌نمين نمايندگان مجلس را زمين‌خوار و قوه‌ي قضاييه را بدون صلاحيت مي‌داند و براي دانشجو شعوري قائل نيست. چه‌طور آن موقع كه مقام معظم رهبري، رييس‌جمهور بودند در مقاله‌اي در كيهان از سفر ايشان به آفريقا به عنوان مظهر تجمل‌گرايي نام برد. ايشان امروز كل نظام را زير سوال مي‌برد و ادعا مي‌كند كه دغدغه‌ نظام دارد.

سليمي‌نمين در پاسخ گفت: اين كساني كه الان خود را به عنوان دانشجوي دانشگاه آزاد معرفي مي‌كنند به هيچ اصل و اخلاقي پايبند نيستند.

در اين بين به دليل ايستادن دانشجويان دانشگاه آزاد و دانشجويان ديگر روي سن ، اعتراضاتي ايجاد شد.

به گزارش ايسنا، اين دانشجوي دانشگاه آزاد ادامه داد: بنده در قضيه‌ي كردان با ايشان موافق هستم؛ چرا كه شخصي كه در پست وزارت كشور است و قرار است در انتخابات رياست جمهوري حافظ راي مردم باشد نمي‌تواند با داشتن اين مدرك اين كار را بكند. مدرك كردان هيچ ربطي به دانشگاه آزاد ندارد؛ چرا كه مدرك آكسفوردشان نيز قلابي بود و خود آقاي جاسبي تقلبي بودن مدرك فوق ليسانس ايشان را اعلام كرد.

وي گفت: سليمي‌نمين ادعاي دغدغه‌ي نظام را دارد اما هنگامي كه امام (ره) به ايران آمد از كشور رفت و در سال‌هايي كه نياز به حضورشان در كشور بود در خارج از كشور سكونت داشت. ايشان با تخريب چهره‌هاي خدوم نظام به نظام آسيب مي‌زند و نمي‌توان گفت در جهت كار كدام‌يك از دشمنان فعاليت مي‌كند.

سليمي‌نمين در واكنش به اين سخنان با بيان اين كه : با اين شلوغ‌كاري‌ها فكر مي‌كنيد مي‌توانيد جلوي فهم جامعه را بگيريد؟ ادعا مي‌كنيد كه بنده طرفدار يك زمين‌خوار هستم، ادعا كرد كه اين در حالي است كه آقاي جاسبي در نامه‌هايي خطاب به هادوي ايشان را خير معرفي مي‌كند اما نمي‌تواند از خانه ايشان در آن محل چشم‌پوشي كرده و اين خانه را از خانواده‌اش مي‌گيرد؛ به گونه‌اي كه هادوي از برخوردهاي صورت گرفته به رييس‌جمهور وقت شكايت مي‌كند و خاتمي به قاليباف رييس نيروي انتظامي وقت دستور بررسي شكايت را مي‌دهد و محمودزاده نيز به عنوان نماينده براي بررسي شكايات فرستاده مي‌شود اما متاسفانه آقاي خاتمي با وجود گزارشي كه به وي رسيد نتوانست از عهده‌ي قانون‌مند كردن جاسبي برآيد.

وي با طرح اين پرسش كه تصور مي‌كنيد كه جاسبي همه‌ي زمين‌هايي را كه به دست آورده به نفع دانشگاه آزاد خرج مي‌كند، ادعا كرد كه جاسبي زميني را كه از سازمان زمين شهري گرفت به نفع خود مصادره كرد و گفت: بنده كپي اين اسناد را در اختيار رسانه‌ها قرار مي‌دهم.

به گزارش ايسنا، در اين هنگام به دليل شلوغ شدن روي سن و فضاي سالن، يكي از دانشجويان روي سن آمد و تاكيد كرد كه اين‌جا دانشگاه آزاد نيست و دانشگاه تهران است. با اين حال ما به دانشجويان دانشگاه آزاد نيز اجازه‌ي صحبت داده‌ايم. از اين رو خواهش مي‌كنيم كه نظم جلسه را حفظ كنيد و در اين‌جا تجمع نكرده و اجازه دهيد سليمي‌نمين به صحبت‌هاي خود ادامه دهد.

در بين صحبت‌هاي اين دانشجو، در حالي كه ميكروفن دانشجوي دانشگاه آزاد از وي گرفته شده بود اما وي به صحبت با سليمي‌نمين به صورت دوطرفه ادامه داد و بعد از آن‌كه وي را به پايين از سن هدايت كردند فرياد زد كه سليمي‌نمين دروغ مي‌گويد و مجددا درگيري ايجاد شد.

هنگامي كه يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد فرياد زد كه چرا اين صحبت‌ها را پيش مقامات نمي‌بريد و در حضور دانشجوياني كه چيزي نمي‌دانند حرف مي‌زنيد؟ يكي از دانشجويان روي سن به وي پاسخ داد كه اين‌جور جلسات دانشجويي در راستاي مطالبه‌ي عدالت‌خواهي است. هنگامي كه جاسبي، احمدي‌نژاد و يا خاتمي اشتباه مي‌كنند ما از امثال سليمي‌نمين‌ها مي‌خواهيم بيايند و حرف‌هايشان را بزنند تا بدانيم چه چيزي درست و يا نادرست است. جنبش دانشجويي رسالتش بيان حقايق به دانشجويان است. مگر نمي‌گوييد كه سليمي‌نمين دروغ مي‌گويد؟ پس اجازه دهيد صحبت‌هايش را بگويد و ما خود قضاوت مي‌كنيم. در حال حاضر به دليل جرياني كه عليه جاسبي در كشور رخ داده در دانشگاه‌هاي آزاد امضاي برخي از تشكل‌هاي دانشجويي را پاي نامه‌ي حمايت از جاسبي زده‌اند كه نمونه‌ي آن يكي از تشكل‌هاي دانشگاه آزاد واحد سبزوار است.

به گزارش ايسنا، در اين هنگامي يكي از دانشجويان دانشگاه آزاد روي سن آمد و تاكيد كرد « ما به نمايندگي از دانشگاه آزاد آمده و دانشجو هستيم. يكي از سوالات اين است كه چرا مدارك را پيش دانشجويان آورده و پيش مسوولان نمي‌بريد؟»

سليمي‌نمين در پاسخ به اين دانشجو گفت: « بنده سه ماه گذشته سلسله مطالبي را به قوه‌ي قضاييه ارايه كردم اما به دليل برخي مراوده‌ها و وامدار شدن به هيچ وجه اين مدارك پي‌گيري نشد. بنده حتي در مورد غيرقانوني بودن مديريت جاسبي نيز به دادستان تهران نامه نوشتم كه از شوراي عالي انقلاب فرهنگي استعلام بگيرم كه آيا روند قانوني مدير شدن جاسبي طي شده يا نه؟ در مورد مفاسد مالي نيز اقداماتي صورت نگرفت كه به اين دليل ناگزير شدم اين مطالب را به افكار عمومي اعلام كنم.»

يك دانشجوي دانشگاه آزاد در ادامه با تاكيد بر اين‌كه «بنده يك دانشجو هستم كه اين‌جا براي دفاع از حق خود آمده‌ام و نه مدرك دكتراي افتخاري و نه دستمزد مي‌گيرم»، گفت: دانشگاه آزاد حزب نيست، چرا ما را وارد سياست مي‌كنيد؟ اگر مي‌خواهيد به دانشگاه آزاد كمك كنيد بهتر است دست او را بگيريد، نه اين‌كه او را به اردوگاه رقيب ببريد. ما قبول داريم كه دانشگاه آزاد مشكل دارد اما مشكلاتش به اندازه‌ي دانشگاه دولتي، پيام نور و غيرانتفاعي نيست. خيلي از مشكلات در دانشگاه‌هاي دولتي رخ مي‌دهد كه كسي به آن توجه نمي‌كند. پس اين سوال مطرح است كه چرا شما بر روي دانشگاه آزاد تمركز كرده‌ايد؟

سليمي‌نمين در پاسخ به اين سخنان گفت: از كجاي سخنان من تلقي مي‌شود كه بنده برخورد سياسي با دانشگاه آزاد دارم؟ چرا كه بنده دانشگاه آزاد را بسيار ارزشمند و سرمايه‌ي ملي مي‌دانم. تلاشم نيز بر اين است كه دانشگاه آزاد به عنوان امكان ملي از برخي آفات و قدرت‌طلبي‌ها مصون بماند. در عرايض بنده كمترين خدشه‌اي براي كليت دانشگاه آزاد نبود بلكه حرف بنده مفسده مديريتي است.

وي افزود: متاسفانه برخي از عناصر نمي‌خواهند مسايل روشن شود. اگر شما دانشجو و استاد دانشگاه هستيد و اگر مدركي داراي تخلف است بايد اين موضوع از ساحت دانشگاه آزاد پاك شود. اگر توانستيد جاسبي را در دانشگاه آزاد قانون‌مند كنيد به نفع شماست.

اين دانشجوي دانشگاه آزاد در ادامه پرسيد: چرا شما دايه‌ي عزيزتر از مادر شده‌ايد؟

سليمي‌نمين در پاسخ گفت: اگر اين‌طور باشد بايد به همه‌ي روزنامه‌نگاران و كساني كه مي‌خواهند جامعه اصلاح شود گفت به شما هيچ ارتباطي ندارد. اگر بنده به عنوان يك نويسنده، منتقد و روزنامه‌نگار باسابقه نتوانم انتقاد كنم يعني هيچ‌كس نمي‌تواند در كشور از جاسبي حرف بزند.

به گزارش ايسنا، در حالي اين برنامه به پايان رسيد كه درگيري بين دانشجويان ايجاد شد و برخي از آنها فرياد مي‌زدند: «سليمي، سليمي، حمايتت مي‌كنيم»، «مفسد اقتصادي، افشا بايد گردد» و برخي ديگر فرياد مي‌زدند: «دروغگو، دروغگو».

در اين هنگام دانشجويان با حلقه زدن به دور سليمي‌نمين، وي را به بيرون از سالن هدايت كردند ولي باز نيز شعارهايي له يا عليه وي سر داده مي‌شد و بيرون از سالن نيز درگيري بين برخي دانشجويان رخ داد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 416]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن