واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: طنين آواز دلنشين استاد شجريان در تالار بزرگ كشور
نخستين شب كنسرت استاد محمدرضا شجريان به همراه گروه پنجشنبه هفته گذشته در تالار بزرگ كشور برگزار شد.
به گزارش فارس، در اين كنسرت گروه شهناز متشكل از نوازندگاني چون: حسين رضايينيا: دف و دايره، حميد قنبري: تنبك، كاوه معتمديان: كمانچه، سينا جهانآبادي: كمانچه و صراحي، شاهو عندلبي: ني، رادمان توكلي و مجيد درخشاني: تار، مژگان شجريان: سه تار، مهرداد ناصحي: قيچك آلتو، حامد افشاري: قيچك باس، سحر ابراهيم: قانون، رامين صفايي: سنتور، مهدي اميني: رباب و بمتار و محمدرضا ابراهيمي: عود به همراه محمدرضا شجريان با تشويقهاي پياپي مردم به صحنه آمدند و بخش نخست اجراي خود را با عنوان در دستگاه شور اجرا كردند.
بعد از اجراي پيش درآمد توسط گروه، شجريان به ساز و آواز با مجيد درخشاني نوازنده تار پرداخت و سپس با تك نوازي رباب مهدي اميني تصنيف پيام نسيم آغاز شد.
بعد از چند دقيقه تك نوازي، شجريان به همراه نواي صراحي كه خود ابداع كننده آن بود با سينا جهانآبادي به اجرا پرداخت.
در اين بخش كه تمامي قطعات از ساختههاي شجريان بود گروه قطعه چهارمضراب را نواختند و سپس مژگان شجريان با سه تار خود قطعه آوازي ديگري را آغاز كرد. كه بعد از آن شجريان بار ديگر با صراحي به اجراي آواز خراساني پرداخت.
بخش نخست كنسرت با اجراي تصنيف مرغ خوشخوان به پايان رسيد و گروه پس از 20 دقيقه به صحنه بازگشتند تا قطعاتي از ساختههاي مجيد درخشاني را كه برگرفته از رديفهاي ميرزا عبدالله بود، در دستگاه همايون اجرا كنند. بعد از ورود به صحنه، شجريان ضمن تشكر از مسئولان وزارت كشور و تالار گفت: در اين كنسرت علاوه بر اجرا قصد معرفي سه ساز جديد كه از ساختههاي خودم است را داشتم.يكي ساز است كه همان طور كه در بروشورها آمده از خانواده كمانچه و قيچك است و امكانات سازهاي خانواده ويلن را از نظر نوازندگي و وسعت صدا دارد.
وي افزود: در حال حاضر بيشترين نياز ما چهاراندازه ، ، و دراين ساز است و امكان ويژه آن تعويض صفحه آن است كه باعث تغيير در رنگ صوتي اين ساز ميشود و اين صفحه كه حكم تارهاي صوتي ساز را دارد، پوستي و گاه پوست همراه با چوب است و اين ساز را نوازندگان كمانچه، قيچك، ويولن، ويولنسل و كنترباس به راحتي ميتوانند، بنوازند.
شجريان در ادامه با اشاره به معرفي دو ساز ديگر خودش بيان داشت: از سال 1340 روي سنتور و زيباتر كردن صداي آن كاركردهام و اين اواخر با تحقيقات تخصصي كه روي آن داشتم به نتايج خوبي رسيدم تا كيفيت صدا را هم بالا ببرم، بهطوريكه همه جاي ساز سنتور صدايي يكدست داشته باشد.
وي در خصوص ساز افزود: طي همه اين سالها نياز بود تا صداهاي بيشتري براي بم اركستر داشته باشيم و بعد از جستوجوي بسيار براي پيداكردن سيمهاي مختلف در تمام دنيا، موفق به طراحي بمتار شدم. اما متاسفانه فرصت كافي نداشتيم تا نتهايي هماهنگ با اجراي گروه براي اين ساز بنويسيم و تنها اجرايي مجزا براي ساز در نظر گرفتيم، ولي در برنامههاي آينده گروه، قطعا نتهايي هماهنگ با بقيه گروه براي آن تنظيم خواهيم كرد.
بعد از صحبتهاي شجريان، بخش دوم كنسرت كه نام داشت با يك پيش درآمد و زنگ شتر آغاز شد و سپس گروه تصنيف چشم ياري از ساختههاي شجريان، باد صبا ساخته حسام السلطنه مراد با تنظيم درخشاني بر روي شعري از ملكالشعراي بهار، آواز شوشتري با شعري از سعدي، چهار مضراب بيداد، تصنيف رندان مست بر روي غزلي از مولانا و چند ساز و آواز را اجرا كردند.
كنسرت گروه شهناز با شجريان اين بار هم با اجراي مرغ سحر به پايان رسيد.
* در حاشيه كنسرت
همايون شجريان اين بار هم مهمان كنسرت پدرش بود كه با ورودش به تالار با تشويقهاي بسيار مردم رو به رو شد.
طراحي صحنه و بليتهاي اين كنسرت نسبت به اجراي قبلي تغيير نكرده بود. اين كنسرت برخلاف اجراهاي قبلي بازار سياهي را به وجود نياورده بود و تنها در مقابل تالار برخي از افراد بليتهاي خود را با همان قيمت ميفروختند.
شنبه 20 مهر 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]