تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر که خدا را، آنگونه که سزاوار اوست، بندگى کند، خداوند بیش از آرزوها و کفایتش ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813082462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روياي يك خواب راحت در عصر مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: روياي يك خواب راحت در عصر مدرن
گروه ترجمه، زويا چراغي؛ به موقع خوابيدن و سر وقت بيدار شدن مشكل رايجي است. طبق آخرين بررسي هاي صورت گرفته بيش از نيمي از مردم ايالات متحده گهگاه دچار مشكلاتي از قبيل بي خوابي، كم خوابي يا بدخوابي مي شوند. به گفته پزشكان كمبود خواب كه به بيماري «بي خوابي» مشهور است، مي تواند در درازمدت اثرات مخربي داشته باشد.

دكتر هوارد ويس روانشناس مركز مشكلات مربوط به خواب در آلباني است. وي در اين رابطه مي گويد؛ «مي دانيم كمبود خواب مشكلاتي از قبيل كاهش تمركز در طول روز را ايجاد مي كند كه اين امر با مسائلي از قبيل كاهش نرخ بازدهي در كار، اشتباهات شغلي و افزايش تصادفات رانندگي ارتباط مستقيمي دارد.»

پيش از آنكه توماس اديسون لامپ هاي رشته يي را اختراع كند مردم به طور متوسط 10 ساعت در شب مي خوابيدند اما طبق آمار ما امروزه مردم قاره اروپا و امريكا در طول هفته به طور متوسط شبي 9/6 ساعت و آخر هفته ها شبي 5/7 ساعت مي خوابند.

به گفته دكتر ويس بزرگسالان به خوابي 7 تا 9 ساعته احتياج دارند و طبيعي است كه براي افراد مختلف با فيزيك متفاوت اين تعداد ساعت شناور است. تقريباً 70 ميليون نفر در ايالات متحده از مشكلات مربوط به خواب رنج مي برند. حدود 40 ميليون امريكايي از بي نظمي و اختلال مزمن در خوابيدن شكايت دارند و بين 20 تا 30 ميليون نفر هم از ناراحتي هاي متناوب در خواب شان در عذاب هستند، هر چند به گفته متخصصان اكثر اختلالات مربوط به خواب قابل تشخيص و قابل درمان نيستند.

بعضي افراد به اندازه كافي نمي خوابند چون قادر نيستند در ساعتي به رختخواب بروند كه زمان مناسبي براي خوابشان است. برخي ديگر هر چند به خودشان وقت كافي مي دهند اما نمي توانند بخوابند. تاثير برخي داروها نيز مي تواند در اختلالات خواب انسان تاثيرگذار باشد. حتي ناراحتي هاي تنفسي از قبيل آسم يا سرفه و تنگي نفس در اين ميان نقش مهمي دارند.

دبي مندل نويسنده كتاب «معتادان به استرس» معتقد است انسان هاي ماشيني امروزي زماني كه نمي توانند مطابق ليست نوشته شده شان تمامي كارها را انجام دهند، احساس مي كنند افرادي بي هنر هستند و همين حس خواب را به تاخير مي اندازد؛ «اگر شما احساس خوبي نسبت به خود نداشته باشيد، چطور مي توانيد خوب بخوابيد؟ با نگراني بيدار مي شويد، پس بايد آگاه باشيد كه با همين حس بي هنر بودن و بي مصرف بودن به خواب رفته ايد.» مندل براي خوب خوابيدن در شب پيشنهاد مي كند از ورزش ماهيچه هاي بزرگ بدنتان غافل نشويد، به خصوص در ساعات اوليه صبح؛ «اين كار واقعاً به كاهش استرس شما كمك مي كند و در حقيقت به خوابيدن تان كمك بيشتري مي كند.» اما به خاطر داشته باشيد هرگز پيش از خواب ورزش نكنيد زيرا بدن براي آزاد و شل نشدن عضلات به زمان نياز دارد و همين امر باعث مي شود ديرتر به خواب برويد.

جالب اينجاست كه حتي در زمينه آشفتگي خواب هم خانم ها گوي سبقت را از آقايان ربوده اند. در تحقيقي متشكل از 170 داوطلب حدود 30 درصد از خانم ها عنوان كردند به تازگي كابوس ديده اند، در حالي كه تنها 19 درصد از آقايان اخيراً خواب بد ديده اند. بررسي ديگري نشان مي دهد خانم ها به نسبت آقايان خواب آشفته تري دارند و بيشتر از بي خوابي شكايت مي كنند. دكتر پاركر كه روانشناسي متبحر است، مي گويد؛ «در اين تحقيق مشخص شد زن ها خواب هاي ناخوشايندتري نسبت به مردان مي بينند. در اصطلاح اطلاعات عاطفي، خانم ها در طول خوابشان نگراني هاي حل نشده زندگي را بيشتر دخالت مي دهند. به عنوان مثال عشق هاي از دست رفته بخش مهمي از كابوس هاي شبانه خانم ها هستند.» البته از نظر دكتر پاركر روياهاي ناخوشايند شبانه امري متداول و معمول است اما بسياري از افراد صبح روز بعد آن را فراموش مي كنند، به همين دليل هنوز اطلاعات چندان دقيقي نمي توان در اين رابطه منتشر كرد.

چند پيشنهاد مفيد

اگر شما جزء آن عده يي هستيد كه به سختي مي خوابيد نكات زير مي توانند تا حدودي راهگشا باشند.

- روي تشك هاي باكيفيت استراحت كنيد. تخت شما بايد به اندازه كافي بزرگ و پهن باشد و طوري قرار بگيرد كه از وارد آ مدن فشار به مفاصل، كمر، شانه و سينه جلوگيري كند. يك بالشت خوب و كم حجم كه گردن شما را به خوبي نگهداري كند نقش موثري در كيفيت خواب تان دارد.

- براي به رختخواب رفتن و بيدار شدن تان ساعت مشخصي داشته باشيد و سعي كنيد هميشه مطابق برنامه رفتار كنيد تا بدن به اين شرايط عادت كند. حتي اگر بد خوابيده ايد خيلي مهم است كه سر ساعت هميشگي بيدار شويد. در غير اين صورت روال عادي را بر هم مي زنيد و همين باعث مي شود ريسك بد خوابيدن در شب بعد هم افزايش يابد.

- از نوشيدني هاي حاوي كافئين خودداري كنيد. قهوه، چاي و نوشابه مغز را تحريك مي كنند، پس در ساعات نزديك به خواب تان جداً از نوشيدن اين مايعات پرهيز كنيد و اگر مشكل بي خوابي داريد در طول روز هم به سراغ شان نرويد، چون كافئين خيلي دير در متابوليسم بدن دگرگون مي شود و ريسك بيداري هاي شبانه را بالا مي برد.

- گرسنه به رختخواب نرويد. اما از خوردن شام ديروقت يا غذاهاي سنگين هم خودداري كنيد. يك ليوان شير داغ يا ساندويچ كوچكي از گوشت مرغ گزينه مناسبي است.

- روش هاي تمدد اعصاب را امتحان كنيد. حمام آب داغ، تنفس عميق، كشش عضلات و برخي حالات يوگا مفيد هستند.

- تختخواب فقط براي خوابيدن است. از تخت براي تماشاي تلويزيون، كارهاي شركت و چيزهاي ديگر استفاده نكنيد و سعي كنيد نور اتاق خواب تان را طوري تنظيم كنيد كه جو متعادلي داشته باشد.

- اگر نمي توانيد بخوابيد، بلند شويد و كاري كه باعث آرامش تان مي شود، انجام دهيد و وقتي خسته شديد مجدداً به رختخواب برويد.

- از خوردن قرص هاي خواب خودداري كنيد. اين قرص ها اعتيادآور هستند و نبايد به مدت طولاني مصرف شوند.

منبع؛اينديپندنت
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن