تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815572462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حذف نام كره شمالي از فهرست حاميان تروريست رقص تبليغاتي جرج بوش


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حذف نام كره شمالي از فهرست حاميان تروريست رقص تبليغاتي جرج بوش
سياسي. خارجي . كره شمالي . بوش
گروه تحليل و تفسير خبر :آمريكا نام كره شمالي را كه دولت بوش پس از ‪۱۱‬ سپتامبر آن را يكي از كشورهاي محور شرارت ناميد ، طبق توافقات مذاكرات شش جانبه،از فهرست حاميان تروريسم خارج كرد و اين تصميم دولت واشنگتن ، بسرعت در صدر اخبار رسانه‌هاي جهان قرار گرفت.

كره شمالي بيست و ششم اگوست (پنج شهريور) سال جاري ميلادي اعلام كرد كه روند از كار انداختن تاسيسات هسته‌اي خود در مجتمع هسته‌اي يانگ بيون را متوقف مي‌كند و آمريكا را به كوتاهي در خارج كردن نام اين كشور از فهرست حاميان تروريسم متهم كرد.

در پي اين تهديدات سرانجام آمريكا تصميم مي‌گيرد كه نام كره شمالي ر ا از فهرست حاميان تروريست خارج كند و پيونگ يانگ نيز با استقبال از اين تصميم آمريكا اعلام كرد كه به بازرسان آمريكايي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجزاه بازرسي از تاسيسات هسته‌اي را خواهد داد و كار از بين بردن تاسيسات اتمي خود را از سر مي‌گيرد.

** بازخواني برنامه هسته‌اي كره
كره شمالي بيش از ‪ ۴۰‬سال پيش با همكاري دانشمندان روسي ( شوروي سابق) اولين راكتور اتمي را در تاسيسات اتمي يانگ بيون راه اندازي كرد و در اوايل دهه ‪۱۹۷۰‬ظرفيت اين راكتور افزايش يافت و در هيمن سال‌ها دومين راكتور خود را نيز ساخت.

برنامه هسته‌اي كره شمالي از سال ‪ ۱۹۹۴‬كانون توجه جامعه جهاني و در راس موارد اختلاف پيونگ يانگ و واشنگتن قرار گرفت و در اين سال تاسيسات اين كشور براساس توافقاتي مهرو موم مي‌شود.

آمريكا در اكتبر سال ‪ ۲۰۰۲‬اعلام مي‌كند كه كره شمالي سرگرم يك برنامه مخفي غني‌سازي اورانيوم در سطح بالا است و اين اقدام را نقض موافقتنامه عاري‌سازي هسته‌اي سال ‪۱۹۹۴‬دانسته و در پي آن ارسال نفت به اين كشور براساس موافقتنامه را به حال تعليق در مي‌آورد.

كره شمالي نيز پس از نزديك به دو ماه مهر و موم‌هاي اژانس بين‌المللي انرژي اتمي را از تاسيسات هسته‌اي يانگ بيون برمي دارد و بازرسان اژانس را از اين كشور اخراج مي‌كند و همچنين در اولين ماه سال سال ‪ ۲۰۰۳‬از پيمان منع تكثير سلاح‌هاي هسته‌اي خارج مي‌شود.

در پي اين اقدام كشورهاي غربي و آمريكا با رايزني و ميانجي‌گيري چين يكي از متحدين اصلي كره شمالي مذاكرات شش جانبه‌اي را ترتيب مي‌دهند كه اولين دور اين مذاكرات در ‪ ۲۷‬اگوست ‪ ۲۰۰۳‬با شركت آمريكا ، روسيه ، ژاپن ، چين ، كره جنوبي و كره شمالي در پكن برگزار مي‌شود.

اين كشور در نوزدهم سپتامبر سال ‪ ۲۰۰۵‬در مذاكرات شش جانبه موافقت مي كند كه در ازاي دريافت امتيازهاي امنيتي و ديپلماتيك و كمك‌هاي انرژي ، برنامه هسته‌اي خود را متوقف كند و به پيمان منع تكثير سلاح‌هاي هسته اي بازگردد .

اما ديري نمي‌پايد كه كره شمالي ، آمريكا را به عدم پايبندي به تعهدات توافق شده در نشست شش جانبه متهم كرده و ضمن متوقف شدن مذاكرات در ژوئيه سال ‪۲۰۰۶‬دست به شليك هفت موشك بالستيك از جمله يك موشك دوربرد تيپودونگ ‪ ۲‬در خليج شرقي مي‌زند.

به دنبال آن سه ماه بعد رآكتور يانگ بيون با توليد پلوتونيوم تسليحاتي ، كره شمالي را قادر ساخت تا اولين انفجار هسته‌اي زيرزميني خود را آزمايش كند و اين اقدام واكنش‌هاي مختلفي در جهان داشته است و كشورهاي غربي و ديگر همپيمانان آمريكا فشارها ي خود را براي انزوا و تسليم اين كشور تشديد كردند.

دولت ژاپن در پي اين آزمايش، ستاد بحران تشكيل داد و اعضاي كابينه شينزو آبه نخست وزير وقت در نشستي اضطراري گردهم آمدند و از اعضاي دولت خود خواسته است با همكاري آمريكا و همسايگان تمام اطلاعات مربوط به اين آزمايش هسته‌اي را جمع آوري و تجزيه و تحليل كنند.

شبكه تلويزيوني فاكس نيوز آمريكا نيز اعلام كرد: در پي انجام اين آزمايش هسته‌اي انتقال كمك‌ها را به كره شمالي متوقف مي‌كند.

توني اسنو سخنگوي كاخ سفيد در پي انجام اين آزمايش هسته‌اي اعلام كرد: اين آزمايش، اقدامي تحريك آميز و مغاير با خواست و اراده بين‌المللي و درخواستهاي واشنگتن مبني بر خودداري از از تشديد تنش در منطقه شمال شرق آسيا است.

رييس جمهوري كره جنوبي اين آزمايش را تهديدي جدي براي صلح در شمال شرق آسيا توصيف كرد و گفت: دولت كره جنوبي به طور جدي با اين تحول برخورد خواهد كرد.

ولاديمير پوتين رييس جمهور وقت روسيه آزمايش هسته‌اي كره شمالي را به دليل گسترش سلاح‌هاي كشتار جمعي محكوم كرد. وزارت امور خارجه روسيه، سفير كره شمالي را در پي انجام اين آزمايش هسته‌اي فرا خواند.

محمد البرادعي مدير كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز گفت: آزمايش هسته اي كره شمالي يك چالش جدي براي امنيت جهان است.

كريستوفر هيل مذاكره‌كننده هسته‌اي ارشد آمريكا در امور كره شمالي پس از مذاكرات مخفيانه با همتاي كره شمالي‌اش در پكن اعلام مي‌كند، پيونگ يانگ با بازگشت به مذاكرات شش جانبه موافقت كرده است و هجدهم دسامبر ‪۲۰۰۶‬ مذاكرات شش جانبه ازسر گرفته مي‌شود اما مذاكرات در اين دوره پيشرفت چنداني نداشته و بار ديگر متوقف مي‌شود و پيونگ يانگ بار ديگر تاكيد مي كند تحريم‌هاي بانكي و حساب‌هاي مسدود شده بانك ماكائو بايد لغو شود.

در اين بين لابي و رايزني آمريكا براي سرگيري مذاكرات و دستيابي به يك توافق مورد توجه، افزايش مي‌بابد تا اين كه در سيزدهم فوريه ‪ ۲۰۰۷‬چين از موافقتنامه‌اي خبر مي‌دهد كه براساس آن كره شمالي تاسيسات هسته‌اي خود را تعطيل كرد ه و به بازرسان اژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه خواهد داد تا به اين كشور بازگردند.

در ازاي اين اقدام، كره شمالي نيز يك ميليون تن كمك سوختي دريافت خواهد كرد و نام اين كشور نيز از فهرست كشورهاي حامي تروريسم خارج خواهد شد و پس از آن وزارت خزانه داري آمريكا اعلام مي‌كند مسوولان بانك ماكائو همه حساب‌هاي مسدود شده كره شمالي را آزاد خواهند كرد .

در پي آن در همين سال نخستين محموله سوخت وارد كره شمالي مي‌شود و بازرسان اژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه پيدا مي‌كنند وارد اين كشور شوند و وزارت امور خارجه آمريكا اعلام مي‌كند تاسيسات هسته‌اي يانگ بيون تعطيل شده است .

در سوم اكتبر سال ‪ ۲۰۰۷‬كشورهاي عضو مذاكرات شش جانبه از قراردادي خبر مي دهند كه براساس ان كره شمالي فهرستي كامل از همه برنامه‌هاي هسته اي خود ارايه خواهد كرد و فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را در مجتمع هسته‌اي يانگ بيون از كار مي‌اندازد و روند از كار افتادن تاسيسات هسته‌اي كره شمالي ماه نوامبر (آبان ) اغاز مي‌شود .

در بيست و ششم ژوئن (خرداد ) سال جاري كره شمالي اظهار نامه هسته اي خود را ارايه مي‌كند اما در مرداد ماه از توقف روند از كار انداختن تاسيسات هسته‌اي خود در مجتمع هسته‌اي يانگ بيون خبر مي‌دهد و آمريكا را به كوتاهي در خارج كردن نام اين كشور از فهرست حاميان تروريسم متهم مي كند .

رييس اژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اوايل مهر امسال گفت كه كره شمالي اعلام كرده است، بازرسان اژانس را از اين كشور خارج مي‌كند.

سرانجام آمريكا ‪ ۱۱‬اكتبر (‪ ۲۰‬مهر) نام كره شمالي را از فهرست كشورهاي حامي تروريسم خارج كرده است.

** ارزيابي
اگرچه كره شمالي با خروج از فهرست حاميان تروريسم پس از مدت‌ها مذاكره و مقاومت آمريكا به يكي از خواسته‌هاي خود در مذاكرات دست يافته اما كوتاه آمدن در برابر فشارها ي كاخ سفيد باتوجه به نزديك شدن آمريكا به انتخابات رياست جمهوري ، يك دستاورد ديپلماتيك براي دولت بوش است و مي تواند از اين مساله ضمن بازرسي و كنترل تاسيسات هسته‌اي كره به عنوان يك مساله تبليغاتي استفاده كند.

اكنون نام دو كشور عراق با سرنگوني رژيم بعثي صدام و كره شمالي با سازش و دستيابي به يك سري امتيازات سياسي و اقتصادي از فهرست محور شرارت حدف شده است اما نام ايران در اين فهرست باقي مانده است
اين اقدام آمريكا از يك سو نشانگر اين است كه سياست ميدان معامله و بده بستان‌هاي آشكار و پنهان است و لذا واشنگتن به راحتي اصول سياست خارجي خود را با توجه به شرايط تغيير داده و از سوي ديگرنيانگر آن است كه فهرست محور شرارت و حاميان تروريست بر اساس منافع و مصالح آمريكا كم و زياد مي‌شود.

دولت بوش با اين تصميم مي‌خواهد نشان دهد كه دولت واشنگتن به تعهدات خود در مذاكرات پايبند بوده و در عين حال سيگنالي براي ايران مي‌فرستد كه در صورت پذيرش بسته پيشنهادي گروه ‪ ۵+۱‬و قطعنامه‌هاي شوراي امنيت مي تواند از امتيازات ويژه‌اي برخودار شود.

از سوي ديگر برخي معتقدند كه آمريكا با برداشتن تحريم‌هاي بين‌المللي و خارج كردن نام كره شمالي از فهرست تروريسم، مي‌تواند نيرو و برنامه ي خود را فقط روي موضوع هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران متمركز كند و فشارها به تهران براي دستيابي به يك نتيجه مطلوب را افزايش دهد تا از اين طريق تهران را به تسليم براي توقف برنامه غني‌سازي اورانيوم وادارسازد.

اين درحالي است كه برخي از تحليلگران معتقدند كه بوش ديگر فرصتي براي عملي كردن روياها و برنامه ي خود عليه ايران ندارد و هر تصميمي درباره تهران در محاق انتخابات رياست جمهوري قرار مي‌گيرد و لذا برنامه‌هاي آمريكا درباره ايران به مهمان بعدي كاخ سفيد واگذار خواهد شد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 234]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن