تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شش (صفت) در مؤمن نيست: سخت گيرى، بى خيرى، حسادت، لجاجت، دروغگويى و تجاوز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816864194




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رومشتيك، دور از نگاه مسئولان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: رومشتيك، دور از نگاه مسئولان
روستاي رومشتيك از روستاهاي دهستان پسكوه، بخش سده شهرستان قاين است.

دهيار روستاي رومشتيك در گفت وگو با گروه روستاي خراسان در خصوص موقعيت جغرافيايي روستاي رومشتيك گفت: اين روستا در فاصله ۳۰كيلومتري جنوب غربي شهرستان قاينات واقع است و از سمت شمال به روستاي چران، از طرف شرق به روستاي آويچ، از جنوب به روستاي آفريز و تيغدر واز طرف غرب به روستاهاي خنجوك و تيغدر محدود است.

علي كهن فاصله روستاي رومشتيك را از مركز دهستان پسكوه ۱۶كيلومتر عنوان كرد و افزود: همچنين فاصله اين روستا از مركز بخش سده ۵۵كيلومتر مي باشد.

وي جمعيت روستاي رومشتيك را ۳۷۰نفر در قالب ۸۵ خانوار ذكر كرد و افزود: از اين ميزان ۶۰درصد را زنان و ۴۰درصد افراد را مردان تشكيل مي دهند.

كهن همچنين در خصوص وجه تسميه روستا گفت: اين روستا از سه قسمت كوهستاني كوهپايه اي و دشت تشكيل شده است و به اين دليل كه قسمت مسكوني روستا، بر تپه اي شبيه به هشت بسته قرار دارد اززمان هاي گذشته به رومشتيك مشهور شده و همين نام براي آن ماندگار شده است.وي در ادامه با اشاره به اين كه اين روستا نسبت به روستاهاي اطراف از قابليت هاي ويژه اي از قبيل گردشگري و تفريحي برخوردار است افزود: وجود جمعيت جوان روستا از نظر نيروي انساني از ديگر پتانسيل هاي روستا محسوب مي شود.

دهيار روستاي رومشتيك در ادامه از عمده مشكلات و نيازهاي روستا به كمبود آب آشاميدني قابل شرب به عنوان مشكل عمده اشاره كرد و گفت: آب شرب اين روستا از چشمه اي كه در قسمت شمالي و در ارتفاع كوه واقع است تامين مي شود كه كم بودن آب اين چشمه مخصوصا در تابستان به حدي است كه در هر ۴روز تنها يك ساعت آب در شبكه لوله كشي جاري مي شود و اين امر خود يكي از عمده عوامل نارضايتي مردم و اهالي روستاست.

وي با اشاره به افزايش ساخت وساز در دو ساله اخير و در دسترس نبودن نقشه طرح هادي و مشخص نبودن سند توسعه و همچنين مشخص نبودن وضعيت معابر سردرگمي بسياري براي تهيه زمين مسكوني براي اهالي اين روستا وجود دارد.

وي خاطر نشان كرد: با توجه به جمعيت دانش آموزان مقطع راهنمايي و حد نصاب جمعيت براي تشكيل كلاس در هر سه پايه راهنمايي، مدرسه راهنمايي در روستا وجود نداشته و دانش آموزان مجبورند براي تحصيل به روستاهاي مجاور بروند.كهن افزود: مهاجرت به روستاهاي مجاور براي دانش آموزان پسر مشكل خاصي ندارد اما مشكلات بسياري را براي دانش آموزان دختر به دنبال دارد تا جايي كه در اكثر موارد مانع از ادامه تحصيل دختران شده است.

وي همچنين از ديگر مشكلات روستا به فقدان نانوايي در روستا اشاره كرد و افزود: وجود نانوايي در روستا با توجه به جمعيت بالاي روستاي رومشتيك امري ضروري است كه متاسفانه به رغم پي گيري هاي بسيار بي نتيجه مانده است.

وي همچنين نبود خانه بهداشت را از ديگر مشكلات عمده اهالي برشمرد و خاطرنشان كرد: اهالي و مردم روستا براي جزئي ترين موارد درماني مجبورند به روستاها و شهرهاي مجاور مهاجرت كنند كه اين امر نيز با توجه به نبود وسيله اياب وذهاب و جمعيت بسيار روستا به عنوان مشكلي مهم فراروي اهالي روستا قرار دارد.

دهيار رومشتيك با اشاره به اين كه در دو سال اخير آمار مهاجرت جوانان از روستا به صفر رسيده است و در بسياري از موارد نيز بازگشت بسياري از اهالي كه در سال هاي گذشته از روستا مهاجرت كرده اند مشهود است، گفت: سال هاي قبل بنا به ضرورت و در راستاي بر طرف شدن بسياري از مشكلات روستا، خواستار اجرا و تهيه نقشه طرح هادي بوده ايم كه پيرو اين درخواست ها، در اوايل سال۸۶، گروهي از سوي بنياد مسكن انقلاب خراسان جنوبي براي تهيه و نقشه برداري طرح هادي به روستا آمدند و بعد از اتمام مراحل نقشه برداري طي چند جلسه اين موضوع مورد بررسي قرار گرفت كه متاسفانه در آخرين جلسه بنا به اظهارنظر مهندسان طرح مشكلاتي براي سمت توسعه اي پيشنهادي دهياري كه به سمت زمين هاي كشاورزي روستا بود، مطرح شد.

وي ادامه داد: به نظر اهالي، مالكين و كشاورزان روستاي رومشتيك، زمين هاي كشاورزي كه براي سمت توسعه در نظر گرفته شده است، از هر لحاظ مناسب بود، زيرا اين زمين ها براي كشاورزي مساعد نيستند و اهالي روستا آمادگي خود را براي واگذاري اين زمين ها براي مسير توسعه اعلام داشته اند تا هر چه سريع تر مشكلات فراروي اجراي طرح هادي مرتفع شوند.كهن در خصوص اقدامات بنياد مسكن انقلاب اسلامي در روستا گفت: در چند سال اخير با استفاده از تسهيلات بهسازي بنياد مسكن انقلاب اسلامي حدود ۲۵ واحد مسكوني در اين روستا احداث شده و مورد بهره برداري قرار گرفته است و همچنين از تسهيلات تعميري حدود ۲۰نفر متقاضي به بانك هاي عامل معرفي و وام خود را دريافت و براي تعمير منازل مسكوني خود به كار برده اند.وي گفت: ميزان سهميه آرد روستا پس از سرشماري نفوس و مسكن سال ۸۵، كاهش يافته است زيرا در اين سرشماري حدود ۷۰نفر جمعيت روستا كمتر تخمين زده شده است كه اين خود مشكلات بسياري را در تهيه نان مصرفي براي اهالي به وجود آورده است.

وي گفت: در اين روستا جوانان به علت كمبودها و نبود امكانات اغلب به شغل كارگري در روستاهاي اطراف و كار در كوره هاي آجرپزي مشغولند و اكثرا به علت كمبود آب و امكانات كشاورزي كمتر به كشاورزي روي مي آورند و همچنين وجود خشكسالي هاي متوالي عاملي در رونق نداشتن بخش دامپروري نيز مي باشد.

كهن عمده راه هاي امرار و معاش اهالي رومشتيك را از دو بخش كشاورزي و دامداري دانست و تصريح كرد: وجود كشاورزي و دامداري سنتي در روستا جوابگوي مخارج زندگي اهالي نيست. وي گفت: در بخش كشاورزي هنوز با استفاده از روش هاي قديمي آبياري غرقابي استفاده مي شود كه اين امر موجب اتلاف آب و وقت مي شود. وي افزود: دامداري نيز با روش سنتي موجب تضعيف مراتع و مشكلاتي در اين زمينه مي شود و در صورتي كه از طريق آموزش اهالي بتوان روش هاي جديد را جايگزين روش هاي قديمي كرد كمك شاياني به وضعيت و پيشرفت اهالي روستا خواهد شد.وي در ادامه از نبود امكانات رفاهي از قبيل پارك عمومي، كتابخانه و غسالخانه ابراز نارضايتي كرده و افزود: وجود غسالخانه در روستا امري ضروري و غيرقابل اجتناب است.

وي همچنين به عدم پوشش آنتن دهي تلفن همراه در روستا اشاره كرد و گفت: تنها در ارتفاعات مي توان از خدمات تلفن همراه استفاده كرد و پي گيري ها در اين خصوص نيز تاكنون بي نتيجه مانده است. وي به نقش حائز اهميت زنان روستايي اشاره كرد و افزود: زنان روستايي دوشادوش مردان به امور كشاورزي و دامداري مشغولند و علاوه بر خانه داري، قاليبافي نيز ديگر فعاليت روزانه آنهاست.

وي به مشكلات تحصيلي فراروي دختران روستايي در مقاطع راهنمايي اشاره كرد و افزود: با وجود قول هايي كه خيرين مدرسه ساز براي احداث مدرسه راهنمايي در روستاي رومشتيك دادند، اما احداث مدرسه در روستا با مخالفت آموزش وپرورش مواجه شده و نبود مدرسه راهنمايي در روستا سدي در برابر ادامه تحصيل دختران روستايي است.وي از عمده طرح هاي عمراني ا جرا شده در روستا به پروژه برق رساني، آسفالت جاده روستايي، تجهيز حمام عمومي، مسجد و... اشاره كرد.

كهن از آداب و رسوم ازدواج در روستاي رومشتيك به مراسم حنابندان اشاره كرد و توضيح داد: در شب اول مراسم ازدواج اهالي روستا براي حنابندان داماد در خانه داماد اجتماع كرده و دست و پاهاي داماد حنا مي شوند، هم زمان با اين مورد دست و پاي عروس نيز در خانه زنان، حنا شده و روز بعد اهالي به در خانه پدر داماد رفته و داماد را به محل عمومي برده و كت و شلوار به تنش مي كنند و پس از آن كه لباس دامادي را به تن داماد مي نمايند با يك دسته گل به در خانه پدر عروس مي روند و عروس را پشت سر داماد به خانه داماد مي آورند و در شب نيز مراسم شام و شيريني تا آخر شب ادامه مي يابد. دهيار رومشتيك در پايان از مسئولان ذي ربط خواست تا اقدامي در خصوص حل مشكلات عديده اهالي رومشتيك انجام دهند.
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن