تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820420532




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اجلاس مكه به دنبال ديكتاتوري


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: اجلاس مكه به دنبال ديكتاتوري
* قاسم بابايي
كوپر كولز، سفير انگلستان در كابل ضمن اعلام شكست عمليات نيروهاي ناتو عليه طالبان، گفته است، بهترين دورنما به قدرت رسيدن يك ديكتاتور قابل قبول در كابل است.
اجلاس چهار روزه مكه در حالي هفته گذشته برگزار شد كه عربستان سعودي ميزبان و صحنه گردان اين گردهمايي بود. طي اين نشست، 17 نفر از عوامل طالبان و گروه هاي ديگر و نمايندگان دولت كرزاي در آن شركت داشتند. يازده نفر از طالبان، يك نفر نماينده، حكمتيار، دو نفر از نمايندگان انگليس و آمريكا و دو نفر نماينده دولت كابل درخصوص راههاي آشتي جويانه و توقف درگيريها مذاكراتي را انجام دادند كه نتيجه كار فشرده دو ساله دستگاه اطلاعاتي عربستان بوده است.
آن چه شرايط افغانستان را به جايي رساند كه بار ديگر همان طالبان ساقط شده از افغانستان در كانون مذاكراتي قرار گرفته اند كه به موجوديت آنان رسميت مي بخشد، در واقعيات گذشته اين كشور جنگ زده نهفته است.
پس از خروج ارتش اشغالگر شوروي سابق و به دست گرفتن قدرت توسط مجاهدان افغاني، كنترل و انحصار منابع زرخيز اين كشور برخاسته از 30 سال اشغالگري روسها، در اختيار رهبران مجاهدان و مبارزان افغاني درآمد.
به دليل اختلافات پديد آمده بين گروههاي جهادي افغانستان پس از چند سال حكومت با حمايت مثلث آمريكا، عربستان و پاكستان، طالبان ظهور كرد. آنان پس از مبارزه اي سخت و فتح كابل و چند شهر بزرگ افغانستان با تشكيل حكومتي هشت ساله بر اين كشور به طور ظالمانه حكومت كردند.
اجلاس بن در آلمان پس از حادثه 11 سپتامبر و سرنگوني طالبان، حامد كرزاي را به عنوان رئيس جمهور افغانستان طي چند سال به قدرت رساند. در اين مدت طالبان بار ديگر از داخل و خارج مرزها، حكومت مركزي و نيز نيروهاي ائتلاف به فرماندهي «ناتو» و در رأس آن آمريكا را به چالش جدي كشاندند.
كشتار مردم بيگناه و غيرنظاميان افغاني و پاكستاني از ديگر دستاوردهاي اين چالش در بمباران مناطق مسكوني توسط آمريكا و نيروهاي ناتو مي باشد كه با اعتراضهاي جهاني و شكست محتوم ائتلاف ضد طالبان همراه گرديد.
رابرت گيتس در حالي اظهارات ژنرال مك كارلتون اسميت را مبني بر اينكه منازعه افغانستان به مذاكرات و گفتگو با طالبان نياز دارد مورد تأييد و حمايت قرار داد كه ريچارد بلنشت، سخنگوي نيروهاي ياري امنيتي افغانستان «ايساف» گفت كه خشونتها در افغانستان از راه نظامي به پايان نمي رسد. حتي كاي ايدي، فرستاده ويژه دبير كل سازمان ملل متحد در امور افغانستان نيز با تأكيد بر اظهارات خود، اعلام داشت: عدم پيروزي قطعي، از چشم انداز مبارزه مسلحانه با طالبان به جاي گفتگو و مذاكره خبر مي دهد.
در اين حال رابرت گيتس وزير دفاع آمريكا در اجلاس بخارست اعتراف كرد كه بخشي از راه حل بحران كنوني در افغانستان گفتگو با اعضاي گروه طالبان است كه تمايل به همكاري با دولت افغانستان دارند. او با اشاره به برنامه موفقيت آميز ترغيب گروههاي سني مذهب عراق كه در آغاز عليه دولت مي جنگيدند و بعد در رويارويي با القاعده قرار گرفتند، گفت: آن چه كه ما در عراق ديده ايم در افغانستان نيز انجام مي دهيم و آن گفتگو با طالبان براي مشاركت در قدرت است. اما در عين حال همه بدانند كه افزايش نيروهاي آمريكايي در افغانستان به معناي جايگزين كردن آن با نيروهايي كه پيمان ناتو فرستاده نيست بلكه به معناي تقويت نيروها مي باشد.
اكنون اجلاس مكه در شرايطي برگزار گرديد كه شراردر كوپر كولز، سفير بريتانيا به دست اندركاران اجلاس به ويژه آمريكا پيام داده است كه عمليات نظامي نيروهاي ناتو وضع را در افغانستان بدتر كرده است و نيروهاي خارجي در افغانستان در حال تلاش براي نجات رژيمي هستند كه بدون كمك آنها سقوط مي كند و ما بريتانيايي ها، هيچ گزينه اي به جز حمايت از ايالات متحده در افغانستان نداريم، اما بايد به شما آمريكايي ها بگوييم كه مي خواهيم بخشي از يك استراتژي در حال پيروزي باشيم نه بخشي از يك روند در حال شكست. ما بايد نامزدهاي رياست جمهوري آمريكا را از فرو رفتن بيشتر در باتلاق افغانستان برحذر داريم زيرا استراتژي آمريكا در افغانستان رو به شكست است و اين شكست دامن ما را نيز گرفته است.
بنابراين در يك جمع بندي، اجلاس مكه را بايد نتيجه تحولات زير دانست:
- شركت نيروهاي آمريكا و همپيمانانش در افغانستان
- موفقيت طالبان در سازماندهي و تشكيل يك شبكه نيرومند با كمك سازمان اطلاعات پاكستان
- ضعف حامد كرزاي و ناتواني وي در اداره امور و پراكنده شدن مجاهدان جبهه شمال افغانستان
- نگراني از نفوذ ايران در افغانستان
با توجه به اوضاع و احوال كنوني آمريكا و همپيمانانش به همان نقطه اول بازگشته اند نقطه اي كه 7 سال پيش با سرنگون كردن طالبان فرياد دموكراسي خواهي در خاورميانه سر دادند و اكنون با عملكرد خائنانه به توافق برسند.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 201]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن