تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821296032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گام به گام تا سفره هاي سالم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: گام به گام تا سفره هاي سالم
تا به حال چقدر موفق شده ايد براي بهبود شيوه زندگي خانواده خود وقت بگذاريد؟

حتما گاهي اوقات با خود فكر كرده ايد با اين همه مشغله و استرس وقتي براي به كارگيري توصيه ها باقي نمي ماند. بد نيست بدانيد داشتن سلامتي بيشتر به اين معني نيست كه بايد همه تغييرات براي بهبود شيوه زندگي را يك باره ايجاد كنيد.

بعضي اوقات همان گام هاي كوچكي كه بر مي داريد مي تواند تغييرات مثبتي در شيوه زندگي شما به وجود بياورد اما چگونه؟ ابتدا عواملي كه در بهبود شيوه زندگي شما و خانواده تان نقش دارند را در نظر بگيريد.

گام اول
قطعا خواب كافي، ورزش منظم در كنار نوع و زمان صرف غذا از مهم ترين عوامل هستند. در نظر گرفتن زمان كافي براي خواب به مديريت زمان و اتخاذ مقرراتي بستگي دارد كه پدر و مادرها در خانه تعيين مي كنند اين كار نياز به وقت اضافي ندارد، فقط بايد اعضاي خانواده را به رعايت مقرراتي كه تعيين شده ملزم كنيد.

گام دوم
اعضاي خانواده بايد يك برنامه ورزش روزانه داشته باشند براي مثال مي توانيد در روز تعطيل با اعضاي خانواده يك پياده روي داشته باشيد و با انجام يك تغيير ساده كه زمان تماشاي تلويزيون و كار با رايانه را محدود كنيد و به جاي آن خود و فرزندتان را به فعاليت ورزشي تشويق كنيد و يا قانوني وضع كنيد كه معادل زماني كه صرف تماشاي تلويزيون و كار با رايانه به ورزش و فعاليت بدني و ورزش اختصاص دهد تا از اضافه وزن هم جلوگيري شود.

گام سوم
سعي كنيد از غذاهاي فرآيند شده مثل غذاهاي كنسروي، سوسيس و كالباس را كمتر بخوريد و پولتان را بيشتر صرف خريد انواع ميوه، سبزي، مغزها، دانه ها، حبوبات، شير، ماست، پنير كم چرب و گوشت سفيد كنيد. به اين ترتيب در حقيقت، مصرف چربي ها را در غذاي خانواده كاهش خواهيد داد.

گام چهارم
در مورد تنقلات و ميان وعده ها سعي كنيد ميان وعده هاي سالم را به نحوي كه آماده خوردن باشند در دسترس كودكان قرار دهيد مثلا تكه هاي هويج و خيار سبز، ممكن است بار اول و دوم با استقبال رو به رو نشويد ولي مطمئن باشيد كه عادت به خوردن اين گونه مواد غذايي به تدريج در اعضاي خانواده ايجاد مي شود به خصوص اگر خودتان در حضور كودكانتان اين مواد را مصرف كنيد.

گام پنجم
نوشيدني هاي سالم مثل شير، دوغ كه كلسيم و ويتامين قابل توجهي به بدن مي رسانند را در منزل مصرف كنيد.

گام ششم
در هنگام خريد مواد، ميوه و سبزي كودكان را با خود ببريد و به آن ها اجازه انتخاب بدهيد به اين ترتيب كودكان به خريد مواد غذايي سالم تشويق مي شوند.

گام هفتم
به خاطر داشته باشيد كه يكي از هدف هاي عمده سلامتي، افزايش مصرف ميوه و سبزي در وعده غذايي اعضاي خانواده است بنابراين سعي كنيد در وعده صبحانه يك وعده ميوه مناسب مانند سيب و يا يك سبزي مانند گوجه فرنگي را دركنار صبحانه اعضاي خانواده بگذاريد. براي ناهار كودكان خود هم ميوه را فراموش نكنيد در وعده شام هم سالاد و ميوه پس از غذا را فراموش نكنيد.

گام هشتم
اگر مايل هستيد كه براي تنوع گاهي اعضاي خانواده را به رستوران ببريد. سعي كنيد يك رستوران كه غذاي سالم تري دارد را انتخاب و سعي شود از نوشيدني هاي سالم استفاده كنيد.

گام نهم
غذاهاي آب پز و بخار پز را جايگزين غذاهاي سرخ شده كنيد. ذائقه كودكان از اوايل زندگي شكل مي گيرد. بنابراين از همان كودكي اگر به خوردن غذاهاي آب پز و بخار پز عادت كنند در بزرگسالي كمتر با خطر اضافه وزن و چاقي و بيماري هايي مانند قلبي عروقي، انواع سرطان و افزايش چربي خون مواجه خواهند شد.

گام دهم
روغن جامد را از سبد غذايي خانواده حذف كنيد و به جاي آن از روغن مايع براي پخت معمولي و از روغن مايع مخصوص سرخ كردني (در صورتي كه مايل به سرخ كردن غذا هستيد) استفاده كنيد.با به كار بستن اين توصيه ها، حداقل ده گام به سمت سلامتي كامل نزديك تر شده ايد.

خسرو جعفري
 دوشنبه 22 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن