تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821104483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رفـتارهـاي نـاراحت‌كنـنده


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: رفـتارهـاي نـاراحت‌كنـنده


چه طور مي‌توان با شخصي كه بسيار حساس، كسل و بي‌حوصله يا خشك و جدي است زندگي كرد؟ اگر گاهي اوقات چنين افكاري در مورد همسرتان داريد به معناي پشيماني شما از ازدواج و عهد و پيمان با همسرتان نيست.

شما فقط اين طور احساس كرده‌ايد كه تركيب و جور شدن شخصيتها و اصالتها هميشه باعث آسودگي خيال و آرامش نمي‌شود و متوجه مي‌شويد كه بين شخصيت شما و او تفاوت‌هايي وجود دارد. هنگامي كه او قلب شما را مي‌شكند يا با رفتارهاي نادرست خود قوانين اجتماعي را ناديده مي‌گيرد، ممكن است احساس كنيد كه تقصير از شما بوده است و از انتخاب خود متعجب شويد.

يكي از علل ناراحتي و آشفتگي ما به طرز تفـــكر ما برمي‌گردد. بـدين معني كه ما فكرمي كنيم همسرانمان بايد در قبال رفتار زشتشان جريمه شوند و ما هيچ گاه چنين رفتارهاي ناشايستي انجام نمي‌دهيم. هنگامي كه شما فكر مي‌كنيد هيچ كس به اندازه كافي از رفتار و كردار همسرتان خبر ندارد و هيچ‌كس مانند كارهاي همسر شما را انجام نمي‌دهد، يا گفته‌هاي او را فرد ديگري بر زبان نمي آورد و تنها او به چنين اعمالي دست مي‌زند، قوانين اجتماعي و معاشرتي در حال تغيير و دگرگوني‌اند. اين طور نيست كه تمام دنيا به دنبال اجراي قوانين اجتماعي باشد و تنها همسر شما از قوانين پيروي نكند.

نكاتي براي زندگي بهتر

هنگامي كه همسرتان شما را آشفته يا ناراحت مي‌كند، ناخودآگاه شما در معرض عيب جويي و انتقاد قرار مي‌گيريد و اين باعث مي شود شما به او معترض شويد. همسران رنجيده خاطر و ناراحت هنگام عصبانيت از رفتارهاي يكديگر انتقاد مي كنند و خطاهاي طرف مقابل را به رخش مي‌كشند.

مثلاً مي‌گويند: چرا با اين لحن در حضور مادرم صحبت كردي؟ آيا تو عقلت را از دست داده‌اي؟ و همسر خطاكار با زور و قدرت، خودش را تبرئه مي كند و مي‌گويد: تو چه قدر حساس و جدي و بد اخلاقي ! اين گونه كشمكش‌ها، روابط همسران را بدتر مي‌كند.

اگر مقايسه و مقابله با يكديگر به نتيجه دلخواه منجر نشد چه بايد كرد؟

به طور كلي، از تركيب اين دو قاعد پيروي كنيد: 1) شما بايد وجه تمايز عقلاني بين خود و همسرتان را به طور جدي و ثابت مشخص كنيد و بدانيد كه رفتارهايتان قابل تفكيك و تشخيص است. 2) شما فقط بايد مسئوليت رفتارها و عكس العمل‌هاي خودتان را به عهده بگيريد. اين موضوع را بارها و بارها در ذهنتان مرور كنيد كه همسرتان انعكاس دهنده شخصيت و رفتار شما نيست و نمي‌تواند همچون آيينه، رفتار درست شما را منعكس كند. او رفتاري را از خود بروز مي‌دهد كه به نظرش درست است و حتي براي حماقت‌هاي خودش احترام قائل است، اما بدانيد كه در نظر مردم هر كدام از شما فردي مستقل هستيد و هيچ‌كس شما را به خاطر رفتار زشت همسرتان سرزنش نمي‌كند.

تا خطا نكرده ايددرباره شما قضاوت بد نمي كنند

هرگز به خاطر اعمال و رفتار زشت او عذر خواهي نكنيد. اگر شما از كلماتي خشن و بي ادبانه استفاده نكرده ايد و لحن بدي درصحبت نداشته‌ايد، پس نبايد از ديگران تقاضاي عفو و بخشش كنيد. او آزادانه و بدون هيچ شك و ترديدي اين راه را انتخاب كرده است. فراموش نكنيد تا هنگامي كه شما خطا نكرده‌ايد، در موردتان قضاوت بد نخواهد شد. آيا خود شما تا به حال مرد يا زني را به خاطر رفتار بي ادبانه و احمقانه و صــداي بلند هـتمسرش توبيـخ و سرزنش كرده ايد؟ همچنين توجه كنيد كه قانون شكني و رعايت نكردن حقوق ديگران، مختص يك نفر نيست. شما يك ايده خاص اجتماعي داريد كه خود انتخاب كرده‌ايد و به آن عمل مي‌كنيد و آن، ذهنيت و طرز تفكر شما را نشان مي‌دهد. وقتي كه در حال ارزيابي و علت‌يابي ناراحتي و نگراني خود هستيد، بازتاب اين عمل، بيشتر و سريع‌تر از بي‌نزاكتي همسرتان در شما اثر گذاشته و شما را آشفته مي‌كند. مي‌توانيد اقدامات مؤثري براي بهبود رفتار او انجام دهيد و به جاي متهم كردن و سرزنش همسرتان، درباره خواسته‌ها و توقعات خود با او صحبت كنيد، براي مثال به او بگوييد: «من شوخ طبعي تو را دوست دارم، اما هميشه بايد از لطيفه‌هاي غيرمؤدبانه و زشتي كه در حضور مادرم تعريف مي‌كني خجالت بكشم. ممكن است به خاطر من كمي خودت را كنترل كني؟» اين روش قطعاً بيشتر از انتقاد در او اثر مي‌كند و باعث مي‌شود كه كمتر در مقابل شما حالت تهاجمي و دفاعي به خود بگيرد، يا به او بگوييد: «هنگامي كه ما ميهماني برپا مي‌كنيم نياز دارم كه تو تمام مدت در كنارم باشي». اين گفته‌ها كه شما در كمال نزاكت و آرامش به او مي‌گوييد، بي‌نهايت در او اثر مي‌گذارد.

تغيير رفتار

هنگامي كه شما از همسرتان درخواست مي‌كنيد كه رفتارهاي خود را به خاطر سازگاري بيشتر با شما تغيير دهد او را متوجه اين امر كنيد كه در خواست‌تان به اين دليل است كه او زندگي آرام‌تري داشته باشد و اگر به حرف‌ها و توصيه‌هاي شما در مورد نحوه لباس پوشيدن و طرز صحبت عمل نكرد، او را حمايت و پشتيباني نخواهيد كرد.

شايد شما بتوانيد عادت و روشي را ايجاد كنيد تا او بتواند كم‌كم خودش را تغيير دهد. اين گونه سياست‌هاي بي‌غرضانه به شما كمك خواهد كرد كه ميزان صبر و تحمل خود را بالا ببريد. براي مثال، هنگامي كه او براي جلب نظر ديگران به خود، حركات نابجا انجام مي‌دهد، ميزان صبر و تحمل خود را افزايش دهيد و به خودتان بگوييد كه همسرتان لحظات خوب و خوشي دارد. به هر حال، گاهي اوقات نگراني‌هاي شما در مورد رفتار همسرتان ممكن است براي مردم عاقلانه و قابل قبول نباشد.

روشي بهتر از انتقاد

وقتي كه همسر شما مي گويد: «دوست ندارم مرا در جمع سرزنش كني» رفتار او دقيقاً شما را تحت تأثير قرار مي‌دهد. فرض كنيد همسرتان اين نظرات را به شما تحميل كرد. رفتار او دقيقاً در واكنش‌هاي شما بروز مي يابد. مثلاً شما از شخصي عذرخواهي كرده‌ايد، زيرا نتوانسته ايد به دعوت او براي رفتن به ميهماني پاسخ گوييد. همسر شما در حضور آن شخص علت نرفتن شما را به ميهماني فاش مي‌كند و مي‌گويد كه در آن ساعت مشغول تماشاي تلويزيون بوده‌ايد يا اين كه شما نمي خواهيد كسي متوجه شود كه عمل جراحي كوچكي داشته‌ايد‌، اما همسر تان اين موضوع را به صورت حكايتي سرگرم كننده براي مردم افشا مي‌كند. دردناك تر از اينها آن كه او در حضور ديگران از شما شكايت يا انتقاد كند و به شما با سخنان اهانت‌آميز طعنه زند يا بعضي از مسائل و مشكلات زناشويي شما را در حضور ديگران فاش كند. زوجين مسئوليت هاي فراواني در قبال يكديگر دارند؛ محرمانه نگه داشتن هر يك از مسائل خصوصي ميان آنها، از آن جمله است؛ زيرا طرف مقابل بايد بتواند در اجتماع، وجهه خود را حفظ كند و اگر او بداند كه خصوصي‌ترين مسائل زندگي‌اش برملا شده، احساس سرافكندگي خواهد كرد. اگر همسر شما اعتبار و آبروي‌تان را از اين راه‌ها از بين برد، رفتار او در درازمدت احتياج به بحث و گفتگو دارد.

اصلاح رفتار با گفتگو

هنــگامي كـته زوجين از يكـديگر انتقاد مي كنند و ايرادي مي‌گيرند و منظورشان توهين يا تحقير طرف مقابل نيست ولي باعث رنجش و ناراحتي يكديگر مي‌شوند، چه راهي را بايد در پيش گرفت و چه بايد كرد؟ همسري كه روي زخم‌ها و دردها و عقده هاي ما نورافكن روشن مي‌كند، باعث مي‌شود كه روابط عاطفي و رفتاري با او سرد شود. «شما مي‌توانيد با نزديكي و كنترل ماهرانه خود از لغزش‌ها و اشتباهات همسرتان جلوگيري كنيد و قبل از اين كه خطايي مرتكب شود، اعمال و رفتارش را تحت كنترل بگيريد.»




 شنبه 20 مهر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن