تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804622626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش كامل ايسنا از «نشست تشكل‌هاي دانشجويي در رابطه با دانشگاه آزاد»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش كامل ايسنا از «نشست تشكل‌هاي دانشجويي در رابطه با دانشگاه آزاد»


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

كنفرانس خبري «نمايندگان تشكل‌هاي دانشجويي در رابطه با دانشگاه آزاد»، با حضور نمايندگاني از اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان، انجمن اسلامي دانشجويان مستقل، بسيج دانشجويي، دفتر تحكيم وحدت (طيف شيراز) و اتحاديه‌هاي اول، دوم و سوم دانشگاه آزاد، روز يك‌شنبه در دفتر مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير و به ميزباني سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد.

دانشگاه آزاد هدف‌گيري‌هاي فرهنگي‌اش را بيان كند

مديراين دانشگاه بايد در جمع دانشجويان پاسخگو باشد

دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران اظهار كرد: دانشگاه آزاد سرمايه‌اي است كه انقلاب براي تحصيلات آكادميك ايجاد كرد تا نيروهاي علمي را پرورش دهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عليپور در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: بحث دانشگاه آزاد از آن جهت است كه فردي كه در راس و مديريت يك دانشگاه و راس آن است بايد علاوه بر داشتن خلاقيت، وزنه‌ي علمي داشته تا دغدغه‌ي دانشجو كه مي‌خواهد آموزش ببيند را بفهمد و ببيند.

وي با تاكيد بر اين‌كه مديران و روساي دانشگاه آزاد و سراسري بايد همواره گام به گام با علم روز پيش بروند، گفت: بر اساس تزهاي مديريتي، كاربرد مديريتي كه بيش از 4 سال در مسندي است دور از عقلانيت است؛ چرا كه خلاقيت لازمه‌ي فردي است كه قصد فعاليت مديريتي دارد؛ از اين رو مي‌توان گفت كه جاسبي در طول دوره‌ي مديريتي‌اش چه كاري كرده و چند سال بازدهي داشته است.

عليپور با بيان اين‌كه برتري علمي دانشگاه آزاد را نمي‌توان گرفت و كسي هم نمي‌تواند آن را ناديده گيرد، اضافه كرد: اگر خود را در موضع تدافعي قرار دهيم خود را سيبل بقيه گروه‌ها كرده‌ايم؛ چرا كه مطالبات دانشجويي با قواعد خاص آرمان‌خواهي، عدالت‌خواهي و ... مطرح مي‌شود.

اين فعال دانشجويي با طرح اين پرسش كه يك مدير چه قدر مي‌تواند ظرفيت داشته و چند سال ذهن خلاق براي اداره‌ي جايي دارد؟ گفت: در حال حاضر 20 سال از مديريت دانشگاه آزاد مي‌گذراد و اين در حالي است كه بالاخره يك جايي مدير تمام خلاقيت خود را به كار مي‌بندد و ظرفيت تمام مي‌شود. در غير اين صورت در بسياري از پست‌ها، مسووليت‌ها دايمي مي‌شود.

وي ادامه داد: چندي است كه تشكل ما خواهان آن است كه دانشگاه آزاد هدف‌گيري‌هاي فرهنگي خود را بيان كنند كما آن‌كه تا به حال برگزاري جلسات جاسبي با دانشجويان با موضوع بيان اين محورها را نديده‌ايم.

وي تاكيد كرد: ممكن است دانشجويان دانشگاه آزاد و سراسري پس از فارغ‌التحصيلي حتي در كنار هم در جايي مشغول به كار شوند، بنابراين نقد دانشگاه آزاد از سوي دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسري دچار اشكال نيست؛ كما آن‌كه مي‌توان دانشگاه سراسري را نيز نقد كرد.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: دانشگاه آزاد عضوي از جامعه است كه هزينه‌هايي براي آن پرداخت شده است. ما نمي‌توانيم خود را از اين دانشگاه جدا كنيم و انتقادات خود را مطرح نكنيم. با وجودي كه تا كنون جلسه‌اي با حضور جاسبي و در جمع دانشجويي برگزار نشده است اما بايد مدير دانشگاه آزاد پاسخگو باشد.

اين فعال دانشجويي خاطرنشان كرد: بحث درباره‌ي دانشگاه آزاد بحث ساختاري نيست؛ بلكه بحث بر سر آن‌كه اين دانشگاه جاي اصلاحاتي دارد كه در اين زمينه بايد شوراي عالي انقلاب فرهنگي پي‌گيري كند و دانشگاه آزاد نيز به آن پايبند باشد.

وي ادامه داد: ما نيز بايد اين نقد را به شوراي عالي انقلاب فرهنگي داشته باشيم كه آنها بايد اين‌چنين موضوعاتي را پي‌گيري كنند؛ چرا كه ما به عنوان دانشجويان عدالت‌طلب بايد اين‌چنين موضوعاتي را دنبال كنيم كه گاهي به دليل عدم پاسخگويي مسوولان ذي‌ربط به جايي نمي‌رسيم.

عليپور با تاكيد بر اين‌كه دانشگاه آزاد بايد نكات مثبتش را قوي‌تر و به صراحت در چارچوب قانون اساسي كار كند، گفت: در اين زمينه شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد با مسامحت برخورد نكرده و پي‌گير باشد.

دبير انجمن اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه تهران با طرح برگزاري جلسه‌اي با موضوع بررسي دانشگاه سراسري گفت: اگر اين‌گونه بحث‌ها درباره‌ي دانشگاه سراسري و وزارت علوم نيز باشد مفيدتر و موثرتر خواهد بود؛ چرا كه مي‌توان با نقد از درون و بيرون فضاي مساعدي را برگزار كرد. بر اين اساس در مورد دانشگاه آزاد اگر نقد از دررون وجود داشته باشد نقدپذيري مسوولان اين دانشگاه نيز بيشتر خواهد شد.

عليپور خاطرنشان كرد: اصلاحاتي در دانشگاه آزاد، اساسنامه و قوانين‌اش بايد ايجاد شود. بر اين اساس ما به عنوان چشم بيدار جامعه عنوان كرده‌ايم كه دانشگاه آزاد از حاشيه قانوني خارج و بايد به اين حيطه و فضاي قانوني برگردد.

اين فعال دانشجويي هم‌چنين با بيان اين‌كه چرا تا كنون در صورت وجود تخلف، در دانشگاه آزاد اين موضوع پي‌گيري نشده است؟ گفت: متاسفانه لابي متصل به قدرت وجود دارد و كسي آن را زير سوال نمي‌برد و اين موضوع گريبانگير بسياري از بحث‌ها شده است.

وي در پايان ضمن گلايه از شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي عدم پي‌گيري مسايل در دانشگاه آزاد اظهار كرد: آيا يك مدير بعد از 25 سال مي‌تواند ظرفيت داشته باشد. پاسخگويي نبايد اين‌گونه باشد كه به قم رفته و با مراجع ديدار كنيد بلكه بايد با حضور در جمع دانشجويان پاسخگو باشيد.

نقد دانشگاه آزاد بايد سازنده و با هدف شفاف‌سازي شرايط باشد

نماينده اتحاديه‌ي اول تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد گفت: در مورد دانشگاه آزاد ابتدا بايد مشخص شود كه رييس اين دانشگاه تخلفي رخ داده يا خير. سپس در صورت وجود و يا اثبات آن تخلف بايد آن را در دادگاه به اثبات رسانيد. بر اين اساس من تخلفي نمي‌بينم و بيان سخن در اين جلسه به معناي اتهام است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دوستي در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: عملكرد هر مدير در هر مسووليتي داراي نقاط ضعف و مثبت است؛ چرا كه در غير اين صورت افراد معصوم هستند بر اين اساس اگر قرار است كاري براي دانشگاه آزاد و براي رضاي خدا صورت گيرد بايد نقد ما سازنده و با هدف شفاف‌سازي شرايط باشد تا به نفع دانشجويان شود؛ البته در شرايط كنوني اين شرايط به معناي مقابله به مثل با دانشجويان دانشگاه آزاد تلقي مي‌شود.

وي با انتقاد از وضعيت برگزاري نشست، اظهار كرد: نقد بايد منجر به سازندگي شود تا موجب تخريب نشود ولي اين كه در ابتداي جلسه موضوع بحث تخلفات جاسبي عنوان شود به باور بنده نه تنها تخلفي را نمي‌بينم كه بخواهم در مورد آن سخن بگويم؛ بلكه اين موضوع هنوز در دادگاهي به اثبات نرسيده است. بنابراين در مورد چنين موضوعي نمي‌توان صحبتي كرد.

دوستي خاطر نشان كرد: در صورت وجود تخلفي بنده فكر نمي‌كنم كه بتوان در اين جلسه به نتيجه‌اي رسيد چرا كه اولا چيزي به اثبات نرسيده و در صورت اثبات، رسيدگي به آن در شان اين جلسه نيست.

وي ادامه داد: شما در اين جلسه عملكرد مثبت يك مدير را بيان نمي‌كنيد. آيا عيب ما حسن ما را مي‌پوشاند؟ يا اينكه بايد تلاش شود به جاي رسانه‌اي كردن موضوع عيب‌ها را از بين برد.

اين فعال دانشجويي با تاكيد بر اينكه تشكل دانشجويي آرمان‌خواه و آزادي‌خواه به رسانه‌اي وابسته نيست، گفت: اين سوال در اين جلسه مطرح است كه دوستان اين مدارك را از كجا به دست آورده‌اند؟ آيا فردي كه خود نمي‌تواند اين مطالب را عنوان كند اين مدارك را در اختيار آنها گذاشته است؛ بايد مراقب بود تا تريبون كسي نشويم.

وي افزود: آيا CD منتشر شده از زمين يك واحد دانشگاه آزاد واقعيت دارد؟ شخص ثالثي كه اين فيلم را تهيه كرده آيا از واقعيت فيلم‌برداري كرده است؟ آيا هنگامي كه فردي از خود و وابستگانش فيلمبرداري مي‌كند آن موضوع حقيقت دارد؟

دوستي همچنين با بيان اينكه با نگاهي به دانشجويان و پذيرفتگان مقطع كارشناسي ارشد و دكترا مي‌توان متوجه شد كه چند درصد قبولي‌هاي اين مقاطع از دانشگاه آزاد هستند، اظهار كرد: دانشگاه آزاد در بحث اسلاميت بهتر از بسياري از دانشگاه‌هايي است كه اكنون فيلم آنها منتشر شده است.

وي در پايان عنوان كرد كه چرا بحث مديريت‌هاي ديگر موجود كمتر رسانه‌اي مي‌شود.

مباحث مربوط به دانشگاه آزاد، مشكل جدي كشور نيست

سخنگوي سازمان اسلامي دانشجويان ايران(سادا) اظهار كرد: مباحث مربوط به دانشگاه آزاد، مشكل جدي كشور نيست.

به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، مجتبي منتظري در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه امير كبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: اين يك اتفاق خوب است كه اگر يك مساله‌اي براي جنبش دانشجويي مهم باشد همه با هم اين مساله را پيگيري مي‌كنند اما اين موضوع در مورد دانشگاه آزاد محقق نيست؛ چرا كه اين مورد در موضع اتهامي است كه با واقعيت متفاوت است.

اين فعال دانشجويي با بيان اين كه بي انصافي در حق دانشگاه آزاد رخ داده است،‌ اظهار كرد: ثبات مديريتي‌ جاسبي به گونه‌اي است كه در حال حاضر ‌370 واحد دانشگاهي دانشگاه آزاد در كل كشور فعاليت مي‌كنند و ‌54 درصد دانشجويان كل كشور دانشجوي اين دانشگاه هستند اين در حالي است كه در سال‌هاي گذشته كه ترافيك در مقطع كارشناسي بيشتر بود اين آمار به ‌70 درصد مي‌رسيد.

وي ادامه داد: ‌64 درصد ورودي مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي دولتي از دانشگاه آزاد هستند كه نشان از اين مي دهد كه كيفيت اين دانشگاه بد نيست.

منتظري خاطر نشان كرد: اتهاماتي در مورد زمينها دريك واحد دانشگاه آزاد مطرح شده است كه اين اتهامات ابتدا بايد ثابت شوند و سپس مراجع پيگيري و بعد از آن مساله رسانه‌اي شود؛ چرا كه تا وقتي كه مساله‌اي به اثبات نرسيده نبايد رسانه‌اي شود بلكه بايد از مراجع قانوني آن را پيگيري كرد.

وي در ادامه در انتقاد به برگزار كنندگان اين نشست خبري گفت: اين نشست مي‌توانست بدون حضور خبرنگاران و نمايندگان رسانه‌ها برگزار شود تا مسائل بدون احتياط‌هاي رسانه‌اي بررسي شوند، اما رسانه‌اي شدن اين موضوع نشان از غرض ورزي‌هاي سياسي دارد.

به گزارش ايسنا، مجري اين نشست در پاسخ به منتظري گفت : آيا مي‌توان از شما قول برگزاري جلسه‌اي بدون حضور خبرنگاران را گرفت كه منتظري در پاسخ با اعلام آمادگي عنوان كرد كه شايد با برگزاري آن جلسه بتوان نيمه پر ليوان را به دوستان نشان داد.

سخنگوي سادا در ادامه با بيان اين كه طبق آمارها در سال گذشته حدود ‌9/2 ميليون نفر زير خط فقر وجود داشت، گفت: مطمئنا در حال حاضر اين آمار بالاتر رفته است بنابراين بايد در اين زمينه پيگيري‌هاي لازم را انجام دهيم.

وي ادامه داد: در اين نشست مدارك و مستنداتي ارائه شد. اگر اين مدارك قابل استناد است بهتر است به جاي مراجعه به رسانه‌ها و طرح بحث به دادگاه مراجعه كنيد. شاهد بوديم كه توكلي از موسويان عذرخواهي كرد پس با توجه به اين رخدادها اين همه هجمه بي انصافي است.

منتظري با تاكيد بر اينكه بايد عدالت را درست معني كرد، گفت: در حال حاضر مقوله‌ي عدالت به گونه اي غليظ شده است كه گاهي از راس تا ذيل حكومت را محكوم به فساد مي‌كنيم از اين رو بايد آرمان‌گرايي و عدالت در اولويت اول ما باشد و براساس آن فعاليت شود.

اين فعال دانشجويي با طرح اينكه جلسه‌اي با موضوع بررسي وضعيت مدارك وزير كشور برگزار شد و گفت: در حال حاضر اين موضوع در سطح رسانه‌هاي خارجي بسيار انعكاس بدي پيدا كرده است، از سويي ديگر با توجه به برگزاري انتخابات رياست جمهوري دهم جنبش دانشجويي بايد پيگير اين موضوع باشد تا انتخابات صحيح برگزار شود.

وي هچنين تصريح كرد: ما همه‌ي دوستان را به تبيين خدمات دانشگاه آزاد دعوت مي‌كنيم و علاوه بر آن پيشنهاد مي كنيم انتقادات را به صورت مكتوب همراه با راه كارهايي به جاسبي ارائه دهند و تنها درصدد رسانه‌اي كردن موضوع نبوده بلكه به نقد دلسوزانه نيز پرداخته شود.

منتظري با انتقاد از عدم حضور تشكل‌هاي دانشجويي در ضيافت افطاري سال گذشته دانشگاه‌هاي آزاد گفت:‌در نظام آموزشي دانشجويان جزء شهروندان شماره دو محسوب شود اميدواريم تشكل‌هاي دانشگاه آزاد به عنوان تشكل هاي شماره‌ي ‌2 معرفي نشوند.

وي با تاكيد بر اينكه خروجي دانشگاه آزاد و دولتي بايد فارغ التحصيلان متعهد و متخصص باشد گفت:‌ متاسفانه اكنون خروجي دانشگاه‌ها اين گونه نيست و بايد علاوه بر كار در اين موضوع، در رابطه با ترغيب دانشجويان به فعاليت‌هاي فوق برنامه تلاش كرد؛ چرا كه در حال حاضر بين ‌8 تا ‌11 درصد دانشجويان در اين گونه فعاليت‌ها مشاركت دارند.

منتظري در پايان تصريح كرد: دوستان عدالتخواه به جاي فعال كردن داخل دانشگاه بيشتر به بيرون دانشگاه توجه كرده و كار نيرو سازي كم شده است، بر اين اساس تقاضاي برگزاري جلساتي در رابطه با مباحث دروني جنبش دانشجويي را داريم.

انتقاد از دانشگاه ‌آزاد نشانه عداوت نيست

شوراي عالي انقلاب فرهنگي اساسنامه دانشگاه آزاد را اصلاح كند

دبير سياسي اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه امير كبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: اركان دانشگاه آزاد عبارتند از هيات موسس ، هيات امنا، رياست و شوراي عالي دانشگاه.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجيد مجيري افزود: وظيفه هيات موسس دانشگاه آزاد كه تا به حال دو جلسه در سال هاي 67 و 69 داشته است، بر طبق اساسنامه دانشگاه آزاد تاسيس هيات امنا است و هيات امنا وظيفه دارد كه رياست دانشگاه را مشخص كرده و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي معرفي كند.

وي ادامه داد: سال 69 هيات موسس جلسه‌اي تشكيل داد و هيات امنا را مشخص كرد ولي هيات امنا به صورت رسمي هيچ رييسي را براي دانشگاه آزاد انتخاب نكرده و به شوراي عالي انقلاب فرهنگي براي تاييد شدن معرفي ننموده است.

اين فعال دانشجويي با بيان اين كه با توجه به اين كه حداكثر عمر هيات امنا چهار سال است هيات موسس دانشگاه در طول اين سال‌ها هيچ هيات امنايي را مشخص نكرده، ابراز عقيده كرد: در واقع افراد ذي نفوذ در هيات موسس، براي هيات امناي بعدي معرفي شده‌اند.

مجيري افزود: اتفاقات پيش آمده و مديريت دانشگاه آزاد باعث شد كه خروجي دانشگاه آزاد افرادي مثل كردان باشند.

وي اضافه كرد: آقاي كردان سال 79 درخواست استخدام در دانشگاه آزاد كرد كه دو روز بعد با موافقت آقاي جاسبي روبرو شد و البته لازم به ذكر است كه اخيرا آقاي جاسبي عضويت كردان در دانشگاه آزاد را رد كرده است در حالي كه اسم كردان در ليست هيات علمي دانشگاه آزاد رديف 17170 وجود دارد.

وي افزود: در موافقت جاسبي با استخدام كردان در دانشگاه آزاد وزير ارزشيابي هيات علمي دانشگاه آزاد در نامه اي ذكر كرده است كه آقاي كردان در سه مقطع تحصيلي خود داراي مدرك نيست اما آقاي جاسبي در جواب مي گويد كه شما صلاحيت عمومي ايشان را تاييد كنيد. بنابراين كردان در ليست هيات علمي دانشگاه آزاد با موافقت جاسبي و با علم به اين كه او دكتراي افتخاري دارد و سند رسمي براي عضويت در دانشگاه آزاد را ندارد قرار مي‌گيرد و نتيجه اين مي شود كه دانشگاه آزاد مديراني را تحويل مملكت مي‌دهد كه مشكلات اين چنيني را به وجود مي‌آورند.

مجيري ادامه داد:چند وقت پيش جاسبي بحث خود را در جناح‌هاي سياسي مطرح كرد و گفت اگر بخواهم خود را عضو جناح خاصي بدانم بايد بگويم كه اصولگرا هستم. بنابراين من و تشكل جامعه اسلامي كه خود را اصولگرا مي‌دانيم در مباني، عداوت خاصي با جناح بندي جاسبي نداريم.

وي با ذكر اين كه بسياري از دانشجويان دانشگاه آزاد دوستان صميمي ما هستند گفت: ما با دانشجويان دانشگاه آزاد و كارمندان آن مشكل نداريم؛ چرا كه دانشگاه آزاد به تاييد امام (ره) و رهبري رسيده و مسلما مورد تاييد نظام است.

وي در رابطه با صحبت يكي از نمايندگان دانشگاه آزاد مبني بر اينكه اسناد ارايه شده در جلسه از كجا آمده است؟ گفت: با مراجعه به سايت اطلاع رساني دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي مي توانيم اطلاعات را به دست آوريم.

اين فعال دانشجويي با بيان اين كه جاسبي در نامه‌اي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي درخواست داده بود تا كارمندان دانشگاه آزاد مشمول قانون كار نباشند، ابراز عقيده كرد: اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا قانون كار نبايد در مورد دانشگاه آزاد عملي شود و اخراج‌ها به خاطر اعتراض كارمندان به همين موضوع در دانشگاه آزاد اتفاق افتاد كه البته كارمندان اين دانشگاه به علت اين كه دستشان به جايي بند نبود نتوانستند به نتيجه دست يابند.

وي ادامه داد: جزيره دور افتاده‌اي به نام دانشگاه آزاد در كشور به چه درد مي خورد و با توجه به اين كه دانشگاه آزاد چرخ دنده اي از وزارت علوم است اگر اين چرخ دنده لنگ بزند به بدنه نظام صدمه وارد خواهد كرد پس انتقاد از آن نشانه عداوت نيست.

وي افزود: دانشگاه آزاد به قول گزارش ها سه ميليون نفر فارغ التحصيل دارد و يكي از خروج‌هاي آن كردان است، بنابراين اگر فرايند جذب سالم نباشد نبايد انتظار خروجي سالم را داشته باشيم. البته صحبت من در رابطه با تمام دانشجويان دانشگاه آزاد نيست.

مجيري ادامه داد: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد به اين تصميم جدي برسد كه در رابطه با اساسنامه دانشگاه آزاد اصلاحاتي صورت بگيرد كه البته اين اتفاق در سال 77 و زماني كه معين در وزارت علوم بود افتاد اما با واكنش‌هايي روبرو شد و در نطفه خفه شد و در دولت جديد نيز بار ديگر مطرح شد اما به علت قضاياي پشت پرده اين مخدوم ماند.

مجيري در پايان گفت: شوراي عالي انقلاب فرهنگي بايد در مورد اساسنامه دانشگاه آزاد اقدامي انجام دهد؛ چرا كه اين موضوع حق دانشجويان، كارمندان و به تبع آن فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد است.

اساسنامه دانشگاه آزاد بايد اصلاح شود

آمار رشد كميت اين دانشگاه نشانه رشد كيفي آن نيست

مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: تخلف با جرم فرق دارد؛ چرا كه جرم نيازمند قصد است و اگر قصد نباشد جرم، اتفاق نيفتاده است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اسماعيلي افزود: دوستان حاضر در جلسه از تخلف نام برده‌اند كه ممكن است همراه با قصد بوده است و يا خير. اما به نظر مي‌رسد تخلفاتي خواسته يا ناخواسته از روي قصد يا غير اتفاق افتاده است و مهم اين است كه چرا جرم اتفاق افتاده است.

اين فعال دانشجويي ادامه داد: در رابطه با رشد دانشگاه آزاد آمار رشد كميت نشانه رشد كيفي نيست و اين موضوع در نامه‌اي از آقاي آيت‌اللهي عضو هيات امناي دانشگاه آزاد مشهود است كه مي گويد توسعه واحدهاي دانشگاه آزاد اسلامي در استان تهران و تعريف رشته‌ها بدون توجه به نيازهاي دانشگاه بوده است و نه تنها از بار مشكلات كم نكرده بلكه در كسري جذب و يا افراد غير بومي و ماندگاري آنها كمك كننده بوده است.

وي افزود: آقاي جاسبي در سال 73 در منظر مقام معظم رهبري مي‌گويد كه قصد داريم به رشد كيفي توجه كنيم؛ چرا كه رشد كمي بدون رشد كيفي مفيد نخواهد بود و در نامه‌اي كه به عنوان وصيت‌نامه خود براي دانشگاه آزاد نوشته است آمده است در آينده سعي خواهد شد تعداد دانشجويان زياد و تعداد مقاطع تحصيلي بدون داشتن امكانات و شرايط مناسب امتياز به حساب نيايد تا عطش كاذب تاسيس رشته بدون داشتن شرايط لازم كاهش پيدا كند.

وي افزود: سوال ايجاد شده اين است كه آيا طي شدن مراحل رشد كمي دانشگاه آزاد قانوني بوده است يا خير كه در جواب بايد گفت در مورد هيات موسس و امنا اين طور نبوده است. چرا كه در مورد توسعه واحدها و مراكز، هيات موسس از شوراي عالي انقلاب درخواست نكرده است چون تنها در سال‌هاي 67 و 69 تشكيل جلسه داده است.

اسماعيلي افزود: در مورد رشد كمي دانشگاه آزاد به اقرار جاسبي و فرمايشات رهبري و هم چنين وزير علوم وقت، آقاي معين رشد نامطلوب بوده است؛ چرا كه به كيفيت توجه نشده و در گزارش جاسبي به مقام معظم رهبري اعلام شده بود كه مي‌خواهيم به كيفيت توجه كنيم سوال اين است كه تا چه اندازه اين حرف عملي شد.

وي با اشاره به آمارهايي گفت: به طور مثال تنها در 12 واحد دانشگاه آزاد 1597 رشته كارداني، كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكترا تاسيس شد و مثلا در سال 79 تا 84 ، 42 واحد مركزي جديد تاسيس شد.

اسماعيلي گفت: جاسبي در بحث دانشگاه اسلامي در محضر آقا گفت كه در دانشگاه نماز جماعت برپا مي كنيم و مسجد ساخته‌ايم و مقام معظم رهبري در جواب با اين مضمون پاسخ گفتند كه اين صحبت ها خوب است اما اسلامي شدن دانشگاه به معناي اسلامي شدن كلاس درس، رفتار دانشجو و اساتيد و ... مثل حوزه علميه ممكن است. در رابطه با رشد كيفي نيز گزارشي به سران قوه داده شد كه البته كيفيت با توجه به رشد كمي پايين بوده است.

وي با بيان اين عقيده كه ساختاري كه فعلا وجود دارد فسادخيز است، گفت: ساختار به گونه‌اي است كه فساد خواسته يا ناخواسته رشد پيدا مي‌كند.

وي افزود: هيات موسس بعد از تصويب اساسنامه دانشگاه آزاد در سال 66 تصويب شد و پس از يكسال رهبري نامه مي نويسد كه چرا اساسنامه رعايت نمي‌شود و جواب داده مي شود كه در حال رسيدگي هستيم و اين اساسنامه تازه تصويب شده است اما تنها دو جلسه در سال 67 و 69 از سوي هيات موسس تشكيل مي‌شود.

اسماعيلي گفت: به فرض اين كه در سال 85 اصلاحاتي صورت پذيرفته است چرا گزارش اين اصلاحات به مردم ارايه نشده است. بنابراين اساسنامه دانشگاه آزاد بايد اصلاح شود اما اين اصلاح بايد به گونه‌اي صورت گيرد كه فسادخيز نباشد.

وي دررابطه با موضوع كردان گفت: بسيج دانشجويي از اولين تشكل‌هايي بود كه بعد از اعتراف كردان مطالبه گري كرد و جنبش دانشجويي بسيار در اين زمينه پيگير بوده است.

وي افزود: در رابطه با نامه درخواست استخدام كردان در دانشگاه آزاد مسوول استخدام عضو هيات علمي دانشگاه آزاد مي‌نويسد كه سه مدرك دانش نامه ارايه شده توسط كردان درست نيست و در مصاحبه اي كه شده است او صلاحيت علمي ندارد و كتاب ايشان در مورد توسعه و فرهنگ ربطي به دانش نامه حقوق او نخواهد داشت اما در پارافي كه جاسبي به اين نامه دارد آمده است كه با توجه به نظر موافق جاسبي با درخواست كردان موافقت شود.

وي در پايان با اشاره به آن‌چه نقل قول‌هايي نادرست از سخنان مقام معظم رهبري مي‌خواند، به نحوه تيترزدن برخي روزنامه‌ها و جرايد انتقاد كرد.

بحث دانشگاه آزاد از مسايل و چالش‌هاي اصلي نظام است

عضو شوراي عمومي دفتر تحكيم وحدت(طيف شيراز) در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: در مورد جاسبي تخلفات زياد است اما نمي‌گويم اتهامات.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حنيف حسين ستاريان گفت: آمارهايي كه جاسبي در گزارش به بزرگان ارايه مي‌دهد با گزارشاتي كه به افكار عمومي منتقل مي‌كند متفاوت است.

اين فعال دانشجويي در مثالي از آن‌چه تخلفات جاسبي عنوان مي‌كرد به بحث املاك اشاره كرد و گفت: اولين موضوع ملك آقاي هادوي اولين دادستان كشور است كه ديده شد سر ملك ايشان چه آمد. اما با فيلمي هم كه در اين رابطه تهيه شده است راه به جايي نرسيده است.

وي افزود: جاسبي فردي است كه مدتي در دانشگاه آزاد حضور داشته و اين افراد در كشور ما زياد ديده مي‌شود و اگر برود نيز دانشگاه آزاد پابرجا خواهد ماند.

به اعتقاد وي عنصري كه مفسده مديريتي ايجاد كرد بايد از دانشگاه برود و اين اتفاق خواهد افتاد و كساني كه از او حمايت مي‌كنند به غلط اين كار را انجام مي‌دهند و بايد روند خود را اصلاح كنند.

اين فعال دانشجويي با بيان اين كه در بحث املاك يكي اموال عمومي و يكي تصرفات عدواني مطرح است كه يعني به زور زميني را گرفته‌اند، به زمين حصارك ، بحث املاك آقاي هادوي وحسيني ، زمين‌هاي اوقاف كن ، جيرفت و رودهن در اين مورد اشاره كرد.

وي ابراز عقيده كرد: من جاسبي را رياست غيرقانوني دانشگاه آزاد مي‌دانم؛ چرا كه اين رياسب به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي نرسيده است. بحث تخلف حصارك و فيلمي كه در جواب آن آمده است سرشار از تناقضات است؛ چرا كه جاسبي عنوان مي‌كند آقاي هادوي به موجب سندهاي سال 1358 كل اين زمين و حتي منزل مسكوني خود را در اختيار دانشگاه آزاد اسلامي قرار داده است؛. در حالي كه تاسيس دانشگاه آزاد در سال 61 بوده و چطور در سال 58 اين ملك به دانشگاه آزاد منتقل شده است.

ستاريان در اين بخش از صحبت هاي خود كپي آن‌چه سند مالكيت مادر آقاي هادوي ومتن نامه جاسبي و امضاي هادوي و جاسبي را در پايين آن مي‌خواند را به حاضران در اين نشست نشان داد.

وي همچنين گفت: بحث مطرح در مورد دانشگاه آزاد مفسده اقتصادي است كه با مفسده سياسي پيوند خورده است و مافيايي را سامان داده كه كسي جرات نمي كند در مورد آن نظر دهد.

وي ابراز عقيده كرد: ورود آقاي احمدي نژاد را در اين بحث درست نمي‌دانم و ايشان كار را براي كساني كه مجدانه پيگير اين موضوع هستند سخت كرده و شائبه سياسي بودن را به وجود آورده است و اين امر باعث مي شود ممري براي افرادي به وجود آيد تا خود را پنهان كنند.

وي در رابطه با موضوع زمين هاي خديجه كبري در ملك ارزشمندي در خيابان شريعتي كه به گفته وي دانشگاه آزاد از صندوق بازنشستگي كشوري خريداري كرده است،گفت: در مكاتبات قرار بود ملك به نام دانشگاه آزاد شود اما سند به نام مسوولين سازمان خديجه كبري خورد.

وي همچنين افزود: اگر موضوع دانشگاه آزاد مساله اصلي كشور نيست پس چه موضوعي مطرح است؟ آيا مساله اصلي كشور فساد دامن گيري نيست كه مثل اختاپوس رشد مي‌كند؟

وي با اشاره به اين كه در نظام اسلام و تفكر علوي و شيعه آمده است كه آبروي افراد بالاتر از آبروي نظام است؟ و گفت: آيا اين كه اگر نام شخصي مشخص شود باعث بي آبرويي نظام مي شود دليل است كه به موضوعات رسيدگي نكنيم مگر در مكتب حضرت علي (ع) اين طور بوده است؟ و مديريتي كه تخلف او محرز است چرا نبايد پيگيري شود؟

وي افزود: بحث دانشگاه آزاد از مسايل و چالش هاي اصلي نظام است و ما تا به حال هيچ چالشي اين چنين غير قابل حل نداشته‌ايم كه اين طور نفس‌كش مي‌طلبد و در واقع چون جنبش دانشجويي وامدار كسي نيست در اين رابطه مي تواند اظهارنظر كند.

وي در پايان در رابطه با بحث كردان گفت: نقد اين است كه افراد را وامدار خود مي كنند تا از آنها در جايي كه امكان دارد به نفع خود استفاده كنند و اين موضوعي است كه خطرناك است.

در نقد دانشگاه آزاد بايد نكات مثبت نيز مطرح شوند

دبير مجمع تشكل‌هاي دانشجويان دانشگاه آزاد(اتحاديه سوم) در كنفرانس خبري كه با حضور نمايندگاني از تشكل‌هاي دانشجويي در دفتر بسيج دانشجويي دانشگاه اميركبير با موضوع مربوط به مسايل دانشگاه آزاد برگزار شد، گفت: در مورد تخلفات يك فرد خاص نه ما قاضي هستيم و نه اينجا دادگاه است كه بتوانيم كسي را محكوم كنيم.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عارف كاظمي افزود: در رابطه با حركتي كه در مورد دانشگاه آزاد انجام شده اين را توهين به دانشجويان دانشگاه آزاد مي‌دانم؛ چرا كه به اين معنا است كه يك ميليون و 350 هزار نفر دانشجوي دانشگاه آزاد نمي‌فهمند كه مديريت اين دانشگاه مشكل دارد و چند تا از دانشجويان دانشگاه‌هاي سراسري اين را خوب مي فهمند ضمن‌ اين‌كه 200 تشكل دانشجويي دانشگاه آزاد همه با جاسبي هستند.

وي افزود: در رابطه با اين كه اين بحث در سال پيش مطرح نبوده و سه تا چهار سال است كه مورد توجه قرار گرفته اين سوال مطرح است كه آيا در گذشته دانشجوياني وجود نداشتند كه به اين موضوع بپردازند؟

كاظمي دررابطه با تخلفات مالي دانشگاه آزاد گفت: به عنوان مثال دانشجويان رشته زبان در دوره شبانه دانشگاه دولتي هر ترم 200 هزار تومان پرداخت مي‌كنند و در همين رشته دانشجويان دانشگاه آزاد هر ترم 400 هزار تومان مي دهند. اما مي دانيم كه سرانه هر دانشجوي دولتي سالانه از دولت حدود 6 ميليون تومان است. بنابراين اگر با دقت بيشتري توجه كنيم مي بينيم كه جاهاي ديگري نيز هستند كه بايد مورد بررسي واقع شود.

وي افزود: اگر قرار است دانشگاه آزاد را نقد كنيم همانطور كه همه مي‌دانند بايد در نقد نكات مثبت و منفي را در كنار يكديگر مطرح كنيم. اما دوستان حاضر در اين جلسه تنها به بيان نكات منفي پرداخته اند.

اين فعال دانشجويي در رابطه با برخي نكات مثبتي كه در دانشگاه آزاد وجود دارد گفت: با توجه به اين كه 5 ميليون دانشجو در دانشگاه آزاد وجود دارد كه 3 ميليون آن فارغ التحصيل هستند اگر دانشگاه آزاد نبود با وضع بيكاري موجود مي‌توان گفت 70 درصد از اين 5 ميليون سرخورده مي‌شدند و تنها اگر 30 درصد از آنها به خارج از كشور براي تحصيل مراجعه مي‌نمودند مقدار زيادي ارز از كشور خارج مي‌شد.

وي هم چنين ادامه داد: دانشگاه آزاد در جذب دانشجويان بسيجي در دانشگاه قبول مي شوند نيز نقش موثري داشته است و هم چنين در رابطه با اشاعه فرهنگ آموزش عالي در تمام نقاط كشور بسيار موثر بوده است با توجه به اين كه بسياري از خانواده ها اجازه تحصيل دخترشان را در شهرستان هاي دور نمي‌دهند.

وي افزود: زحمت‌ها كشيده شده و خون دل ها خورده شده است كه اين مجموعه به رشد فعلي خود رسيده است و مي دانيم كه از صفر شروع كرده و به اينجا رسيده اما به وضوح روشن است كه چون مديريت اين دانشگاه به لحاظ سياسي با ما همسو نيست مي‌خواهيم آنرا تخريب كنيم؛ چرا كه تنها چند سال است كه اين بحث ها مطرح شده يعني تمام تخلفات جاسبي در دو سه سال اخير صورت گرفته است.

وي در رابطه با بحث تشكل‌هاي دانشگاه آزاد گفت: به نظر من از لحاظ استقلال، تشكل‌هاي دانشگاه آزاد استقلال محكم‌تري نسبت به ديگر تشكل‌ها دارند؛ چرا كه ما هر ساله انتخابات برگزار مي كنيم كه هيچ فردي بر آن نظارت نمي‌كند و هر كس مي تواند در آن شركت كند تنها با اين شرط كه بالاتر از دو ترم مشروطي نداشته باشد.

وي افزود: تمام تشكل‌هاي دانشجويي دانشگاه آزاد در چارچوب ولايت فقيه و آرمان هاي امام (ره) هستند و تا به حال ديده نشده كه اقدامي خلاف چارچوب‌هاي نظام صورت پذيرد كه از سوي دانشجويان و تشكل‌هاي دانشگاه آزاد بوده باشد.

كاظمي افزود: در رابطه با اصل برنامه بايد نيز بگويم كه وقتي تلفني به ما اطلاع دادند قرار بود موضوع تشكل‌هاي دانشگاه آزاد باشد اما در جلسه امروز بحث در مورد مديريت دانشگاه يعني آقاي جاسبي است. هم چنين بايد بگويم اين جلسه كه قرار بود روز شنبه برگزار شود پنج شنبه عصر به ما اطلاع داده شد و اين موضوع دو حالت دارد يا اين كه پنج شنبه عصر تصميم به برگزاري چنين جلسه اي گرفته شد و يا به طور عمد دير به دانشجويان دانشگاه آزاد اطلاع دادند.

وي هم چنين در رابطه با سندها و مداركي كه در اين جلسه مطرح شد گفت: به نظر من اسنادي كه در دست دوستان است به اين علت كه مورد قبول مراجع قانوني قرار نگرفته است قابل استناد نيست.

وي با تاكيد بر اين كه موضوعي كه امروز مطرح شد موضوعاتي نيست كه به ما گفته شده بود گفت: با توجه به نوع برگزاري اين جلسه و حضور سه نماينده از دانشگاه آزاد و چهار نماينده از دانشگاه سراسري و برخي موارد ديگر به نظر مي رسد كه مقداري جهت دار و سياسي بوده است.

به گزارش ايسنا اين نشست خبري ساعت 16 و 30 دقيقه در دفتر مركزي بسيج دانشجويي دانشگاه امير كبير برگزار شد.

در آغاز برنامه، كوثري از بسيج دانشجويي به عنوان مجري برنامه خطاب به نمايندگان تشكل‌ها ضمن تاكيد بر اين كه بحث اين جلسه در مورد مديريت دانشگاه آزاد است گفت: براي همه روشن است كه دانشگاه آزاد اتفاقي ميمون در تاريخ انقلاب اسلامي بوده كه مورد تاييد امام (ره) و مقام معظم رهبري بوده است.

وي افزود: از نمايندگان تشكل‌ها خواستاريم كه ضمن حفظ استقلال تشكل خود به دور از حمايت از نهاد خارج از دانشگاهي صحبت كنند.

به گزارش ايسنا در اين هنگام حقيقي يكي از اعضاي اتحاديه سوم دانشگاه آزاد به پشت ميز كنفرانس رفت تا در كنار ديگر نمايندگان تشكل‌ها در بحث شركت كند، اما با مخالفت نمايندگان ديگر تشكل‌ها روبرو شد.

عبدالهي و مظفري از اعضاي اتحاديه سوم به حمايت از حقيقي، خواهان صحبت كردن او در جلسه بودند و مدعي بودند چون موضوع بحث دانشگاه آزاد است حقيقي نيز به عنوان يكي از اعضاي تشكل‌هاي دانشگاه آزاد بايد اجازه صحبت داشته باشد و در مقابل، كوثري مجري برنامه به علت اين كه از هر تشكل تنها يك نفر به عنوان نماينده اجازه صحبت كردن دارد مانع از صحبت حقيقي شد.

بحث ميان نمايندگان تشكل‌ها و ديگر اعضاي حاضر در جلسه ادامه پيدا كرد و اصرار نمايندگان تشكل‌ها براي صحبت كردن تنها يك نماينده از اتحاديه سوم دانشگاه آزاد با موافقت اعضاي اتحاديه سوم روبرو نشد و پس از حدود يك ساعت تشنج، حقيقي توسط حراست دانشگاه امير كبير به بيرون از جلسه هدايت شد كه البته همراه با او تعدادي از اعضاي اتحاديه سوم نيز جلسه را ترك كردند.

پس از ختم تشنج بخش اول كنفرانس با حضور يك نماينده از هر اتحاديه آغاز شد و تا زمان اذان مغرب ادامه پيدا كرد، البته قبل از برگزاري نماز جماعت عبداللهي از اتحاديه سوم دانشگاه آزاد پس از صحبت‌هاي هر يك از نمايندگان تشكل‌ها و اعلام مجري مبني بر پايان بحث و غير رسمي بودن جلسه گفت: چرا هميشه دنبال اين هستند كه چه نمي خواهيم؟ و چرا به دنبال اين نيستيم كه چه مي خواهيم؟

وي افزود: اگر قرار است صحبتي شود و نقدي صورت پذيرد بايد در حضور فردي كه متخلف و متهم خوانده مي‌شود صورت پذيرد تا بتواند از خود دفاع كند.

عبدالهي ادامه داد: اگر قرار است كه به جنبش دانشجويي احترام گذاشته شود بايد به نمايندگان دانشجويي دانشگاه آزاد اجازه داده شود تا صحبت كنند.

وي افزود: ما هم از همين جا از دوستان خود در دانشگاه آزاد دعوت مي كنم تا از عزيزاني كه در دانشگاه سراسري درس مي‌خوانند و نمي توانند حرفهاي خود را بزنند پشتيباني كنيم تا بتوانند حرفشان را بزنند.

وي ادامه داد: دانشجويان دانشگاه آزاد خودشان نماينده دارند و مي توانند صحبت كنند و مطالبات خود را بخواهند.

پس از برگزاري نماز جماعت بخش دوم كنفرانس خبري شروع شد و تا ساعت 20 ادامه يافت.

انتهاي پيام
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن