تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815387102




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مستند دفاع مقدس (15) والفجر 8، فصل درخشان جهادسازندگيعمليات فاو كارشناسان نظامي دنيا را حيرت زده كرد


واضح آرشیو وب فارسی:حيات: مستند دفاع مقدس (15) والفجر 8، فصل درخشان جهادسازندگيعمليات فاو كارشناسان نظامي دنيا را حيرت زده كرد
تهران – حيات

ويژه برنامه مستند دفاع مقدس ،كاري از گروه خبري شبكه اول سيما با رويكردي متفاوت و خلاقانه و گاه بيان حقايق و ناگفته هاي جنگ 8 ساله از اين شبكه در هفته دفاع مقدس پخش شد.خبرگزاري حيات با توجه به محتواي مبتكرانه اين مجموعه و انعكاس ناگفته هاي جنگ اقدام به انتشار اين گزارش نموده است.
متن زير بخش پانزدهم مجموعه دفاع مقدس است:
يورش تانك هاي عراقي: نبرد نفس گير در فاو
آتش بي سابقه توپخانه ايران، عراقي ها را كلافه كرده است و ايران در جنگ توپخانه اي براي اولين بار دست بالا را گرفته است. طراحي آتش براي پشتيباني نيروهاي درحال عبور از اروند بسيار مهم است. ده ها هزار نيرو و هزاران تانك، توپ، لودر و بلدوزر به ساحل تصرف شده منتقل مي شوند اين كار جز با ايجاد يك خط آتش بسيار قوي و منفعل كردن دشمن امكان پذير نيست. عمليات انتقال تجهيزات سنگين به مناطق تصرف شده به ساحل غربي اروند از لحاظ لوجستيك واقعا كم نظير است. سلاح شيميايي به ابزار هميشگي صدام تبديل شده است.
درگيري ها گاه آنقدر نزديك است كه گلوله هاي شيميايي صدام نيروهاي عراقي را نيز آلوده مي كند. با تمهيدات از قبل پيش بيني شده تعداد مجروحان و شهداي حملات شيميايي صدام نسبت به عمليات قبلي كاهش مي يابد.
منافقين و جاسوسي شيميايي براي صدام
منافقين در اوج درگيري هاي شديد رزمندگان با مهاجمان عراقي جاسوسي براي عراق را افزايش داده اند. عراق به منافقين فرمان مي دهد درباره ابعاد ضربات شيميايي وارد شده به ايران جاسوسي كنند.
عباس داوري يكي از منافقان مي گويد: بيش از 60 مورد مجموعه تلفاتش زير 1000 نفر بوده ...
CIA در گزارش طبقه بندي شده كه بعدها فاش مي شود به مقامات كاخ سفيد اعلام مي كند استفاده از سلاح شيميايي به عنوان يك جزء ثابت در استراتژي جنگي صدام درآمده و عراق به طور عادي و مكرر سلاح شيميايي به كار مي گيرد.
حكومت عراق در اسفند 64 يك هواپيماي مسافربري حامل حجت الاسلام والمسلمين محلاتي، نماينده امام در سپاه پاسداران، چندين نفر از نمايندگان مجلس و جمعي از مردم را در آسمان اهواز هدف حمله هوايي قرار مي دهد و ده ها نفر را شهيد مي كند.
شهيد محلاتي، نماينده امام در سپاه پاسداران در سخناني با حضور امام مي فرمايند: "بيش از دو ميليون از اين رزمندگان آموزش نظامي ديدند. من از طرف همه رزمندگان به محضر مباركتان عرض مي كنم همانطور كه در زمين اين رزمندگان جواب صدام و اربابش آمريكا را دادند در دريا هم جواب آنها را خواهند داد."
والفجر 8 از لحاظ بسيج امكانات كشور براي جنگ بي نظير است اين براي اولين باري است كه تعداد زيادي از وزارتخانه ها از جمله نيروي كشاورزي، راه و ترابري، صنايع و مخابرات با تمام امكاناتشان درگير جنگ هستند. اين وضعيت، قدرت لوجستيك و دفاعي ايران را كاملا افزايش داده و تجربه موفقي است كه مي توان بعدها نيز از آن استفاده كرد.
والفجر 8؛ فصل درخشان جهادسازندگي
جهادسازندگي و قرارگاه مهندسي در عمليات والفجر 8 با نوآوري و ابتكار و احداث پل عظيم بعثت، احداث حدود 600 كيلومتر جاده در ساحل شرقي و ده ها كيلومتر خاكريز در زير آتش شديد دشمن فصل درخشاني از عمليات پشتيباني و لوجستيك بوجود مي آورد عمليات والفجر 8 در عرصه شكوفايي، قدرت ابتكار و نوآوري مهندسان و نيروهاي فني نيز به دستاوردهاي شخصي مي رسد و روند خودكفايي را با سرعت بيشتري به پيش مي برد.
حمله ارتش عراق به خبرنگاران خارجي در فاو:
ايران خبرنگاران خارجي را با اعلام قبلي به فاو مي برد، صدام به خبرنگاران هم حمله مي كند.
عراق در 75 روز نبرد بي امان در فاو تقريبا براي 400 مترمربع يك تيپ را وارد منطقه مي كند اما پس از 5/2 ماه جنگ بسيار شديد فاو همچنان در كنترل نيروهاي ايران است و اجساد حداقل 50 هزار كشته عراقي صحنه نبرد را پوشانده است. صدام پس از شكست فاو در نيمه اسفند 64 به فرماندهان خود مدال شجاعت مي دهد و سعي مي كند شكست سنگين فاو را با تبليغات سنگين بپوشاند.
امام در اين رابطه مي فرمايند: "سرشكستگي صدام از اينجا ظاهر مي شود كه به اين ها مدال مي داد. مدال شجاعت مي داد در خرمشهر اگر يادتان باشد با اينكه عذب زدند آنها را، بيرون زدند آنها را مع ذلك مدال داد، حالا هم در قضيه فاو، من شنيده ام كه مدال شجاعت مي دهد. بنابراين در اين روزها بايد صدام خيلي مدال شجاعت بدهد چون هرروز شكست مي خورند و هرروز هم بايد مدال شجاعت بدهد."
كارشناسان نظامي منطقه و جهان از عمليات پيچيده ايران در فاو به شدت شگفت زده شدند. بي بي سي اعلام مي كند ايرانيان صدام را در فاو تحقير كردند، واشنگتن پست مي نويسد: ارتش مجهز عراق در فاو سرافكنده شد.
اكونوميست در گزارشي اعلام مي كند: ايرانيان در فاو نشان دادند كه چقدر شگفتي آفرينند و چگونه در طول چند سال اخير در رزم و نبرد پيشرفت كرده اند.
لوموند بعدها به نقل از نظاميان به مرخصي آمده عراقي نوشت: اسم بسيجيان و پاسداران روحيه ما را تضعيف مي كند.
عمليات فاو از لحاظ تاكتيكي، استراتژيك و سياسي لبريز تجربيات مفيدي است.
تيمرمن كارشناس آمريكايي درباره عمليات فاو نوشت: نيروهاي ايراني كاري كردند كه تاكنون از نظر ناظران و كارشناسان نظامي غيرممكن بود.
ماهر عبدالرشيد فرمانده توانا و با تجربه عراقي نيز اذعان مي كند ايرانيان از نظر نظامي از روش هاي نويني استفاده مي كنند.
نتابج درخشان والفجر 8
انهدام 45 هواپيما و بالگرد، 540 تانك و نفربر، 150 قبضه توپ، 55 پدافند هوايي و هزاران كشته و زخمي بخشي از ضرباتي است كه ارتش صدام در جنگ فاو متحمل مي شود.
والفجر 8 بعد از آزادسازي خرمشهر عمليات بزرگي است كه اهداف آن تامين و تثبيت مي شود ضمن اينكه موقعيت سياسي ايران نيز كاملا ارتقاء مي يابد. تصاوير آزادسازي فاو كه به همت چندين گروه خبري و توليدي صداوسيما تهيه و پخش شده است فضاي سياسي – اجتماعي كشور را سرشار حس اعتماد به نفس ملي مي كند و وحدت مسوولان را تقويت مي نمايد.
درحين عمليات 75 روزه والفجر 8 حمله اي به نام والفجر 9 نيز در ارتفاعات غرب آغاز مي شود كه قدرت ايران را در تحرك همزمان در دو جبهه نشان مي دهد. صدام كه از شكست تحقيركننده در فاو به شدت عصباني و زخم خورده است با اعلام استراتژي دفاع متحرك در بهار 65 چند حمله در فكه، كرهاني، ارتفاعات سومار و حاج عمران سازمان ميدهد و مهران را مجددا اشغال مي كند. استراتژي دفاع متحرك عراق برخي نگراني ها در داخل بوجود مي آورد.
رجوي در اختيار صدام؛ نفرت عميق ملت
رجوي سركرده منافقين كه از اوايل جنگ اعضاي اين گروهك را در اختيار صدام قرار داده، امروز 17 خرداد 65 با ورود به بغداد رسما و شخصا خود را نيز در اختيار صدام قرار مي دهد. در تاريخ ايران تبديل رسمي يك گروه به ستون پنجم دشمن آن هم در هنگام هجوم دشمن به ايران سابقه ندارد. تنفر در اعماق قلب هاي آحاد ملت موج مي زند.
امام خميني امروز 28 تير 65 فرماندهان نظامي را به استمرارعمليات هجومي فرا مي خواند. رهبر انقلاب به خوبي مي داند كه سكون در جبهه ها به نفع صدام است.
فرماندهان دفاع پس از تاملي دو ماهه و جمع بندي نقاط ضعف و قوت استراتژي دفاع متحرك صدام، عمليات متقابل را سازمان مي دهند. "كربلاي 1" باهدف آزادسازي مهران آغاز مي شود و مهران بار ديگر به آغوش ميهن بازمي گردد.
عمليات "كربلاي 2" نيز در منطقه حاج عمران صورت مي گيرد. اين عمليات دچار تنگناي شديدي مي شود اما در مجموع بخش قابل توجهي از اهداف آن محقق مي شود.
در "كربلاي 3" اسكله هاي الاميه و البكرعراق يازدهم شهريور 65 مورد هجوم شجاعانه ده ها غواص قرار مي گيرد. عراق اين دو اسكله را به دژهاي مستحكمي براي كنترل آب هاي خليج فارس و هدايت آتش دريايي تبديل كرده است. كربلاي 3 در واقع اولين ظهور نيروي دريايي سپاه پاسداران است اين عمليات با دقت كامل علمي و با هيدروگرافي يا آب نگاري دقيق منطقه انجام مي شود. اما طوفان دريايي همه نقشه ها را به هم مي ريزد و نيروها در دريا گم مي شوند در نهايت حدود 40 غواص با شجاعتي كم نظير به اسكله ها حمله ور مي شوند و در نبردي سهمناك اسكله ها را منهدم مي كنند. شماري از غواصان پس از مجاهدت هاي بي نظير به ديار معبود خود مي شتابند.
امام خميني(ره) دوم شهريور ماه 65 بار ديگر لزوم بسيج همه امكانات را براي دفاع در مقابل ارتش بسيار مجهز عراق خاطرنشان مي سازد رهبر انقلاب در نگاه استراتژيك خود جنگ را نيازمند بسيج امكانات كشور و برنامه ريزي درازمدت مي داند.
واحد مركزي خبر- ادامه دارد
پايان پيام
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: حيات]
[مشاهده در: www.hayat.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن