واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: شرايط مساوي براي تبليغ فيلم ها در تلويزيون نيست
من نميتوانم با امكانات شهرداري و تلويزيون رقابت كنم و پول يك تيزر را سه ميليون تومان بدهم. من براي پخش يك تيزر 20 ثانيهاي از تلويزيون 3 ميليون تومان هزينه كردم. آنقدر زمان كوتاه بود كه حتي نتوانستيم اسامي بازيگران را به طور كامل بگوييم.
به گزارش سرويس هنري برنا، نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «سه زن» با حضور منيژه حكمت؛ كارگردان، پگاه آهنگراني؛ بازيگر و اميرپوريا؛ منتقد صبح امروز در فرهنگسراي رسانه برگزار شد.
«منيژه حكمت» در ابتداي اين نشست گفت: اين فيلم بحث گم شدن انسان، هويت و فرهنگ و شخصيت انساني است. قصه آدمهايي كه تنها هستند و هركدام در شرايطي كه دارند با نسل مقابلشان حرفي براي گفتن ندارند. نسل كنوني كه هيچ حرفي با نسل گذشته ندارد و نسل گذشته هم با نسل قبل از خود، همه اين ها به نبود حافظه تاريخي برميگردد.
وي درباره شخصيت سه زني كه در اين فيلم هستند، اظهاركرد: مينو كه خود را گم كرده، حافظه تاريخي گذشتهاش را در يك صندوقچه پيدا ميكند. به نظر من اين مسائل بايد با ديدگاه كارشناسانه بررسي شود و فاصله ژرفي كه بين نسل ما و نسل جوان وجود دارد، بايد ريشهيابي شود.
كارگردان «زندان زنان» در ادامه گفت: نسل جوان نوع نگرش، كشف و شهود و نوع نگاه خود را به آينده دارد و ما بايد به آنها اعتماد كنيم و اجازه دهيم كه راحت تر تصميم بگيرند. نسل جديد هر مشكلي كه دارد، ما براي آنها رقم زدهايم. نسل ما مسئوليت مشكلات نسل جوان را به عهده دارد.
همچنين در ادامه «امير پوريا» منتقد سينما با بيان اين كه دغدغه هاي «سه زن» همان دغدغههاي اجتماعي فيلم «زندان زنان» است، گفت: اين فيلم دغدغه مسئله فرهنگي و ملي را در دل قصهاي با لايههاي اجتماعي دارد. برخلاف موضوع فيلم كه درباره فرش است، هيچ سرمايهگذاري در اين حوزه از فيلم حمايت نكرده است. در حالي كه موضوع و دغدغه فيلم فرش به عنوان نماد فرهنگ ماست.
«سه زن» فيلمي اجتماعي و فرهنگي است
«منيژه حكمت» هم درباره مضمون اين فيلم گفت: «سه زن» فيلمي اجتماعي و فرهنگي است. براي من كاري نداشت كه بحث اجتماعي را در يك مجموعه بررسي كنم اما من از اين مرحله و از ساختن فيلم زندان زنان رد شدم و بحث عميقتري را باز ميكنم. اين دست فيلمها به نظرم بايد ساخته شود ولي متأسفانه امروزه يك درصد هم فيلم اجتماعي ساخته نميشود.
وي ادامه داد: من بحث بزرگتري را مطرح ميكنم كه اگر از تنهايي درنياييم و حافظه تاريخي نداشته باشيم، زندگيمان دور تسلسلي خواهد شد كه همچنان خواهد چرخيد. نگراني من از يك موضوع اجتماعي فراتر است و من كليتر به مسئله نگاه ميكنم. كليت يك نقشه جغرافيايي با 70 ميليون نفر كه در آن زندگي ميكند.
حكمت با بيان اين نكته كه در اين فيلم ريشه فاصلههاي بين نسلها، تنهايي را مدنظر داشته، تصريح كرد: سخت است يك مجموعهاي را ساختن و بافت و لايههاي اجتماعي مترو، پليس، تهران، شهر، روستا، لايههاي سه نسل را به تصوير كشيدن. اين يك جور كشف و شهود در نود دقيقه است و اين كه نماد فرهنگي را روي دوش نسل جوان بگذاريم و به او بگوييم كه پيچيدگي بسيار است ولي تو چارهاي نداري به تو حق ميدهيم، ولي چارهاي نيست.
فيلم «سه زن» به عنوان يك فيلم شهري پذيرفته نشده است
وي با بيان اين نكته كه فيلم او به عنوان يك فيلم شهري پذيرفته نشده است، گفت: اگر من را فيلم ساز خوبي نميدانند، ميپذيرم و با هزينه شخصيام فيلم ميسازم، اما بايد فيلم من در يك رقابت شركت كند. من نميتوانم با امكانات شهرداري و تلويزيون رقابت كنم و پول يك تيزر را سه ميليون تومان بدهم. فيلم من فيلم پيش پا افتادهاي نيست كه راحت ساخته شده باشد، بحث هويت كشور است و اين ناعادلانه است كه تو در يك رقابت نابرابر بجنگي و فيلمت را معرفي كني.
3 ميليون هزينه براي تبليغ 20 ثانيه اي فيلم
حكمت در ادامه با انتقاد از شرايطي نامساوي كه براي تبليغات فيلم هاي در تلويزيون وجود دارد، گفت: من براي پخش يك تيزر 20 ثانيهاي از تلويزيون 3 ميليون تومان هزينه كردم. آنقدر زمان كوتاه بود كه حتي نتوانستيم اسامي بازيگران را به طور كامل بگوييم.
وي تصريح كرد: براي فيلم هاي «دعوت» و «آواز گنجشك ها» تيزرهاي گسترده اي از تلويزيون پخش شده كه اگر مي خواستند هزينه آن را پرداخت كنند، اين فيلم ها بايد بيشتز از 3 ميليارد تومان فروش كنند!
كارگردان «سه زن» ادامه داد: من براي گرفتن دو سئانس از سالن سينما فرهنگ براي نمايش فيلم بايد التماس كنم. به جعفري جلوه، معاونت سينمايي نامه نوشتم و ايشان هم همكاري لازم را انجام داد اما آقاي شاه حسيني، سينما فرهنگ را متعلق به خودش مي داند و هر فيلمي كه صلاح بداند، اكران مي كند!
«امير پوريا» منتقد سينما هم گفت: تيزرهاي تبليغاتي «دعوت» و «آواز گنجشك ها» آنقدر چند جانبه هستند كه جاي هيچ ترديدي درباره حمايت از اين دو فيلم نمي گذارد. كجا در تلويزيون رسم بوده كه در تيزرهاي تبليغاتي براي يك فيلم از چهره تك تك بازيگران يك فيلم استفاده شود! من در جايي ديدم آقاي مجيدي از اين كه فيلم «آواز گنجشك ها» در تعداد كمتري سينما اكران مي شود، انتقاد كرده؛ در صورتي كه اتفاقاً تعداد سينماهاي اين فيلم كافي است زيرا اين فيلم قابل مقايسه با فيلم پرستاره اي مثل «كنعان» نيست.
«منيژه حكمت» در پاسخ به اين سوال كه چطور شد پگاه براي بازي در اين فيلم موافقت كرد، گفت: ما به واسطه دوستان «پگاه آهنگراني» او را ترغيب كرديم كه در اين نقش بازي كند. حضور او فارغ از اين كه فرزند من است به فيلم كمك كرد و كلنجارهاي نقش او با بابك حميديان يكي از نقاط قوت فيلم است.
فيلمنامه گروهي نوشته شد
در ادامه وي با اشاره به روند نگارش فيلمنامه گفت: فيلمنامه كار به صورت گروهي نوشته شد كه در فيلم زندان زنان نيز به همين شيوه كار شد. يك تفكر حاكم وجود داشت و پيرامون آن نقدها و صحبتها صورت مي گرفت و كاراكترهادر اطراف هم شكل ميگرفتند. درواقع يك رئاليسم اجتماعي در فيلم حاكم است و قصه ما در اين روابط جا ميگيرد. قرار نبود نگاه من به فيلم ديكته شود، اعتقاد ما به مسئله اصلي بود كه با نظرات اطرافيان شكل منطقيتري به خود گرفت.
امير پوريا نيز با تأكيد بر استفاده از اين شيوه در نگارش فيلمنامه گفت: مايك لي كارگردان انگليسي نيز از اين روش در فيلمهايش استفاده ميكند. او شخصيتهايي را طراحي ميكند كه با انتخاب بازيگر و تمرينهاي آنها داستان شكل ميگيرد ولي نتيجه آن اين است كه فكر ميكنيم با يك رمان رو به رو هستيم كه گذشته و آينده شخصيتها در آن ديده مي شود ولي متأسفانه در «سه زن» اين اتفاق نميافتد.
حكمت در انتهاي سخنانش درباره انتخاب فيلم براي اسكار گفت: به نظر من بايد اعضاي صنوف فيلم منتخب اسكار را اعلام كند و نبايد يك سازمان سينمايي دست به اين كار بزند.
همچنين در انتهاي اين نشست هديهاي به رسم يادبود به عوامل فيلم «سه زن» اهدا شد.
دوشنبه 22 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برنا نيوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]