تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816888829




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جانباز ناشناخته اهل زمين و نام اور آسمان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: جانباز ناشناخته اهل زمين و نام اور آسمان
اجتماعي. جانباز . ضايعه نخاعي
جانباز، ناشناخته اهل زمين و نام آور آسمان و يادآور روزهاي حماسه و شهادت است و امروز صندلي چرخدارش تنها رفيق روزهاي خوشي و ناخوشي اوست.

امروز نيز چون ديروز و روزهاي گذشته بر روي صندلي چرخ دارش تكيه زده و بي تفاوت به اطراف و هر آن كسي كه از كنارش مي‌گذرد، به نقطه‌اي خيره شده است.

چشمانش در ظاهر بي‌فروغ و نگران است گويا روزهايي را مرور مي‌كند كه براي هميشه به خاطره پيوسته است.

ويلچر اين تنها رفيق روزهاي سخت هميشه و همه جا همراه اوست، همراهي كه هيچ گاه فكرش را نمي‌كرد كه روزي و روزگاري تنها رفيقش باشد.

او حكايت شگفت آفرين ميدان‌هاي عرفان و حماسه را يكي پس از ديگري در ذهنش مرور مي‌كند و گاه خاطرات تكان‌دهنده اي از پيش چشمانش مي‌گذرد و اشك از چشمانش جاري مي‌شود خاطراتي از رشادت‌ها و شهامت‌هاي هم رزمانش.

اينان درصفحات تاريخ ايران ماندگارند و ايران و ايرانيان همواره به وجود آنان مي‌بالد، اينان نام آوران عرصه خونين جنگ و حماسه و نبردند و صاحب نامان عرصه‌هاي ژرف و شگرف علم، عرفان و مذهب.

جانباز و صندلي چرخدارش اسطوره ماندگاري شده است آن هم در صحنه‌هاي نبرد، نبردي مقدس كه جان را فداي ايمان مي‌كند.

مرداني كه هشت سال در برابر يورش گسترده و همه جانبه دشمنان نور و روشنايي، ايستادگي كردند و مقاومتشان را نشان فرشتگان دادند، آنها فقط قهرمانان جسم نبودند و نيستند، بلكه پهلوانان روح اند.

آن زماني كه دشمن آتش را در اين سرزمين انداخت، جوان رشيدي بود، آن زماني كه شعله‌هاي سركش و مغرور اين آتش، بخش وسيعي از خاك سبز ما را فرا گرفت ، آن‌ها بودند كه خود را به دل اين آتش زدند، با آتش پنجه در پنجه افكندند و خود را سوختند تا سرزمين و آيينشان سبز بماند.

آنها بدون اينكه هراسي به خود راه دهند سالها دل به خدا و تن به طوفان سپردند و سرانجام به رسم هديه عضوي از بدن خود را كه از خداي سبحان امانت گرفته بودند، تقديم حضرت حق كردند.

مگر نه اين است كه در نوشته‌هاي عارفان صاحبدل آمده است كه خداوند را دوستاني است كه همواره در اجتماع و در بين مردم، بي‌هيچ لاف و گزافي به زندگي و عبادت مشغولند، بي‌آنكه نامشان برجسته تر از نام‌هاي ديگران، بر سر زبان‌ها باشد، پس آنان ناشناخته براي اهل زمين، و نام آورند براي آسمان.

بنياد شهيد و امور ايثارگران به منظور پاسداشت رشادت‌ها به ارائه خدمات پزشكي، درماني و رواني جانبازان مي‌پردازد و با برگزاري اردوهاي تفريحي و پزشكي اقدام به اعزام جانبازان به شهرهاي مختلف ايران مي‌كند.

شهريورماه جانبازان شيميايي به همت بنياد شهيد و امور ايثارگان به تبريز سفر كردند تا علاوه بر بهره مند شدن از جاذبه‌هاي اين شهر، تحت معاينات پزشكي قرار گيرند.

‪۴۰‬نفر از جانبازان ضايعه نخاعي ديابتي سراسر كشور به منظور انجام معاينات پزشكي و درماني و همچنين بازديد از مراكز تاريخي و تفريحي در اردوي تفريحي و پزشكي پنج روزه بنياد شهيد و امور ايثارگران كه از ‪۱۷‬مهر ماه آغاز شده بود به شهر شيراز اعزام شدند.

جانبازان ضايعه نخاعي كه داراي بيش از ‪۷۰‬درصد جانبازي هستند از وجود برخي از مشكلات جسمي و رواني رنج مي‌برند.

محمدرضا.م يكي از جانبازان حاضر در اين اردوي تفريحي كه از شهر همدان به اين سفر اعزام شده بود در گفت گو با خبرنگار ايرنا اظهارداشت: بسياري از استان‌هاي كشور فاقد بيمارستان‌هاي تخصصي و درماني ويژه جانبازان هستند و اين امر سبب مي‌شود تا جانبازان براي انجام معاينات و همچنين درمان با مشكلات سخت سفر با توجه به وضعيت جسمي شان مواجه شوند.

وي افزود: بسياري از جانبازان گاه از روستاهاي دورافتاده به منظور درمان مجبورند سفر طولاني متحمل شوند و اين مسئله سبب بيماري بيشتر جانبازان مي شود.

اين جانباز ادامه داد: گاه جانبازان براي درمان مجبور به سفر هستند و هزينه‌هاي سفر براي جانبازان سنگين است هر چند كه بنياد شهيد هزينه درمان جانبازان را پرداخت مي‌كند.

يكي ديگر از جانبازان ضايعه نخاعي استان اصفهان نيز كمبود امكانات رفاهي لازم در سطح خيابان‌هاي شهر را از ديگر مشكلات موجود براي جانبازان اعلام كرد و گفت: اين مسئله و مشكل فقط به جانبازان مربوط نمي‌شود حتي كساني كه در اثر يك اتفاق مجبوند سال‌ها بر روي ويلچر بنشينند با چنين مشكل مواجه هستند.

جانباز ضايعه نخاعي ديابتي استان ايلام به مشكلات رواني جانبازان اشاره كرد و گفت: بسياري از جانبازان به دليل مشكلات جسمي دچار مشكلات رواني در خانواده و جامعه مي‌شوند و اين امر سبب مي‌شود تا كمتر تمايل داشته باشند تا در اجتماع حاضر شوند.

وي افزود: برگزاري چنين اردوهايي از طريق بنياد شهيد جاي تقدير و تشكر دارد چراكه لازم است هر چند وقت يك بار جانبازان در كنار يكديگر جمع شوند چون اين مسئله به بازگشت جانباز به جامعه كمك مي‌كند.

همسر يكي از جانبازان ضايعه نخاعي مشهد نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: بسياري از جانبازان داراي روحيه بسيار حساسي هستند و با كمترين بي توجهي غمگين و ناراحت مي‌شوند.

وي ادامه داد: وقتي جانبازي در جامعه حضور مي‌يابد و با برخورد گرم مردم مواجه مي‌شوند اين برخورد انگيزه و اميد را در جانباز زنده مي‌كند و سبب مي شود تا بهتر مشكلات موجود را تحمل كند.

بسياري از جانبازان حاضر در اين اردوي برگزاري سفرهاي گروهي را براي جانبازان لازم و ضروري اعلام كردند بخصوص اينكه در اين اردوي تفريحي و پزشكي كارگاه‌هاي آموزشي ويژه‌اي براي جانبازان و خانواده‌هاي آن ها برگزار مي‌شود.

به عنوان مثال در اردوي شيراز كارگاه آموزشي بهداشت خانواده و مهارت برقراري ارتباط موثر جانبازان نخاعي - ديابتي برگزار شد و روانپزشكان و كارشناسان خانواده در خصوص ارتباط موثر با خانواده‌هاي جانبازان، عوامل تاثير گذار در ايجاد روابط خوب و سازنده بين اعضاي خانواده جانبازان و خود جانباز به ايراد مطالبي پرداختند.

همچنين كلاس آموزشي تغذيه در ديابت با حضور دكتر غلامرضا پيشداد فوق تخصص غدد و رييس انجمن ديابت استان فارس برگزار شد و در اين كارگاه كنترل قند و چربي خون، تغييرات رژيم غذايي ، كاهش وزن، ورزش و ترك سيگار به عنوان مهمترين عوامل موثر در پيشگيري و ايجاد تاخير در پيشرفت بيماري ديابتي اعلام شد.

رييس مركز ضايعات نخاعي بنياد شهيد و امور ايثارگران در اردوي تفريحي و درماني جانبازان ضايعه نخاعي مبتلا به ديابت در هتل هماي شيراز در جمع خبرنگاران گفت: دو هزار و ‪ ۱۲‬جانباز ضايعه نخاعي در كشور وجود دارد كه از اين تعداد ‪ ۲۲۹‬جانباز نخاعي گردني (كوآدري) هستند.

دكتر مسعود جوادي با اشاره به اينكه ‪ ۲۲۹‬جانباز دچار آسيب‌هاي نخاعي ، گردني در كشور داريم، افزود: ‪ ۱۵‬آسايشگاه در كشور براي نگهداري از جانبازان دچار عوارض قطع نخاع فعال است كه از اين تعداد، چهار آسايشگاه در استان تهران فعاليت مي‌كند.

وي ادامه داد: ميزان اميد به زندگي جانبازان ضايعه نخاعي در ايران ‪۱۲‬ درصد بيشتر از افراد ضايعه نخاعي در كل دنيا است چراكه ميزان اميد به زندگي افراد ضايعه نخاعي در كل دنيا پس از ‪ ۲۰‬سال ‪ ۷۵‬درصد است.

جوادي افزود: اين آمار بر اساس تحقيقات صورت گرفته در كشورهاي مختلف بدست آمده كه از بالا بودن روحيه و اعتقادات قوي جانبازان ايراني حكايت دارد.

وي اضافه كرد: در صورت ايجاد محيطي گرم در فضاي خانواده و سازگاري خانواده با شرايط جانباز مي‌توان شاهد افزايش روحيه جانبازان براي حضور در جمع‌هاي عمومي نيز بود.

جوادي با اشاره به آمار جانبازان ضايعات نخاعي مبتلا به ديابت، اظهار داشت : در حال حاضر آمار اين گروه از جانبازان در كشور ‪ ۱۴۵‬نفر برآورد شده است كه اكثر اين افراد داراي ديابت نوع دو
(‪ ۳۵‬سال به بالا) هستند و نيازي به مصرف انسولين ندارند.

وي با اشاره به احتمال ديابتي شدن ‪ ۲۰‬درصد جانبازان ضايعات نخاعي، اضافه كرد: براساس طرح غربال گري كه در سال ‪ ۱۳۷۲‬در بين مردم عادي اجرا شد ‪۷/۳‬ مردها و‪ ۷/۲‬زن‌هاي عادي و سالم دچار عارضه ديابت بوده اند.

رييس مركز ضايعات نخاعي بنياد شهيد و امور ايثارگران در ادامه با اشاره به جنبه‌هاي ارثي و ژنتيك به عنوان عوامل اوليه ايجاد ديابت اظهار داشت:
اضافه وزن و تحرك بسيار كم جانبازان به مرور زمان باعث تحليل عضلات آنان شده و عوارض بعدي چون يبوست، مشكل دفع ادرار و نهايتا عارضه ديابت را به همراه دارد.

جوادي، بروز مشكلات چاقي ، قلبي عروقي ، مقاومت به انسولين، بيماري‌هاي كليه،عوارض قلبي و ضايعات چشمي را از ديگرعوارض جانبازان ضايعه نخاعي عنوان كرد.

وي ارتقاي سلامت جانبازان، افزايش اميد به زندگي، بهداشت رواني خانواده، افزايش نشاط خانواده را از اهداف برگزاري اردوي تفريحي و درماني شيراز برشمرد.

جوادي با بيان اينكه خدمات بنياد شهيد و امور ايثارگران به جانبازان حول چهار محور ارائه مي‌شود، گفت: بهداشت، درمان، دارو و تجهيزات و آموزش و پژوهش از محورهاي خدمات بنياد شهيد و امور ايثارگران به جانبازان در كنار ديگر مراكز همچون ‪NGO‬ها است.

به گفته جوادي تمام جانبازان تحت پوشش بيمه همگاني و افراد دچار ضايعه شديد نيز تحت پوشش بيمه تكميلي هستند كه هيچ سقف مالي مشخصي براي درمان اين دسته از جانبازان وجود ندارد.

وي همچنين در خصوص داروهاي مورد استفاده جانبازان از جمله فاركوپين و ژنريك اظهار داشت: اين اقلام دارويي به مقدار زياد در اختيار جانبازان قرار دارد و هيچ محدوديتي دراستفاده جانبازان از اين داروها وجود ندارد.

رييس مركز ضايعات نخاعي بنياد شهيد و امور ايثارگران از تاسيس نخستين بيمارستان تخصصي ضايعات نخاعي خبر داد و افزود: ضرورت وجود مركزي تخصصي ويژه مبتلايان به عارضه قطع نخاع و ديگر عوارض ناشي از آن مدت‌ها پيش در كشور ما كه داراي بيش از دو هزار معلول نخاعي است احساس شده و پس از مذاكرات بنياد شهيد و امور ايثارگران با وزير بهداشت به زودي مركزي ويژه افراد مبتلا به عوارض آسيب‌هاي نخاعي در كشور تاسيس مي‌شود.

جوادي همچنين از تشكيل مراكز توانبخشي كه به صورت روزانه به ارائه خدمات به جانبازان مي‌پردازند اشاره كرد و گفت: در چند ماه آينده در استان تبريز مركز تخصصي جانبازان ضايعه نخاعي به بهره برداري خواهد رسيد.

وي افزود: به زودي مراحل ساخت مركز هيدروتراپي استان كرمانشاه با اهداف آموزشي ، درماني و انجام فعاليت‌هاي فرهنگي مختص جانبازان آغاز خواهد شد.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن