تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):امّتم همواره در خير و خوبى اند تا وقتى كه يكديگر را دوست بدارند، نماز را برپا دارند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816273191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پيش‌بيني رئيس‌كل بانك مركزي از نرخ تورم در سال 87؛شايد 25 درصد!


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پيش‌بيني رئيس‌كل بانك مركزي از نرخ تورم در سال 87؛شايد 25 درصد!


گروه اقتصاد: نرخ تورم را در سطح 25درصد كنترل مي‌كنيم. اين جمله حاوي خوشبينانه‌ترين وعده رئيس جديد بانك مركزي به مردم ايران است. محمود بهمني رئيس‌كل بانك مركزي ايران در گفت‌وگو با خبرگزاري برنا با اشاره به نرخ تورم 3/23 درصدي شهريورماه 1387 گفت: با ا جراي سياست‌هاي بانك مركزي در سال جاري، نرخ تورم از مرز 25 درصد عبور نمي‌كند. بهمني با بيان مطلب فوق افزود: سياست‌هاي اتخاذشده بانك مركزي طي يك سال گذشته علي‌رغم اظهارنظرهاي صورت گرفته مبني بر رشد تورم، باعث شد تا اين رشد كاهنده شود.

وي درخصوص علت اينكه علي‌رغم اقدامات سختگيرانه بانك مركزي طي يك‌سال اخير همچنان شاهد رشد صعودي نرخ تورم هستيم يادآور شد: در صورتي كه بانك مركزي اقدامات سختگيرانه خود را دنبال نمي‌كرد امكان داشت نرخ تورم بيش از 3/23 درصد فعلي شود اما با سياست‌هاي بانك مركزي رشد نرخ تورم كاهش يافته است.

رئيس‌كل بانك مركزي گفت: تصور نمي‌كنم نرخ تورم در سال جاري از مرز 25 درصد عبور كند.

بهمني ابراز اميدواري كرد، با اجراي سياست‌هاي بانك مركزي در سال جاري جلوي افزايش بيشتر نرخ تورم گرفته شود. علي‌رغم اظهارنظر خوشبينانه رئيس‌كل جديد بانك مركزي، صندوق بين‌المللي پول در تازه‌ترين گزارش خود اعلام كرده كه نرخ تورم ايران در سال 2008 ميلادي به 26درصد خواهد رسيد. اين صندوق پيش‌بيني كرده كه ايران با داشتن چنين تورمي، مقام چهارم جهان را در بين 183 كشور و مقام اول را بين 14 كشور خاورميانه‌اي كسب مي‌كند.

گزارش چند ماه قبل صندوق بين‌المللي پول نشان مي‌داد كه تورم ايران در بين 180 كشور، مقام پنجم را در بين كشورهاي داراي بالاترين نرخ تورم دارد. در آن گزارش، نرخ تورم 156 كشور دنيا زير 10درصد اعلام شده بود و تورم ايران بالاي 25درصد. در گزارش اخير اين صندوق پيش‌بيني نرخ 26 درصدي براي ايران قطعي شده است. اما از آنجا كه سال شمسي، حدودا 3 ماه ديرتر از سال ميلادي به پايان مي‌رسد و با توجه به شدت گرفتن تورم در 6 ماهه اخير در ايران، انتظار مي رود نرخ تورم در سال 1387 رقمي بالاتر از 26 درصد شود.

آمارهاي بانك مركزي نشان مي‌دهد نرخ تورم در سال 1386، معادل 4/18 درصد بوده است و در 6 ماهه اول سال 1386 يعني در ماه‌هاي فروردين، ارديبهشت، خرداد، تير، مرداد و شهريور به ترتيب بالغ بر 1/19، 8/19، 7/20، 5/21، 3/22 و 3/23 بوده است. اقتصاددانان كشور بر اين باورند كه با بودجه انبساطي سال 1387، در نيمه دوم سال كه تبعات اجراي اين بودجه را به‌طور كامل نشان خواهد داد، نرخ تورم به شدت بالاتر خواهد رفت. در حالي كه از ماه‌هاي پاياني سال 1386، دولت نهمي‌هاي اصولگرا نرخ تورم هدف سال 1387 را پيشاپيش اعلام نكردند، فقط يكي از مقامات معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس‌جمهور، در فصل پاييز 1386، اعلام كرد كه نرخ تورم در سال 1387 بالغ بر 15 درصد خواهد شد. البته دولت نهمي‌ها معتقد بوده و هستند كه اعلام نرخ تورم هدف يعني آنچه كه مايلند تحقق يابد منجر به تورم انتظاري و تشديد تورم مي‌شود. با اين حال دولت نهمي‌ها به صورت شفاف در سال 1386، نرخ تورم هدف براي سال 1387 را اعلام نكردند ولي محمود بهمني ابراز اميدواري مي‌كند كه نرخ تورم به بالاتر از 25 درصد نخواهد رسيد. در اوضاعي رئيس جديد بانك مركزي به صورت خوشبينانه خبر كنترل تورم درحد 25درصد را به اطلاع همگان مي‌رساند كه طبق نص صريح قانون برنامه چهارم توسعه 888-1384) نرخ تورم بايد به زير 10 درصد برسد و تك رقمي شود. مطابق آمارهاي صندوق بين‌المللي پول، بحرين در سال جاري ميلادي با 5/4 درصد تورم، كمترين تورم منطقه خاورميانه را تجربه خواهد كرد. براساس قانون پولي و بانكي كشور، بانك مركزي ايران يگانه متولي و تنظيم‌كننده امور بانكي و پولي ايران و مسوول مستقيم كنترل تورم است. بهمني به عنوان رئيس كل جديد اين بانك، اولويت اول خود را كنترل تورم اعلام كرده است. طهماسب مظاهري رئيس بركنارشده اين بانك نيز به طور مكرر اعلام كرده بود كه كنترل تورم را اولويت اول كاري خود مي‌داند.

در حالي كه پافشاري مظاهري بر سياست‌هاي انقباضي پولي و بانكي، موجبات بركناري‌اش را فراهم ساخت، بهمني رئيس جديد بانك مركزي نيز به نوعي مي‌خواهد ادامه دهنده راه مظاهري باشد در صورتي كه بهمني بخواهد آن رويه را ادامه دهد و مانع اعطاي وام‌هاي بي‌رويه به متقاضيان شود، همان داستان تضاد طرفداران سياست‌هاي انبساطي و انقباضي تشديد و در فضاي ديگر تكرار خواهد شد. از يك جهت هم احمدي‌نژاد در سال پاياني دولت نهم و همچنين سيدمحمود جهرمي وزير كار و متولي توسعه طرح‌هاي زودبازده، در پي آنند كه كارنامه‌اي موفق از خود ارائه دهند، به همين دليل به بانك مركزي فشار مي‌آورند تا منابع بانك مركزي را به اسم ايجاد اشتغال به صورت وام پرداخت كند. پرداخت وام در فضاي فقدان سازوكارهاي نظارتي، منجر به تشديد نقدينگي و سپس تورم مي‌شود. اما ديروز نيز حسين قضاوي قائم‌مقام بانك مركزي در گفت‌وگو با برنا اعلام كرد كه تورم، همزمان با نقدينگي كاهش نمي‌يابد. قضاوي با اشاره به رشد نرخ تورم در شهريورماه به مرز 3/23 درصد گفت:

به هر جهت حتي اگر بانك مركزي تورم را در حد 25 درصد كنترل كند، چنين نرخي حدودا 3 برابر رقم پيش‌بيني شده در قانون برنامه چهارم توسعه است و به ميزان 25درصد قدرت خريد ايرانيان كاهش مي‌يابد و بي‌عدالتي با همان شدت افزايش پيدا مي‌كند.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 21 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن