تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820307326




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدمحمد خاتمي در سمينار دين در دنياي معاصر : توجه به جوهره دين راه مطمئن تبديل تقابل به همزيستي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سيدمحمد خاتمي در سمينار دين در دنياي معاصر : توجه به جوهره دين راه مطمئن تبديل تقابل به همزيستي است
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي در سمينار « دين در دنياي معاصر » گفت : دين و يقين روشن و ايمان لطيف ديني بايد ابتدا خود را از چنگال جزم انديشان متعصب و سنت پرستان ظاهربين و سودانگاران خشونت گرا و نابردبار برهاند و نگراني انسان بخصوص انسان آزادانديش و انديشه ور را از دين به خاطر كاركرد نادرستي كه در دوران هاي گذشته داشته است رفع كند.
برپايه اين گزارش رييس موسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها همچنين در اين سمينار گفت كه داوري در باب وضعيت دين در دنياي معاصر در گرو پاسخ به دو پرسش است :
1 ـ مراد از دنياي معاصر كدام است
2 ـ دين چيست
بنابراين بگذاريد بر اين نكته توافق كنيم كه دنياي معاصر عبارت است از دنياي متجدد كه قرن هاست انسان غربي در آن به سر مي برد و انسان غيرغربي نيز از آن متاثر است .
رئيس موسسه بين المللي گفتگوي تمدن ها گفت : پيشوايان فكري و سياسي دنياي جديد به خصوص در سده هاي 18 و 19 چنين مي پنداشتند كه آنچه رخ داده است نه غربي كه بشري و جهاني است و سير زندگي بشر در نقطه كمال خود به غرب رسيده است و طوفان تكامل در ساحل امن غرب آرام گرفته است و از اين پس همه جهان يا بايد غربي شود يا از ميان برخيزد. ولي امروز و در آغاز هزاره سوم ميلادي و قرن ها پس از ظهور تجدد نه تنها آن غرور و خوش بيني در سايه تجربه بشري رنگ باخته است بلكه جهان جديد را با ترديدها و حتي تهديدهاي فراوان روبرو كرده است و در نتيجه از آن اعتماد به نفس و خوش بيني ديروز كمتر نشان مي بينيم . حتي نظريه هاي شبه فلسفي چون « پايان تاريخ » پيش از آنكه مورد نفي و نقد جدي قرار گيرند با بي اعتنايي روبرو مي شوند و هنوز طرح نشده طراحان آن پيشنهاد خود را پس مي گيرند.
آقاي سيد محمد خاتمي خاطرنشان ساخت كه امروز بيش از هر زمان تذكر به اين حقيقت پديد آمده است كه وقتي « خدا » از عرصه ذهن و زندگي بشر دور شد زندگي امن و رضايت بخش نخواهد بود ولو اينكه انسان به لحاظ مادي به دست آوردهاي بزرگي برسد. اين حقيقت كه آدمي در اثر تجربه اي بسيار پرهزينه و تلخ به آن رسيده است در واقع مصداق اين كلام خداوند است كه :
« من اعرض عن ذكري فان له معيشه ضنكا »
هر كس از ياد من دوري كند زندگي سخت و تلخي خواهد داشت .
وي گفت كه چنين وضعي اگر ادامه يابد به « نهيليسم » مي انجامد يا نهيليسم پديد آمده را بيشتر و شديدتر مي كند و در نتيجه بنياد زندگي بشر در غرب و شرق عالم در طوفان ويرانگر نهيليسم و پوچ انگاري فرو خواهد ريخت و همه آثار و ماثر تمدن جديد نيز از ميان خواهد رفت .
آقاي خاتمي سپس با طرح اين سئوال به سخنان خود ادامه داد : مگر تبلور وحشتناك نهيليسم را در تنش آفريني و جنگ هاي تجاوزكارانه و توسعه طلبانه اي كه بعض قدرت هاي بزرگ به راه اندازند يا با سرانگشت خود آتش آن را روشن نگه مي دارند از يك سو و تروريسم كور خشونت بار و دلهره آوري كه زندگي آدمي را در شرق و غرب عالم از سوي ديگر ناامن كرده است نمي بينيم
نهيليسم همه چيز را به بازي مي گيرد و مي كوشد از همه چيز به صورت ابزار استفاده بد كند و در اين راه از دست اندازي به ساحت دين و فلسفه و علم و هنر و حتي عنوان انسان و حقوق بشر ابا نمي كند.
به نظر ما در اين زمان است كه دين مي تواند به كمك انسان بيايد چنانكه انسان روزگار ما نيز به اين نكته لطيف تفطن يافته است و آثار بازگشت دين را به وضوح مي بينيم .
وي گفت : هر چند كه به باور ما بشر به موقعيتي از آگاهي و توانايي و تشخيص رسيده است كه بتواند حقيقت را در وراي آرايه ها و پيرايه تاريخي دريابد و ديگر نيازي به آمدن پيامبر جديد نخواهد بود و اگر ظهوري در آخرالزمان هست چنانكه مسيحيت به ظهور مجدد حضرت مسيح (ع ) معتقد است و مسلمان نيز در انتظار ظهور حضرت مهدي (عج ) است كه همراه او مسيح نيز خواهد آمد نه براي ارايه و بيان دين جديد بلكه براي تحقق دين به گونه اي است كه خداوند خواسته و در خور شان والاي آدمي است .
وي يادآور شد : توجه به جوهر يگانه دين بخصوص با نگاهي كه اسلام به دين هاي ديگر دارد راه مطمئن تبديل تنازع به تفاهم و تقابل به همزيستي است .
آقاي خاتمي گفت : آنچه امروز فاجعه بار است غيبت يا كمرنگ بودن همان جوهر مشترك اديان است والا مناسك كه در جاي خود محترم است نشانه تفاوت سطحي و ظاهري اديان است كه نبايد مانع پيوستگي واقعي و دوستي ميان پيروان اديان مختلف گردد.
وي در خاتمه تصريح كرد كه پيروان اديان به خصوص رهبران خيرانديش ديني بايد با سعه صدر ابتدا شيوه تفاهم در ميان خود را به جد بيازمايند و آنگاه همه جهان را به معني دار كردن زندگي براي افراد و استقرار صلح و امنيت و همزيستي در عرصه اجتماع جهاني فراخوانند.
كوفي عنان : كتابهاي مقدس بحثهاي افراطي را محكوم مي كنند
دبيركل سابق سازمان ملل متحد گفت : كتابهاي مقدس قرآن انجيل و تورات بحثهاي افراطي را محكوم مي كنند و از مردم نمي خواهند بحثهاي مجرمانه انجام دهند و به سياستمداران نمي گويند هر كاري انجام دهند تا راي بياورند.
كوفي عنان دبيركل سابق سازمان ملل نيز در همايش « دين در دنياي معاصر » اظهار داشت : صدا و حرف سياستمداران و مذهبيون در بدنه اصلي جوامع تشكيل مي شود كه ما به رهبري نياز داريم كه پيشگام و همه افراطها و خشونتها تبعيضها و تفاوتها را محكوم كند.
وي گفت : بايد فرصتهايي ايجاد كنيم تا صداها عليه خشونت شنيده شوند. ما بايد از آزادي بيان مراقبت كنيم و با برادران و خواهران خود در رسانه هاي جمعي تعامل داشته باشيم .
هم چنين در اين سمينار نخست وزير پيشين نروژ اظهار داشت : تا زماني كه دولت آزادي ايجاد مي كند و افراد مي توانند مذهب خودشان را داشته باشند مذاهب هويت خود را از دست نمي دهند.
بان داندويك نخست وزير پيشين نروژ و رييس بنياد صلح و حقوق بشر اين كشور با ابراز خرسندي از سفرش به تهران و شركت در اين سمينار گفت : اميدواريم بتوانيم در اين دو روز ايده هاي جديدي را در تهران بشنويم .
همچنين رومانو پرودي نخست وزير پيشين ايتاليا با بيان اين كه در همه جاي دنيا اقليت هاي ديني از خشونت در هراسند در حالي كه همه سعي دارند وضعيت به گونه ديگري باشد گفت : بايد در اين باره شفاف تر و بهتر عمل كرد.
وي گفت : اگر نتوانيم از مناقشات مذهبي جلوگيري كنيم ديگر صلحي نخواهيم داشت ; از اين رو معتقديم بايد نسل جوان را آموزش دهيم تابه تمامي ارزش هاي مختلف در اديان گوناگون احترام بگذارند.
در اين همايش خانم مري رابينسون رئيس جمهور پيشين ايرلند و كميسر عالي كميسرياي حقوق بشر سازمان ملل تاكيد كرد : بايد از مذهب روحانيت و ارزشهاي معنوي براي صلح و نزديكي ملل جهان استفاده كرد.
رئيس جمهور پيشين پرتغال نيز تاكيد كرد : مهمترين ثروت يك كشور به جز ثروت هاي طبيعي وميزان توسعه يافتگي اش مردم آن كشور هستند.
جورج سم پايو ـ نماينده عالي سازمان ملل در ائتلاف تمدن ها كه در سالهاي 1996 تا 2006 رئيس جمهور پرتغال بوده است در سخناني در همايش بين المللي دو روزه « دين در دنياي جديد » افزود : معتقدم سطوح بالاي تمدني و مدنيت و آموزش در ميان مردم ايران موجب مي شود تا جامعه اي زيبا و غني در منطقه خاورميانه به وجود آيد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 163]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن