تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821026002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حقوق پزشكان عمومي از تعويض پوشال كولر هم كمتر است


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: حقوق پزشكان عمومي از تعويض پوشال كولر هم كمتر است
زماني كه هر فردي احساس درد يا ناراحتي مي كند در اولين لحظه به ياد پزشك مي افتد تا در اولين فرصت براي درمان و تسكين دردهايش به او و يك مركز درماني مراجعه كند. با اين وجود كه بار اصلي حوزه پزشكي بر دوش پزشكان عمومي است اما بايد گفت كه متاسفانه در روستاها و شهرهاي كوچك پزشكان عمومي با مشكلات زياد معيشتي و حقوقي روبرو هستند و اين در حالي است كه حقوق آن ها از تعويض پوشال كولر هم كمتر است.


گزارش اجتماعي برنا//ويدا پوريگانه

در روزگار كهن كه هنوز علم پزشكي ناشناخته بود، بيشتر مردم براي درمان بيماري ها و مشكلاتشان به درمان هاي گياهي مي پرداختند كه هنوز با گذشت اين همه سال و پيشرفت علم پزشكي درمان هاي گياهي در ايران مورد استفاده زيادي از افراد جامعه قرار دارد. دانشمنداني از جمله بقراط، ارسطو و جالينوس اولين افراد اصلي اين علم در يونان باستان بودند.

زماني كه هر فردي احساس درد يا ناراحتي مي كند در اولين لحظه به ياد پزشك مي افتد تا در اولين فرصت براي درمان و تسكين دردهايش به يك مركز درماني مراجعه كند. بيشتر افراد براي بيماري هاي خود در ابتدا به پزشك عمومي مراجعه مي كنند كه درصورت تشخيص پزشك به پزشكان متخصص ارجاع داده مي شوند. به همين علت پزشكان نعمتي گرانب ها در حفظ سلامتي به شمار مي روند كه در صورت نبودشان ميزان مرگ و مير و بار بيماري ها به طرز وحشتناكي افزايش مي يابد.

حقوق پزشكان عمومي با منشي هايشان 40 درصد فرق مي كند

اكبر عبداللهي اصل سرپرست اداره كل نظارت بر امور دارويي وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار اجتماعي برنا درخصوص مشكلات پزشكان عمومي مي گويد: با وجود اينكه بار اصلي حوزه پزشكي بر دوش پزشكان عمومي است اما بايد گفت كه متاسفانه در روستاها و شهرهاي كوچك پزشكان عمومي با مشكلات زياد معيشتي و حقوقي روبرو هستند.

وي ادامه مي دهد: علنا پزشكان عمومي درآمدي نداشته به طوري كه حقوق آن ها از تعويض پوشال كولر هم كمتر است. باتوجه به تمام زحمات 7 -8 ساله پزشكان درحين تحصيل، تنها حقوق اين افراد با منشيشان 40 درصد متفاوت است.

90 درصد پزشكان عمومي كشور تامين مالي نيستند

90 درصد پزشكان عمومي كشور تامين مالي نيستند چه آن هايي كه در بخش خصوصي فعاليت دارند و چه آن هايي كه در بخش دولتي مشغول به كار هستند. يك عده از پزشكان عمومي كه به علت مشكلات مادي بيكار هستند و به كار طبابت نمي پردازند. اين درحالي است كه كشورما تشنه درمان است اما تنها يك پنجم اين نيازها به طور واقعي تامين مي شود.

7 هزار دانشجوي بيكار رشته پزشكي در كشور

حسن هويدا رييس انجمن پزشكان عمومي در ادامه مي گويد: به طور ميانگين 6 الي 7 هزار دانشجوي فارغ التحصيل رشته پزشكي در كشور بيكار هستند و به امر طبابت نمي پردازند.

مشكلات پزشكان عمومي آنقدر زياد است كه زمان براي گفتن همه آن ها كم مي آيد. اين صحبتي است كه رييس انجمن جامعه پزشكان عمومي مي گويد.

وي مهم ترين مشكلات اين قشر از جامعه را اينطور بيان مي كند: مشكلاتي همچون؛ دستمزد پايين، عدم استفاده از بيمه و خدمات بيمه اي، نداشتن مسكن و...جزو اهم مشكلات پزشكان عمومي ايران محسوب مي شود.

اما همانطور كه بارها و بارها نيز از زبان مسئولان و دست اندركاران بخش سلامت عنوان شده است نبود تعريف جايگاه پزشكان عمومي در نظام سلامت به عنوان بزرگترين مشكلات اين قشر از جامعه به شمار مي رود. هنوز جايگاه پزشكان عمومي در كشور تعريف نشده است و همين مسئله اي است كه به ساير مشكلات آن ها دامن مي زند. براي پزشكان ديگر صرف نمي كند كه مطب باز كرده و طبابت كنند. با وجود هزينه هاي سنگين زندگي، درآمد آن ها حتي خرج آب و برق، تلفن و كرايه تاكسي را هم تامين نمي كند.

350 هزار تومان، حداكثر حقوق پزشكان عمومي

به عقيده هويدا؛ عضو شوراي عالي سازمان نظام پزشكي تنها 5 درصد پزشكان عمومي كشورما از وضعيت نسبي معيشتي و مالي برخوردار هستند.

وي ادامه مي دهد: حقوق دريافتي پزشكان عمومي درحدود 300 الي 350 هزار تومان متغير است كه اين ميزان حقوق در مورد رده هاي پايين خدمتي با 5 كلاس سواد صدق مي كند. اين وضعيت اسف بار است كه يك پزشك بعد از سال ها تحصيل ميزان دريافتيش با يك كارمند خدمتي با تحصيلات پايين هم سطح بوده يا حتي از آن هم كمتر باشد.
 سه شنبه 23 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن