تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820909909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رازهاي موفقيت جهاني تويوتاموتورز


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: از سال ۲۰۰۰، تولید جهانی اتومبیل با سه میلیون دستگاه افزایش به شصت میلیون دستگاه رسیده است و نیمی از این افزایش تولید، حاصل فعالیت شرکت تویوتاست. این شرکت به تدریج شرکت جنرال موتورز را تحت تملک خود قرار خواهد داد و به بزرگترین شرکت در این صنعت تبدیل میشود. اما راز موفقیت آن چیست؟ در حالیکه طی چهار سال گذشته عمده توجهات به تغییرات اساسی و عمیق در شرکت نیسان معطوف بوده، تویوتا رشدی ناگهانی و عظیم را در سرتاسر جهان تجربه کرده است. این شرکت که بزرگترین شرکت اتومبیلسازی ژاپن است در آینده نزدیک تعداد بیشتری اتومبیل در خارج تولید خواهد کرد تا در ژاپن.
تویوتا از لحاظ تولید جهانی، شرکت فورد را پشت سر گذاشته و قصد دارد از لحاظ فروش با پشت سر گذاشتن شرکت کرایسلربه اوج برسد ، تويوتا هدف شرکت را که کسب پانزده درصد بازار اتومبیل جهان است اعلام کرده است. با تحقق این هدف رهبری صنعت اتومبیلسازی جهان از دست شرکت جنرال موتورز خارج خواهد شد.

آقای اوکودا که اکنون شرکتش ده درصد صنعت اتومبیلسازی جهان را در اختیار دارد به هدف جدید خود یعنی رسیدن به رقم پانزده درصد میاندیشد. فوجیوچو یکی از مدیران شرکت تویوتا میگوید ”قصد ما ایجاد انگیزه در کارکنان است زیرا مهمترین عامل رشد همین است. هدف شرکت تویوتا به طریقی فاش شده است“ او با ناراحتی این جمله را میگوید گوئی موضوعی را که روی پارچههای بزرگ آویخته شده روی دیوارها در تمام کارخانههای تویوتا در سرتاسر جهان نوشته شده و در معرض دید ۲۶۴ هزار کارگر این شرکت است میتوان پنهان کرد! ارزش سرمایه در بازار شاخص بسیار بزرگ و خوبی است. ارزش دارائیهای تویوتا از ارزش مجموع دارائیهای سه شرکت بزرگ اتومبیلسازی ایالات متحده بیشتر است. همچنین ارزش دارائیهای آن از ارزش مجموع دارائیهای رقبای موفق آن در ژاپن یعنی نیسان و هوندا افزونتر است.
مسلماً مهمترین نکته این است که تویوتا به صنعت جدید اتومبیلسازی جهان آموخت چطور درست اتومبیل بسازد.
در سال ۱۹۹۱ سه تن از محققان دانشگاه MIT کتابی نوشتند تحت عنوان ”ماشینی که جهان را دگرگون کرد“.
در این کتاب، اصول و رویههای سیستم تولید در شرکت تویوتا (TPS) توصیف شده بود. سیستمی که توسط تائیچی اونو در این شرکت مستقر گردیده بود.

او از ادوارد دمینگ متخصص آمار و کنترل کیفیت که نقش بسیار بزرگی در ابداع رویههای تولید سریع داشت الهام گرفته بود. این روشها طی جنگ جهانی دوم توسط آمریکا مورد استفاده قرار گرفته بود. مهمترین اصل در سیستم تولید تویوتا (TPS)، حذف ضایعات و هدر رفتنها از جهات گوناگون و تمرکز مطلق بر کیفیت بالا از طریق روند رشد مداوم (Kaizen) است. جنبه مونتاژ همزمان قطعات درست بر مبنای نیازی که در هر لحظه در خط تولید وجود دارد، روشنترین وجه حرکت به سمت حذف هدر رفتن زمان و... از روند تولید است. صنعت نیرومحرکه جهان و بسیاری دیگر از شاخههای تولید، به سرعت اصل TPS را درک کرده و بهکار گرفتند.

در این راه، اتومبیلهای اروپائی و آمریکائی که در دهه ۱۹۷۰ غیرقابل اعتماد بودند به اتومبیلهائی با کیفیت بالا و قابل اطمینان تبدیل شدند. طی دو دهه گذشته، قیمت اتومبیل در مقایسه با کامپیوتر و دیگر کالاهای مصرفی الکترونیک کاهش کمتری پیدا کرده است. اما کیفیت و ویژگیهای اتومبیلهای امروزی در مقایسه با اتومبیلهای سه دهه پیش بسیار بالاتر است. این وضعیت، بیش از همه در اتومبیلهای ژاپنی بهویژه تویوتا مشاهده میشود.
بالا رفتن قیمت بنزین مصرفکنندگان آمریکائی و اروپائی را به سمت استفاده از اتومبیلهای ژاپنی که هم کم مصرف بودند و هم استحکام فوقالعادهای داشتند سوق داد.
هنگامیکه موانع تجاری افزایش یافت، ژاپنیها کارخانههایشان را در کشورهای اروپائی و آمریکائی مستقر کردند. تویوتا درمقایسه با نیسان و هوندا با سرعت پائینتری در کشورهای خارجی کارخانه ساخت اما هنگامیکه شروع به این کار کرد، روشها و اصول حاکم بر خط تولید آن، مزیت چشمگیری برای این شرکت بهوجود آورد بنابراین موفقیت شرکت تویوتا حاصل مهندسی عالی خط تولید آن است که کنترل کیفیت را در دست و اختیار کارگران خط تولید قرار میدهد. آنها هرگاه احساس کنند مشکلی را در خط تولید وجود دارد میتوانند آن را متوقف کنند یا درخواست کمک نمایند. اگر در هر کارخانه تویوتا در ایالات متحده، اروپا، دبی، انگلستان یا والنسین در فرانسه قدم بزنید مشاهده میکنید در همه آنها، اصول حاکم بر خط تولید یکی است و به دقت رعایت میشوند. اما غیر از رعایت دقیق اصل کیفیت عالی، عوامل دیگری نیز در موفقیت شرکت تویوتا دخیل بوده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن