تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اندكى حقّ، بسيارى باطل را نابود مى كند، همچنان كه اندكى آتش، هيزم هاى فراوانى را م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814282017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همگوني رويه‌هاي تربيتي خانه ومدرسه عامل انسجام شخصيت دانش آموزان است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: همگوني رويه‌هاي تربيتي خانه ومدرسه عامل انسجام شخصيت دانش آموزان است
داخلي. فرهنگي. اوليا. مربيان. دانش آموز. تربيت.

انجمن اوليا و مربيان، مظهر همكاري خانه و مدرسه در امر تعليم و تربيت كودكان و نوجوانان به شمار مي‌رود.

خانه و مدرسه دو نهاد تربيتي مهم به شمار مي‌روند كه همگوني و هماهنگي بين آنها بر روند رشد، تكامل رفتار و حركات دانش آموزان بسيار تاثيرگذار است و نقش بسزايي در رشد فكري و اخلاقي آنها نيز خواهد داشت.

هر يك از دو كانون خانه و مدرسه، به تنهايي و بدون حمايت يكديگر امكان تحقق اين امر رانخواهند داشت بلكه‌بايد به‌عنوان يك مركز ويك نهاد تعليماتي و تربيتي تلقي شده و مجموعه سياست و برنامه‌هايي كه‌آموزش و پرورش طراحي و به اجرا درمي آورد، در اين دو كانون و بر اساس يك سياست، يك بينش و يك هدف دنبال شود.

اوليا به عنوان صاحبان اصلي سرمايه‌هاي با ارزش، داراي حق اظهار نظر،حق نظارت و در بعضي موارد حق دخالت درمسايل آموزش و پرورش را داشته وتنها در اين صورت است كه فرآيند پيچيده و عميق تعليم و تربيت مي‌تواند به شكل درست و شايسته‌اي به اجرا گذاشته شود وموجب رشد و تعالي دانش آموزان گردد.

در اين راستاممكن است رفتار و شيوه‌هاي تربيتي مربيان با رفتار و روشهاي تربيتي اوليادرخانواده متفاوت ومتضادباشد كه دراين صورت تاثيرات ويرانگري بر شخصيت دانش آموزان بر جاي خواهد گذاشت.

از اين اصل مسلم تربيتي مي‌توان ضرورت ارتباط و تبادل نظر ميان اوليا و مربيان را درك كرد.

اين ارتباط در سيستم آموزشي و پرورشي كشور ازطريق انجمن اوليا و مربيان صورت مي‌گيرد.

مهمترين نقش در پرورش ورشد فكري و رواني كودك برعهده اولين نهاد تربيتي است، ازسوي ديگر تامادامي كه‌اهميت ارتباط ميان خانواده ومدرسه براي اوليا روشن نشده، نمي‌توان آنها را درمسايل مهم آموزشي وپرورشي دانش آموز مشاركت داد.

خانه و مدرسه زماني مي‌توانند رسالت آموزشي و تربيتي خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند كه هر يك شناخت تربيتي كافي داشته و نقش خود را باآگاهي و بصيرت لازم ايفا كنند.

انجمن اوليا و مربيان كه درجهت رشد و آگاهي پدران ومادران و فعالان عرصه تعليم و تربيت در مدارس گام بر مي‌دارد ، بايد در تعليم و تبيين نقش‌هاي تربيتي خانه ومدرسه اهتمام ورزد.

انجمن اوليا ومربيان هيات منتخبي ازپدران ومادران دانش آموزان و مربيان مدرسه است كه باهدف تلاش و همكاري در جهت پيشبرد امور آموزش و پرورش دانش آموزان هر سال تشكيل مي‌شود.

اين هيات پيشنهادها وطرحهاي مفيد را به مدير و ديگر مسوولان مدرسه ارايه مي كند و دراداره بهتر امور ياور صميمي مديران مدرسه محسوب مي‌شود.

آموزش خانواده‌ها براي تربيت نسلي نو در هر جامعه‌اي به عنوان زير بناي مستحكم اجتماعي، عامل اصلي حفظ وحراست ازارزشهاي اخلاقي و اجتماعي است ، و ازاين رو يكي ازاهداف انجمن، آموزش به خانواده‌ها آشناساختن آنها با اصول برخوردهاي تربيتي و نيز ايجاد زمينه‌هاي لازم براي مشاوره خانواده است كه مي‌تواند پيش زمينه‌اي درجهت رشد خانواده وهمسويي آنان بانظام تربيتي باشد.

اگر خانواده درسالهاي نخست زندگي كودكان برخوردهاي صحيح واصولي با آنان داشته باشند و پيش از ورود به مدرسه ، زمينه‌هاي لازم را براي آشنايي كودك بامحيط مدرسه را فراهم كنند، مشكلات بسياري از دوش مربيان ومعلمان برداشته و زير بناي مستحكم و قابل اعتمادي براي كودك ايجاد خواهد شد.

يك روانشناس كودك درباره اهميت ارتباط ميان والدين با مدرسه گفت: وقتي كودك مي‌بيند كه والدين، مدرسه و فعاليت‌هاي مربوط به آن را مهم مي‌دانند در درون خود احساس رضايت مي‌كنند.

"اسماعيل فرشباف" افزود: شركت درجلسات خانه ومدرسه به‌دانش‌آموز مي‌فهماند كه اطلاعات بي‌واسطه و آزادانه بين والدين و آموزگار او رد و بدل شود واين امر موجب مي‌شود دانش‌آموز براي مدرسه و آموزگارش احترام بيشتري قايل شود.

وي معتقد است: كودكاني كه والدينشان در فعاليتهاي مربوط به مدرسه شركت مي‌كنند نوعي روحيه اجتماعي پيداكرده و نسبت به جامعه ومسايل مربوط به آن احساس مسووليت بيشتري دارند.

فرشباف اظهارداشت: ارتباط مستمر و قوي بين دو نهاد تربيتي خانواده و مدرسه مي‌تواند بطور چشمگيري آنان را در مسير صحيح پيشرفت قرار دهد.

يك كارشناس علوم تربيتي نيز معتقداست كه يكي از كارهاي برجسته آموزش و پرورش پس از پيروزي انقلاب اسلامي، فعال كردن انجمن اوليا و مربيان مدارس مي باشد كه اكنون به عنوان حلقه اتصال دولت و مردم محسوب مي‌شود.

"محسن سعيدي"به عملكرد اين انجمن بعدازپيروزي انقلاب اسلامي اشاره كرد و افزود: انجمن اوليا ومربيان هرسال پيشرفت داشته ووالدين انتظارات خود را از آموزش وپرورش درخواست مي‌كنند.

وي ، مهمترين عامل رشد انجمن‌هاي اوليا و مربيان را انسجام فكري اوليا، مربيان و مديران واحدهاي آموزشي عنوان كرد.

اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: بررسي‌ها نشان مي‌دهد وجود اين انجمنها در واحدهاي آموزشي و در پيشرفت علمي دانش آموز نقش بسزايي داشته است.

سعيدي از والدين خواست حساسيت كار وتداوم ارتباط بااين انجمن رادوچندان كنند تاانجمن اوليا و مربيان در مدارس براي تقويت تعليم و تربيت استمرار داشته باشند.

مسوول انجمن اوليا ومربيان استان قزوين نيزدراين خصوص گفت: هماهنگي و همسويي نظري و عملي ميان اوليا و مربيان نقش موثري در رشد فكري و اخلاقي دانش آموزان دارد.

"علي وهاب پور" در گفت وگو باخبرنگارايرناافزود: هماهنگي بين رويه‌هاي تربيتي در خانه و مدرسه و همچنين ثمره پيوند اين دونهاد، به‌انسجام شخصيت دانش‌آموزان منجر مي‌شود.

وي پايبندي به ارزشها و باورهاي اجتماعي را موجب پيوند اوليا و مربيان دانست و افزود:اين امر در شكل‌دهي شيوه‌هاي تربيتي واحد وتحقق اهداف آموزش و پرورش با اهميت است.

اين مسوول تشكيل شوراي انجمن اوليا ومربيان را بهترين فرصت براي همكاري بين خانه و مدرسه دانست و ادامه داد: ارتباط خانه و مدرسه فرصت مناسبي براي مشاركت اوليا در برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي است.

مسوول انجمن اوليا ومربيان استان قزوين گفت: تعليم و تربيت صرفا كار آموزش و پرورش نيست و بايد از بخش‌ها و نهادهايي همچون خانواده، رسانه و مطبوعات براي كار تعليم و تربيت بهره گرفت.

وهاب پور ادامه داد: مشاركت اوليا درتحقق اهداف آموزش وپرورش درسالهاي اخير به نحو چشمگيري افزايش پيدا كرده به نحوي كه ‪۹۰‬درصد اوليا در برنامه -هاي خانه و مدرسه شركت و حضوري فعال دارند.

وي تصريح كرد: طبق آمار موجود، ‪۱۰‬هزارو ‪۷۵۱‬نفرازاوليا درهزار و ‪۹۴۴‬واحد آموزشي فعاليت مي‌كنند كه ازاين تعداد سه هزار و ‪۶۱۹‬نفر زن و هفت هزار و ‪۱۳۲‬نفر مرد هستند.

اين مسوول درادامه با بيان اينكه سال گذشته ‪۶۱۳‬دوره آموزشي با حضور ‪۲۵‬ هزارو ‪ ۷۸۸‬نفراز اوليا برگزار شداضافه كرد:امسال نيز ‪۵۷‬دوره آموزشي براي ارتقا سطح آگاهي اولياء دانش آموزان از برنامه‌هاي آموزش وپرورش در مقاطع پيش دبستاني و اول ابتدايي برگزار گرديده است.

وهاب پور خاطرنشان كرد: سال گذشته ‪ ۸۵۲‬نفراز اوليا به مراكز مشاوره و راهنمايي حامي درناحيه يك ، مركز اميد بوئين زهرا،رهنما آبيك و راهنما در تاكستان مراجعه و ‪ ۹۱‬هزار و ‪ ۲۷۴‬نفر نيز با شركت در هزار و ‪ ۱۴۵‬جلسه سخنراني با قوانين آموزش وپرورش آشنا شدند.

وي در ادامه اظهار كرد: براساس ماده واحده هيات دولت ، شورايي متشكل از مديران،روساي آموزش وپرورش نمايندگان اولياومديركل اموراجتماعي استانداري قزوين و روحانيون ، خط مشي انجمن اوليا و مربيان را مشخص خواهند كرد.

وهاب پور درادامه ازطرح بهره‌گيري ازتخصصها ومهارتهاي اوليا درراستاي نيازهاي مدارس خبر داد و گفت: در قالب اين طرح اوليا مي‌توانند آموزش وپرورش را در اهداف متعالي خود ياري نمايند.

وي مهمترين هدف انجمن‌اوليا ومريبان را آموزش خانواده عنوان كرد وافزود:
ارايه خدمات راهنمايي و مشاوره در زمينه مشكلات خانوادگي، اختلالات رواني، جنسي، تحصيلي و مدرسه‌اي، تربيتي و بين فردي، شغلي واقتصادي، اجتماعي و بزهكاري از مهم‌ترين اهداف انجمن اوليا ومربيان است.

استان قزوين با يك ميليون و ‪۱۴۳‬هزار نفر جمعيت داراي ‪۲۴۰‬هزار دانش‌آموز درمقاطع مختلف تحصيلي است.ك/‪۴‬
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 327]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن