تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815432637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان: خلأ تدوين استاندارد در سطح كشور حس مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان: خلأ تدوين استاندارد در سطح كشور حس مي‌شود
خبرگزاري فارس: مديركل سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان با اعلام اينكه در كشور خلأ تدوين استاندارد وجود دارد، گفت: تاكنون 13 هزار نوع استاندارد ملي در كشور تدوين شده است.


به گزارش خبرگزاري فارس از همدان فرهاد تيموري عصر امروز در نشست مطبوعاتي به مناسبت رو جهاني استاندارد با اشاره به افتتاح سايت رسيدگي به شكايات اداره كل استاندارد اظهار داشت: از اين پس مصرف‌كنندگان در صورتي كه نواقصي در كالاها مشاهده كنند، مي‌توانند وارد سايت اداره كل شده و نسبت به طرح شكايت در اين سايت اقدام كنند.
وي افزود: در اين سايت مصرف‌كنندگان با كالاهايي كه به اجبار بايد استانداردها را رعايت كنند، آشنا شده و در هنگام خريد از وجود نشان استاندارد روي كالا، اطمينان حاصل كرده تا امكان طرح شكايت از توليدكننده و پيگيري حقوقي آن محقق شود.
مدير كل سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان ادامه داد: از فروشگاه‌هايي كه مسير مميزي را با موفقيت طي كنند و داراي وسايل سنجش كاليبره بوده و تمام كالاي موجود در انبارشان داراي نشان استاندارد باشد به عنوان فروشگاه‌هاي عرضه كالاي استاندارد تقدير مي‌شود.
وي اضافه كرد: فردا براي نخستين بار يك واحد توليدي در استان اظهارنامه استاندارد مي‌گيرد و كد شناسايي خاصي روي كالا زده مي‌شود كه مصرف‌كننده با مطالعه آن از استاندارد بودن كالا اطمينان حاصل مي‌كند.
تيموري در ادامه با بيان اينكه فرآيند صدور گواهينامه صادرات طولاني است، اظهار داشت: در سال‌هاي 86 ـ 87، هزار و 117 پروانه استاندارد صادر شده كه منجر به صادرات 3 هزار و200 تن كالا به ارزش 86 ميليون ريال شد.
وي افزود: در سال گذشته 566 بازديد فني از واحدها انجام شد و اين تعداد در شش ماه گذشته 587 مورد بود و 2 هزار و 141 نمونه از واحد‌ها برداشت شد، ضمن آن كه تعداد نمونه‌ها در شش ماهه اول هزار و 61 مورد بوده است.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان اضافه كرد: تاكنون در مجموع 27 هزار و 500 آزمون صورت گرفته و به طور متوسط براي هر نمونه 9 آزمايش انجام شده است و در نتيجه در مواردي كه صلاحيت آنان مشخص مي‌شود، پروانه استاندارد صادرخواهد شد.
وي افزود: صنايع مهندسي پزشكي، برق و الكترونيك و بسته‌بندي صددرصد از استاندارد برخوردار بوده، همچنين ميزان استاندارد در صنايع نساجي 60 درصد، فلزي 70 درصد، شيميايي 58 درصد و غذايي 43 درصد است.
تيموري با اشاره به اقدامات اين سازمان اظهار داشت: در سال گذشته 100 نفر از فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي مرتبط، تعيين صلاحيت شده و 3 هزار و 44 نفر ساعت، در دوره‌هاي آموزشي ويژه مسئولان كنترل كيفيت شركت كردند، كه در مجموع در شش ماه گذشته، هزار و 500 نفر در اين دوره‌ها حضور داشتند.
وي با اشاره به اينكه هر ساله به واحدهاي تحت استاندارد استان اضافه مي‌شود، گفت: در سال 85 تعداد آزمايشگاه شاهد دو مورد بود كه طي دو سال گذشته به 11مورد رسيده است.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان با اعلام اينكه در كشور خلأ تدوين استاندارد وجود دارد، افزود: تاكنون 13 هزار نوع استاندارد ملي در كشور تدوين شده، ضمن آن كه حدود 30 هزار استاندارد در جهان داريم كه بيشتر استانداردهاي كشور ترجمه شده استانداردهاي بين‌المللي است.
وي با اشاره به اينكه استانداردهاي تدوين شده دائماً در حال كنترل است، گفت: 59 پيشنهاد در دستور كار مؤسسه استاندارد بوده كه 44 مورد تصويب شد و در صورت تأمين اعتبار، نهايي مي‌شود.
تيموري با اشاره به تاريخچه سازمان استاندارد افزود: در كشور ما در سال 1304 نخستين مركز قانون اوزان و مقياس تاسيس شد و در سال 1343 نيز نخستين اداره استاندارد در ملاير شروع به كار كرد.
وي از جمله فوايد استاندارد‌سازي را كسب جايگاه مناسب در توسعه‌ يافتگي كشور و گسترش تجارت بين‌المللي عنوان كرد و تصريح كرد: استاندارد موجب ارتقاي كيفيت توليد و رشد صادرات شده و علاوه بر تحقق توسعه پايدار، ايمني و سلامت مصرف كنندگان تأمين مي‌شود.
مدير كل استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان با اشاره به تنظيم تفاهمنامه با اداره تعزيرات اظهار داشت: تمهيداتي انديشيده شده تا در انجام امور تسريع شده و پيگيري مراحل دادگاهي نيز سريع‌تر انجام شود.
تيموري خاطر نشان كرد: استانداردسازي سه مرحله دارد كه شامل تدوين استاندارد، ترويج و نظارت بر اجرا است و در در مرحله اول استانداردي توسط صاحب نظران پيشنهاد مي‌شود و در نهايت فرم به مؤسسه استاندارد ارسال شده و در كميته برنامه‌ريزي تدوين و سپس در كميته‌هاي ملي تصويب مي‌شو‌د.
تيموري سپس از تقدير واحدهاي برتر استان در روز جهاني استانداد خبر داد و افزود: از بين 80 واحد صنعتي كه بيش از يك سال از فعاليت آنها مي‌گذرد 10 واحد برتر معرفي شده و تنديس استاندارد و لوح افتخار به آنها اعطا مي‌شود.
وي با اشاره لزوم معرفي واحدهاي برتر و ايجاد فضاي رقابت سالم يادآور شد: در سال گذشته نيز به 10 واحد برتر تنديس و لوح افتخار اعطا شد.
مدير كل سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي همدان با اشاره به اينكه 60 واحد طلا‌ساز در استان فعال است، افزود: در مراسم فردا به سه واحد توليد طلا كه عيار مناسب را رعايت مي‌كنند، كد استاندارد داده مي‌شود، همچنين روي محصولات آنها نشان استاندارد و كد شناسايي ثبت مي‌شود.
انتهاي پيام/ش
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن