تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814280709




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير پيوند خانه و مدرسه در موفقيت تحصيلي و تربيت دانش آموزان


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: تأثير پيوند خانه و مدرسه در موفقيت تحصيلي و تربيت دانش آموزان
هر سال 24تا 30مهرماه به عنوان هفته پيوند اوليا و مربيان نامگذاري شده است و به همين مناسبت برنامه هاي ويژه فرهنگي، آموزشي و هنري با مشاركت اوليا و مربيان در مدارس سراسر كشور اجرا مي شود. آموزش و پرورش يكي از اركان مهم توسعه است و براي رسيدن به اين توسعه نياز است تا اوليا، خانه و مدرسه را بشناسند و از ارتباط آن دو بتوان به نسل توسعه يافته دست يافت . اميد است با گشوده تر شدن درهاي مدارس به روي والدين كاردان، اهل نظر، متخصص و ماهر آموزش را از انحصار و محدوده تنگ چهار ديواري مدرسه و صرفا معلمان رهايي بخشند چراكه حيات اجتماعي هزاره سوم بيش از هر زمان ديگر طالب و تشنه بهره گيري از توانمندي ها و مهارت هاي والدين در عرصه آموزش و پرورش است.
به طور كلي اكثر پدران و مادران در فراهم ساختن امكانات و تسهيلات لازم براي تحصيلات موفقيت آميز فرزندان خود از هيچ كوششي فروگذار نمي كنند و خواهان موفقيت آنان هستند.
خانواده ها غالبا در قبال فراهم آوردن رفاه و امكانات مالي و مادي و تأمين نيازهاي اوليه فرزندان، خود را مسئول احساس مي كنند و سعي مي كنند نيازهاي آنان را فراهم نمايند. ولي گاهي از مهمترين نيازهاي دوره رشد فرزندان خويش بي توجه مي مانند و احتمالا به محض مشاهده رفتار نابهنجار در فرزندان خود، مدرسه و معلم و ديگر عوامل تربيتي مدارس را مقصر مي پندارند و گاه نيز مدرسه و معلم را در مقابل خود حس مي كنند. در جامعه امروز مدرسه عملكرد تربيت كودكان را در چارچوب هدف ها و برنامه هاي مشخص تربيت عمومي عهده دار مي باشد. آموزش و پرورش عمومي به نيازهاي هر گروه در قالب هدف هاي كلي تربيتي و رشد، كم و بيش پاسخ مي دهد اما طبيعت هر فرد را ويژگي هايي است كه در قالب برنامه هاي عمومي نمي گنجد و به چاره جويي و اعمال روش هاي خاص نياز دارد.
هدف ها و سياست هاي آموزش عمومي به شرايط طبيعي و متوسط هر گروه سني متوجه است و مدرسه را معمولا مجال آن نيست كه ضرورت هاو نيازهاي تربيتي فرد را نيز تشخيص بدهد و به صورت مطلوب دنبال كند.
مجموعه اين نگرش هاي اولياي دانش آموزان ومسئولان مدارس، شرايطي را فراهم مي سازند كه دانش آموزان تحت تأثير برخي عوامل مخرب در فاصله بين خانه و مدرسه قرارگيرند.
در برخي مواقع اين عوامل گاه چنان تأثير عميق در رفتار و شخصيت دانش آموزان به جا مي گذارد كه كليه زحمات اوليا و مربيان و معلمان بي ثمر مي ماند. در چنين شرايطي لازم است كه بين اوليا و مربيان همخواني وجود داشته باشد و در جهت هم خواني لازم است جلساتي بين اوليا و مربيان تشكيل شود.
انجمن خانه و مدرسه يا اوليا و مربيان نيم قرن پيش در سال 1326 خورشيدي تشكيل شده و در حقيقت بنياد اين مشاركت به دوره قاجاريه تحت عنوان «انجمن معارف» برمي گردد. يكي از دلايل بقا و استمرار اين انجمن ضرورت حل مشكل دانش آموزان و علاقه مشترك خانواده و اوليا و مدرسه به اين امر است.
پژوهش هاي انجام شده نشان مي دهد كه انجمن اوليا و مربيان مي تواند در پيش برد هر چه بهتر امور آموزش و پرورش دانش آموزان نقش مفيد و مؤثرتري داشته باشد. خصوصا در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان و همكاري اوليا و مربيان تأثير مثبت دارد.
در اين خصوص لازم است كه مردم با اهداف اين انجمن آشنايي داشته باشند. از جمله اهداف انجمن اوليا و مربيان مي توان به موارد زير اشاره كرد:
1- بسترسازي جهت تحقق ايفاي نقش تربيتي خانواده و مدرسه.
2- ارائه شيوه اي نظام مند در هدايت مشاركت هاي همه جانبه اوليا به منظور بهبود فعاليت هاي كمي و كيفي آموزشي و تربيتي.
3- توسعه ارتباطات و هماهنگي بين بخشي با حوزه هاي مختلف آموزش و پرورش و سازمان هاي غيردولتي به منظور استفاده مطلوب از فرصت ها، امكانات و منابع موجود در جهت تحقق اهداف نظام آموزشي.
4- نافذ نمودن مشاركت اولياي و حمايت از اين روند از طريق تصويب اين قوانين، مقررات و دستورالعمل هاي لازم.
5- توجه به نيازهاي همه گروه هاي ذينفع از قبيل اولياي دانش آموزان و مربيان در فرآيند مشاركت.
6- تفويض اختيار لازم براساس سياست تمركززدايي به منظور استفاده بهينه از قابليت و امكانات موجود در سطح استان ها و مناطق.
با توجه به توضيحات فوق مي توان چنين نتيجه گيري كرد:
1- سهيم كردن اوليا در تصميم گيري منجر به انجام بهينه فعاليت هاي آموزشي و تربيتي مربوط به دانش آموز مي شود.
2- تعامل اوليا و مربيان موجب شناخت بهتر استعدادها و افزايش خلاقيت و نوآوري مي شود.
3- دستيابي به اهداف مشترك اوليا و مربيان در مدت زمان كوتاه تر ميسر مي شود.
4- توانايي مواجه با مشكلات و مسايل مربوط به فرزندان و مقابله صحيح تر با مشكل امكان پذير مي شود.
5- توانايي درك دانش آموزان با توجه به تفاوت هاي فردي آنان و برخوردهاي متفاوت با آنان، مي تواند موجب پيشرفت تحصيلي گردد.
6- اتخاذ شيوه هاي رفتاري مناسب با دانش آموز از قبيل تشويق يا تنبيه و انتظار متناسب با توانايي هاي او از طريق آگاه سازي والدين توسط مربيان مدارس بر بهبود روند يادگيري مؤثر است.
7- نتيجه اين مشاركت اوليا و مربيان اعتمادسازي است در نتيجه باعث رشد و سازندگي و پيشرفت دو جانبه خواهد شد.
8- در نتيجه اين تعامل پيشنهادها و طرح هاي مفيد آموزش كه از طرف اولياي انجمن ارائه مي شود توسط اوليا و مربيان مدارس مي تواند سبب افزايش بازدهي مدرسه و پيشرفت روند آموزش در مدرسه گردد.
9- مدرسه در حل مشكلات خود از والدين كمك و ياري مي طلبد و روي آنان حساب باز مي كند.
10- در نهايت مي توان گفت موفقيت تحصيلي و تربيتي دانش آموزان، در گرو ارتباط صميمي و همكاري دو نهاد خانه و مدرسه است.
و به گفته مقام معظم رهبري «انجمن اوليا و مربيان را به مردم بشناسانيد تا اوليا، خانه و مربيان مدرسه را بسازند. تا با ساخته شدن اين دو و ارتباط آنان بتوان نسل انقلابي آينده را ساخت.»
طاهره علوي
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 369]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن