تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه نيّت درست داشته باشد، دل سالم و پاك دارد، زيرا سالم داشتن دل از وسوسه هاى شيط...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816340522




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صفار هرندي در مراسم رونمايي از مجموعه كتب «تاريخ دفاع مقدس»:بازخواني تاريخ دفاع مقدس مورد غفلت واقع شده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: صفار هرندي در مراسم رونمايي از مجموعه كتب «تاريخ دفاع مقدس»:بازخواني تاريخ دفاع مقدس مورد غفلت واقع شده است
گروه ادب: ضرورت پي‌گيري امر مهمي مانند بازخواني تاريخ دفاع مقدس به‌دليل شدت و وضوحش گاهي مورد غفلت واقع مي‌شود و اين غفلت به آن‌دليل است ‌كه دفاع مقدس در زمانه ما بوده و در سينه‌هاي ما همراه ماست.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) مراسم رونمايي از مجموعه كتب «تقويم تاريخ دفاع مقدس» عصر امروز 22 مهر به‌همت مركز پژوهش‌هاي دفاع مقدس، مركز اسناد انقلاب اسلامي و سازمان ايثارگران نزاجا با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، امير سرتيپ «احمدرضا پوردستان» فرماندهي نيروي زميني ارتش، حجت‌الاسلام‌والمسلمين «روح‌الله‌ حسينيان» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي، اميرسرتيپ «رضا خرم‌طوسي» جانشين معاون هماهنگ‌كننده و مشاور ارشد فرمانده كل ارتش حضور در محل كتابخانه ملي برگزار شد.

«محمد‌حسين صفارهرندي» وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم گفت: خداوند را شاكرم كه شرايطي در كشور ما پديدار شده كه عرصه فرهنگ به‌عنوان يكي از عرصه‌هاي زندگي امروز محسوب ‌شود؛ اينكه نظامي‌گري كه علي‌القاعده در باطن امر، بسيار سخت و سنگين به نظر مي‌رسد، پيوندي نزديك با حوزه‌اي باطناً نرم و لطيف برقرار مي‌كند و با هم سازگار مي‌شوند در طبيعت نظام ما است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ادامه داد: حيات در وجوه مختلفش مسير تعالي به سمت خداوند را مي‌پيمايد و چون اهداف و مقاصد يكي است، اين اموري كه به‌ظاهر ضد و ناسازگارند در اين نقطه سازگار مي‌شوند؛ به‌واسطه اين همه قرابت و نزديكي كه به اين مقوله داريم فكر مي‌كنيم كار ديگري لازم نيست، ولي واقعيت امر اين است از بازخواني دفاع مقدس غفلت كرده‌‌ايم.

گنجينه‌هاي دفاع مقدس را از دست داده‌ايم

صفارهرندي با انتقاد از نبود تحقيق كافي در زمينه دفاع مقدس افزود: خيلي از گنجينه‌ها را از دست داده‌ايم، بسياري از حرف‌هاي مستند كه در دل صاحبانش بوده با صاحب آن دل زير خاك مدفون شده است و بخشي از تاريخ خود را با ازبين رفتن آنان از دست داده‌ايم.

اوادامه داد: فاجعه خطرناك‌تري كه اتفاق افتاده اين است كه كساني درصددند تا همين ماجرايي كه خالقانش در كنار ما زندگي مي‌كنند و تصاويرش در پيش روي ماست، همين اتفاقي كه راويان صادق در حلسات ثبت كرده‌اند و اتفاقات روزمره اش در رسانه‌هاي ما در زمان خود منعكس شده و مي‌شود، را وارونه جلوه دهند و دفاع‌كنندگان يعني كسان كه از زندگي عادي خود دل‌كنده و طاقت نياوردند كه ميهن‌شان لگد‌مال شود را به‌عنوان خائن و مانع از پيشرفت كشور معرفي مي‌كنند، اين اتفاق در تاريخ‌‌نويسي و خاطره‌گويي رخ داده و با بازخواني وقايع جنگ به غلط، انگشت اتهام را به سوي عده‌اي نشانه گرفته و برخي از متهمان نيز براي رفع اتهام ديگران را مقصر جلوه مي‌دهند.

صفار‌هرندي با انتقاد از اين موضع‌گيري‌ها گفت: وقتي گرد و غبار اين منازعه مضحك فرو مي‌نشيند، متهم اصلي را حضرت امام (ره) معرفي مي‌كنند و مي‌گويند ايشان بود كه دستور ادامه جنگ را داد، در اين روايت‌گري خائنانه از جنگ، دفاع به ضد‌ارزش و بي‌بوته‌گي به ارزش تبديل مي‌شود و هر كه علم بي‌دفاعي را در دست گرفته قهرمان به حساب مي‌آيد.

صفار هرندي ضمن قدرداني از راويان به حق دفاع مقدس ادامه داد: بايد دست و قلم كساني كه مي‌كوشند تا تاريخ جنگ را به نسل‌هاي آينده منتقل كنند، بوسيد و ما نيز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي حامي اين دست از فعاليت‌ها خواهيم بود و همه امكانات خود را در بازخواني تاريخ دفاع مقدس قرار داده ايم. در ميان ملت‌هاي دنيا رسم است كه اگر اثري از تمدن گذشته خود پيدا مي‌كنند آن را به موزه برده و به‌صورت كامل از آن محافظت مي‌كنند و بايد از خودمان بپرسيم كه آيا ما ميراثي گرانبهاتر از ميراث معنوي ايام دفاع مقدس در تاريخ كشورمان داريم كه از آن صيانت نمي‌كنيم؟ غير از اين است كه دفاع‌مقدس ايران را احيا كرد، آيا شهدا و جانبازان ما ميراث فرهنگي ما نيستند، كه نسبت به آن‌ها بي‌مهري مي‌كنيم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه زيباترين سوژه‌هاي فرهنگي ما در موضوع دفاع مقدس يافت مي‌شود، گفت: اگر فيلم‌سازان ما در عرصه سينما نيز به درستي به موضوع دفاع مقدس بپردازند، فيلم‌هاي آن‌ها حتي در گيشه نيز موفق خواهدبود و اين نشان‌دهنده آن است كه حتي معيشت ما نيز در گرو برگشت به اين ميراث گران‌بها است.

او ادامه داد: فرزندان اين مرز و بوم كه دفاع مقدس را درك نكرده‌اند، بر اساس اين گفته‌ها و خوانده‌ها تصويري از جنگ دريافت ‌مي‌كنند كه قهرمانان را خائن معرفي مي‌كند، اين‌جاست كه روايت درست از جنگ در عين حال كه كار بزرگي است، صيانت از ارزش‌هاي وجودي يك ملت به حساب مي‌آيد، به اين معنا كه ساليان بعد تاريخ‌خوانان وقتي به فصل دفاع مقدس مي‌رسند، سر تعظيم فروآورده و در برابر اين دفاع ارزشمند بر پدران خود درود مي‌فرستند.

امير‌سرتيپ «احمدرضا پوردستان» فرماندهي نيروي زميني ارتش نيز در اين مراسم گفت: هشت سال دفاع مقدس و هشت سال جانفشاني، در عين قدرت و مظلوميت، فرهنگ عظيمي را رقم زده و چونان گوهري تابناك در سراسر ميهن اسلامي تلألو دارد و بر دوش كساني كه سال‌هاي دفاع مقدس را با ذره‌‌ذره وجود خود تجربه كردند، رسالت بازگويي اين وقايع سنگيني مي‌كند.

مجموعه كتب تقويم دفاع مقدس مجموعه‌اي 81 جلدي است

او ادامه داد: مركز پژوهش‌هاي دفاع مقدس با هدف تدوين تاريخ مستند دفاع مقدس تشكيل شده و شروع كار كه با دستور فرماندهي وقت نيروي زميني ارتش امير سرتيپ «ناصر محمد‌فر» صورت گرفت، سختي‌هاي بسياري در راه تدوين اين كتب بر سر راه بود، اما براي مرداني كه گذشتن از خاكريزها و سيم‌هاي خاردار جبهه‌ها را از سر گذرانده‌اند، گذشتن از خاكريز كارهاي اداري كار چنداني به حساب نمي‌آيد.

پوردستان افزود: مجموعه كتب تقويم دفاع مقدس مجموعه‌اي 81 جلدي است كه در نوع خود منحصر به‌فرد است و به عنوان يك سند تاريخي مي‌تواند مورد بهره‌برداري قرار گيرد. تاكنون 10 جلد از اين مجموعه 81 جلدي تدوين شده و 29 جلد آن نيز در مرحله تدوين است، اين مجموعه وقايع جنگ را از اول تا 31 شهريور 1367 در‌بر مي‌گيرد و بيان‌كننده اين ايام است و هر مطلبي كه در اين مجموعه ذكر مي‌شود، كاملاً منطبق بر واقعيت بوده و از لحاظ استناد قابل اتكاست.

تاريخچه ارتش پر‌محتوا‌ترين قطعات تاريخ است

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام والمسلمين «روح‌الله حسينيان» نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: بي‌شك تاريخچه ارتش جمهوري اسلامي در ايران عبرت‌آموز‌ترين و پر‌محتوا‌ترين قطعات تاريخ است، گاهي در حوادث تاريخي نمي‌توان تحليلي درستي ارائه كرد، ولي سال‌هاي بعد حكمت‌هاي اين حوادث كشف شده و مي‌توان تحليل درستي از آن ارائه داد، شايد كساني كه در ايران بنيان‌گذار ارتش بودند هيچ‌گاه فكر نمي‌كردند كه ياري‌دهنده نظامي كه در خدمت اسلام و قرآن و آماده كننده زمينه براي ظهور بقية‌الله‌ است، باشند.

او افزود:در هشت سال دفاع مقدس ارتش تحول اساسي و عميقي پيدا كرده بود، اين نهاد با سخت‌ترين شرايط مظلومانه اما شجاعانه جنگيد و پيروزي‌هاي افتخارآفرين بزرگي را فراهم كرد، ما اكنون وظيفه داريم با تبيين و بيان كردن درست اين وقايع براي نسل آينده هويت نسل آينده خود را بسازيم.

پس از صحبت‌هاي حسينيان اميرسرتيپ «رضا خرم طوسي» معاون هماهنگ‌كننده ستاد مشترك ارتش جمهوري اسلامي ايران به ارائه سخناني پرداخت و گفت: عده‌اي وظيفه خود را در سال‌هاي دفاع مقدس ايفاكردند، عده ديگري هم وظيفه داشتند، اين پيام‌ها را بيان كنند كه كردند، اما كساني بايد وظيفه ارسال و انتقال اين پيام‌ها را بر عهده گيرند. اين وظيفه‌شناسي مركز اسناد انقلاب اسلامي قابل قدرداني است، اين رسالت بر دوش ماست كه يادآور شويم در هشت سال دفاع مقدس چه كرده‌ايم.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن