تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815153694




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت ارتباطات در سازمان


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: مديريت را مي توان بعنوان هماهنگ ساختن نيروي اجتماعي افراد در يك سازمان تعريف كرد . افراد از اين طريق مي توانند در قالب يك واحد سازماني فعاليت مطلوبي از خود نشان دهند ، لازمه اين هماهنگي شناختن سلسله روابطي است كه از ميان گرايشهاي مختلف اجتماعي انسانها وجود دارد . بمنظور شناسايي اين روابط و به خاطر نيل به اهداف مورد نظر است كه مديريت در تحقق مقاصد سازماني نقش بسزايي دارد .
كار و زندگي در سازمانهاي جديد ، افقهاي جديدي از ارتباط را براي انسان گشوده است . مديران وكاركنان ناگزيرند براي تصميم گيري دور هم بنشينند و با تبادل نظر راه حلهاي مختلف را مورد بررسي قرار دهند و در نهايت بهترين راه حل را پيدا كنند . ابلاغ تصميمات ، فرامين و سياستهاي سازماني از سلسله مراتب بالاتر سازمان به سطوح پايين اجرايي نياز به پيمودن مجاري ارتباطي گوناگون دارد . در خيلي از مواقع ، عدم برقراري ارتباط مناسب قبل از اجراي برنامه هاي تغيير سبب پيدايش مقاومتهاي شديدي در مقابل تغييرات پيشنهادي مي گردد . حل مشكلات كاركنان و ارباب رجوع محتاج به همكاري و تبادل نظر و درك مشكلات آنهاست .
اگر همه كارها و وظايف مديريت را در كنار هم گذاشته و آنها را از نظر حجم ، تكرار و فراگير بودن مورد مقايسه قرار دهيم هيچ يك از كاركرد ها به اندازه ارتباط تكراري ، فراگير و پر حجم نيست . اگر چه ارتباط هميشه بخودي خود هدف نيست ولي بعنوان مهمترين ابزار مديريت در همه كاركردهاي مديريت دخالت دارد . برنامه ريزي ، سازماندهي ، نظارت و كنترل ، رهبري ، ارزشيابي و تصميم گيري بدون برقراري ارتباط ممكن و اثربخش نخواهد بود . در عصر حاضر با وجود رسانه ها و ابزار هاي ارتباطي گوناگون كه در سايه پيشرفت علم و تكنولوژي پديد آمده است سازمانها در معرض تغييرات فراوان قرار دارند . اين تغييرات براي هماهنگي با سازمانهاي رقيب و بزرگتر و همچنين عوامل متعدد بيروني ضروري است . سرعت دستيابي به اطلاعات و همكاري با ديگران به منظور سازگاري يا مقابله با عوامل نامساعد خارجي فقط با ارتباطات و روابط سريع و اثربخش امكان پذير مي باشد . مري پاركر فالت در كتاب تجربه خلاق مشكل اصلي و اساسي سازمانها در تمامي سطوح و انواع اعم از سازمانهاي آموزشي ، بازرگاني ، صنعتي و غيره را ساخت و نگهداري روابط انساني پويا و هماهنگ مي داند . از نظر وي داشتن رابطه با زير دستان از وظايف مهم مدير است به اعتقاد فالت اختلافات و مسائل و يا تعارضات داخل سازمان بايد از طريق مشورت ، كنفرانس و يا از طريق همكاري حل شود . او بر با ارزش شمردن تفاوتهاي فردي و حتي تعارضات و اختلافات در سازمان بعنوان يك جريان طبيعي تاكيد دارد و معتقد است كه تعارض الزاما سبب عدم كارايي سازمان نمي گردد . تعارض ، تفاوتهاي ارزشمند اجتماعي و فردي را به منصه ظهور مي رساند و اين وظيفه مدير است كه بايد از تفاوتها بعنوان معيارهاي پرارزش در شناخت مشكلات بهره گرفته و موجبات بهبود سازمان و رسيدن به اهداف آن را فراهم سازد . هانري مينتز برگ يك سوال مهم را مطرح مي كند : آيا مديريت زور و اجبار است ؟ بدون شك بسياري از مديران و حتي آنان كه خودكامه هستند مديريت را زور و اجبار نمي دانند و آن را نمي پذيرند . پس اگر مديريت را زور و جبر ندانيم بايد اختيار و آزادي عمل به زير دستان بدهيم و تلاش كنيم كه دامنه اين آزادي هر چه بيشتر گسترش يابد . البته منظور دادن آزادي بي قيد و شرط نيست بلكه آزادي با توجه به اتخاذ روشها و قوانين فعاليت و كنترل گروهي است كه در آن شرايط تحت كنترل قرار مي گيرد . به نظر پيو براي برقراري روابط انساني مدير بايد به زير دستانش اعتماد و اعتقاد داشته باشد . سنگ زير بناي ايمان و اعتقاد ، شناخت افراد است . اگر افراد را بشناسم و به آنها ايمان داشته باشيم روح عدالت و زيبايي به وجود مي آيد . موفقيت هر مدير بستگي به كار او با ساير كاركنان دارد و كار با كاركنان منوط به برقراري رابطه مناسب با آنهاست . مطالعات پژوهشگران حاكي از آن است كه " 90 درصد از اوقات مديران صرف كاركردن با كاركنان مي شود و فقط 10 درصد بقيه اوقات صرف انجام دادن ساير امور مي شود . بنابراين شكست مديران را بايد در فقدان تواناييشان در برقراري ارتباط مناسب دانست نه در نتيجه عدم برخورداري از مهارتهاي فني " .
به عقيده نگارنده ، مديريت يعني كاركردن با انسانها ، ميان انسانها و براي انسانها . در اين مفهوم ، هر مديري با همكاري افراد ديگر كار مي كند و بدون وجود آنها موفقيت او امكان پذير نيست . مدير بايد بعنوان عضو گروه مورد پذيرش ديگران باشد و او را متعلق به خود بدانند . بديهي است كه مديريت بدون وجود انسان بي معني است و مهمترين جنبه كار با انسانها برقراري روابط انساني با آنهاست .
اهميت و حساسيت ايجاد روابط انساني ، آن را بعنوان يك دانش مطرح مي سازد ، اما علاوه بر قبول اطلاق دانش براي روابط انساني ، بايد آن را هنر و مهارت نيز دانست . ايجاد روابط انساني ظرافتها و شيوه هاي خاصي نياز دارد كه علاوه بر طلب دانش ، هنرو مهارتهاي ويژه أي را در شرايط زماني و مكاني خاص مي طلبد .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 498]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن