تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):وصول به خداوند عزوجل سفری است که جز با عبادت در شب حاصل نگردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816439954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالا بردن مبلغ يارانه نقدي شعار انتخاباتي جديد!!


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بالا بردن مبلغ يارانه نقدي شعار انتخاباتي جديد!!
خبرگزاري انتخاب : رقابت بر سر بالا بودن مبلغ يارانه نقدي در آينده به يكي از محورهاي تبليغاتي در انتخابات كشور بدل خواهد شد كه هيچ دولتي از آن خلاصي نمي يابد.
رقابت بر سر بالا بودن مبلغ يارانه نقدي در آينده به يكي از محورهاي تبليغاتي در انتخابات كشور بدل خواهد شد كه هيچ دولتي از آن خلاصي نمي يابد.

دكتر مسعود نيلي- استاد و رئيس دانشكده مديريت دانشگاه صنعتي شريف- در ميزگرد طرح تحول اقتصادي و تأثير آن بر فضاي كسب و كار اظهار كرد: پيامدهاي اجراي طرح تحول اقتصادي در حوزه واقعي كردن قيمتها و تغيير شيوه پرداخت يارانه ها در دو حوزه اقتصاد خرد و اقتصاد كلان قابل بررسي است.

وي در تشريح اين پيامدها در سطح خرد اقتصاد گفت: اگر فرض را بر اين بگيريم كه دولت قصد دارد، قيمت تمامي حاملهاي انرژي را به سطح قيمت خليج فارس برساند، شاهد بروز دو نتيجه در سطح مصرف كنندگان نهايي و توليدكنندگان خواهيم بود.

نيلي افزود: افزايش قيمت حاملهاي انرژي در خانوارهاي مصرف كننده انرژي باعث مي شود كه افراد در بخشهايي كه مي توانند به مصرف كمتر از انرژي رو بياورند و اين در حالي است كه بخشهايي كه نمي توان كاهش مصرفي داشت، افزايش قيمت انرژي، خود را در چهره افزايش هزينه هاي زندگي به سبد خانوارها تحميل مي كند.

وي گفت: اين افزايش سهم هزينه انرژي در سبد خانوارها با فرض ثبات سقف درآمدها، باعث مي شود، تقاضا براي ديگر اقلام كاهش يابد كه ناگزير به حذف كالاهاي غيرضروري از سبد خريد منجر مي شود كه كسادي و ركود را در اين اصناف به دنبال خواهد داشت.

اين استاد دانشگاه گفت: در اين سطح بايد به نكته بسيار مهمي توجه كرد و آن هم وضعيت درآمد سرانه مردم در ايران است؛ توضيح اينكه بنابر يك نحوه محاسبه كه مورد تأييد مجامع بين المللي نيز هست، درآمد سرانه از تقسيم توليد ناخالص داخلي به جمعيت و نرخ ارز حاصل مي شود كه بر مبناي اين محاسبه، درآمد سرانه ايرانيان حدود چهار هزار دلار است، يعني هر كدام از ما امكان قدرت خريد چهار هزار دلار در بازارهاي جهاني داريم.

وي تصريح كرد: آمار ديگري كه آن هم از سوي نهادهاي بين المللي تأييد مي شود، درآمد سرانه برحسب قدرت خريد محاسبه مي شود كه فاصله آن با درآمد سرانه در شيوه محاسبه قبلي بسيار زياد است به گونه اي كه اين عدد بين 10 تا 12 هزار دلار تخمين زده شده است.

نيلي گفت: فاصله شش هزار دلاري موجود دقيقاً بيانگر ميزان يارانه اي است كه دولت ما براي حفظ رفاه عمومي جامعه پرداخت مي كند. در واقع اگر دولت يارانه ندهد سطح رفاه ما در حد همان درآمد سرانه چهار هزار دلار است و اين همان شرايطي است كه دولتها همواره از پيامدهاي اجتماعي آن هراسناك بوده اند.

رئيس دانشگاه مديريت دانشگاه شريف گفت: پيامدهاي واقعي سازي انرژي در بنگاههاي توليدي نيز به اشكال ديگري ظاهر مي شود به اين ترتيب كه افزايش قيمت انرژي خصوصاً در صنايع انرژي بر، باعث بالا رفتن هزينه هاي توليد و در نتيجه افت حجم فروش مي شود و بسياري از صنايعي كه با فناوريهاي قديمي و فاقد توجيه اقتصادي فعاليت مي كنند را هم به ورطه ورشكستگي مي كشاند.

عضو تدوين كنندگان قانون برنامه سوم توسعه در بخش ديگري از سخنانش ضمن تأكيد بر لزوم اصلاح رويه هاي موجود در مصرف انرژي گفت: ترديدي در ضرورت تغيير و اصلاح اين شرايط وجود ندارد ولي مهمتر از اين مسأله و حتي شيوه اصلاح، انگيزه و نگاهي است كه اين تغييرات را مديريت و راهبري مي كند، چرا كه اگر مجموعه حركت به سمت اقتصاد مدرن باشد بايد ساير مؤلفه هاي اين طرح هم با اصول اين كيهان فكري (پارادايم) همخواني داشته باشد.

وي در توضيح اين مسأله گفت: رقم يارانه پرداختي از سوي دولت در حوزه انرژي حدود 100 ميليارد دلار عنوان مي شود و اين در حالي است كه كل نقدينگي بخش خصوصي كشور حدود 170 ميليارد دلار است به عبارت ديگر اين 100 ميليارد دلار در حالي پرداخت مي شود كه هيچ چرخش نقدينگي صورت نمي گيرد ولي اگر اين يارانه ها نقدي پرداخت شود اين مبلغ بايد به صورت شفاف و با اسكناس رد و بدل شود در نتيجه تقاضا براي پول نقد افزايش مي يابد و اين به معني خروج نقدينگي غير ديداري از بانكهاست.

وي گفت: بنابراين اگر دولت همچنان بخواهد سياست كاهش نرخ بهره را دنبال كند سيستم بانكي با موجي از خروج نقدينگي و كمبود منابع مواجه مي شوند و يا اگر از طرفي توليد با افزايش قيمت انرژي، هزينه هاي توليد را افزايش دهيم و از سوي ديگر سياست كاهش نرخ ارز را پيگيري كنيم در واقع تير خلاص را به صنايع داخلي شليك كرده ايم.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن