تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806662826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهرداري در برابر مردم يا براي مردم


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: شهرداري در برابر مردم يا براي مردم
شهردار مشهد در خبري سرانه هر شهروند مشهدي در هزينه هاي خدمات شهري را به طور ميانگين ١٥٠ هزار تومان در سال اعلام كرد. به سراغ شهروندان مشهدي مي رويم تا نظر آن ها را درباره اين موضوع و عملكرد شهرداري جويا شويم. به هرحال مردم كه به صورت مستقيم با خدمات شهرداري سر و كار دارند مي توانند بهترين قضاوت را نيز، درباره فعاليت هاي آن مجموعه داشته باشند.

هزينه هاي سنگين
يكي از كسبه چهارراه برق در منطقه طلاب مي گويد: اطلاع دقيقي از هزينه هاي شهر و شهرداري ندارم ولي در اين شرايط اقتصادي و با توجه به تورم، حتما شهردار مشهد هم با حساب و كتاب اعلام كرده است كه سرانه خدمات شهري هر شهروند در سال، ١٥٠ هزار تومان است. «صالح آبادي» مي افزايد: هزينه نظافت معابر اصلي و فرعي و جمع آوري هر روزه زباله در سال، رقم هنگفتي است كه طبعا سهم هر شهروند نيز به تناسب هزينه هاي فعلي، رقم بالايي مي شود. وي كه مدعي است هر سال ٣٠ هزار تومان به شهرداري عوارض پرداخت مي كند مي گويد: عوارضي كه شهرداري بابت خدمات و عمران شهري از منازل دريافت مي كند رقم پايين تري نسبت به عوارض اصناف است.يكي از ساكنان خيابان شهيد مفتح (٣٠ متري طلاب) نيز به خراسان مي گويد: شهرداري بابت خدمات متنوعي كه در شهر ارائه مي كند طبيعتا هزينه هاي سنگيني را متحمل مي شود ولي قرار نيست همه اين هزينه ها را مردم پرداخت كنند. وي كه خود را «قاسم پور» معرفي مي كند مي افزايد: شهرداري بابت صدور پروانه، پايان كار و تخلفات ساختماني، فروش تراكم و... مبالغ كلاني را از شهروندان اخذ مي كند ولي بخش اعظم درآمدهاي شهرداري، صرف خدمات رساني به مردم نمي شود. وي با اشاره به نارضايتي مردم مناطق محروم از نحوه توزيع امكانات و خدمات شهري مي افزايد: عملكرد شهرداري، قيمت اجاره املاك و واحدهاي تجاري در ٣٠ متري طلاب را چند برابر كرده ولي چند قدم آن طرف تر فقر و نابه ساماني خدمات شهري به وضوح ديده مي شود.«اقدسي» يكي از ساكنان بولوار طبرسي نيز مي گويد: ادعاي شهردار مشهد را قبول ندارم چرا كه در شهر مشهد به دليل جاذبه هاي زيارتي و سياحتي هر سال تا ٢٠ ميليون زائر و مسافر حضور مي يابند و اگر به طور متوسط مدت اقامت هر زائر ٣ تا ٤ روز باشد در واقع شهرداري هزينه خدماتي را كه به اين افراد ارائه مي كند، از شهروندان مشهدي اخذ مي كند.وي مي افزايد: شهرداري مشهد كه مدعي صرف هزينه در زمينه هاي نظافت شهر، جمع آوري زباله ها، رفع سدمعبر، لايروبي جوي ها، نگه داري فضاهاي سبز، ترميم جداول و پياده روها، اطفاي حريق و... است بايد به دنبال راهكارهاي مناسبي براي تامين درآمد مطمئن و پايدار نيز باشد چرا كه مردم خدمات انتفاعي شهرداري را باور دارند ولي توان مشاركت براي تامين تمام هزينه ها را ندارند.

اتوبوس هايي كه در شأن مردم نيست
وي با اشاره به اين كه در برخي نقاط شهر عوارض نوسازي و خدمات شهري ٢ ماهه توزيع و وصول مي شود مي افزايد: در منطقه ما (حوزه شهرداري منطقه ٣) از ابتداي سال جاري قبض عوارض توزيع نشده است و به نظر مي رسد شهرداري خودش براي فرهنگ سازي و آشنا كردن مردم با لزوم پرداخت هزينه هاي شهروندي، ضعيف عمل مي كند. به گفته وي وقتي مردم خدمات به موقع شهرداري را از نزديك لمس و احساس كنند كه در تامين هزينه هاي شهر شريك هستند، در تامين هزينه ها و پرداخت عوارض پيش قدم مي شوند.يك شهروند ساكن شهرك امام علي(ع) نيز در اتوبوس واحد با نشان دادن انبوه زباله در كف اتوبوس و صندلي هاي شكسته و خراب آن مي گويد: مردم از شهرداري انتظار خدمت رساني دارند، به عنوان مثال وقتي كه شهرداري كرايه اتوبوس ها را ٧٠ درصد اضافه مي كند اما قادر نيست داخل اتوبوس را هفته اي يك بار نظافت و يا صندلي هاي پاره و شكسته شده را عوض كند چطور انتظار دارد مردم در پرداخت هزينه هاي شهري مشاركت كنند؟وي با ابراز نارضايتي از عملكرد شهرداري مشهد در مناطق پايين شهر مي گويد: شهرداري بايد از اعتبارات دولتي براي انجام طرح هاي عمراني و كارهاي خدماتي كمك بگيرد نه اين كه تامين تمام هزينه ها بر دوش مردم باشد. شنيده ام هزينه چاپ، توزيع و وصول قبوض عوارض شهرداري بيش از درآمدي است كه شهرداري مي خواهد از محل وصول عوارض ٣ يا ٤ هزار توماني داشته باشد. متوليان شهر بايد فكري اساسي براي تامين هزينه ها بردارند، به گفته وي دراين كلان شهر مغازه داراني در اطراف حرم فعاليت دارند كه از فروش كالا به زائران درآمدهاي بسياري دارند ولي كمترين عوارض را به شهرداري مي پردازند.يك مهندس برق نيز در ميدان تقي آباد در پاسخ به سوال خراسان درباره سرانه ١٥٠ هزار توماني خدمات شهري هر شهروند مي گويد: اصلا ثمرات و نتايج برنامه هاي شهرداري را به دنبال صرف اين سرانه در شهر نمي بينم. به عنوان مثال يكي از مواردي كه مي توان ثمرات فعاليت شهرداري را ديد آسفالت خيابان هاست. شما در كدام يك از خيابان هاي مشهد آسفالت مناسب مي بينيد؟ من منتظر بودم، فردي از من در اين زمينه سوال كند تا بگويم، در همين صدمتري كمربندي مشهد كه آخرين پروژه شهرداري مشهد محسوب مي شود و اخيرا افتتاح شده تمام دريچه هاي فاضلاب بالاتر و يا نيم متر پايين تر از سطح جاده نصب شده است و ما آيا واقعا هنر نصب يك دريچه هم تراز با سطح جاده را نداريم؟ آيا مسئولان شهري خودشان از خيابان احمدآباد عبور نمي كنند؟ وضعيت فضاي سبز، ميدان ها و معابر شهري هم كه مشخص است.وي درباره مشاركت خود در تامين هزينه هاي شهر گفت: به صورت كامل آنچه تاكنون شهرداري مطالبه كرده است پرداخته ام.وي براي برآورده شدن خواسته هاي خود توسط شهرداري گفت: شهرداري كارهاي بسياري مي تواند انجام دهد اما اقدام نمي كند و مثال ديگر موضوع پارك متر است كه اكنون تمام شهر را پوشش داده اما اثرات هزينه اين درآمدها ديده نمي شود.شهرداري قبلا عوارض نوسازي را به صورت سالانه دريافت مي كرد اما اكنون٢ ماهه دريافت مي كند و علاوه بر آن در تمام قبض ها هم بايد عوارض شهرداري را بپردازيم.

خانم«غفوريان» يك دبير بازنشسته نيز مي گويد: اين چگونه هزينه كردني است، كه وضعيت ارائه خدمات سازمان اتوبوس راني مشهد در مقايسه با تمام شهرهاي كشور نامطلوب تر است، چند روز قبل در ملاقاتي كه با شهردار مشهد داشتم گلايه خود را مطرح كردم.اين فرهنگي مي افزايد: من فقط به علت مشكلات موجود در اتوبوس خط ٩٤ خود را بازنشسته كردم، چرا كه بسيار شلوغ است و اتوبوس هاي اين خط با فاصله زماني زيادي تردد مي كنند در حالي كه در تهران با بليت ٢٠ توماني خدمات مطلوبي ارائه مي شود، اما خدمات ارائه شده در مشهد با هزينه اي ٥/٢ برابر وضعيت مناسبي ندارد. اين امر ممكن است نتيجه آن باشد كه مسئولان به علت استفاده از ماشين هاي آخرين مدل، از وضعيت عموم مردم اطلاع ندارند.با اين حال وضعيت فضاي سبز شهر مشهد اندكي بهتر شده است. اما معابر شهر واقعا نابه سامان است، به گونه اي كه اكنون مي توانيد در ميدان تقي آباد، خيابان هاي بهار و احمدآباد كه مركز شهر و از محله هاي مطرح شهر محسوب مي شود عمق اين نابه ساماني ها را در پياده رو و جوي هاي آن مشاهده كنيد. به گفته وي اين موارد ناشي از ضعف مديريت و ناتواني آنان از تأمين درآمد و هزينه كرد آن است در حالي كه مشهد سالانه پذيراي ميليون ها زائر است اما از اين رهگذر درآمدي براي مشهد كسب نمي شود.يك كارگر بافندگي نيز وضعيت بهداشت مشهد را در مقايسه با ديگر شهرها مطلوب عنوان مي كند و مي گويد: فضاهاي سبز خوبي ايجاد شده است بنابراين حتما شهرداري آماري را كه ارائه مي كند درست است و ارائه اين خدمات هزينه بر است.

كارهاي ناتمام
گزارشگر خراسان در ميدان شهدا نيز به سراغ مردم مي رود.«مجيد ژيان» يكي از كسبه اين منطقه از خدمات ارائه شده توسط شهرداري ابراز رضايت نسبي مي كند و مي گويد: در برخي ساعات شب رفتگران شهرداري اقدام به جمع آوري زباله مي كنند.يكي ديگر از اهالي اين محل گفت: شهرداري نسبت به نظافت خيابان ها و كوچه هاي اين محله اهتمام خوبي دارد. وي گفت: ما عوارض شهرداري را در موعد مقرر پرداخت مي كنيم و از نظر من شهرداري براي ارائه خدمات به مردم سرمايه گذاري خوبي كرده است. وي در عين حال گفت: مردم نيز بايد با شهرداري همكاري كنند.كاهاني يكي ديگر از اهالي اين محل گفت: بيشترين عوارض را كسبه پرداخت مي كنند. وي افزود: براي تمديد پروانه كسب و جواز تجاري، بايد عوارض پرداخت كنيم كه هر سال نيز، افزايش مي يابد.

وي گفت: هزينه هاي اعلام شده توسط شهرداري مبني بر سرانه ١٥٠ هزار توماني براي خدمات دهي به هر شهروند، كمي دور از ذهن است. وي گفت: محل كسب و كار ما نيز در همين محل است و در فاز دوم براي خرابي است ولي كماكان بلاتكليف هستيم و مشخص نيست كه محل كسب ما چه موقع تخريب مي شود!

دور از واقعيت ها
يكي ديگر از كسبه اين محل گفت: جلوي مغازه ام را نرده كشي كرده اند و اين مسئله براي من و ساير همكاران مشكلات فراواني ايجاد كرده است و مردم و مشتريان بايد از پشت نرده ها كالاها را نظاره كنند! و براي تخليه و حمل كالا نيز، دچار مشكلات اساسي هستيم. وي افزود: بلاتكليف بودن براي كسبه و اهالي اين محل عذاب آور شده و نمي دانيم چه زماني بايد از اين مكان برويم. وي ادامه داد: هر روز يك حرف جديد مي شنويم يك بار مي گويند تا هفته ديگر بايد تخليه كنيد اما بعد تصميم آن ها عوض مي شود.وي گفت: بعيد مي دانم شهرداري بابت ارائه خدمات به شهروندان، هزينه زيادي بپردازد.وي گفت: مدت زيادي است كه برخي واحدهاي مسكوني و تجاري در منطقه ميدان شهدا تخريب شده و گرد و خاك حاصل از تخريب اين ابنيه و نيز سروصداي حاصل از اين فعاليت ها، مردم را آزرده خاطر كرده است.رأفتي زاده يكي ديگر از اهالي منطقه ميدان شهدا نيز گفت: برخي مواقع مشاهده شده كه چند روز زباله ها را جمع آوري نكرده اند و يا خيابان ها نظافت نشده است!وي گفت: وضعيت ساختمان ها و ابنيه اين منطقه مشخص نيست و مردم نمي دانند شرايط آن ها در آينده چگونه خواهد بود.وي اعلام هزينه ١٥٠ هزار توماني براي ارائه خدمات شهري به هر شهروند را كمي دور از واقعيت ذكر كرد و گفت: هزينه هايي صورت مي گيرد ولي نه به اين ميزان!مهدي افشار ساكن خيابان امام خميني ٣ نيز به خبرنگار ما گفت: شهرداري هزينه مي كند و نيروهاي شهرداري به وظيفه خود عمل مي كنند ولي چون مديريت نيست و نظارت كاملي صورت نمي گيرد، برخي افراد وظايف خود را به طور كامل انجام نمي دهند. وي گفت: نظافت و خدمات دهي با انتظار ما فاصله زيادي دارد. وي گفت: آن قدر گرد وخاك حاصل از تخريب ساختمان ها در اين منطقه زياد است كه هر چه رفتگران شهرداري تلاش كنند، باز هم ثمري نخواهد داشت.وي گفت: البته برخي شهروندان نيز در مورد نظافت و رعايت بهداشت محيط توجه كافي را ندارند.يكي ديگر از اهالي اين محل از خدمات دهي شهرداري درخصوص جمع آوري زباله تشكر كرد و گفت: اين كه شهرداري براي هر نفر ١٥٠ هزار تومان هزينه مي كند درست است يا غلط، بايد كارشناسان مربوطه نظر دهند ولي آن چه براي ما مشهود است كار اجرايي است. براي نمونه شما به وضعيت خيابان ها و معابر اين منطقه نگاه كنيد. بين سطح خيابان و پياده روها هيچ مانعي وجود ندارد و اين مسئله براي عابران پياده و كسبه بسيار خطرناك است.وي گفت: سال قبل راننده يك خودرو كه نتوانسته بود خودرويش را كنترل كند از پياده رو عبور كرد و وارد مغازه من شد و اين درحالي است كه اگر بين خيابان و پياده رو جدول كشي شود، اين مشكلات پيش نمي آيد.وي گفت: براي ساير خدمات شهرداري نيز مي توان به اين نكته اشاره كرد كه اگر مردم هم همكاري كنند شرايط بهتري خواهيم داشت.در بخش بعدي اين گزارش پاسخ شهردار مشهد به ابهام ها و سوالات مردم را منعكس خواهيم كرد. ادامه دارد
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن