تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806658381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چتر نجات ناسا بر سر مردم


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: سفرهای فضایی و اکتشافات در سیاره های دیگر و دور از سطح زمین، تنها در زمینه علوم فضایی و کیهانی پیشرفت به شمار نمی رود بلکه آثار جانبی کاملاً محسوسی روی زندگی انسان ها دارد که به تدریج و با گذشت زمان خود را نمایان می سازد. به گزارش مهر، سازمان های قدرتمند فضایی از جمله ناسا در راستای تولید تجهیزات مورد نیاز فضاپیماها و فضانوردان خود، به ابداع و تولید تجهیزاتی دست زده اند که در ابتدا در انحصار فضانوردان قرار داشت اما به تدریج موارد استفاده از این تجهیزات در زندگی روزمره بشر مشاهده شده و این ابداعات به آرامی جایگاه خود را در میان انسان ها باز کرده اند.
بستنی های خشک، چوب های ترکیبی گلف و لباس های شنای مافوق سریع تنها نمونه هایی محدود از تولیدات سازمان های فضایی هستند که ابتدا به منظور اکتشافات فضایی تولید شده و سپس به زندگی انسان ها راه یافته اند. در ادامه چند نمونه از این ابداعات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
● هواپیماهای بدون موتور معلق
در اواخر دهه ۱۹۴۰ «فرانسیس روگالو» یکی از کارمندان پیشین سازمان ناسا آزمایش روی لایه های آیرودینامیکی را آغاز کرد تا از آنها در تولید هواپیماهای ارزان قیمت استفاده کند. سازمان ناسا تصمیم داشت از این ابزار با بال های قابل انعطاف به عنوان جایگزین چتر نجات برای ماموریت های مداری زمین استفاده کند. این ابداع تحت آزمایش های شدید قرار گرفته و اسکلت بندی آن بهبود پیدا کرد. مخترع استرالیایی «جان دیکنسون» با استفاده از یافته های تکنیکی این ابزار ناسا و با مشارکت در فناوری «روگالو» طرحی جدید را ارائه کرد که به عنوان اولین هواپیمای بدون موتور یا گلایدر در جهان شهرت یافته است.
● عینک های ضدبخار اسکی
ورزشکارانی که به ورزش اسکی علاقه مندند، می توانند به خاطر داشتن میدان دیدی بدون بخارگرفتگی از تحقیقات فضایی تشکر کنند. به منظور جلوگیری از غبارآلودگی و بخارگرفتگی شیشه های پنجره ها در فضاپیما هنگام پرتاب، ناسا نوعی پوشش ضدبخار ابداع کرد که از مواد پاک کننده مایع، آب یونیزه شده و اکسیژن تشکیل شده است. پس از استفاده از این لایه در عینک های آفتابی، غواصی و شیشه های اتومبیل، روغن ضدآتش نیز به مواد سازنده آن افزوده شده است.
● ساعت های کریستالی کوارتز
سازمان ناسا شرکتی به نام شرکت General Time را برای تولید کریستال های کوارتزی که زمان دقیق را طی ماموریت های آپولو برای آژانس فضایی حفظ کند، استخدام کرد. این کریستال ها اکنون در تولید انواع ساعت ها از جمله ساعت های مچی که تعداد زیادی از مردم جهان از آن استفاده می کنند، به کار رفته است.
● چوب های ترکیبی گلف
پس از اینکه آژانس فضایی امریکا استفاده از مواد ترکیبی را در ساخت فضاپیماهای خود آغاز کرد، شرکتی به نام Babcock & Wilcox از این فناوری ناسا جهت تولید چوب های سبک وزن برای بازی گلف استفاده کرد که می توانست توپ های مخصوص گلف را به فاصله یی دورتر ارسال کند.
● غذاهای خشک و منجمد
به منظور تولید غذاهای مناسب تر فضایی، ناسا در دهه های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ آزمایش روی غذاهای خشک و منجمد را با کشیدن آب غذاها در حرارت بسیار پایین آغاز کرد. شرکت هایی از قبیل API از این فناوری برای تولید غذاهای فوری مانند بستنی های خشک و توت فرنگی های خشک و منجمد استفاده کردند.
● فوم های حافظه دار
این بافت های اسفنجی در سال ۱۹۶۶ به منظور افزایش میزان جذب ضربه در صندلی های مخصوص فضاپیماها ابداع شد. این ماده که در آن زمان به فوم های کند و اکنون به فوم های حافظه دار یا هوشمند شهرت یافته اند، در حال حاضر در تولید انواع تشک ها، بالش ها، کلاهخودها، لایه های محافظ بدن و کفش های راحتی مورد استفاده گسترده یی قرار می گیرند.
● کفش های ورزشی
چکمه هایی که ناسا برای راه رفتن روی کره ماه برای ماموریت آپولو ۱۱ ابداع کرد، به گونه یی طراحی شده بودند تا بتوانند ضربات را جذب کرده و از کنترل و ثبات بالایی برخوردار باشند. فناوری انرژی مارپیچ که در تولید این کفش های عجیب استفاده شده بود، پس از اتمام ماموریت ها با مشارکت شرکتی به نام KangaROOS به کفش های مخصوص دویدن و کفش های ورزشکاران حرفه یی تبدیل شد.
● لباس شنای LZR
در سال ۲۰۰۴ در پی تلاش شرکتی برای تولید لباس های شنای پرسرعت، مهندسان ناسا که بهره وری در پرواز و کاهش میزان کشش سطحی از موارد مورد توجه آنها است، دریافتند می توان با ذوب کردن قطعات مختلف لباس شنا در یکدیگر میزان کشش را روی لباس کاهش داد.حدود ۱۰۰ نوع ماده برای تولید لباس مناسب مورد آزمایش قرار گرفتند تا در نهایت لباس شنای فوق سریع LZR تولید شد. این لباس در رقابت های المپیک توسط شناگر امریکایی، «مایکل فلپس» مورد استفاده قرار گرفت و هشت مدال طلا به همراه قهرمانی المپیک جهان را برای وی به ارمغان آورد.
● جی پی اس
مشهورترین و کاربردی ترین محصول اکتشافات فضایی بدون شک سیستم موقعیت یاب جهانی یا جی پی اس است. شبکه جهانی ماهواره یی و گیرنده های جی پی اس ناسا در ابتدا به منظور بررسی تغییرات در سطح زمین مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت با همکاری شرکت های تجاری به صورت سیستمی برای استفاده از نقشه ها، یافتن مسیر جاده ها، شهرها و جاده های دسترسی مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم در میان دیگر دستاوردهای ناسا در رتبه بندی آنلاینی در سال جاری رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

روزنامه اعتماد






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 488]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن