تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816656831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مشروح نشست «آواز گنجشك‌ها»/1 مجيدي: «آواز گنجشك‌ها» درباره دروغ، ريا و سقوط انسان است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح نشست «آواز گنجشك‌ها»/1 مجيدي: «آواز گنجشك‌ها» درباره دروغ، ريا و سقوط انسان است
خبرگزاري فارس: مجيد مجيدي در نشست مطبوعاتي «آواز گنجشك‌ها» گفت: عده‌اي از منتقدين معتقد هستند كه در «آواز گنجشك‌ها» درام عجيب و غريبي وجود ندارد اما در پاسخ به اين افراد بايد بگويم كه كدام درام عجيب‌تر از سقوط يك انسان در جامعه مي‌تواند باشد و آيا آيا فرهنگ دروغ و رياكاري معضل كمي است؟
به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست رسانه‌اي فيلم «آواز گنجشك‌ها» نماينده سينماي ايران در هشتاد و يكمين مراسم اسكار صبح امروز با حضور مجيد مجيدي،‌ كمال تبريزي، مهران كاشاني و رضا درستكار برگزار شد و در خصوص ويژگي‌هاي «آواز گنجشك‌ها» براي حضور در اسكار نقد و بررسي شد.

* من متهم هستم به اين كه رابطه خوبي با خبرنگاران ندارم
بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين نشست «مجيد مجيدي» با اشاره به اين كه بر خلاف ادعاي برخي خبرنگاران رابطه خوبي با اهالي مطبوعات دارد، گفت: من متهم هستم به اين كه رابطه خوبي با خبرنگاران ندارم اما در واقع من خيلي حرف زدن را دوست ندارم و بيشتر مايل هستم گفت‌وگوهايي به صورت مكتوب و كتابي انجام دهم اما متأسفانه در صحبت‌هايي كه به‌خصوص از جانب خبرنگاران مي‌شود، متن مصاحبه‌ها خيلي كامل درج نمي‌شود و هر كسي از ظن خود يار ما مي‌شود و به دليل اين كه ما ملتي هستيم كه دچار سوءتفاهم هستيم، تصميم گرفتيم اين نشست را برگزار كنيم.

* مسئله انسان چيزي نيست كه بگوئيد كهنه و دمده شده است
در بخش ديگري از اين نشست، «مجيد مجيدي» با اشاره به بحث فطرت پاك انساني و فطرت‌گرايي در فيلم‌هايش گفت: اساس فطرت چيزي است كه خداوند در وجود انسان نهادينه كرده است كه واژه‌هايي مثل عشق، گذشت و فداكاري از گذشته تا امروز در وجود انسان نهادينه بوده است و ما نمي‌توانيم آنها را دسته‌بندي كنيم.
وي ادامه داد: تلاش ما اين بود كه به سراغ شخصيت‌هاي فيلم از همين بستر عبور كند يعني مبتني بر زبان فطرت باشد و تجربه‌هايي كه داشته‌ام، گوياي همين مطلب است، به طوري كه «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» داراي مخاطبين جهاني بوده‌اند و وقتي فيلم را در كشورهاي مختلف نگاه كردم همه مردم واكنشي يكسان به پيام‌هاي فيلم داشتند و اين موضوع بيانگر اين است كه وقتي يك اثر با فطرت آميخته مي‌شود، مي‌تواند با مخاطب ارتباط بيشتري برقرار كند و اين كه فيلم‌هاي ما توانستند در بحث ارتباط جهاني اين موفقيت را داشته باشد، ناشي از همين منظر است. به خصوص «بچه‌هاي آسمان» و «رنگ خدا» كه همين نگاه در آنها وجود داشته است و اين نگاه را سعي كردم در تمامي آثارم كامل و كامل‌تر كنم و با پرداخت جديد به اين منظر نگاه كنم.
اين كارگردان سينماي ايران تصريح كرد: مسئله انسان چيزي نيست كه شما بگوييد كهنه و دمده شده است. تغيير شكل وجود دارد و نوع نگاه و زواياي جديد نسبت به مسايل جاري است اما چيزي كه خداوند در وجود ما نهادينه كرده است، در هيچ زماني تغيير نمي‌كند. به همين دليل من فكر مي‌كنم تجربه‌هايي كه در طول اين سالها داشته‌ام، باعث شده است به اين نوع نگاه در سينما دست يابم.

*عده‌اي سينماي ايران را به سياه‌نمايي متهم كرده‌اند
كارگردان فيلم «بچه‌هاي آسمان» با انتقاد از نظر برخي منتقدان نسبت به سياه‌ بودن فقر در اين فيلم، گفت: منتقدين فكر مي‌كنند فقر در «بچه‌هاي آسمان» به شكل سياه نشان داده شده است و يا اساسا عده‌اي سينماي ايران را به سياه‌نمايي متهم كرده‌اند اما ما در جهاني زندگي مي‌كنيم كه مسايل فرهنگي را يك جور نگاه نمي‌كنيم من بارها گفته‌ام كه اگر فقر پيش برنده داستان و مورد خوشايند غربي ها باشد مي‌توان دوربين را به هندوستان، پاكستان و ساير كشورهاي فقير برد و همان را در جشنواره‌ها نشان داد اما آيا جشنواره‌ها از اين فيلم استقبال خواهند كرد؟
وي ادامه داد: من منكر اين نيستم كه نگاه سياسي در برخي از فيلم‌ها در مورد فقر و سياه‌نمايي آن وجود دارد اما آن چيزي كه در سينماي ايران نمود كرده است وجه انساني فيلم‌هاي ماست، بنابراين اين وجه انساني است كه توانسته در دنيا عرض اندام كند والا به لحاظ تكنيكي نتوانسته‌ايم به توفيقاتي دست يابيم.

* چقدر براي سينما سرمايه‌گذاري كرده‌ايم كه توقع خروجي مناسب از آن داريم؟
در ادامه اين نشست، مجيدي با اشاره به نقدهاي صورت گرفته در مورد سينماي ايران گفت: تاكنون تمام نقدهايي كه انجام گرفته شده در مورد ساختار سينما بوده اما من يك سوال دارم و مي‌خواهم بدانم چقدر ما براي سينما سرمايه‌گذاري كرده‌ايم كه توقع خروجي مناسب از آن داريم؟
مجيدي ادامه داد: تمام هزينه‌هاي ما براي سينما به جرات 20 ميليارد هم نبوده است و من امسال شنيدم قرار است اين مبلغ 32 ميليارد تومان شود. اما از اين مبلغ چقدر را براي توليد هزينه مي‌كنيد؟ با يك حساب ساده مي‌توان فهميد كه 10 ميليارد از اين پول بابت حقوق و هزينه‌هاي تشكيلات ارشاد و بنياد فارابي هزينه مي‌شود حدود 5 ميليارد براي جشنواره‌ها و در همين حدود نيز براي ترميم سينماها و اگر حساب كنيد مبلغي كه باقي مي‌ماند براي كمك به سينما چيزي حدود 50 ميليون تومان نهايتا 100 ميليون تومان است، در حالي كه هزينه‌هاي جاري براي ساخت يك فيلم 500 ميليون تومان است كه گاهي اين مبلغ به 700 ميليون تومان هم مي‌رسد و اين در شرايطي است كه نهادهايي مثل حوزه هنري و كانون پرورش فكري نيز در طول سال حدود يك يا دو فيلم مي‌سازد.
مجيدي خاطرنشان كرد: مگر ما چقدر هزينه كرده‌ايم كه همه از سينما طلبكار هستيم؟ اما كساني كه مدعي مي‌شوند بايد ببينند كه چقدر هزينه كرده‌اند كه يقه سينماگران را مي‌گيرند. به عنوان مثال مجلس هفتم هميشه در خصوص سينما اظهار نظر مي‌كرد درحالي كه كميسيون فرهنگي يكي از اصلي‌ترين جاهايي است كه مي‌تواند براي سينما بودجه تخصيص دهد.

* ما از شهرداري كمك خواستيم
كارگردان «آواز گنجشك‌ها» با اشاره به وظيفه شهرداري‌ها در كمك به رشد فرهنگي جوامع گفت: در حال حاضر شهرداري‌هاي دنيا يكي از بزرگ‌ترين برگزار كنندگان جشنواره‌ها هستند و بسياري از فيلم‌ها به وسيله شهرداري‌ها توليد مي‌شود كه من معتقدم اين كار وظيفه شهرداري است چرا كه بسياري از معضلات شهري مانند بچه‌ها و زنان خياباني مي‌تواند از طريق مديريت شهري حمايت شود و از اين طريق فيلم‌هاي تاثير‌گذاري ساخته شود.
مجيد مجيدي در ادامه اين نشست با اشاره به نقش شهرداري‌ها در توسعه فرهنگي جوامع گفت: در تمام كشورهاي دنيا شهرداري‌ها نقش بسيار مهمي در توسعه فرهنگي دارند به طوريكه امروزه يكي از بزرگترين برگزار كنندگان جشنواره‌ها شهرداري‌ها هستند كه به همين نسبت مي‌توانند با اتخاذ رويكردي فرهنگي بسياري از معضلات جامعه را حل كنند.
مجيدي با اشاره به عدم نقش اساسي شهرداري در توليد «آواز گنجشك‌ها» گفت: برخلاف آنچه كه گفته مي‌شود فيلم با مشاركت شهرداري ساخته شده است اما شهرداري نقش توليدي در كار نداشته است و در واقع اين ما بوديم كه به دنبال شهرداري رفتيم و نگراني ما هم از همين است كه من بايد بروم در دفتر آقاي قاليباف و منتظر بمانم كه شهرداري به ما كمك كند.
كارگردان فيلم «آواز گنجشك‌ها» تصريح كرد: منظور من شخص آقاي قاليباف نيست بلكه منظورم كل سيستم است و برخلاف كساني كه مي‌گويند «خر مجيدي از پل گذشته است» و يا «مجيدي آنقدر قدرت دارد كه تمام سينما گوش به فرمان او هستند» اما هنوز دو قسط فيلم را دريافت نكرد‌ه‌ايم و حتي هنوز بيلبوردهاي فيلم را هم به طور مناسب نصب نكرده‌اند. البته اين صحبت‌هاي من نبايد به اين معني باشد كه راه براي ديگران بسته شود، اما وظيفه شهرداري اين است كه بيايد و از جريان فرهنگي حمايت كند.
وي خاطرنشان كرد: حرف من اين است كه ساختارها اشكال دارد و بايد اين خروجي‌‌ها به سمتي بيايد كه در تئاتر، قصه، سينما و ساير وجوه فرهنگي جلوه‌گر باشد.

* آيا فرهنگ دروغ و رياكاري معضل كمي است؟
مجيد مجيدي در پاسخ به سوالي در خصوص اكران جهاني «آواز گنجشك‌ها» گفت: تاكنون حدود 23 كشور از طريق كمپاني فورتوسيمو فيلم را خريداري كرده‌اند اما زمان نمايش فيلم در اين كشورها بستگي به شرايط اكران در اين كشورها دارد.
مجيدي همچنين با تشريح ويژگي‌هاي شخصيت كريم در اين فيلم گفت: به اعتقاد من كريم در اين فيلم نمايندگي مي‌كند از تمام انسانهايي كه در اين كلانشهر زندگي مي‌كنند و در واقع يك جور وحدت به كثرت به حساب مي‌آيد و به همين دليل اعتقاد دارم ما در اين جامعه شهري فضايي را به وجود آورده‌ايم كه ديگر سازگار با شرايط خودمان نيست و شبيه انسانهايي شده‌ايم كه از بهشت رانده شده‌اند.
مجيدي در ادامه در پاسخ به كساني كه معتقدند «آواز گنجشك‌ها» فاقد وجوه دراماتيك است، گفت: عده‌اي از منتقدين معتقد هستند كه در «آواز گنجشك‌ها» درام عجيب و غريبي وجود ندارد اما در پاسخ به اين افراد بايد بگويم كه كدام درام عجيب‌تر از سقوط يك انسان در جامعه مي‌تواند باشد.
مجيدي ادامه داد: آيا فرهنگ دروغ و رياكاري معضل كمي است؟ آيا من بايد سر يك آدم را وسط يك خيابان ببرم تا يك درام عجيب و غريب بسازم و دروغ هيچ نقشي در مناسبات امروز جامعه ما ندارد و بايد بگويم كه متاسفانه قبح دروغ در جامعه امروز ما از بين رفته است.
مجيدي خاطرنشان كرد: اين چه اتفاق ناگواري است كه در جامعه ما افتاده و اين بداخلاقي‌ها ريشه‌اش در كجاست؟ ريشه اين بي‌حوصلگي‌ها در جامعه ما از كجا سرچشمه مي گيرد؟ پاسخ به اين سوالات بحث اصلي ما در «آواز گنجشك‌ها» بود و اعتقاد دارم كه كرامت اخلاقي در جامعه امروز از بين رفته است.
كارگردان «آواز گنجشك‌ها» با اشاره به تهاجم فرهنگي بر ضد ايران اظهار داشت: من فكر مي‌كنم كه آمريكا خيلي حمايت مي‌كند كه مي‌گويد مي‌خواهد به ايران حمله كند، چرا كه حمله اصلي ايجاد شده و خود با با سقوط اخلاقي آن را به وجود آورده‌ايم.

* فرمايشات رهبري سينماي ايران را نجات داد
اين كارگردان سينماي ايران ادامه داد: زماني كه آقاي رئيس جمهور به اين سمت انتخاب شدند قول دادند كه تنها ساليانه 250 فيلم فقط براي ايرانيان خارج از كشور ساخته شود اما من معتقد هستم كه سينماي ايران به طور كامل تعطيل شده است و اگر فرمايشات رهبر معظم انقلاب در باب مهندسي فرهنگي نبود سينماي ايران شايد خيلي زودتر از اينها تعطيل شده بود.
كارگردان فيلم «آواز گنجشك‌ها» در نشست مطبوعاتي اين فيلم با انتقاد از مديريت فرهنگي گفت: به جاي اين كه بياييم فيلمسازان را متهم كنيم كه چه كاري را انجام داده‌ايم، اول بايد از مديريت فرهنگي پرسيد تاكنون چقدر براي سينما هزينه كرده‌اند كه از آن توقع بازدهي دارند.
در اين مراسم مجيد مجيدي كارگردان فيلم «آواز گنجشك‌ها» با انتقاد از مديريت كلان فرهنگي گفت: من معتقد هستم امروزه سينماي ايران به طور كامل تعطيل است و اگر فرمايشات مقام معظم رهبري در باب مهندسي فرهنگي نبود شايد خيلي زودتر از امروز سينماي ايران تعطيل شده بود.
وي ادامه داد: اين سقوط اخلاقي در اشكال مختلف جامعه ما را فراگرفته است به طوري كه از ابتداي انقلاب شعار توسعه طلبي سرداده شد اما در طي سي سال گذشته چه كاري را براي اين موضوع انجام داديم؟ به عنوان مثال تهران به عنوان پايتخت ايران نماد توسعه طلبي در ايران قلمداد شد اما در حال حاضر شهري مانند كرج كاملا چسبيده به تهران شده است و ديگر محله‌اي مثل نازي آباد جنوب شهر تهران قلمداد نمي‌شود.
اين كارگردان سينما اظهار داشت: مسئولان اگر كاري براي مردم مي‌كنند عين وظيفه آنهاست اما اگر كاري نمي‌كنند بايد يقه آنها را گرفت و پرسيد كه چرا براي مردم كاري انجام نمي‌دهيد؟
وي تصريح كرد: حرف اصلي من اين است كه اگر قرار است كاري در كشور انجام شود متناسب با وضعيت فرهنگي و اجتماعي اتفاق بيفتد كه به سقوط جامعه منجر نشود. بحث مسائل انساني و هويتي را چگونه مي شود در كشور تغيير داد و به همين دليل با ندانم‌كاري‌ها داريم فرهنگ كشور را تخريب مي‌كنيم فقط با ساخت سريال‌هايي درباره فرشته و شيطان، مي‌خواهيم آن را جبران كنيم.
«مجيدي» با انتقاد از مديريت شهري در بي‌هويت كردن تهران، گفت: متأسفانه تهران امروز يك شهر كاملا بي‌هويت است و موقعيت تهران بودن آن از بين رفته بنابراين تمام افرادي كه در اين شهر دارند زندگي مي‌كنند، قرباني توسعه نابرابر شده‌اند و بايد تلاش كرد جلوي اين سير قهقرايي گرفته شود.
وي گفت: تهران تا سالي ديگر يك پاركينگ مطلق خواهد شد چرا كه روزي ده هزار ماشين در تهران پلاك مي‌شود.
مجيدي تأكيد كرد: من بحث سياسي ندارم و اين‌ها را به عنوان يك درد اجتماعي مي‌گويم چرا كه مديريت شهري بايد جلوي اين موضوع را بگيرد و بحث رفاه اجتماعي را گسترش دهد.
اين كارگردان ادامه داد: شما امروز ديگر جرأت نداريد كه از ساعت 4، 5 بعدازظهر به خيابان برويد، چرا كه از آن زمان تبديل به پاركينگ مي‌شود و بايد از ابعاد مختلف به تهران و جامعه شهري نگاه كرد تا بتوان نفس كشيد.
گزارش خبرنگار سينمايي فارس حاكي است در خاتمه اين نشست با حضور دكتر اسدي مدير فرهنگسراي رسانه از مجيد مجيدي، كمال تبريزي، مهران كاشاني و رضا درستكار با اهداي هدايايي تقدير شد.
انتهاي پيام/ا
 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن